Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vad är det för larv??? Jag undrar vem som är mest kåt på att skrävla om att h*n är Stockholmare här:angel:

Talar man med en person som inte bor i Stockholms län så säger man att man bor i Stockholm om man bor inom länet. Är man inom Stockholms län och talar med någon som bor inom länet så säger man vilken ort man bor i ( t ex. Norrtälje, nynäs, Skarpnäck, blåsut eller var man nu bor). Detsamma gäller om man bor i Göteborgs förorter, eller någon annan stad! Att börja pladdra om förorter till Stockholm med någon som inte bor eller känner till stan skulle jag tycka var oförskämt, som om alla nödvändigtvis måste känna till orterna som finns inom just Stockholms län.
Fjant! Jag bor inte i Sthlm längre och kallar mig inte för Sthlmare även om jag fortfarande bor i länet. Blir så otroligt patetiskt när folk kallar sig för Sthlmare trots att de inte är det. :grin: Skulle du påstå att du bor i Malmö bara för att du bor i skåne län, trots att du bo i tätorten Lund? :rofl::rofl::rofl:

Kom igen, vakna upp till verkligheten och ta av dig glajjerna! Det är ingen som är impad av din okunnighet. :cool:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Kom igen, vakna upp till verkligheten och ta av dig glajjerna! Det är ingen som är impad av din okunnighet. :cool:

Ursäkta men varför är du så otrevlig (rent ut sagt)? Förstår mig inte på den jargongen helt ärligt :crazy:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag är så otroligt trött på alla som påstår sig bo i Sthlm när de i själva verket inte gör det! Skäms man för att bo i förort eller grannkommun? Fjortisaktigt, i synnerhet om det hela går ut på att hänga runt Stureplan och vara ball om man sen lever på havregrynsgröt i förorten för att hålla uppe fasaden. :cool:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ähh... vad är det att hetsa upp sig så för? :confused:
Själv bor jag i innerstan och käkar ärtsoppa för att kunna lägga mina sista korvören på shopping ;) Vad gör det mig? ... tragisk?? :rofl:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Måste säga att det låter helt korrekt i mina öron! Shopping före allt! :D:D
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vad jobbigt det låter att bära på en massa irritation över saker du faktiskt absolut inte har någon makt att ändra på, det mest konstruktiva du kan göra för din egen skull är nog att låta folk säga/tycka att de bor exakt var de vill.

Själv bor jag i en förort exakt 19 min från centralstation och kallar mig Stockholmare eftersom att det enda jag gör i min egna lilla förort är att handla mjölk och åka med tunnelbanan därifrån in till stan. I Stockholm jobbar jag, träffar mina vänner, går ut, shoppar, fikar ect. Det är "min" stad, att jag sen har valt att bo där det kostar en tiondel av vad det kostar i innerstan gör mig inte patetisk utan tvärtom faktiskt ganska smart, i mitt tycke.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Fjant! Jag bor inte i Sthlm längre och kallar mig inte för Sthlmare även om jag fortfarande bor i länet. Blir så otroligt patetiskt när folk kallar sig för Sthlmare trots att de inte är det. :grin: Skulle du påstå att du bor i Malmö bara för att du bor i skåne län, trots att du bo i tätorten Lund? :rofl::rofl::rofl:

Kom igen, vakna upp till verkligheten och ta av dig glajjerna! Det är ingen som är impad av din okunnighet. :cool:

men seriöst?
lund är en stad, malmö en annan.

jag bor i Aspudden, en förort till sthlm. Om jag är i gbg och nån frågar vart jag bor svarar jag självklart inte Aspudden, vem fan vet vart det ligger i göteborg?
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag är så otroligt trött på alla som påstår sig bo i Sthlm när de i själva verket inte gör det! Skäms man för att bo i förort eller grannkommun? Fjortisaktigt, i synnerhet om det hela går ut på att hänga runt Stureplan och vara ball om man sen lever på havregrynsgröt i förorten för att hålla uppe fasaden. :cool:

??? för alla som bor i innerstaden är rika?

du låter som en äkta inflyttad wannabesthlmare som låtsas att du inte hittar utanför öfre fast du egentligen inte har en aning om vart stadion ligger.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Norrtälje, Sigtuna, Åkersberga och Vallentuna är nog helst sina egna.
Precis som Lund.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Har faktiskt funderat på just Bromma, Drottningholm! :)

Sluta fundera på det om du vill kunna ta dig ut till hästen på andra tider än mitt på dan. Trafiken är horribel! Är uppväxt på Mälaröarna och hade min förra häst på Drottningholm, när jag bodde i Bromma. Hade flyttat hästen om det inte var så att jag istället flyttade till andra sidan stan, gick f-n inte att åka ut efter jobbet och sedan komma hem innan 21.00.

Dessutom så får du väldigt lite för pengarna ute på Drottningholm, stallhyrorna går på 4000-7000kr i månaden med olika saker som ingår. Det enda som är bra är nog ridvägarna.

Du har dessutom unghäst(ar) och generellt sett så är stallen på Drottningholm är inte någonstans anpassade för unghästliv. Hagvistelse halva dagen i små hagar, stora stall med mycket folk som springer och skall hantera din häst, begränsat med grovfoder som ingår och köper du in eget grovfoder finns ingenstans att förvara det. Det är helt enkelt tajt om saligheten och allt "extra" kostar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Fast mja, jag räknar mig lika mycket som stockholmare nu som jag gjorde när jag bodde i Åkersberga. Nu bor jag i Farsta Strand och är tydligen "riktig" stockholmare, som jag då alltså inte var förut.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Undrar lite hur det har gått för TS med flytten! Hur löste sig allt?
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Hejhej!

Jag har faktiskt inte flyttat ännu, jag bestämde mig för att vänta tills jag vet hur jag ska lägga upp studierna! :laugh:
Jag känner för att jobba ett tag och utbilda hästen, men det blir S (bla) i slutändan, det är jag nästan övertygad om! :D

Tack för alla bra svar, har haft massor med nytta av dessa! :laugh:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i en bostadsrätt på 68 kvm lite norr om Stockholm, i en förort. Jag har hästarna 15 min bort med bil eller runt 30 min bort med lokaltrafiken. Då får man dock gå ca 15 minuter utöver det. Stallet ligger utåt från stan sett. Jag har valt att stalla upp hästarna utåt iom att det finns bättre ridvägar och i vanliga fall hagar, dock inte på det här stallet om man inte räknar sommarbetet.

De står uppstallade på en stor anläggning med 100 hästar. I vårt kollektivstall är vi dock 9 hästar. Det är bra träningsmöjligheter iom att vi har en del tränare som kommer och vi har två ridhus och två utebanor(den ana gigaaaantisk). Det finns anlagda och trevliga ridvägar, skrittmaskin och boxarna i vårt stall är stora och fina i ett stall med bra luft.

Jag står i kollektiv för första gången. Det fungerar fint. Jag betalar en tjej för att ta de pass jag inte vill eller kan ta.

Det är klart dyrare med häst i Stockholm än många andra delar Sverige. Jag åkte upp och jobbad en del i Boden förut. Där kostade både stall, skoning, träning etc betydligt mindre än här.

Jag har kallhyra på runt 2000 för varje häst. Strö kostar om vi köper från gården 75 kr per bal. Halmpellets köstar 75 kr per 15-kgsäck av den bonde vi har som levererar sånt. Han har superfin kornkross som är billig. Den är betydligt finare än den man köper i butik och betydligt billigare. Hösilage köper jag från gården med. De har eget som kostar 2,50 kg. Det tycker jag billigt. Skoning betalar jag väl runt 1000-lappen för med vanliga skor runtom. Verkning enbart kostade 375 kr sist.
Träningarna betalar jag 350 kr per 40-min.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 422
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 852
Senast: BernT
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp