Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Det är en jäkla skillnad på att bo i länet och att bo i staden, blir lätt löjligt om folk är så kåta på att kalla sig för stockholmare trots att de bor flera mil utanför stan. :cool: Antingen bor man i stan eller så bor man i förort eller kranskommun och det är inte = Sthlm! Jag skulle garva rakt upp i ansiktet på den som bor i Nynäshamn och som kallar sig för Stockholmare!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Precis. Jag bor i Stockholms stad, i en av stadsdelarna. Bor man i Haninge, bor man i Haninge kommun i Stockholms LÄN. Bor man i Vallentuna, bor man i Vallentuna kommun i Stockholms LÄN.

Jag brukar inte ens säga "Jag bor i Stockholm", utan "Jag bor i namnet-på-min-stadsdel".
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Inte änns de små små sjukahagarna?
Då är de Ryttis knappast något alternativ ......
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

heeeelt ot
det är knappast enormt. det må vara långt men det är väldigt smalt. minns att jag varit där och tävlat.

ot igen men ridhuset är 19x80 m på ekeby. rätt stort tycker jag ändå, men ja, inte så brett. det kompenserar den breda utevolten för. ;)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag kallar mej stockholmare oavsett var jag bor eftersom jag är född där och har bott en stod del av mitt liv i stan men även i andra kommuner runt om.

Men kommer man från Norrland och bor i Haninge eller Bålsta så har du på sätt och vis rätt. Men samtidigt är det skillnad på en storstad och andra städer, det handlar om att bo i en viss region, det är ju lite annat än att bo utanför Trosa tex......;)

OCh du kanske inte vet det, men vi kallar det ju Storstockholm det som är utanför själva kommunen.....

JAG garvar när nynäsfolket tex säger att dom ska till STOCKHOLM; det låter så löjligt när halva kommunen i stort sett jobbar i den kommunen och är där dagligen. För dom flesta av oss är det "stan".
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag skulle garva rakt upp i ansiktet på den som bor i Nynäshamn och som kallar sig för Stockholmare!

Min uppfattning är att dom som bor i kranskommunerna är väldigt noga med att dom INTE bor i Sthlm. Jag minns när jag omedvetet visst råkade förolämpa en Södertälje-bo när jag var yngre genom att påstå att Södertälje bara var en förort till Sthlm... :angel: :D
Själv ser jag allt i Sthlms län som Sthlm. Fast det beror ju också på vem man pratar med. Pratar jag med folk från andra delar av Sverige så är det ju lättast att säga Stockholm, för det vet i alla fall de flesta var det ligger. ;) Pratar man med en Stockholmare så är det en annan sak.
Jag har alltid bott inom Sthlms kommun men ska nu flytta ut till en kranskommun, därför är frågan intressant, för nu vet jag inte längre vad jag ska kalla mig. Kommer jag inte vara Stockholmare längre alltså?... :confused:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Det beror på hur du ser på själva ordet stockholmare för den som bor i nynäs bor oxå i sthlm och ska man tex berätta för någon som kommer från en annan del av landet att man bor i tex segersäng eller hemfosa så fattar dom ingenting, då är det lättare att säga att man bor i sthlm(eftersom det faktist är sthlmslän) än att säga segersäng i nynäshamns kommun eller hemfosa i haninge kommun för dom fattar ändå inte vart ungefär på kartan man är då, men sthlm vet alla vart det ligger.

Men sen kan man ju undra vad företaget jag jobbar för menar med: Stockholmståg. Ett företag för stockholmare!
Jag tror iaf att dom syftar på att det är just stockholmare som åker med deras tåg, alltså Nynäs-Västerhaninge-Bålsta(nu är ju bålsta ett undantag och ganska nytt att vi kör dit)(gnesta är den andra stationen som inte hör till sthlms län) Gnetsa-Södertälje-Märsta.
Inte att alla som jobbar där bor i innerstaden eller att alla som åker med oss bor i innerstaden.

Även förkortningen SL står ju just för storstockholms lokaltrafik. Trafiken som rullar i hela sthlms län. Så alla är vi stockholmare som bor i detta län.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Det är en jäkla skillnad på att bo i länet och att bo i staden, blir lätt löjligt om folk är så kåta på att kalla sig för stockholmare trots att de bor flera mil utanför stan. :cool: Antingen bor man i stan eller så bor man i förort eller kranskommun och det är inte = Sthlm! Jag skulle garva rakt upp i ansiktet på den som bor i Nynäshamn och som kallar sig för Stockholmare!
Vad är det för larv??? Jag undrar vem som är mest kåt på att skrävla om att h*n är Stockholmare här:angel:

Talar man med en person som inte bor i Stockholms län så säger man att man bor i Stockholm om man bor inom länet. Är man inom Stockholms län och talar med någon som bor inom länet så säger man vilken ort man bor i ( t ex. Norrtälje, nynäs, Skarpnäck, blåsut eller var man nu bor). Detsamma gäller om man bor i Göteborgs förorter, eller någon annan stad! Att börja pladdra om förorter till Stockholm med någon som inte bor eller känner till stan skulle jag tycka var oförskämt, som om alla nödvändigtvis måste känna till orterna som finns inom just Stockholms län.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

kl

Seriöst, för mig som är ganska nyinflyttad till regionen kan jag inte låta bli att tänka på dryga stockholmare när jag läser diskussionen ovan. ;)

Jag har hästen ca 4 mil utanför city. Betalar 3700 för fullservice. 15 kg hösilage om dagen och 5 spånbalar i månaden ingår. Kraftfoder tillkommer. Det finns ridhus och ridbanor. Mockning kan köpas till om man vill.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Som rubriken lyder:

Hur är det att bo i Stockholm med häst? :bump:

- Boende för dig
- Boende för hästen
- Avstånd
- Gärna lite kostnader
osv osv osv! :)


Alla svar är uppskattade då jag funderar på att flytta till Stockholm med en kompis (båda har häst) och det krävs ju alltid lite mer planering då! :)
Som många redan föreslagit här så är det absolut bäst både för dig och hästen att bo en bit utanför stan. Hästen får hagar att gå i, lägre hyror både på stall och lägenheter och du kommer ifrån cityhetsen (den kan nog vara kul ett tag, men man tröttnar ganska fort). Kommunikationerna är i de flesta fall utmärkta vilket gör att man snabbt tar sig in till stan om man vill även om man bor en bra bit utanför.

jag bor i norrort och pendlar till mitt jobb varje dag. Jag har lite tjorvigare väg eftersom min pendel inte går till centralen (åker från roslagen) och därför tar det en timme per resa för mig. Jag har mitt stall hemma så jag har ingen restid dit däremot.

Stallen i närheten av mig har hyror mellan 3000 och 5000 i fullservicestall med nya fina jättestora ridhus (det har blivit en ridhusbyggarboom i min hemkommun:p). Hagarna är stora och gröna och ridvägarna är mycket bra i de flesta fall. Stallen är betydligt bättre utanför tullarna än de som ligger innanför, det kan jag lova! Så för din hästs och din egen skull så råder jag dig att hålla dig en bit utanför stan!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

kl

Seriöst, för mig som är ganska nyinflyttad till regionen kan jag inte låta bli att tänka på dryga stockholmare när jag läser diskussionen ovan. ;)
Ja, ibland skäms man verkligen för att man bor i Stockholm... Nej, men oj:o:o jag bor ju inte innanför tullarna längre... då kan jag ju inte räkna mig som Stockholmare:o:o;);)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Precis, är man född och uppväxt utanför Stockholm stad men ändå i Stockholms län, som jag, är i alla fall jag mycket noga med att säga att jag kommer ifrån staden xxx, som ligger xx mil norr om Stockholm. Jag är inte stockholmare, utan möjligen från uppland, kanske? Nu råkar jag bo i norrland och här är jag en otäck 08:a i alla fall.
Till trådämnet, jag tycker att t ex Ekeby i Västerhaninge hade bra ridvägar också. För det minns jag att flera stall i Haninge saknade, bra ridvägar att rida ut på. Så glöm inte att kolla på ridvägar ute också när du letar stall.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Ja det verkar som att det får bli att bo utanför, men helst inte mer än 30 min in till stan ändå :)

Hästen som ev kommer att bli till hästarna får ju aldrig bli lidande bara för att jag vill bo i Stockholm! :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vad är det för larv??? Jag undrar vem som är mest kåt på att skrävla om att h*n är Stockholmare här:angel:

Talar man med en person som inte bor i Stockholms län så säger man att man bor i Stockholm om man bor inom länet. Är man inom Stockholms län och talar med någon som bor inom länet så säger man vilken ort man bor i ( t ex. Norrtälje, nynäs, Skarpnäck, blåsut eller var man nu bor). Detsamma gäller om man bor i Göteborgs förorter, eller någon annan stad! Att börja pladdra om förorter till Stockholm med någon som inte bor eller känner till stan skulle jag tycka var oförskämt, som om alla nödvändigtvis måste känna till orterna som finns inom just Stockholms län.

Exakt!:idea: :bow:

Ts: ja alltså det är så lätt att ta sej till stan om man har pendel, t-bana eller buss att åka så det är inte värt stallresorna att bo inne i i stan helt enkelt. Tycker jag.

Men som sagt, jag vet folk som trivs med att bo i stan, men jobba i en förort och som sen lyckats hitta en bra stallplats nära jobbet, då är det en annan sak. :idea: Tex bor en god vän på söder, jobbar i och har hästen i Haninge, en annan jobbar i Farsta och har hästen några kilometer därifrån osv, det funkar ju.

Men jag tycker det är så himla skönt att ha nära till stallet även hemifrån OM man av någon anledning behöver titta till hästen mer än en gång per dag, tex om den blir skadad osv. Jag har haft hästen 4 mil bort när man behövde åka två gånger per dag en period och det är dryyyygt:crazy: Samma om man glömmer något hemma:o Lite långt att vända men det hände att jag fick göra det:(

Nu kan jag om jag måste åka morgon, lunch (snabbt även från jobbet) och kväll. Det är faktiskt enormt skönt. Ja det där vet du väl redan, men det är lätt att man inte tänker på sånt innan det händer s a s. :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Det är en jäkla skillnad på att bo i länet och att bo i staden, blir lätt löjligt om folk är så kåta på att kalla sig för stockholmare trots att de bor flera mil utanför stan. :cool: Antingen bor man i stan eller så bor man i förort eller kranskommun och det är inte = Sthlm! Jag skulle garva rakt upp i ansiktet på den som bor i Nynäshamn och som kallar sig för Stockholmare!

Jag har oxå tänkt på det här. Lättare att säga vart man bor i stället för bara Stockholm eftersom man får den uppfattningen att man bor i stan då, sen säger personen Sollentuna eller nåt, och då blir det lite strange stämning :o. Fast det är ju inte fel att säga Stockholm, men jag skulle föredra om de var lite mer specifika. Sen om jag bodde i Vilhelmina och bara sett Stockholm på kartan så hade jag väl inte märkt nån skillnad. Sollentuna... Stockholm same shit typ :grin:.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Hur är det att bo i Stockholm med häst? :bump:

- Boende för dig Lägenhet på Bergsundsstrand, Södermalm
- Boende för hästen Stall Dåntorp
- Avstånd Halvtimmes bilfärd, oändligt mycket längre i rusningstrafik.
- Gärna lite kostnader Stallplats 3900 då det mesta ingår, lägenheten är en hyresrätt och jag tror att hyran går loss på ungerfär 5000 i månaden.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Vad är det för larv??? Jag undrar vem som är mest kåt på att skrävla om att h*n är Stockholmare här:angel:

Talar man med en person som inte bor i Stockholms län så säger man att man bor i Stockholm om man bor inom länet. Är man inom Stockholms län och talar med någon som bor inom länet så säger man vilken ort man bor i ( t ex. Norrtälje, nynäs, Skarpnäck, blåsut eller var man nu bor). Detsamma gäller om man bor i Göteborgs förorter, eller någon annan stad! Att börja pladdra om förorter till Stockholm med någon som inte bor eller känner till stan skulle jag tycka var oförskämt, som om alla nödvändigtvis måste känna till orterna som finns inom just Stockholms län.

Och är man i USA så säger man att man bor i Norden, Europa. Sverige kanske funkar om du samtidigt nynnar på en ABBA-låt ;)

Skulle jag träffa någon i en annan stad så berättar man att man bor i stockholm, söderförort eller närförort eller i stan. Är du redan i Stockholm specificerar man sig på vilken del av stan och tillslut kanske gata ;)

Nu kändes det som att jag upprepade hela inlägget ovan :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 411
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 848
Senast: BernT
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 392
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp