Ja de är ju bra för naturenStackars den som blir granne med mig. Jag älskar maskrosor![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja de är ju bra för naturenStackars den som blir granne med mig. Jag älskar maskrosor![]()
Jag älskar inte maskrosor men har grannar som gör. Jag skulle dock aldrig i mitt liv ha åsikter om att de odlar maskrosor. Har folk verkligen det?!Stackars den som blir granne med mig. Jag älskar maskrosor![]()
Jag med. Hela gräsmattan full med gula blommor = vackertStackars den som blir granne med mig. Jag älskar maskrosor![]()
Jag tror inte det är jättevanligt numera när det ändå finns en viss grundkunskap om biologisk mångfald. Det är kanske någon enskild äldre monokulturare som envisas.Jag älskar inte maskrosor men har grannar som gör. Jag skulle dock aldrig i mitt liv ha åsikter om att de odlar maskrosor. Har folk verkligen det?!
Japp. När jag var barn var mina föräldrars grannar ute och drog upp maskrosor och sa - så att det skulle höras - "Sådant odlar vi inte här!"Jag älskar inte maskrosor men har grannar som gör. Jag skulle dock aldrig i mitt liv ha åsikter om att de odlar maskrosor. Har folk verkligen det?!
Det finns folk till allt är mitt svar på det. Inte stött på det själv - men att det finns sådana människor tvivlar jag inte ett dugg på.Jag älskar inte maskrosor men har grannar som gör. Jag skulle dock aldrig i mitt liv ha åsikter om att de odlar maskrosor. Har folk verkligen det?!
När jag köpte första huset 2008 tjatade min pappa på mig att jag skulle gräva upp maskrosorna så grannarna inte blev sura. Men jag trodde nog det hade hänt ganska mycket sedan dess. Även min far har slutat gräva upp maskrosor.Japp. När jag var barn var mina föräldrars grannar ute och drog upp maskrosor och sa - så att det skulle höras - "Sådant odlar vi inte här!"![]()
Mina närmaste grannar (hyresgäster) på landet kör robotklippare hela dagarna samt rycker upp alla maskrosor. De är runt 45 år gamla, två kvinnor.Jag tror inte det är jättevanligt numera när det ändå finns en viss grundkunskap om biologisk mångfald. Det är kanske någon enskild äldre monokulturare som envisas.
De borde dokumenteras till kulturhistorian.Mina närmaste grannar (hyresgäster) på landet kör robotklippare hela dagarna samt rycker upp alla maskrosor. De är runt 45 år gamla, två kvinnor.
Deras estetik är i sin helhet genomarbetad på ett för mig ganska ovant vis...De borde dokumenteras till kulturhistorian.
Det här! Plus att jag nog valt att tassa runt i området nån fredagkväll/lördagkväll för att kolla röjnivån. Det är ju helt och hållet beroende på de som bor i området hur ostört det blir. Kan vara bra att spana på nivån av studsmattor samt A-traktorer utanför husen också, deras nyttjare för ofta mer väsen en pensionärerDet är så svårt att säga då det helt beror på vilken typ av grannar man får.
Min rekommendation om du har möjlighet är att sätta dig ner i området och ha picknik och existera några timmar i området.
Ja, mycket återstår att göra just i trädgårdar för mångfalden.På tal om biologisk mångfald osv så tycker jag inte att det syns mycket av det i villakvarteren. Där rullar det runt en robotgräsklippare på de flesta tomter och håller gräset på en knappt synlig höjd. De som bor så hade nog svimmat om de hade sett min "trädgård" där de oklippta vilda ytorna brer ut sig mer och mer...![]()
I villakvarteret jag bodde (fast det var strax efter millenieskiftet så inte nutid) fick man onda ögat av lokala trädgårdsföreningen, som alla var med i uppenbarligen utom vi - om man inte ägnade en stor del av sin fritid åt sådana själsdödande och mångfaldsdödande aktiviteter. Eller ta emot "hot" med maskrosjärn som också hände en gång.Mina närmaste grannar (hyresgäster) på landet kör robotklippare hela dagarna samt rycker upp alla maskrosor. De är runt 45 år gamla, två kvinnor.
Jag vill också ha robotgräsklippare. Men, gräsmattan ska inte vara en yta, utan mer som små gångar som binder samman trädgården och ibland någon lite större ö, men fortfarande inte stor. Resten ska vara högre växter än nerklippt gräs. Jag älskar ju darrgräs tex, den behöver växa upp för att vara vacker.Mina närmaste grannar (hyresgäster) på landet kör robotklippare hela dagarna samt rycker upp alla maskrosor. De är runt 45 år gamla, två kvinnor.
Vi bor sedan 5 år i radhus i en tätort, vi har en ändtomt så inga grannar bakom (hög häck mot allmänning och cykelväg) eller åt ena hållet (hög häck mot gata med busstrafik) men märker inte av de grannar vi har speciellt mycket. Vi har ingen insyn på baksidan och kan sitta ute ostörda. Trots att det går rätt många genom vårt villaområde då vi har ett lokalt centrum och busshållsplats nära är det väldigt lugnt.Lite luddig fråga kanske...
Det är så att jag söker nytt jobb i ett mindre samhälle i Norrlands inland.
Jag har de sista 20 åren bott i lägenhet, men drömmer om ett mindre hus.
Om jag får jobbet så finns eventuellt möjligheten att köpa ett enplanshus nära jobbet, lite i utkanten av det lilla samhället.
Husen där ligger relativt tätt. Tänk er en klassiskt villaförort. Tomten är på knappt 900 kvm.
Egentligen drömmer jag om att bo "mitt i ingenstans" utan grannar, men verkligheten är sådan att jag inte klarar av att skotta snö eller ta hand om en stor tomt. Jag måste bo nära de bekvämligheter som finns i ett mindre samhälle med snöskottning och kommunalt vatten och avlopp.
Huset jag tittat på kräver minimalt med snöskottning och tomten är oerhört lättskött.
Jag kan inte gå i trappor och de flesta andra husen i samhället (alla som är till salu) är minst tvåplanshus och alldeles för stora för mig.
Till er som bor liknande med grannar på vardera sida om huset, hur mycket störs ni av grannarna? Hör ni prat och musik från grannarna när ni är ute i trädgården? Är det ungefär som i lägenhet, eller är det lugnare?
Jag lider av hjärntrötthet och klarar inte av ljud. Dessutom är jag social som en sten utanför jobbet och har inget behov av social samvaro med exempelvis grannar. Jag trivs bäst med hunden hemma och kommer också att arbeta delvis hemifrån.
Det finns lägenheter att hyra, men alla de ligger i centrum, eller på andra våningen utan hiss. Verkar finnas få lägenheter med tvättmaskin och diskmaskin installerat.
Jag måste ha egen tvättmaskin och diskmaskin och måste antingen bo på bottenvåningen eller i hus med hiss. Just den kombinationen verkar vara svårt att hitta ... utom möjligen precis mitt i centrum och där vill jag inte bo.
Dessutom blir det betydligt billigare att bo i hus och jag kan dessutom renovera som jag vill.
Radhus och bostadsrätter finns inte i samhället.
Lägenheterna är få. Majoriteten bor i klassiska villakvarter.
Då till er som bor i klassiska villakvarter, hur är det? Trivs ni? "Måste" man ha kontakt med grannarna?