Status
Stängd för vidare inlägg.
Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den nu åkt hem till sin ägare. Och kvar sitter jag och min pv och typ :( "vad tomt det är".

Vi föll ju båda pladask och vill ha en egen hund NU! Jag är förvånansvis den mer realistiska nu och tänker nej nej nej inte än. Men faktum är att när vi måste börja leta nytt hus att hyra så kommer vi leta efter ett som är hund-anpassat, dvs med inhägnad tomt och tillstånd att ha djur inomhus. "För säkerhets skull" :angel:

Valpen vi passade var en minitax på 13 veckor, såå söt!! Men någon tax blir det inte.
Däremot blir det renras direkt från uppfödare. Min pv ville först åka till nåt hundstall och plocka en hund för att det var billigt och vadå, hund som hund.
Själv har jag enbart haft renras förut (i familjen) både tjänstehundar och jakthundar samt rent sällskap och utställning och kan inte tänka mig nåt annat... Men det är bra att han kom på detta själv :)

Om 2v är det husdjursmässa i stan som vi ska åka på. Massor med olika rasföreningar kommer att vara där så det passar oss!

Jag tror ju till 98% att det kommer bli en Corgi då men andra raser som åtminstone fallit under luppen är även Västgötaspets (Swedish vallhund, som den kallas här i Australien) och Golden retriver nämnde min pv. Men jag vill inte ha en golden.
Egenligen vill vi ha något med lite längre ben än corgi och göten... Men vi hittar ingen som vi tycker om?

Border collie, Cattledog och Schäfer är för mycket hund för oss!

Vi vill ha en "familjehund", något mellanting men större än en knähund och mindre än en Schäfer.

Päls: Släthår eller långhår men inte för tjock underhull då det blir fruktansvärt varmt här där vi bor på sommaren. (Här undrar jag hur göten skulle klara det?) Absolut inte pudel-päls heller. Att borsta hunden varje dag ser jag inget problem med.. Men vill inte hålla på med plsvård och klippning och liknande..

Öron: Stå-öron eller halv-stånd. Vill inte ha en hund med platta öron och ökad risk för öroninfektion.

Ingen form av trubbnos och absolut ingen staffe eller pitbull som är väldigt vanligt här i Aus.

Jag har funderat på en släthårig Jack russel med men det är något med Jack russels som jag bara inte gillar... Samma med DSG hundar men dom finns nog knappt här i Aus i alla fall...

Så med våra kriterier minskar ju helt klart rasvalen... :D
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 834
Senast: AW
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 147
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp