Hur agerar ni hemma hos andra?

Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?

Jag håller med dig, allt du skriver är normalt. (Att det är självklara saker alltså!) Det är sunt förnuft och normal uppfostran.
 
Jag har helst toalocket nedfällt både med tanke på bakterierna som sprider sig vid spolning men är det öppet när jag kommer in är det ju redan försent men också för att jag helst inte vill ha en toabadad katt och därför skulle jag stänga locket. Locket över toarullen är jag fundersam på vad du menar? Menar du att folk öppnar ett lock för att kunna ta toapapper och sedan inte stänger eller att de fäller upp det som ligger över rullen på vissa hållare? Jag skulle visserligen stänga men inte bry mig om ifall det görs av gäster eller inte utan mer fundera på varför de gjorde så. Skräp på golvet förutsätter jag är sådant gäster har tappat och då inte märkt eller vad är det för skräp? Torka handfatet från vattenspill hade jag verkligen inte brytt mig om och det är inte heller något jag skulle göra själv som gäst. Det är ju ett handfat!
Om någon inte hade släckt lampan hade jag inte brytt mig om utan bara släckt och inte heller om de inte stängde toadörren. Enda gången jag är noga med att stänga toadörren är om tvättmaskinen är igång för den vill jag inte lyssna på.

Jag hade vid ett tillfälle en långväga övernattningsgäst på en fest som hade maginfluensa som ingen talade om att hen hade innan de kom. Då var jag arg. Gästen som var sjuk var ett barn i åttaårsåldern och jag bad föräldern att sanera toaletten efter hen hade varit där vilket inte gjordes. Det ser jag som vidrigt illa däremot för man åker inte iväg med ett magsjukt barn och man låter inte de man gästar städa efter diarré och spyor.

Något jag har lärt mig är att man stör sig mer på människor man innerst inne inte tycker om. Kanske är det fel personer du bjuder hem?

Åh herregud, jag hade skickat hem dem BUMS! De hade fått ta in på hotell. Vidrigt, rent vidrigt.
 
Jag håller med dig, allt du skriver är normalt. (Att det är självklara saker alltså!) Det är sunt förnuft och normal uppfostran.
Jag blir ännu mer övertygad om att "sunt förnuft" ska MAN vara mycket försiktig med att basunera ut vad som är "sunt förnuft". Det tenderar skilja sig så oerhört för gemene man vad det står för.
Jag tror nog att HeddaVovvens vänskapskrets är både normala och har sunt förnuft. Eller vill du säga tvärtom?
 
Jag blir ännu mer övertygad om att "sunt förnuft" ska MAN vara mycket försiktig med att basunera ut vad som är "sunt förnuft". Det tenderar skilja sig så oerhört för gemene man vad det står för.
Jag tror nog att HeddaVovvens vänskapskrets är både normala och har sunt förnuft. Eller vill du säga tvärtom?

Ja om dom inte klarar av det hon skriver så saknas det.
 
Ja om dom inte klarar av det hon skriver så saknas det.
Men vem bestämmer det? Det tycks ju snarast som det normala är ngt helt annat än det några få förespråkar/ser som rimlig ordning (varav en tom inser att den typen av ordning är helt onormal men trivs med ändå) i denna tråd (ffa med vattenstänk på handfatet). Och kom inte dragande med att Buke består av ornormala människor med konstiga värderingar, för jag är rätt övertygad om att Buke representerar ett ganska bra tvärsnitt av befolkningen förutom gällande kön.

Och för att svara på ursprungsfrågan; jag försöker nog, som flera andra, lämna som det var iform av dörrar/lampor etc. Men vattenstänk på handfat har jag aldrig reflekterat över.
 
Men vem bestämmer det? Det tycks ju snarast som det normala är ngt helt annat än det några få förespråkar/ser som rimlig ordning (varav en tom inser att den typen av ordning är helt onormal men trivs med ändå) i denna tråd (ffa med vattenstänk på handfatet). Och kom inte dragande med att Buke består av ornormala människor med konstiga värderingar, för jag är rätt övertygad om att Buke representerar ett ganska bra tvärsnitt av befolkningen förutom gällande kön.

Och för att svara på ursprungsfrågan; jag försöker nog, som flera andra, lämna som det var iform av dörrar/lampor etc. Men vattenstänk på handfat har jag aldrig reflekterat över.

Det är ju jättesnuskigt att lämna vatten så med dina gamla bakterier i som någon annan måste städa bort.
 
Här hemma ska locket fällas på toastolen. Jag gör det alltid före spolning men är medveten om att andra inte lyckas begripa hur ofräscht det är så jag har tandborsten i köket för att slippa bajsbakterier i käften och byter handdukar oftare än jag byter underkläder typ. Dörren ska alltid vara öppen så katterna kommer åt sin låda.
Annars är det chill. Att man ens lägger märke till vatten på handfatet begriper jag inte.
 
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?
Gäster som bara är på besök några timmar/över dagen är jag inte alls så noga med. Då känns det liksom inte som hela världen om en inte stänger dörren eller glömmer lampan eller vad som.

Däremot när sambons brorsa hälsar på över en hel helg blir jag rätt irriterad när han konsekvent lämnar toalettlocket uppe och gärna i kombination med öppen dörr. Jag får alltid gå och fälla ner/stänga efter honom (konstigt nog gör aldrig sambon det :grin: ) eftersom jag är sådär lite lagom intresserad av att ha en katt badandes i toaletten. Har inte hänt än men det är en tidsfråga eftersom katten gärna sitter på toalettlocket, inte har riktigt koll och är klumpig. Så ja, alla andra gäster brukar sköta det bra eller så är dom på plats så kort stund att katten inte orkar visa sig men just sambons bror är hopplös och ett ständigt återkommande irritationsmoment när det gäller toalettvett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp