Hur agerar ni hemma hos andra?

Brukar inte tänka på om lampor står tända, locket till toan är uppe (varje gång jag går in på en toalett på jobbet) eller vattenstänk.
Det är folk i rörelse och det är därför jag bjuder in gäster :)

Sen brukar de som dröjer sig kvar till sist hjälpa till att slänga skräp, torka av bord och fylla på diskmaskinen.
 
Jag känner mig överflödig sedan @Bison gjorde entre i tråden :)
För att förtydliga begär jag självklart inte att folk ska städa efter sig när jag bjuder in till fest. Det jag pratar om är att återställa toan efter man använt den.
För mig är det lika självklart att stänga toalocket efter sig som att stänga köksskåp efter sig eller dra igen en byrålåda efter sig (inte för att gäster brukar vara i mina byrålådor men ni förstår vad jag menar). Ett lock finns ju av en anledning liksom.
 
Jag hade tyckt det var otroligt obekvämt att veta att en pedant gästar mitt hem och dömer det efter sina extrema mått (som jag tycker torka handfatet är eller bli hysterisk över ett öppet toalock - såvida man inte är rädd att katten ska trilla i). Som tur är har jag inte några såna vänner (längre :laugh: ).
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?

Kan det ha att göra med att folk är osäkra på vad som gäller? En del saker borde vara självklarheter men andra saker är kanske inte det.
Jag får konstant öppna toadörren för folk fattar inte att de toaletter med kattlåda bör helst ha öppen dörr om kattlucka saknas. Funderar på att börja säga att om de fortsätter stänga dörren blir det de som får tvätta allt som blir nerkissat.:cautious: Men mycket du nämner är just självklarheter. Är det så folk gör hemma också?O_o
 
Jag känner mig överflödig sedan @Bison gjorde entre i tråden :)
För att förtydliga begär jag självklart inte att folk ska städa efter sig när jag bjuder in till fest. Det jag pratar om är att återställa toan efter man använt den.
För mig är det lika självklart att stänga toalocket efter sig som att stänga köksskåp efter sig eller dra igen en byrålåda efter sig (inte för att gäster brukar vara i mina byrålådor men ni förstår vad jag menar). Ett lock finns ju av en anledning liksom.

Du menar städhitler med seriemördarrent?
😅
Brukar skylla på att jag är allergisk mot katter och kvalster för att framstå som lite mindre galen.
 
Jag får inte riktigt det där med att torka av handfatet att gå ihop... Om jag städar ett handfat, så vill ju jag tvätta händerna efter det?? Då blir det ju blött igen :cautious:

Jag gör det i samband med att jag tvättar händerna.
Som sagt så stör det mig inte att det är blött längst ner vid avloppet, bara det inte är blött, dammigt, fläckigt osv på kanter, vid tvål osv.
 
Alltså, torka av handfatet efter att man tvätta händerna har jag Aldrig hört talas om? Det låter jättekonstigt tycker jag, och som sagt - med vad? Med handduken eller små nypor av toapapper?
Toalocket tycker jag inte heller är hela världen även om jag personligen alltid stänger efter mig. Dörren helst öppen så att eventuell lukt får vädra ut om inte fönstret är öppet. :) Totaläckligt att öppna en stängd toadörr och kliva rätt in i bajsmolnet. Hos mig får man dessutom räkna med att minst en hund av två kommer att tycka att det är jätteknäppt med en stängd dörr och att den öppnas ändå. :D

Sedan det här med att städa hemma hos andra som till exempel @Bison beskriver tycker jag man ska vara himla försiktig med, även om jag förstår att det kan vara okej i närmare vänskaper där man kan himla med ögonen åt varandra.
 
Alltså, torka av handfatet efter att man tvätta händerna har jag Aldrig hört talas om? Det låter jättekonstigt tycker jag, och som sagt - med vad? Med handduken eller små nypor av toapapper?
Toalocket tycker jag inte heller är hela världen även om jag personligen alltid stänger efter mig. Dörren helst öppen så att eventuell lukt får vädra ut om inte fönstret är öppet. :) Totaläckligt att öppna en stängd toadörr och kliva rätt in i bajsmolnet. Hos mig får man dessutom räkna med att minst en hund av två kommer att tycka att det är jätteknäppt med en stängd dörr och att den öppnas ändå. :D

Sedan det här med att städa hemma hos andra som till exempel @Bison beskriver tycker jag man ska vara himla försiktig med, även om jag förstår att det kan vara okej i närmare vänskaper där man kan himla med ögonen åt varandra.

Ja, alltså jag gör det ju inte hos någon jag är hemma hos första gången. Jag bryr mig inte om hur andra har det hemma.
Men hos kompisar där jag känner mig som hemma kan jag göra det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, alltså jag gör det ju inte hos någon jag är hemma hos första gången. Jag bryr mig inte om hur andra har det hemma.
Men hos kompisar där jag känner mig som hemma kan jag göra det.
Jag tänkte nog att det var så. Jag har frustrerat tagit hand om disken hos en vän eller två någon gång när det inte funnits en ren tallrik att duka med, men det var nog mest i vår skitiga ungdom när folk verkligen inte brydde sig. :D
Jag använde mest din beskrivning som ett exempel. Det kan ju vara väldigt känsligt.
 
Kanske lite OT, men:

Ni som skriver om bakterier som sprids från spolning i toaletten med öppet lock, var har ni fått det ifrån?

Jag har innan den här tråden bara hört det en gång och det var i en TV-serie, dvs inte en trovärdig källa. Jag har aldrig hört det från infektionsläkare (som jag jobbar en del med). Vi har massor med lappar på väggarna på jobbets (landstinget) toaletter om att tvätta och sprita händerna men ingen om att stänga toalettlocket innan spolning.
Någon som kan ge en trovärdig källa på att farliga bakterier kan spridas och ge en infektion från en frisk person som gjort nummer två och spolat med öppet lock?
https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/badrum/sa-snuskig-ar-din-toa--sprutar-ut-bakterier/
https://www.svd.se/toaletten-en-tickande-smittobomb
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/undvik-kraksjukan-spola-med-stangt-lock
 
Jag bryr mig inte om lyset ar tant, dorren pa glant, och toa locket uppfallt. Personligen har jag aldrig lyckats tvatta handerna sa det blivit en sjo uppe pa handfatet vid tvalen, eller utanfor sjalva handfatet, jag forstar helt enkelt inte hur det gar till om man bara tvattar handerna. :confused: Det som forundrar mig ar alla sma papperslappar pa golvet, mattan som akt undan i ett horn, en stor vattenpol pa handfatet och ofta pa golvet ocksa, eller handduken som glidit ner och man inte tar upp igen.

De storre festerna var vanligtvis hos oss eller pa ett narliggande konsulat eller ambasad utav utrymmesskal. Nar festerna var pa konsulat/Ambasad sag toaletten likadan ut (och ja, jag plockade papper pa golvet, hangde upp handduken och la mattan ratt) sa ingen som kom efter skulle tro att jag lamnade en toalett i det skicket hemma hos andra manniskor, atminstone om vi var i bostadsdelen hos nagon och ofta ocksa i officiella lokaler.
Jag var ganska ofta inbjuden pa kaffe eller en middag bara ett par familjer till de flesta av de Svenskar som var med i "Svenska Klubben" (pa olika stallen i Asien) och inte hemma hos nagon sag toaletten ut sa nar jag kom dit.

Oh, Vi var ocksa pa manga, betydligt storre, fester pa Amerikanska och Brittiska konsulat och Ambasader ... och inte nagonstans sag toaletterna ut pa det viset.
 
Jag bryr mig inte om lyset ar tant, dorren pa glant, och toa locket uppfallt. Personligen har jag aldrig lyckats tvatta handerna sa det blivit en sjo uppe pa handfatet vid tvalen, eller utanfor sjalva handfatet, jag forstar helt enkelt inte hur det gar till om man bara tvattar handerna. :confused: Det som forundrar mig ar alla sma papperslappar pa golvet, mattan som akt undan i ett horn, en stor vattenpol pa handfatet och ofta pa golvet ocksa, eller handduken som glidit ner och man inte tar upp igen.

De storre festerna var vanligtvis hos oss eller pa ett narliggande konsulat eller ambasad utav utrymmesskal. Nar festerna var pa konsulat/Ambasad sag toaletten likadan ut (och ja, jag plockade papper pa golvet, hangde upp handduken och la mattan ratt) sa ingen som kom efter skulle tro att jag lamnade en toalett i det skicket hemma hos andra manniskor, atminstone om vi var i bostadsdelen hos nagon och ofta ocksa i officiella lokaler.
Jag var ganska ofta inbjuden pa kaffe eller en middag bara ett par familjer till de flesta av de Svenskar som var med i "Svenska Klubben" (pa olika stallen i Asien) och inte hemma hos nagon sag toaletten ut sa nar jag kom dit.

Oh, Vi var ocksa pa manga, betydligt storre, fester pa Amerikanska och Brittiska konsulat och Ambasader ... och inte nagonstans sag toaletterna ut pa det viset.

Jag tror att i stort sett alla nationaliteter är lika skitiga faktiskt. :) Åtminstone är det min upplevelse i hotellstäd.
 
Jag tror att i stort sett alla nationaliteter är lika skitiga faktiskt. :) Åtminstone är det min upplevelse i hotellstäd.

Helt generellt tror jag ocksa att de flesta nationaliteter ar lika "skitiga" ... dessutom tror jag att de allra flesta uppfor sig annorlunda i ett hotelrum an i sitt hem.
vad jag ifragasatter ar det daliga omdommet att lamna en "mess" hemma hos andra men inte i sitt eget hem. Det ar ju inte "skitigt" per se, men man lamnar det som man inte gor hemma hos sig sjalv. Jag undrar sa varfor?
 
Har aldrig hört talas om nån som fäller locket för att spola.

Självklart fäller jag toalocket innan jag spolar! Det är ju äckligt annars. Toadörren ska också vara stängd så att inte lukter sprids till resten av hemmet. Ventilationen på toaletten tar hand om lukterna.
 

Det enda som sägs i de artiklarna är ju att det inte finns någon forskning på området och att det inte finns rekommendationer från medicinskt håll?
Och sen när blev bakterier endast av ondo (eller började orsaka vinterkräksjuka?), egentligen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp