Bukefalos 28 år!

Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

så dyrt är det väl inte? på ekerö kan det kosta runt 2000-3000 i mån :) och det ligger väldigt nära stan + att det är jättevackert ;)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Håller med, jag betalar t.ex endast 1500 i kallhyra + lite tillridningstimmar av stallägarens hästar för en fin box på en trevlig anläggning på Färingsö med bra kommunala förbindelser från Brommaplan.

(Kom på att jag redan har skrivit samma sak tidigare i tråden... bra minne!!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Javisst, och Stureplan är ju verkligen vida världen :angel: Kan förvisso vara så, det näst farligaste stället att vara på i Stockholm.
Jag kan inte ens förstå hur man vill arbeta nära det där hemska stället. Men nu var det inte det det handlade om.

Jag bor i västerort och har 27 min in till stan med tunnelbana, eller så kan jag välja att ta buss plus pendeltåg från Spånga. Smidigt att ha så många alternativ.
Det jag rekommenderar är att bo en bit utanför stan och jobba i närheten, efter ett tag märker man att Sthlm City är överreklamerad :p Jag bor väldigt nära ett större centrum där jag kan handla allt, jag behöver inte ens åka in till city, det är väldigt smidigt om man bara vill köpa en tröja, gå på bio och filmen börjar 10 min senare.

Så skaffa boende i en förort som har ett bra utbud, skaffa ett jobb ganska nära och hästen nära, sen kan du åka till stan när du känner för det.

Drottningholm är fint men ganska dåliga hagar och mycket skitsnack i stallen.

Drottningholm finns det många stall på. Ett av de större har jag stått på i 10 år och det är INTE en´massa skitsnack där!!
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Fel, man är inte kvar i Sthlm om man inte bor i Sthlm utan då bor man utanför Sthlm. Sthlm är inte länet utan staden, bor man i Sumpan så bor man inte ens i kommunen trots att det ligger så nära. Kallar du det för att bo i Sthlm om man bor i t ex Norrtälje? :cool:

En skit sak att tjaffsa om egentligen men menar du att vi bor i "ingetlän", att alla som skrivit i tråden i princip inte bor i sthlm någon av oss.
Det vissa glömmer är att stockholm inte bara inkluderar stockholmstad. Bara för att vi råkar ha ett län som heter samma som länets största stad betyder inte det att alla som bor utanför stan inte bor i sthlm.
Skulle då alla som inte bor i tex malmö(som är skåneläns största stad) inte kunna säga att dom bor i skåne?

Så ja, bor man i norrtälje så bor man fortfarande i sthlm trots att det ligger en bit från city.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

kl

Tycker att det absolut är värt att bo nära stallet och pendla till jobbet. Stockholmarna klagar på lokaltrafiken men SL är fantastiskt (och billigt) jämfört med många andra delar av landet. Nu har jag inte särskilt bra koll på de centrala stallen men det känns som om man betalar rejäla överpriser utan att ens få bra hagmöjligheter på flera ställen.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

fast som jag nämnde just Bålsta och Nynäs och södetälje så ligger mig veterligen ingen av dessa i sthlms län. och det var det frågan handlade om.

Sen är det klart man bor i sthlm om man bor utanför tullarna.

Men det är märkligt att jämnföra päron och äpplen. Skåne är ett landskap, skånelän är ett län.
Stockholm är en stad och sthlm län finns. Men det finns inget som heter sthlms landskap. utan det är Uppland och Södermanland.

Norrtälje, kommun i Uppland, Stockholms län
Södertälje, södertälje kommun stockholms län
Bålsta Håbo kommun, Uppsala län.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

fast som jag nämnde just Bålsta och Nynäs och södetälje så ligger mig veterligen ingen av dessa i sthlms län. och det var det frågan handlade om.

.


:eek:
Jodå. Både Södertälje och Nynäs tillhör stockholms län och Bålsta också tror jag, men det är lite Norrland för mej :angel: så jag är osäker:D

Köp en SL-karta:p
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Tar exakt 30 min till VH från Centralen enligt tidtabellen och det samma gäller ut till Kungsängen från Centralen.

och med det vill du ha sagt?

Visst jag hade 5 min fel på tiden till VH men det var ingen som snackade om Kungsängen utan jag sa att det tar 45 min till Bålsta.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

:eek:
Jodå. Både Södertälje och Nynäs tillhör stockholms län och Bålsta också tror jag, men det är lite Norrland för mej :angel: så jag är osäker:D

Köp en SL-karta:p

Bålsta hör inte till sthlms län, upplands län va? Nynäshamn och Södertälje gör det dock.
Uppsala län var det bålsta hör till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

och med det vill du ha sagt?

Visst jag hade 5 min fel på tiden till VH men det var ingen som snackade om Kungsängen utan jag sa att det tar 45 min till Bålsta.

Inget speciellt utan bara sa det. Kan ju även vara värt att veta att komunikationerna är bättre från Kungsängen in till stan än från Bålsta till stan trots att det bara är en station emellan dessa två, om man nu går i tankar över att flytta till sthlm tänkte jag och inte riktat till dej just så du tar illa upp.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor just nu exakt 2,7 mil utanför Stockholm. Tar 27 minuter med pendeltåg in till Stockholm Central.

Ena hästen står på en större privatanläggning med kallhyra på ca 2000 kr.

Av egen erfarenhet och tyckte så är det helt okej att bo en bit utanför. Jag älskar stressen i stan, men det är skönt att ha det lugn som ändå är ett stenkast utanför.
En kompis som bor precis bredvid K1, precis vid Ryttarstadion säger att det är rena rama landet här ute. Däremot när någon som kommer från 'landet' kommer hit tycker den oftast att det är rena rama storstan här.

Kompisen som bor vid K1 har även sin häst här ute.

Shoppa och vara vid Stureplan kommer du väl inte göra varje dag? Bättre att ha närmre till stallet då?

Jag tycker att det är fel många gör, betalar 8-9000 kr för att ha hästen uppstallad på t.ex. Ryttis. Flytta hästen utanför stan och få fullskötsel på en fin anläggning för 5000 kr och lägg de 3-4000 kr på bensin, busskort eller liknande istället varje månad och låt hästen vara häst.

Föressten är det väl Vallentuna som är Sveriges hästtätaste kommun? Inte Haninge?
(Sorbe som åkte igenom större delen av Haninge för en månad sen och såg bara en bunt hästar strax innan pendeltåget stannade i VH).
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i Sundbyberg som tar lite drygt 10 min med tunnelbana/pendel från city.
Har hästen 10 minuter hemifrån med cykel.
Väldigt nära.
Stallplatsen kostar 3800 i månaden och då måste jag mocka samt förbereda mat varje dag. Förutom det har alla en helg var 14 vecka då man sköter all fodring samt utsläpp.
Vi har paddock, jättefina ridvägar, spolspilta och helt okej hagar.
Har köpt mitt boende så min trea kostar mindre än 2500 i månden.

Jag tycker det fnkar, men komemr fårn landet och är van vid att ha hästen hemma, lite skillnad..
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

15 minuter med pendeltåget och vips så är du i Sollentuna. Jag bor fortfarande hemma, men hyra för en trea på förstahandskontrakt ligger runt 5000 kr, givetvis kan det variera men på ett ungefär.
Hästen kan man ha i Vallentuna - där finns det massor med stall. Min medryttarhäst står i Vallentuna - dock i ett kollektivstall där man kan köpa sig fri från fodringar, intag (och mockning också tror jag). Kallhyran ligger på runt 2300 kr, det tillkommer kostnader för torv och foder. Kan köpas direkt från de som äger stallet - väldigt smidigt. Tillgång till ridhus, utebana och bra terräng att rida i. Spolspilta inne, de är ute från 8.00 - 18.00 på sommaren, 8.00 - 17.00 på vintern. Bete finns. Bussen stannar precis utanför stallet och går två gånger i timmen "vanlig tid" och 4 gånger i timmen i rusningstrafik. För mig tar det 15 minuter till stallet med bil - jag bor i Sollentuna.

Det är kanske inte den mest snygga anläggningen, men hästarna trivs (och jag!). Bra rutiner och stora hagar med kompisar. :)
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Shoppa och vara vid Stureplan kommer du väl inte göra varje dag? Bättre att ha närmre till stallet då?

Jag tycker att det är fel många gör, betalar 8-9000 kr för att ha hästen uppstallad på t.ex. Ryttis. Flytta hästen utanför stan och få fullskötsel på en fin anläggning för 5000 kr och lägg de 3-4000 kr på bensin, busskort eller liknande istället varje månad och låt hästen vara häst.

:bow::bow:
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i söderförort, till jobbet har jag 8 min med bil och till stallet 12. Och som tur är ligger båda åt samma håll.
Kommunalt funkar också, då kanske jag får lägga till 10-15 minuter.
Kommunalt hemifrån in till sthlm city tar det 20 min.

Stallhyran inkl foder och utsläpp vardagar (resten av tiden kollektivt) kostar 2500kr. Då får jag mocka och fixa mat själv, och har ca 3 in/utsläpp i månaden.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Föressten är det väl Vallentuna som är Sveriges hästtätaste kommun? Inte Haninge?
(Sorbe som åkte igenom större delen av Haninge för en månad sen och såg bara en bunt hästar strax innan pendeltåget stannade i VH).

Jag tror det är rätt lika i Vallentuna och Haninge, hästar i varenda buske:idea:
Det är otroligt mycket hästar överallt och även i landsbygdsdelarna av Huddinge, Botkyrka och Nynäs tex.

Men det är inte alltid nära kommunikationer, eller ens stora vägar, det är inte många stall man åker ända fram till kollektivt men så är det väl överallt:confused:.

Håller f ö med dej om Stureplan, jag har bott i Vasastan o på Söder en massa år (samt född på Kungsholmen om man ska vara noga:p) Inte sjutton "utnyttjar" man stan mycket för att man bor där , kunde lika gärna bott var som helst. Man går mellan jobb och hemma, och sen stall mesta tiden i alla fall......:cool: F ö har man som hästägare i Stockholm inte särskilt mycket pengar att shoppa för:angel:

Nej att stå uppstallad inne i stan oavsett om man har råd, är inte särskilt hästvänligt, visst underbara ridvägar är det, men inte en hage så långt ögat når:crazy: Folk har t o m medryttare som skrittar ut hästarna för att dom ska komma ut dagtid öht. Sen rider dom själva på kvällen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Jag bor i Bromma och har hästen ute på Ekerö, ca 2 mils resa. Betalar 3500 SEK i månaden och vi har 20*60 ridhus och stor ute bana i stallet. Mockar själv och gör i ordning mat, fodrar ca 1 gån gi veckan. Bodde tidigare mkt central och det var helt hopplöst att ta sig till stallet pga trafiken. Kunde ta 30-40 minuter att bara komma utanför tullarna.
Sen får man ju lägga till bensinkostnaden för att åka till stallet varje dag. Jag skulle kunna stå i stall som är 5 minuter hemmifrån men då är det sämtre hagar och ridmöjligheter. så det är mkt som ska vägas in.
Ska man bo central så är väl Ryttis den enda central alternativet och där är det ju inte gratis att så stå plus att hag möjlighetenea är begränsade.
 
Sv: Hur är det att bo i Stockholm med häst?

Nynäshamn ligger i Stockholms län vad jag vet i alla fall. Opps, var visst lite sen där.

TS! Vore kanske lättare att hjälpa till om du berättade hur mycket du vill lägga på stall och bostad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 421
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 851
Senast: BernT
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp