Bukefalos 28 år!

Hur är mentaliteten på Belgisk vallhund generellt?

labb

Trådstartare
Jag har fått intrycket av att det inte är ovanligt med "problemhundar" inom den rasen. Men det är kanske fel?
 
Överlag tror jag det handlar mer om förarfel
De jag känner till inom rasen som kanske kan tänkas klassas som just problemhundar är just sådana som hamnat i hem där man inte vet vad man har i andra änden av kopplet
(malinois pratar jag om nu, de andra varianterna har jag så gott som ingen erfarenhet kring)
 
Håller helt med @LillaMy84.

De är fortfarande en relativt ovanlig ras (syftar också bara på malle dock..) jämfört med t.ex. schäfern så de säljs ju i stort sett bara till tävling/tjänst än så länge. Och jag ber till gudarna att det förblir så.
Men vore de lika vanliga som schäfern skulle det garanterat svämma över av problemhundar... ;)

/Nenyah, malle-ägare
 
Det är hundar med ganska extrem kamplust och snabba reaktioner och ibland bristande tillgänglighet. Någon liten vajsing på nerverna gör helt enkelt att de snabbt blir otrevliga att ha och göra med. En annan mindre extrem hundras blir inte lika svårhanterliga med dåliga nerver.

Jag tror också att ffa mallen har blivit populär för fort och då avlas det på lite vad som helst eftersom det går att sälja. Mallen är helt klart nya "innerasen" bland tävlingfolket och håller på att konkurrera ut BC'n. Om den inte redan gjort det? Men det föds också en hel del riktigt trevliga belgare :). Sitter alla bitar där de ska är de svårslagna, fast en hund för alla det är de inte.
 
Jag borde skrivit att det är en Tervueren och det är en vuxen hund jag har möjlighet att ta över, "problemen" med skällande, reservation mot främmande hundar och människor osv. är egentligen inte så stora och beror nog främst på miljön men det som inte känns så bra är att jag fått ett intryck av att det bottnar i en generell osäkerhet hos hunden så jag kommer nog avstå.
 
Överlag tror jag det handlar mer om förarfel
De jag känner till inom rasen som kanske kan tänkas klassas som just problemhundar är just sådana som hamnat i hem där man inte vet vad man har i andra änden av kopplet
(malinois pratar jag om nu, de andra varianterna har jag så gott som ingen erfarenhet kring)

Det är väl dock en ras som tål mindre förarfel än många andra raser, så på så sätt är det ju ett resultat av rasen också. Ska man ha en malle bör man verkligen förstå sig på just mallar, tror jag.
 
Jag borde skrivit att det är en Tervueren och det är en vuxen hund jag har möjlighet att ta över, "problemen" med skällande, reservation mot främmande hundar och människor osv. är egentligen inte så stora och beror nog främst på miljön men det som inte känns så bra är att jag fått ett intryck av att det bottnar i en generell osäkerhet hos hunden så jag kommer nog avstå.


Om jag kände hunden och gillar den skulle jag glatt ta över, annars inte. De är snabba i tanken och det med dåligt psyke skapar lätt nafsiga hundar vilket jag inte vill ha. Skällande har jag mer överseende med. Jag älskar tervar, särskilt hanar.
 
Det finns en anledning till att dom kallas bitsk vallhund eller nerverenser :idea:
En sån har jag haft, det var en håröm schä/terv
h1DCD39FF
 
Det går inte att sammanfatta Belgisk Vallhund generellt utan de måste särskiljas utifrån vad de avlats för. Det är stor skillnad på hundar som avlats för utställning och hundar som avlats för egenskaper. Dessa finns i alla varianter utom laekenois som är numerärt liten.
 
Det går inte att sammanfatta Belgisk Vallhund generellt utan de måste särskiljas utifrån vad de avlats för. Det är stor skillnad på hundar som avlats för utställning och hundar som avlats för egenskaper. Dessa finns i alla varianter utom laekenois som är numerärt liten.
Ja, numera är väl även mallen drabbad om än inte lika illa som långhåren. Terv och grönis är ju dessvärre mer "flashiga" i ringen och har såvitt jag vet drabbats hårdare :banghead:.
Som någon skrev, en BRA belgare är en suverän hund som i rätt händer kan gå i princip hur långt som helst i de flesta grenar men en dålig belgare är katastrof.
Tyvärr tycker jag att det kan vara svårt att hitta en riktigt bra terv eller grönis även om man letar hos de mer välrenommerade bruksuppfödarna, mycket som kan gå snett i mentaliteten även om man har de bästa intentioner och kunskap.

TS: Hur mycket har du träffat hunden? Känner du den/ägarna/uppfödaren?
En problembelgare kan vara rent ut sagt fördjävlig, de har bland annat otroligt snabba reaktioner och ofta låg bittröskel vilket gör att de lätt tar till nafs/bett i trängda situationer.
Å andra sidan tror jag att det finns rätt gott om bra tervar/belgare som hamnat fel, lagt på sig en del dumheter som i kompetenta händer går att fixa till.
Hur mycket erfarenhet har du av den här typen av hund och har du någon som du kan vända dig till om du behöver hjälp och råd? En seriös uppfödare är i det här läget guld värd :up:.
 
Ja, numera är väl även mallen drabbad om än inte lika illa som långhåren. Terv och grönis är ju dessvärre mer "flashiga" i ringen och har såvitt jag vet drabbats hårdare :banghead:.
Som någon skrev, en BRA belgare är en suverän hund som i rätt händer kan gå i princip hur långt som helst i de flesta grenar men en dålig belgare är katastrof.
Tyvärr tycker jag att det kan vara svårt att hitta en riktigt bra terv eller grönis även om man letar hos de mer välrenommerade bruksuppfödarna, mycket som kan gå snett i mentaliteten även om man har de bästa intentioner och kunskap.

TS: Hur mycket har du träffat hunden? Känner du den/ägarna/uppfödaren?
En problembelgare kan vara rent ut sagt fördjävlig, de har bland annat otroligt snabba reaktioner och ofta låg bittröskel vilket gör att de lätt tar till nafs/bett i trängda situationer.
Å andra sidan tror jag att det finns rätt gott om bra tervar/belgare som hamnat fel, lagt på sig en del dumheter som i kompetenta händer går att fixa till.
Hur mycket erfarenhet har du av den här typen av hund och har du någon som du kan vända dig till om du behöver hjälp och råd? En seriös uppfödare är i det här läget guld värd :up:.
Mallen i Sverige började faktiskt med importer av utställningshundar. Bruksmallen kom senare... Det finns väldigt bra tervar och groenisar om man vet var man ska leta. Även i Sverige. Numer får man dessutom para mellan varianterna.
JAg upplever inte att belgare generellt har låg bittröskel. Däremot finns det reservation hos vissa individer.
Om jag skulle ta mig an en sådan här hund som beskrivs i trådstarten så skulle jag vilja prata med uppfödaren innan. Jag skulle också kolla Hunddata för att se MH hos föräldrar och deras syskon och jag skulle se hunden i hemmiljö.
Jag skulle inte ta en sådan hund om jag var tveksam till om min kunskap räcker.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Belgiska vallhundar finns ju i fyra olika pälstyper: Groenendael - långhårig och svart Tervueren - långhårig och röd eller grå fawn med...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Xomymy
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 334
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 829
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp