Hur är en bra ridskola?

@Fille nu vet jag ju inte varför du inte vill hoppa, men hästmaterialet på Strömsholm är ju fantastiskt om man väljer att göra utbildningen där. Trygga hästar som burit även de hoppräddaste av mina klasskompisar helskinnade (och slutligen vid ganska gott mod) genom hoppblocket. :)

Jag är för tung för att hoppa, anser jag själv, det var därför jag slutade hoppa :)
 
Jag tycker det är viktigt att inte göra för stor skillnad på eleverna. När jag var i tonåren så kom det en ny ridskolechef, det startades en satsningsgrupp och då blev det som att resten av eleverna inte räknades längre. Nya regler som gällde alla andra(tex. 15 års åldersgräns på att ta in hästar från hagen) gällde inte dem och det blev jag tillsagd rakt ut då jag undrade varför en 10-åring tog in hästar då jag på 14 inte fick. Allt mer sånt dök upp och ledde till att de som ofta hängde i stallet och hjälpte till vid behov slutade åka dit för det blev så dålig stämning.

I övrigt så har resten redan sagts, bra, pedagogiska lärare, välutbildade hästar på olika nivå etc.
 
Jag tycker det är viktigt att inte göra för stor skillnad på eleverna. När jag var i tonåren så kom det en ny ridskolechef, det startades en satsningsgrupp och då blev det som att resten av eleverna inte räknades längre. Nya regler som gällde alla andra(tex. 15 års åldersgräns på att ta in hästar från hagen) gällde inte dem och det blev jag tillsagd rakt ut då jag undrade varför en 10-åring tog in hästar då jag på 14 inte fick. Allt mer sånt dök upp och ledde till att de som ofta hängde i stallet och hjälpte till vid behov slutade åka dit för det blev så dålig stämning.

I övrigt så har resten redan sagts, bra, pedagogiska lärare, välutbildade hästar på olika nivå etc.
Det här är så viktigt! Alla, oavsett kunskapsnivå, ekonomi eller bakgrund ska känna sig lika välkomna. Ingen mobbning, ingen skillnad på elev till elev, ingen favorisering utan alla har samma värde. Det här är något många ridskolor (och, tyvärr, instruktörer) behöver jobba på.
Utan en bra värdegrund för eleverna kan man omöjligt skapa en bra värdegrund, en bra syn, på hästarna. Jag verkligen avskyr ridskolor som lär ut att eleverna ska bestämma, hästarna ska bara lyda och trots att eleverna skickar en hel mängd motstridiga signaler (för att de helt enkelt inte har kommit så långt och det är helt okej) så är det hästarna som ska rappas med spö vilket verkligen inte är okej någonstans istället för att eleverna får instruktioner så att de klarar av att utföra det de ska göra.

Knapplån
En bra ridskola enligt mig är en ridskola med en bra syn på hästarna som genomsyrar hela verksamheten. Att hästarna är kollegor/vänner och ska behandlas väl precis som mänskliga kollegor/vänner. Med en hög kunskapsnivå hos de anställda både inom ridning, hästkunskap och inte minst för människor. För att arbeta på en ridskola innebär att man möter enormt många unga vilsna och att finnas där för dem är minst lika viktigt som att barnen lär sig rida.
 
Det finns säkert enstaka som kan lära ut saker i praktiken som de själva inte klarar av såsom hoppning, men det hör till undantagen. Att kunna hoppa en bana på 1 m (LC) och hoppa 1.10 är inte direkt höga krav. Det är motsvarande lägsta vanligt förekommande klassen vid tävlingar.

Hur ska du praktiskt kunna visa eller hjälpa om eleven har problem? Många ridskolor undervisar på den nivån.

Det är tråkigt för dig men ska man få en yrkestitel så behövs det minimikrav på vad man själv ska kunna. Sen om du vill undervisa nybörjare och inrikta dig på småponnyer så klarar du dig säkert utan den kunskapen.

Jag håller med. Som ridlärare så ska man kunna sitta upp och visa om någon eller flera elever har svårigheter att se framför se hur något ska kunna se ut i praktiken.

@Fille
Förr eller senare (oftast förr) så stöter man på en elev som tycker att det är hästens fel att ridningen inte går bra (hästen går inte att ställa till höger, hästen går mot skänkeln, hästen skakar på huvudet, hästen tar bettet, hästen bjuder inte framåt, hästen vill inte hoppa). Att då kunna sitta upp och visa hur stor skilladen blir om ryttaren gör si istället för så ger ofta en stor aha-upplevelse för eleven. Inte sällan tycker ju en elev att de gör precis som man instruerar dem. Är det så att en tydlig målbild saknas eller att eleven har svårt med proprioceptionen så kan det vara nödvändigt att visa för att eleven ska kunna komma vidare
 
Jag håller med. Som ridlärare så ska man kunna sitta upp och visa om någon eller flera elever har svårigheter att se framför se hur något ska kunna se ut i praktiken.

@Fille
Förr eller senare (oftast förr) så stöter man på en elev som tycker att det är hästens fel att ridningen inte går bra (hästen går inte att ställa till höger, hästen går mot skänkeln, hästen skakar på huvudet, hästen tar bettet, hästen bjuder inte framåt, hästen vill inte hoppa). Att då kunna sitta upp och visa hur stor skilladen blir om ryttaren gör si istället för så ger ofta en stor aha-upplevelse för eleven. Inte sällan tycker ju en elev att de gör precis som man instruerar dem. Är det så att en tydlig målbild saknas eller att eleven har svårt med proprioceptionen så kan det vara nödvändigt att visa för att eleven ska kunna komma vidare

Ja då är det ju kört för mig överlag att vara ridlärare, utbildad eller ej... med 184 cm så är det inte så många hästar jag kan rida!
 
Ja då är det ju kört för mig överlag att vara ridlärare, utbildad eller ej... med 184 cm så är det inte så många hästar jag kan rida!

Brukar inte ridläraren var den på ridskolan som rider igenom hästarna då och då? På min gamla ridskola var det så iaf.
 
Brukar inte ridläraren var den på ridskolan som rider igenom hästarna då och då? På min gamla ridskola var det så iaf.
Beror nog på ridskolan, på den större "finare" ridskolan där jag bor red ridlärarna inte hästarna, på den mindre fanns bara en ridlärare, som även var ridskolechef, och hästarna var hans egna privata som han red och kände utan och innan (tills han skulle gå i pension och styrelsen körde över honom och det köptes in billiga outbildade hästar, då slutade jag).
Hästarna på det mindre stället var helt klart trevligare att rida, tyckte jag :)
 
Ja då är det ju kört för mig överlag att vara ridlärare, utbildad eller ej... med 184 cm så är det inte så många hästar jag kan rida!
Ponnyer är inte optimalt för dig men du bör kunna rida i stort sett alls friska hästar. En del passar kanske sämre men att sitta upp och demonstrera är inga problem rent längdmässigt.
 
Ja då är det ju kört för mig överlag att vara ridlärare, utbildad eller ej... med 184 cm så är det inte så många hästar jag kan rida!

Jag kan rida ponny, så jag har förvisso suttit upp på allt. Men de längre kollegor som jag har haft har löst det genom att plocka in en häst i passande storlek. Oftast går det som man vill visa att visa på vilken häst som helst.
 
Jag kan rida ponny, så jag har förvisso suttit upp på allt. Men de längre kollegor som jag har haft har löst det genom att plocka in en häst i passande storlek. Oftast går det som man vill visa att visa på vilken häst som helst.

Jo det går ju men då får det bli på lektionen veckan efter, om inte någon av de stora hästarna går med :)
 
G-linjen? För jag tror inte RIK kurserna hade det på den tiden.

Precis, G-linjen. RIK vet jag inte men RLK hade pedagogik och ganska omfattande inslag av auskultation. Sedan behöver det ju inte stå "Pedagogik" på schemat för att det ska vara frågan om pedagogisk utbildning. För vår del gick vad jag minns både pedagogiken och gruppsykologin under ämnet "Instruktörskunskap" eller något liknande. Jag vet inte om vi fick extra mycket tack vare att vi hade Agneta Aronsson första året. Hon är ju mycket duktig på pedagogik.
 
Som rubriken säger, hur är enbra ridskola? Vad skulle du önska fanns på en bra ridskola? Vad skulle få dig att rekomendera den till andra? Har du andra tankar om en bra ridskola?

En bra ridskola har en bra och fräsch miljö för hästarna. Utevistelse med kompisar och så mkt hagtid det går. Fasta rutiner och nogrannt med att det är lugnt i stallarna. Gärna välutbildade hästar. Kanske blandad utbildningsnivå på hästarna. Roligt för ryttare som kommit ganska långt men inte har råd eller tid med egen att få utveckla sig själva och hjälpa till med att utbilda hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 963
Senast: Badger
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp