Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ska du bo i Sthlm blir det ju till att köpa. Hyresrätt går bara inte om du inte har mååånga år i kö. Andrahand möjligtvis? Å en 2:a får du ju knappast för under 2 miljoner. Hur stort ska ni bo?
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Tror att du kan utesluta att du hittar en trea tex. för den pengen. Andrahandsmarknaden är stenhård i innerstan. Förstahandskontrakt går inte att få såvida du inte stått i kö sen födseln typ.
Att köpa kräver ju att du antingen har cash eller får lån. Tänk på att räntorna kan stiga också, de är ju rätt låga nu

Skriver under på det :) Speciellt kötiden..!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Tipsar också om Haninge eller mer söder ut, finns massa stallar som är lätta att ta sig till. Själv har jag medryttarhäst utanför Västerhaninge. Stallhyran är 3700 i månaden, då får man mocka själv och ta 2 kvällsfodringar i månaden. För 250 kr per år får man rida i ridhuset också. Jag bor ca 25 min från t-centralen med t-bana, till stallet tar det 15 minuter med bil.
Ska du bo innanför tullarna är det svårt att få lägenhet, i så fal satsa på andrahand. Men det kostar ju mer inne i stan, dessutom kostar det att köra genom tullarna varje dag också.
Jag skulle bosatt mig precis utanför tullarna så man slipper trängselskatten.

Vart i VH? Ridhus här är väl bara K***SV** som har?
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Nja, det är utanför VH, snarare i tungelsta. Stället heter Ekeby! De har ett enormt ombyggt växthus som ridhus :D
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor utanför tullarna i Järfälla.
Har inga boendekostnader, de tar sambon hand om :D
Jobbar i ett stall ute på värmdö där jag oxå har min häst. Där kostar det ca 5000 någonting. Tar ca 20 min med buss, och fem-tio minuters gångväg.
Där finns både kollektivstall och som i våran del ridskola och full uppstallning. Dock sköts in och utsläpp på helgerna kollektivt men då brukar privatisarna göra upp egna scheman så blir det inte så mkt iaf.
Två ridhus, skrittband, ca 60 boxplatser, ridbana, hyfsade ridvägar. enda minuset är hagarna, men det finns större hagar om man vill ha med andra hästar. Vi har oxå lagt ut paddex i de flesta hagar så de håller sig relativt lerfria under de geggiga månaderna.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Du behöver 15 år minst för att få en lägenhet i stan med "normal" hyresivå, jag har stått 6 år och kan typ få en i blackeberg (långt ute på gröna linjen). Man kan få något snabbare om man tar en nyproduktion och kan accepera en hyra på 8.000 och uppåt, då kan man få en efter 4 år ungefär, men nyproduktionerna släpps inte så ofta.

TS - för 12 tusen kan du nog få en trea i en förort någonstans. Om du inte vill bo allt för långt ifrån stan kan du ju ta bromma (ha hästen häst på ekerö), lidingö eller någonstans söder om stan, aspudden, grödinge eller så.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

*kl*

Shit vilka perspektiv! :D Här betalar jag drygt 4" för en trea och när jag hade häst betalade jag 500:- i månaden för stall med paddock och delat utsläpp (ca 1 gång/vecka) och då var det inte det billigaste heller... ;) Jag är glad att jag är bonne! :D
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ja det tåls ju att fundera på :) Dröjer ju minst 1 år innan jag flyttar så det finns ju tid att kolla upp saker och ting på :) Förstår ju att jag inte kan bo "mitt mitt i" city men kan tänka mig att bo utanför och ha typ 20-30 min med pendel :) Det är ju väldigt viktigt att hästarna ska trivas också! :) Priser osv får vi ju se med jobbet jag har då, kan ju både höjas och sänkas så att säga :)


Men förövrigt är det roligt med så många bra och sakliga svar! :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

*raderat***
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Nja, det är utanför VH, snarare i tungelsta. Stället heter Ekeby! De har ett enormt ombyggt växthus som ridhus :D

heeeelt ot
det är knappast enormt. det må vara långt men det är väldigt smalt. minns att jag varit där och tävlat.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

20-30 min med pendel.... det är allt annat än centralt boende. det är nog inte ens sthlm du är kvar i då..
Jag sjäölv bor i Spånga. Jag tycker att det är väldigt ocentralt. Det ligger i västerort. Det tar 12 min med pendel till t-centarlen.
På 30 min tror jag du hamnar i typ Bålsta eller västerhaninge eller Södertälje... och det är lixom inte riktigt sthlm ens.
Men då får du ner stallpriserna rejält.

Det du får tänka på är att det alltid är trafik i sthlm och att pendeln alltid är sen osv. Så dte är inte så jätte kul att ha långa avstånd mellan bostad-arbete-stall. Blir inte månnga timmar kvar till sömn då!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

oj vad alla är negativa.. Klart det går men det tar tid och pengar.
Bil är att föredra, ont om stall som ligger nära kommunikationer.

Kan du tänka dig att bo på södra sidan och inte är hispigt rädd finns det gott om stall rätt nära tunnelbanestationerna
Alby och norsborg. Det är verkligen råsmidigt om man inte vill ha bil.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

20-30 min med pendel.... det är allt annat än centralt boende. det är nog inte ens sthlm du är kvar i då..
Jag sjäölv bor i Spånga. Jag tycker att det är väldigt ocentralt. Det ligger i västerort. Det tar 12 min med pendel till t-centarlen.
På 30 min tror jag du hamnar i typ Bålsta eller västerhaninge eller Södertälje... och det är lixom inte riktigt sthlm ens.
Men då får du ner stallpriserna rejält.

Till Bålsta tar det 45 min, till S-tälje 35-40 min, västerhaninge vet jag inte men det tar nog också minst 35 min.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i Jakobsberg, 2,5 mil norrväst om Sthlm, 19 min med pendeln från centralen.

Här kostar en hyresrätt ungf. 4500 för en 2:a och 5,000 för en 3:a.
Bostadsrätter svänger lite just nu men ca. 1,000,000- 1,300,000 för en 2:a och 1,300,000 och uppåt för en 3:a.

Häromkring finns det ganska många stall med ridhus och snitthyran är väl 4,500 kr/mån för nästan fullskötsel (du får mocka själv i de flesta stall)

Jag har jobbat centralt i stan i 10 år och tycker att 35 min dörr till dörr jobb/hemma är helt okej.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

KL

Om man kan tänka sig att pendla lite kan man pressa priserna lite. Jag bor 15 min söder om Stockholm (med T-bana), jobbar på Kungsholmen och har hästen på Färingsö. Hemifrån tar det drygt en timme kommunalt till stallet, och från jobbet drygt en halvtimme. Med bil tar det ca. 15 till stallet från jobbet när trafiken flyter.

Jag betalar 1500:- i kallhyra för stallplats på anläggning med två ridbanor och ridhus färdigt nästa höst. Jag har 10 min skrittväg till ridhus med bra träningar man kan få delta i samt 25 skritt till ridhus där man kan lösa anläggningskort, men det blir ju bara aktuellt den här säsongen (har nyss flyttat dit). Jag har ett otroligt flexibelt arbete där jag lägger mina scheman själv och kan jobba mycket hemifrån, därför kan jag vara i stallet mer än andra och fixar mockning själv. Egentligen är det tre timmar stalltjänst/veckan för alla inackorderingar men jag byter bort det mot tillridning av stallägarens ponnyer för tillfället.

Så, vad jag vill säga är att priset såklart beror helt och hållet på hur långt du är beredd att pendla och hur mycket tid du har att fixa med grejer själv. Sedan lönar det sig att inte ha bråttom utan kolla runt på många olika ställen. Jag kollade på ställen med likvärdiga förutsättningar som pendlade från 800-3500 kr i kallhyra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 638
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 612
Senast: MML
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 140
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp