Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Fashionistan

Trådstartare
Som rubriken lyder:

Hur är det att bo i Stockholm med häst? :bump:

- Boende för dig
- Boende för hästen
- Avstånd
- Gärna lite kostnader
osv osv osv! :)


Alla svar är uppskattade då jag funderar på att flytta till Stockholm med en kompis (båda har häst) och det krävs ju alltid lite mer planering då! :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

det är dyrt, men nära. =)
Jag själv bor i en tvåa en kvart utanför sthlm
och hästen står uppstallad fem minuterspromenad ifrån mig.
har räknat ut att med allt, försäkring hovslagare, stallplats, foder osv kostar hon 5800kr i månaden.
Då sköter jag mockning själv, har fyra fodringar i månaden, ingen tillgång till ridbana eller ridhus.
Finns bra mycket mer prisvärda ställen än stockholm att ha häst i.
Men jag tror att det är dyrt.
Även för stockholm. =)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Okey! Tack! :) Jo men det är ju just i Stockholm jag vill bo, så nära Stureplan och NK som möjligt! :D:D

Dock så hade jag velat ha fullservice i stallet, kan ju sköta mockning och fixning av foder såklart, men vill helst slippa allt vad in och utsläpp heter ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Oj, då blir det nog att muta någon mäklare jäkligt mycket om du vill bo där!

Skulle tipsa er om att leta stall lite utanför Stockholm, i någon förort eller så. Finns så otrolit många runt omkring (tips är Haninge, sveriges hästtätaste kommun ;)). Har haft flera olika medryttarhästar där och de har stått i lite olika stall, vissa inkl. nästan allt (både ridbana och ridhus) medan andra inte haft ens en ridbana i närheten. In- och utsläpp är rätt vanligt att man inte själv måste ha hand om, kanske någon gång i månaden eller så.

Kostnad vet jag inte, på ett ungefär, förutom att alla jämnt säger att det är dyrt (precis som vanligt boende i Stockholm)!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Nu bor jag iofs utanför stan, hemma hos mina föräldrar. Men tycker mig ändå ha lite koll.

Både häst och boende är dyrt, speciellt om man ska vara inom tullarna. Kan du tänka dig att åka utanför stan till hästen så kan dock hästen vara för en lite rimligare kostnad, men med inackordering där man mockar och kanske gör iordning en del av maten får man nog ändå räkna med att det hamnar runt 4000 kr i alla fall om man vill ha tillgång till ridhus och ridbana.

Avståndet kan man ju i stort sett få hur nära och hur långt som helst. Men bor man mitt i smeten har man ju kollektivtrafik åt de flesta håll, så det brukar gå bra och ganska smidigt.

Boendekostnad beror ju på vad man får tag, ska du köpa får du räkna med en ganska hög inköpskostnad och är det hyreslägenhet är det dels svårt att få tag på om man inte stått typ 20 år i bostadskö eller så får man rejäl månadshyra.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Okey! Tack! :) Jo men det är ju just i Stockholm jag vill bo, så nära Stureplan och NK som möjligt! :D:D

Dock så hade jag velat ha fullservice i stallet, kan ju sköta mockning och fixning av foder såklart, men vill helst slippa allt vad in och utsläpp heter ;)

Att bo i stockholms innerstad och ha hästen nära (under 1 timma kommunalt) plus fullservice... då är du snabbt uppe i fyrsiffriga belopp bara för hästens basic behov. Har du däremot bil och kan tänka dig åka en bit så finns det bra med stallar lite längre ut till bättre priser.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag har valt att ha mina hästar ganska långt utanför stan, då hästarnas bekvämlighet fick gå i första hand. För mig var det viktigt att dom ska kunna vara hästar; gå ute hela dagarna och ha en bra miljö med bra ridmöjligheter i närheten.

Där jag står idag har vi stora fina hagar, ridhus, ridbana, spolspilta, bra ridvägar, foderautomater osv. Sen att det inte är någon stalltjänst passar mig utmärkt.

Dock resulterade det i att jag har rätt långt till stallet.. Nu när jag flyttade ihop med pojkvännen har jag 4 mil enkel väg till stallet. Känns lite drygt, speciellt kvällar som igår när jag var tvungen att åka ut en andra gång och sätta på ett täcke. Men ja. Jag är inte villig att kompromissa med hästarnas välbefinnande, så tills det att jag hittar något likvärdigt får dom bo kvar.

Jag betalar ca 4' ink moms i månaden, då ligger stallet 3,5 mil ifrån stan (men har ypperliga kommunala förbindelser).
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

- Boende för dig
- Boende för hästen
- Avstånd
- Gärna lite kostnader

Dtt boende kan komma att kosta mellan lite till otroligt mkt.
Om du köper en bostadsrätt så beror det mest på va din låne kostnad hamnar på, för avgifterna är låga i föreningarna i innerstan.
Du får väl kolla på hemnet eller likvärdig sida.
Men ca mellan 5000-10000kr/mån.

Vet inte hur det ligger till med hyresrätter i stan, bostadskö på otroligt många år.

Avstånd
Allt beror på. DEt finns mkt stallar i sthlm.
Närmsta är väl ryttis och ligger vid stadion på östermalm. det är ett stenkast från stureplan.

Kostnader på stall
Om du ska ha full service och ridhus så får du nog räkna mellan ca 4000-10.000 kr i månaden.

Det är överlag billigare söder om stan. eller en bra bit norrut.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor fortfarande hemma, men.

Det är dyrt om du ska bo både centralt och ha fullservice. Jag har snittat på runt 4000/månaden i de olika stallen jag stått i och då har man fått ta in-/utsläpp i två av tre stall. Samt skött sin egna häst såklart.

Jag bor i bromma, hästen på lovön. Det tar ungefär 10-15 min med bil mellan oss, och det tar ungefär lika lång tid att ta sig in till stan beroende på om du tar bilen eller tunnelbanan.

Har inte så stor koll på boendekostnaderna men även de kostar ju ett antal tusenlappar i månaden, plus att ni kanske måste lägga på lite extra för lånekostnader för att hitta något att hyra så centralt är väl inte det lättaste.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i närförort, Aspudden. Hästen bor i grödinge, 3,5 mil bort.
Förutom timmen fram och tillbaka till jobbet ägnar jag alltså ytterligare 1,5 timme om dagen att resa.
Med bil, det kostar drygt 2 000 i månaden i bensin.

Hästen kostar ca 5-6 000 per månad.

Så det är svindyrt och tar väldigt mycket tid. Men jag älskar det.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vet inte hur det ligger till med hyresrätter i stan, bostadskö på otroligt många år.

Det vet jag... Vanligaste kötiden är ca 4 år och då är det inte de lägenheterna mitt inne i staden som är lätta att få. Många lägenheter närmare "mitten av stan" går till personer som stått i kö ca 10 år verkar det som. (Dessutom är de flesta lägenheter mitt i stan bostadsrätter)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor visserligen inte i Stockholm, utan söder om, men jag har häst i Haninge som någon nämnde ovan. Det ligger en hyfsat bra bit utanför stan (men du tar dig lätt dig på under en timma från centralen) och vi betalar omkring 4500 per månad per häst. Då ingår allt och mockning kan köpas till (vet dock inte vad vi betalar för den.

Hos oss, och de flesta bättre stallen runtomkring, är det dock låååång kö.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Till alla:

Tack för många bra svar!

Jag vet att jag inte kommer att kunna bo "jättecity" när jag har hästen men ändå så nära som möjligt är mitt mål! + att vi är två som ska dela på hyran så vi kommer ju absolut att kunna ha en lägenhet som kostar 9,000-12,000kr månaden i hyra :) (typ 2:a eller 3:a)

Och hästens kostad har jag ju redan nu runt 4000kr så 1000kr mer eller mindre gör inte så mycket, speciellt inte om det är fullservice, då kan jag lätt skjuta på en 2000kr till om det skulle vara så :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor ganska mitt i stan, på Kungsholmen. Har hästen ca 3 mil hemifrån, tar ca 30 min att köra när det inte är rusningstrafik. Jag betalar ganska lite hyra för min lägenhet, ca 2500, stallhyran går nog på 6700/mån. Då står han på en fin ochnybyggd anläggning med ridhus och ridbana + fullservice. När vädret tillåter cyklar jag till stallet och har fått ner bensinkostnaderna en del, men annars är det ändå 120 mil/månad jag kör och det är en dryg 1000-lapp i bensin ungefär.
Tror som sagt att det finsn billigare ganska likvärdiga stall söder om stan, men det är inte ett alternativ för mig eftersom jag och mamma delar häst och de bor norr om stan.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

jag hade hästen tre mil utanför sthlm. Tillgång till två ridhus och helt ok hagar och ridvägar.
Betalade 4500 kr i månaden. Ska jag vara ärlig så tror jag inte 5000 kr räcker för att stå i city... Det är mycket dyrare än så.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

jisses va pengar på bara boende å häst sen ska du träna hästen å kanske tävla... å ha bil eventuellt å.... :eek: stenungsund är väll toppen fint?! :laugh:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i Södertälje, och har min häst i ett toppenbra stall enligt mig. BRA människor trots att det är 30 hästar, stora hagar, mkt utevistelse etc. Det är det viktigaste för mig, att min häst får vara just häst.

Jag betalar 3300 kr/månad och då ingår 1 torvbal/vecka, utsläpp/insläpp vardagar, morgon/lunchfodringar vardagar och ett täcke på/av. Vi delar på kvällar och helger. Den som fodrar gör höpåsar, så det gör man inte de dagar man inte fodrar.

Det är några som bor inåt stan som har sin häst i stallet. Det är ca 35 min med tåg från centralstationen i Sthlm, och sedan ca 2 km kanske till stallet som man får gå/cykla/tigga skjuts... Bil är ju det enklaste.

Har en bekant som har sina hästar i Sollentuna i ett fullservicestall, tror hon betalar ca 4000 för det. Men det är ett litet stall och sällan lediga platser. Det är ju inte supercentralt heller.

Hade gärna bott mer centralt i Sthlm om jag hade kunnat ha hästen på lagom avstånd, men har hittills inte sett ett centralt beläget stall med i mina ögon hästvärdiga hagar där de får vara större delen av dagen. Det i samband med att kostnaden är långt över min smärtgräns gör att jag tycker det är helt ok att bo här tills vi flyttar hem på landet igen...
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Det vet jag... Vanligaste kötiden är ca 4 år och då är det inte de lägenheterna mitt inne i staden som är lätta att få. Många lägenheter närmare "mitten av stan" går till personer som stått i kö ca 10 år verkar det som. (Dessutom är de flesta lägenheter mitt i stan bostadsrätter)

Oj det var ju jättelite? Jag har hört o sett 20-30 år i alla fall.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Till alla:

Tack för många bra svar!

Jag vet att jag inte kommer att kunna bo "jättecity" när jag har hästen men ändå så nära som möjligt är mitt mål! + att vi är två som ska dela på hyran så vi kommer ju absolut att kunna ha en lägenhet som kostar 9,000-12,000kr månaden i hyra :) (typ 2:a eller 3:a)


Tror att du kan utesluta att du hittar en trea tex. för den pengen. Andrahandsmarknaden är stenhård i innerstan. Förstahandskontrakt går inte att få såvida du inte stått i kö sen födseln typ.
Att köpa kräver ju att du antingen har cash eller får lån. Tänk på att räntorna kan stiga också, de är ju rätt låga nu
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Tipsar också om Haninge eller mer söder ut, finns massa stallar som är lätta att ta sig till. Själv har jag medryttarhäst utanför Västerhaninge. Stallhyran är 3700 i månaden, då får man mocka själv och ta 2 kvällsfodringar i månaden. För 250 kr per år får man rida i ridhuset också. Jag bor ca 25 min från t-centralen med t-bana, till stallet tar det 15 minuter med bil.
Ska du bo innanför tullarna är det svårt att få lägenhet, i så fal satsa på andrahand. Men det kostar ju mer inne i stan, dessutom kostar det att köra genom tullarna varje dag också.
Jag skulle bosatt mig precis utanför tullarna så man slipper trängselskatten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 423
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 853
Senast: BernT
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp