Hur agerar ni hemma hos andra?

Nar vi bodde i Asien hade vi ibland storre "Parties" ute runt poolen, men anvande en toalett inne hos oss till gasterna. Jag forundrade mig hur just "Svenska Klubben" lamnade sma lappar av toapapper pa golvet, ramlade en handduk ner fick den ligga kvar, och en hel sjo vid tvalen uppe pa handfatet (och ibland golvet framfor), mattan uppskjuten i ett horn, eller med stora veck.
Nar de festerna var for mina kollegor pa Amerikanska eller Brittiska Skolan var inte toaletten i samma skick alls, utan da sag den ut som nar de gick in nar de lamnade den.
Jag var alltid sa forundrad over varfor just Svenskarna inte plockade upp papper och skrap fran golvet atminstone? Eller en handduk som ramlade ner? Aven om man inte plockar upp sma pappersbitar som faller av rullen pa offentliga toaletter, gor man inte det hemma hos nagon annan? Eller hemma hos en sjalv?
 
Hur jag agerar hos andra?
Ja inte tusan städar jag! Begär inte heller att andra ska göra det hos mej.
Jag uppskattar att ha besök, och de sista jag skulle göra, är att försöka uppfostra dom. :angel:

* Jenny *
Där det springer folk hela dagarna, och jag röjer gärna efter dom. :heart
 
Nej, eftersom detta är första gången jag hört talas om någon som torkar bort vattenstänk på handfatet. Inte ens min pedantiska mamma skulle komma på något sådant!

Jag vill inte ha stänk!
Gör även rent handfat hos andra av bara farten 😳
Kan inte hejda mig om det är damm eller prickar på handfatet 😅
[/QUOTE]
@Bison kan inte du komma hem till mej :angel:? Då slipper jag stå och torka och greja :idea:
 
Jag är pedant men räknar inte kallt med att andra är det! Dvs jag städar efter mina gäster vid behov. Mitt mål är att gästerna ska känna sig hemma och ha trevligt när de besöker mig! Hade självklart aldrig förväntat mig att gästerna ska städa efter sig och hade inte sett det som min uppgift att ”uppfostra” de som besöker mig!
 
Jag är pedant men räknar inte kallt med att andra är det! Dvs jag städar efter mina gäster vid behov. Mitt mål är att gästerna ska känna sig hemma och ha trevligt när de besöker mig! Hade självklart aldrig förväntat mig att gästerna ska städa efter sig och hade inte sett det som min uppgift att ”uppfostra” de som besöker mig!

Håller helt med, men frågan är ju dock vart gränsen går och just där tycker väl folk i tråden olika. Jag hade inte velat ha gäster som fimpar i rabatten och kastar ölburkar i buskarna och sedan glatt städat efter dem och tänkt att det kommer till när man får gäster. Då hade jag antingen sagt till, eller helt enkelt inte bjudit in dem igen. För mig är det "rent hyfs" att inte göra så, medan för någon annan är det rent hyfs att fälla ner toalettlocket. Så frågan är ju, vart går din gräns? När hade du slutat att glatt städa undan och uppskattat att gästerna känner sig som hemma?
 
Håller helt med, men frågan är ju dock vart gränsen går och just där tycker väl folk i tråden olika. Jag hade inte velat ha gäster som fimpar i rabatten och kastar ölburkar i buskarna och sedan glatt städat efter dem och tänkt att det kommer till när man får gäster. Då hade jag antingen sagt till, eller helt enkelt inte bjudit in dem igen. För mig är det "rent hyfs" att inte göra så, medan för någon annan är det rent hyfs att fälla ner toalettlocket. Så frågan är ju, vart går din gräns? När hade du slutat att glatt städa undan och uppskattat att gästerna känner sig som hemma?

Jag hade städat och sen aldrig bjudit dom igen ;)
 
Åh herregud, jag hade skickat hem dem BUMS! De hade fått ta in på hotell. Vidrigt, rent vidrigt.
Vidrigt ja men bättre än så är jag allt än att jag skickar ut folk pga sådant men självklart kunde föräldern skött det bättre och självklart borde de inte kommit hit alls. Däremot är den föräldern som var med inte välkommen hit igen. Inget jag har behövt påtala dock för det insåg hen nog själv och jag gissar att hen fick sig en avhyvling som hette duga av den föräldern som inte var med pga tjänsteresa (och alltså inte visste om att den andre föräldern åkte iväg med sjukt barn).
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?
Hos mig fungerar det utmärkt då jag har gäster för jag lägger inte märke till såna där bagateller.
 
Kanske lite OT, men:

Ni som skriver om bakterier som sprids från spolning i toaletten med öppet lock, var har ni fått det ifrån?

Jag har innan den här tråden bara hört det en gång och det var i en TV-serie, dvs inte en trovärdig källa. Jag har aldrig hört det från infektionsläkare (som jag jobbar en del med). Vi har massor med lappar på väggarna på jobbets (landstinget) toaletter om att tvätta och sprita händerna men ingen om att stänga toalettlocket innan spolning.
Någon som kan ge en trovärdig källa på att farliga bakterier kan spridas och ge en infektion från en frisk person som gjort nummer två och spolat med öppet lock?
 
Alltså - fälla toalocket? Sitter här och gapar....

Seriöst så vet jag ingen som gör det mer än jag själv.
Eftersom jag äter vätskedrivande så besöker jag toaletter hos de flesta av mina vänner, på arbetsplatser och går på offentliga inrättningar. De gånger toalocket är nedfäll går väl att räkna på ena handens fingrar under ett år.....

Jag har aldrig ens hört ämnet diskuteras.
På mitt jobb finns det några som fäller ner locket...men jag tycker det är vidrigt då de bajsat, stängt locket och spolat och då jag lyfter på locket får jag ett koncentrerat moln av bajslukt över mig. Fullkomligt vidrigt!
 
Öhm, jag har aldrig känt mig så obrydd (och snuskig enligt vissa) när jag läst på buke som av den här tråden.

Vatten på handfatet, alltså SKÄMTAR ni med mig? :D Det är ju gjort för att hantera vatten!
Nedskräpning på golvet, urin- och avföringsrester, där går väl min gräns.
 
Vatten i handfatet förstår inte jag heller. Varje gång jag flyger förundras jag över att jag uppmanas torka ur det lilla handfatet efter mig. Har aldrig förstått varför (och har därför idkat civil olydnad på den punkten).

TS Försök sno med dig en sån där skylt nästa gång du flyger. För allas trevnad :)
 
Vatten i handfatet förstår inte jag heller. Varje gång jag flyger förundras jag över att jag uppmanas torka ur det lilla handfatet efter mig. Har aldrig förstått varför (och har därför idkat civil olydnad på den punkten).

TS Försök sno med dig en sån där skylt nästa gång du flyger. För allas trevnad :)

Jag gör det ENBART när jag flyger pga uppmaning som jag inte ifrågasätter :D Men ja, det ska ju liksom vara vatten där? Eventuella rester från tvål och tandborste tas bort vid regelbunden städning sedan men inte efter precis varje användande av handfat.
 
Jag gör det ENBART när jag flyger pga uppmaning som jag inte ifrågasätter :D Men ja, det ska ju liksom vara vatten där? Eventuella rester från tvål och tandborste tas bort vid regelbunden städning sedan men inte efter precis varje användande av handfat.
Jag tar nog bort rester av tandkräm om jag ser det, det ser så kladdigt ut. Men att gå och kissa och sedan tvätta händerna, aldrig i livet att jag torkar då. Det är ju som du säger, vattnet hör ju hemma där.
 
Jag har nog en rätt hög toleransnivå inser jag när jag läser 😁:o
Eller vänner som tänker som mej, bara :love:

Jag/vi städar dagen efter. Helt enkelt.
Jag plockar inte under tiden det är fest/kalas/och dylikt , då vill jag umgås, inte städa. Definitivt inte på toan.
Att släcka lampor eller fälla toalocket har jag aldrig reflekterat över ens.
De få som röker fimpar på rätt ställe och ölburkar ställs på nåt bord eller så, aldrig på backen eller i buskarna liksom.

Jag har haft vilda fester hemma hos mej men aldrig svurit över eller reflekterat över oreda eller att det blivit stökigt eller hur gästerna gör på toan. Har heller aldrig städat eller plockat mer än flaskor under festens gång.
Skulle aldrig falla mej in att ’gå en runda’ under festens gång för o kolla läget heller 🙈

Men vi är olika, vet bekanta som måste ha koll hela tiden så allt är tiptop, som aldrig kan slappna av när de har besök..


Men ang att spola med nerfällt lock har jag också hört det.
Tror det var på en kurs.
Inget som kom från en källa utan man pratade om det bara.
Kändes logiskt.
Jag spolar alltid med nerfällt lock därför ☺️ Det skadar ju inte liksom.
Försöker lära barnen det när de varit på toan men de vill ju gärna vinka hej då så att säga 😂 (= barnen är ganska små än 😎)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp