Bukefalos 28 år!

Hur är det som med copyright ?

Gnist

Trådstartare
Om bilder är utan copyright, är det då ok för andra att "låna" dessa ?

Har dykt upp en sådan fråga på ett annat forum i samband med att vissa där upptäckt "stallet" där tydligen småtjejer lånat bilder på både hästar och hundar hejvilt :crazy:

Men om dessa bilder inte är copyrightskyddade och det Inte står någonstans på den hemsida de "lånat" bilderna från, att bilderna ej får lånas, är det då en olaglig handling dessa småtjejer begått??
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

Alla bilder som inte är triviala (t.ex geometriska figurer) har copyright. Tar du en bild på en häst så har du automatiskt upphovsrätt till den bilden.

Men sker kopieringen i liten skala utan vinstsyfte så är det nog inte så många som bryr sig.

Gnist skrev:
Om bilder är utan copyright, är det då ok för andra att "låna" dessa ?

Har dykt upp en sådan fråga på ett annat forum i samband med att vissa där upptäckt "stallet" där tydligen småtjejer lånat bilder på både hästar och hundar hejvilt :crazy:

Men om dessa bilder inte är copyrightskyddade och det Inte står någonstans på den hemsida de "lånat" bilderna från, att bilderna ej får lånas, är det då en olaglig handling dessa småtjejer begått??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det som med copyright ?

Ja, det är olagligt att publicera/ta bilder från någon annan om det inte står på sidan att man får ta dom. De får däremot spara ner korten på datorn men inte sprida vidare eller publicera dom på nåt sätt utan tillstånd.
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

ALLT du skapar skyddas av copyright (med vissa undantag). Det innefattar bilder du tar, mail du skriver osv. Det behöver inte skrivas någonstans för att det ska gälla. Däremot kan man skriva ut en alternativ licens (t ex creative commons) och då gäller den istället för upphovsrätten. Men står det ingenting är bilderna alltså ALLTID upphovsrättsskyddade. Du behöver inte göra någonting för att de ska vara det.
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

så om jag kopierar en bild på internet tex på en fin hingst,
så får jag alltså ej sätta in den i tex en tråd? eller?
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

Du får inte sätta in den i tråden, men du får länka till bilden.
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

ojdå... det har jag gjort:angel:
jag trodde faktiskt att de som det är copyr. på brukar man skriva det på bilden, eller "låsa" bilden till sidan som ägaren till bilden satt in den på.
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

Då har du lärt dig nåt nytt!
Copyright skriver folk mest bara ut på bilderna för att folk pga okunskap snor bilderna, låsa bilderna till sidan är omöjligt att göra, de går att sno ändå...
Lägger du in bilden i tråden belastar du också bildens ägares server och det är lite taskigt att göra eftersom bilden då hämtas varje gång tråden öppnas, istället för att den bara belastas för dom som klickar på bilden.
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

fast på en del sidor finns det bilder som ej man kan kopiera, då har bildskaparen "låst" Den, och det kan komma pp en meddelanderuta som det ibland står tex att : Denna bild är copyrightskyddad
 
Sv: Hur är det som med copyright ?

Men det är väldigt lätt att komma runt den spärren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 784
Senast: Dopy
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 067
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp