Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Och jag glömde, jag bor i en stor trea med bra standard i en inte jättepopulär förort (jag trivs dock super!) för 5800:- i månaden.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor strax utanför tullarna, betalar 6000.- för 4RoK. Har hästen i Grödinge, tar en timme kommunalt. Helinackordering m ridhus, alla fodringar, in/utsläpp samt fri tillgång på hö, hösilage, halm, havre o korn, täckesbyten, lindor o hagskydd.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vart i VH? Ridhus här är väl bara K***SV** som har?

VA?? Det finns väl många ridhus i VH-trakten och däromkring:rofl: Västerhaninge sträcker sej ner till Tungelsta
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vad är nära stan? Vill du ha gångavstånd på 20-30 min till NK, 20-30 min med tunnelbana, 20-30 min med pendeltåg? Hur långt kan du tänka dig att ha till stallet från lägenheten? Med kollektivtrafik eller med egen bil?

En lösning är att bo vid Brommaplan och har hästen ut mot Drottningholm/Lovön/Ekerö (västra Stockholm). Där är det betydligt enklare att få lägenhet. Man kan ha en bil utan att ruinera sig på parkeringskostnader. Resan med tunnelbana tar 19 minuter till centralen men på vägen åker du förbi fridhemsplan, st Eriksplan, Odenplan m.m som också lämpar sig för fika shopping. Det är även smart att bo på en tunnelbanelinje innan spåren delar sig eller tågen vänder. Då går det näml betydligt fler tåg.

Bor själv på kungsholmen och parkeringskostnaden utanför är 14 kr/h. Även med en boendeparkering är det dyrt att ha bil. Detta gör att stallet kräver utmärkta kollektiva kommunikationer (20 min restid). Jag vill även ha bra hagar, då jag inte kan tänka mig att ställa hästen i en dypöl (detta är det största problemet i Stockholm). Detta finns men istället finns varken ridhus eller ridbana. Kallhyran är högre än vad min häst kostade mig tot inkl allt i Karlskrona.

Du kan leta lägenhet på andrahand.se och stall platser på stallplatser.se eller blocket.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Räkna med ca 10 papp, minst, för boendet för en 2:a, sen kan du lägga ytterligare 10 papp i stallhyra om du ska ha hyfsat centralt, full service och med allmänna komunikationer. Min hyra för en 3:a väldigt centralt inom tullarna låg närmare 9' efter renovering för fem år sedan, skulle tro att den kostar över 15' idag, är lite osäker på vad innerstadshyrorna på stallen är men på Mälaröarna stod jag i ett som för sex år sedan låg på närmare 6'/månad för full skötsel, då.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Själv bor jag i Kungsängen, tar drygt 25 min in till centralen med pendeltåg. Här finns en uppsjö av stall med ridhus, de flesta ligger runt 4500 för basal uppstallning, där viss mat ingår och man får mocka själv.
Sen finns det ju massa småstall runt om i kommunen, själv har jag valt att ställa min häst i ett stall som angränsar till Bålsta, där jag får allt jag vill ha, stora hagar till min häst, ridhus, ridbana, mycket ridvägar. Viss skötsel ingår, mat och torv, men jag får mocka själv samt ta 6 foderpass/mån, då ligger våran kostnad på 3400:-, men jag är supernöjd med mitt stall (flyttade dit i våras) och tycker det är värt varenda krona.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag själv bor ca 2.4 mil från city och det tar 30 min med pendeln in till stan som går var 15:e minut och ca 20-15 min med bil beroende på tid på dygnet. Jag har hästen uppstallad i ett fint stall med alla finesser på cykelavstånd hemmifrån.
Det är dyrt att leva, iaf som vi har valt att leva och jag har räknat ut att med vår lägenhet plus hästens stallhyra betalar vi uppemot 17 000 kr/månad och då är det bara kostnaden att bo för mej, sambon och hästen sen tillkommer ju allt annat för hästen och en själv som mat osv.
4100 kr betalar jag för stallhyran och det inkluderar utebox med "uteplats", foder, strö, hage, i flock eller två och två eller ensam, vatten i hagen, in och utsläpp samt 4 fodringar/dag. Jag har ridhus, ridbana, liten terrängbana, bete, sadelkammare med larm, fikarum, dusch, spolspiltor, sköthus utomhus med vatten och tak för sköttsel ute i alla väder och en fin anläggning.
Fodrar gör man en gång i månaden ibland två. Jag mockar själv.

Visst jag hade säkert kunnat hitta ett billigare stall men då försvinner mycket av det jag vill ha, som mitt stall har att erbjuda. En billigare lägenhet hade vi oxå kunnat köpa eller till och med hyrt men man ska trivas där man bor.
Jag trivs med att ha stan nära(jobbar där inne) men vill komma hem till lugnet.

Jag trivs med stockholm och allt detta län har att erbjuda, havet, lugnet, närheten till allt, storstaden med alla affärer, fik, och uteställen, naturen och att inte vara beroende av bil.

Jag har bott i andra delar av landet och kan säga att bara kollektivtrafiken här gör livet lite lättare och ger mer möjligheter. Det kostar inte skjortan att åka och du kan röra dej inom hela länet.

Så vill man bo inne i stan kan man alltid hitta stall utanför stan som blir lite billigare. Men det är svårt att hitta lägenhet till ett vettigt pris inne i stan om man inte har extremt gott om pengar och kan köpa det man vill ha.

Många i mitt stall bor inte i den här kommunen utan åker från andra kommuner, vi har några som åker bil från city varje dag utan problem då dom bor där.

Så inget är omöjligt det beror bara på hur man vill leva.

Men det finns så mycket mer trevliga ställen att bo på i vårat län än mitt inne i smeten, den har du ju tillgång till ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vart i VH? Ridhus här är väl bara K***SV** som har?

Hässlingeby, Helena Persson och Dåntorp är några till som ligger i VH, eller hör Dåntorp till Jordbro?
Ja ja, dom ligger iaf ganska nära varandra och i VH beroende på hur man ser på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

20-30 min med pendel.... det är allt annat än centralt boende. det är nog inte ens sthlm du är kvar i då..
Jag sjäölv bor i Spånga. Jag tycker att det är väldigt ocentralt. Det ligger i västerort. Det tar 12 min med pendel till t-centarlen.
På 30 min tror jag du hamnar i typ Bålsta eller västerhaninge eller Södertälje... och det är lixom inte riktigt sthlm ens.
Men då får du ner stallpriserna rejält.

Det du får tänka på är att det alltid är trafik i sthlm och att pendeln alltid är sen osv. Så dte är inte så jätte kul att ha långa avstånd mellan bostad-arbete-stall. Blir inte månnga timmar kvar till sömn då!

Kvar i sthlm är du så länge du är inom sthlms län.

Sen är pendeln inte alls alltid sen(säger jag som själv kör den). Och ska man ut i rusningen så är det bara gå 5-10 min tidigare hemmifrån så hinner man med ett tidigare tåg än tänkt då dom går hela tiden vid den tidpunkten på dygnet. Men visst strular det ibland och då är det att föredra att inte ha en massa anknytningar till bussar som går sällan osv för att ta sej till tex stallet.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ja för man vill ju gärna bo så centralt som möjlig utan att hästen blir lidande, o helst vill man ju kunna ha en normal ekonomi och leva lite också! :D

Sen så sköter jag gärna mockning osv själv, just in&ut + fodringar och täcken man slipper :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Tror att det är ganska svårt att få "allt".
Du vill bo nära stureplan, du vill shoppa, festa, leva livet osv. Du vill samtidigt ha hästen på ett stall så nära som möjligt, med bra träninsmöjligheter och med så mkt service som möjligt (för att du vill ha tid över till det förstnämda).
Såvida du inte har extremt bra ekonomi tror jag att det är lite av ett önsketänkande, rent krasst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ja fast riktigt så naivt tänker jag inte! Jag förstår att jag inte kommer att kunna få allt utan en riktigt bra ekonomi, och det tar ett tag att få till då jag inte vart ute i arbetslivet så länge. (Eller har hunnit skaffa mig en rik man ännu :devil:) Jag kan mycket väl tänka mig att ha ca 30-35 min in till stan och jobbet, och sen då kanske närmare till hästen om det är möjligt :) MEN visst vill jag ha så mycket service i stallet som möjligt, just för att hinna med mig själv också, jag är ju ändå "bara" 20 år och mitt liv handlar om BÅDE hästar och "SATC" :d:love:;)

Sen är vi ju i sådana fall två stycken som hjälps åt med både hästar och hyra! :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Kvar i sthlm är du så länge du är inom sthlms län.

Sen är pendeln inte alls alltid sen(säger jag som själv kör den). Och ska man ut i rusningen så är det bara gå 5-10 min tidigare hemmifrån så hinner man med ett tidigare tåg än tänkt då dom går hela tiden vid den tidpunkten på dygnet. Men visst strular det ibland och då är det att föredra att inte ha en massa anknytningar till bussar som går sällan osv för att ta sej till tex stallet.
Fel, man är inte kvar i Sthlm om man inte bor i Sthlm utan då bor man utanför Sthlm. Sthlm är inte länet utan staden, bor man i Sumpan så bor man inte ens i kommunen trots att det ligger så nära. Kallar du det för att bo i Sthlm om man bor i t ex Norrtälje? :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jo jo, men man vill ju ut i vida världen också! ;):D

Javisst, och Stureplan är ju verkligen vida världen :angel: Kan förvisso vara så, det näst farligaste stället att vara på i Stockholm.
Jag kan inte ens förstå hur man vill arbeta nära det där hemska stället. Men nu var det inte det det handlade om.

Jag bor i västerort och har 27 min in till stan med tunnelbana, eller så kan jag välja att ta buss plus pendeltåg från Spånga. Smidigt att ha så många alternativ.
Det jag rekommenderar är att bo en bit utanför stan och jobba i närheten, efter ett tag märker man att Sthlm City är överreklamerad :p Jag bor väldigt nära ett större centrum där jag kan handla allt, jag behöver inte ens åka in till city, det är väldigt smidigt om man bara vill köpa en tröja, gå på bio och filmen börjar 10 min senare.

Så skaffa boende i en förort som har ett bra utbud, skaffa ett jobb ganska nära och hästen nära, sen kan du åka till stan när du känner för det.

Drottningholm är fint men ganska dåliga hagar och mycket skitsnack i stallen.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

ekeby dar har jag statt...bra stall:D
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Du ska nog hitta bostaden först, för det lär bli knepigast, sen får du leta stall utifrån det.....finns mängder av stall runt stan.

Jag har bott många år i stan och att ha häst där det finns ok hagar innebär långa tröttsamma resor:( Man kan orka det ett tag men inte i längden. Jag jobbade i stan också då och åkte bil ut, man hamnar i rusningsköerna ut ur stan (och ändå bodde jag och jobbade på söder mesta tiden och hade hästen söderut) och det är fruktansvärt tröttsamt tycker jag. Man sitter bort en massa restidhelt enkelt. Som sagt, så länge man håller på kan det kännas ok men sen fattar man inte att man orkat:eek:

Nu bor jag utanför stan och har stall o arbete inom cykelavstånd, inga resor, kan åka till stallet 2 ggr per dag om jag skulle behöva (eller mer) härlig cykeltur genom skogen om jag vill och 20 min till stan med bil eller ca 30 med pendel.

Jag älskar att bo i stan på många sätt, men med häst är det inte något jag väljer. Utan häst, javisst. Men att sitta i bilköer varje dag för att komma till stallet sliter i längden. I så fall ska du ha jobbet också utanför stan och nära stallet, det kan fungera för då åker du åtminstone mot rusningen och slipper mesta köerna. Jag vet folk som valt att ha det så.

Så kanske först av allt jobb ( så du vet vad du tjänar:angel:) , sen bostad och därefter stall utifrån det.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

just därför skulle jag rekommendera att bo lite halvvägs.

jag ahr nära stureplan, tar en kvart in. Kan åka tunnelbana hem från krogen =sparar lots of cash.
Slipper biltullar ut/in från stan, har billig parkering.

Vill jag till stallet har jag nära E4an, bara bränna ut. Tidigare hade jag hästen i Salem. Tog 20 min med bil.
Hade fodringar och in/utsläpp vardagar, vi turades om på helger. Litet ridhus och en ridbana. betalade 3 000.
Supersmidigt för mig men hästen ville bo hemma på landet istället.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ja fast riktigt så naivt tänker jag inte! Jag förstår att jag inte kommer att kunna få allt utan en riktigt bra ekonomi, och det tar ett tag att få till då jag inte vart ute i arbetslivet så länge. (Eller har hunnit skaffa mig en rik man ännu :devil:) Jag kan mycket väl tänka mig att ha ca 30-35 min in till stan och jobbet, och sen då kanske närmare till hästen om det är möjligt :) MEN visst vill jag ha så mycket service i stallet som möjligt, just för att hinna med mig själv också, jag är ju ändå "bara" 20 år och mitt liv handlar om BÅDE hästar och "SATC" :d:love:;)

Sen är vi ju i sådana fall två stycken som hjälps åt med både hästar och hyra! :)

Vart ska du jobba? Det kan ju vara en idé att åka direkt från jobbet för att spara tid.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 642
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 618
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp