HUR är era promenader?

Red_Chili

Trådstartare
Vissa säger "10km?! Det skulle jag aldrig orka gå!", andra säger "10km på max 2,5 timmar? då kan man ju krypa fram!".

Därför blir jag lite nyfiken på hur hundägares promenader är.

Hur långt går ni? Hur lång tid är ni ute?
Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"?
Springer hunden lös eller är den kopplad?
Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat?
Hur stor hund har ni? Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ?

Sv: HUR är era promenader?

Har en cavalier som nyss fyllde ett år.

Vi har just börjat trappa upp promenaderna, och nu ligger de på upp till en timma (ca 10km) på långpromenaden. Vi böjar oftast på asfalt eftersom det bara finns sånt där vi bor ;). Sen blir det skog och småstigar resten av biten.

Vi tar detlugnt då han fortfarande är liten. Stannar och pausar ibland, och han får nosa nästan hur mycket han vill!

Han är kopplad här i krokarna, men när han är med i stallet (1-2 ggr/vecka) går han lös.

Hade schäfer tidigare, då klunde det bli riktigt långa promenader ibland, men sen fick han dåliga höfter :(

Våran promenad är 3 km lång, och den går vi morgon och kväll och sen får han en 2 km promenad på dagen. 3km promenaden tar ungefär en halvtimme och 2 km promenaden kanske 20 min. Våra promenader är endast i gör dina behov syfte och därför får han gå och nosa och stanna och göra vad han vill, visst schasar jag på honom om han står och luktar hur länge som helst. Motionen kommer inte alls på promenaden utan består av skidåkning på vintern, cykling på vår/sommaren och jakt på hösten och då är det full fart hela tiden så vi har "råd" att låta promenaderna vara "motionsfria". Men eftersom han alltid är lös och vi går på grusvägar där vi sällan möter andra hundar så blir det ju en hel del spring ändå.

Har en jakthund på 45cm/14kg. Lånehunden på 6 kg brukar då få hänga med på exakt samma promenader som vi och eftersom våra promenader är väldigt lugna skulle jag inte ändra på de bara för att jag har hund av annan storlek :p

Det varierar jättemycket hur promenaderna är, de blir promenerade beroende på hur mycket de blivit aktiverade med annat i övrigt.

Normalt sett får de dock en "långpromenad" per dag eller 2 mellanlånga promenader utöver 2 st 15-20 min rastningar.

En mellanlång promenad kanske tar 40 minuter och går i ganska normalt takt.
En lång promenad ligger på 1 timme eller över, också i rätt normal takt.

På våren/sommaren/hösten cyklas de rätt mycket och simmas.

De är i stort sett alltid lösa på promenaderna oavsett om vi går i bostadsområde eller i skogen/annat. Ian är kopplad något mer, men inte mycket.

Jag har fyra kineser. Går nästan alltid med alla tillsammans, oftast blir det en promenad på ca.1 timme men när vi ska gå långt så är vi ute i 2-2½ tim, utöver det små korta "kissrundor". Under vintern och våren blir det mest att vi går efter vägarna där det är plogat pga. all snö som ligger i skogen men under sommarhalvåret föredrar vi att gå i skogen. Försöker varje promenad att gå sträckor där hundarna får möjlighet att springa lösa, är väldigt sällan de går kopplade hela tiden.
När de går i koppel får de stanna och nosa, göra sina behov m.m men inte hur mycket som helst för då skulle nog våra tvåtimmars promenader ta en evighet då jag har två tikar och två hanar som helst av allt skulle vilja stanna och markera på vartenda grässtrå och varenda snöklimp ;)

Vi har just börjat trappa upp promenaderna, och nu ligger de på upp till en timma (ca 10km) på långpromenaden.

Hur lyckas ni hinna med 10km på 1 timme :confused: Mäter man promenadvägar på eniros kartor och tar en 10km-runda står det att det ska ta 2 timmar, och de räknar då på normal promnadtakt.

Kan ju passa på att svara för mig själv också.

Jag har två vuxna, stora hundar. Vi är ute minst 1½ timme, oftast runt 2-2½ timme per dag. De går kopplade hela tiden, förutom när vi kommer till rastgårdar. Vi går en del på asfalt, en hel del i naturreservat och jag försöker variera vägarna så mycket som möjligt.

De får stanna och nosa mycket, men inte "låsa fast i tusen år" på en och samma punkt. Vi går lugnt och tittar på världen, ofta har jag med kameran och stannar då och då för att fotografera något.

Vi brukar väl gå ca 3-4km, kanske mer, jag mäter inte riktigt sträckorna. Vår 10km-runda brukar ta ganska exakt 3 timmar och då går vi i vårt vanliga promenadtempo hela tiden.

Varierar enormt beroende på vad vi gjort tidigare under dagen, eller dagen innan. Jag går inte någon enmilspromenad i skogen om hunden varit lös en tvåtimmars tur bredvid hästen dagen före. Skadade ryggen för några år sedan och kunde då bara stappla ut och släppa på gräsmattan två kvarter bort. Efter tre dagar började min hund (en äldre schäfergentleman) bli direkt missnöjd, men jag kom till ortoped och allt löste sig relativt snabbt.

Generellt skulle jag säga 4 rastningar per dag, varav 2 är promenader på minst 40 minuter och uppåt. Detta inkluderar inte träningstillfällen, eller att hunden är med i stallet. Jag bor i centrala stan och har inte några strövområden runt knuten.

När jag promenerar så promenerar jag på och stannar inte, han får anpassa sig efter mig. Är det mycket folk ute går han i koppel (låter han givetvis kissa av sig först) och är det folktomt går han lös. När han är lös har jag lärt honom att han alltid ska vara framför mig, ofta så springer han en bit framför nosar runt lite tills jag är ikapp och springer iväg igen eller så springer fram och tillbaka framför mig, ibland men sällan travar han på nån m framför bara.

Till vardags promenerar vi långpromenad som brukar ta 1h (6,5 km på morgonen) och på lediga dagar brukar jag cykla iväg någonstans och promenera ungefär det dubbla.

Jag har en 2kg chihuahua.

Senast ändrad:

Vi har just börjat trappa upp promenaderna, och nu ligger de på upp till en timma (ca 10km) på långpromenaden.

Har du extremt väldigt långa ben eller joggar du då?
10km/h är en rätt normal löphastighet :confused:

(OT Världrekordet i gång för kvinnor på 20km är ca 1h och 25 minuter, sjukt fort :eek:)

Senast ändrad:

Det är så många olika saker som väger in.

Min sambo brukar ta hunden på ett par rundor som är 6-8km långa och de är i regel borta i 1,5h men då har de stannat och tittat på saker, haft hunden lös och busat, klättrat på stenar mm

Har jag hunden med på mina träningsrundor får jag i regel lägga till tid mot om jag hade varit själv men milen joggar jag med hund på ca 55-60 min och då är han kopplad i baggenbälte hela tiden.

Har vi träningsdagar så får han bara korta promenader på 20 min, har han vilodag så blir promenaderna i regel längre. Våra promenader är uteslutande stanna,lukta, göra behov. Ska det motioneras så blir det cykel, inlines eller joggingrunda och då är den kortaste 6km.

Det är det där med att att hunden har en bekväm matte som tycker att något av det tråkigaste som finns är att traska km efter km.:angel: Lite aktivare verksamhet går däremot hur bra som helst ;)

Har en coton de tuléar på 2 år.

Då mina barn går på dagis 2,5 km ifrån där vi bor, så brukar hunden få följa med dit,
Totalt 5 km på morgonen i ganska snabb takt, men det är mest för att jag vill hinna till dagis i tid och sen hem så fort som möjligt. Sen blir det dom där 5 km på eftermiddagen när barnen ska hämtas igen, men då går det betydligt saktare och han får nosa o greja bäst han vill.
Förutom dom, så brukar det bli en jogging-runda i skogen där han springer lös i sin egen takt och sem en väldigt kort "gör-dina-behov"-runda sent på kvällen.

Helgerna brukar se ungefär likadana ut.

Senast ändrad:

mina promenader är ganska anpassade till den äldsta hunden (14 år) så jag går sällan längre än 6 km (går ca 5 km på en timme). den yngre (10 år) är alltid lös. jag går i normal hastighet, de får stanna och lukta men inte hur ofta som helst. jag går oftast promenader i byn där jag bor/strax utanför, men försöker att åka iväg och gå på andra platser minst 4 ggr i veckan. mina hundar är medelstora, 25 resp 35+ kg. när de var yngre gick vi längre promenader och jag räknar med att gå längre igen med nästa hund.

Jag har en blandrastik,3 år. Lika stor som en schäfer.

Vi kan gå 8,5km på 45 min (där vi bodde förut) så 10km är nästintill inget för oss, utan att skryta.

Raskt tempo, beroende på vägarna så är hon nog mest kopplad..
Börjar lite lagom så hon får "rasta av sej", sen ökar vi.. :)

Men ska inte gå det där löpet.

Nu för tiden går vi kanske 5-6 km på 1 timme. Lite slapp takt och hon får lunka på, lukta i farten. Tar en cykeltur efter varje sån promenad, morgon o kväll.. Annars blir det 30min promar..

Hur långt går ni? Hur lång tid är ni ute?
Vi går ut kanske 2-3 rejäla promenader om dagen. Det är oftast minst 1h-1,5h/gång. Utöver det några småpromenader så han får göra sina behov. Sen kan det såklart bli längre promenader också. Men oftast ser det ut såhär.

Låter ni hunden stanna och nosa överallt, hela tiden eller går ni på i raskt tempo för att promenaden ska bli "så mycket motion som möjligt"?
Jag låter hunden nosa på vissa ställen. Det finns risk att han blir dragig och mindre fokuserad annars om han får välja att nosa överallt. Annars går vi i rask takt.

Springer hunden lös eller är den kopplad?
Kopplad. Men lös på stora ytor ute på landet och i speciella hundhagar så han får sträcka ut sig.

Vart går ni oftast? Asfaltsvägar i "stad" eller ute i skogen? Något annat?
Vi bor i villaområde 10min med buss från centrala stan, så det är asfaltsvägar men även tillgång till skog, elljusspår och sånt. Och nära till "landet".

Hur stor hund har ni?
Schäferhane på ca 35kg

Tror ni promenaderna sett ut på annat sätt om ni haft annan storlek på hund, eller kanske bara en annan individ?
Ja faktiskt. Jag tror att det hade varit annorluda om vi hade en mindre hund som inte kräver lika mycket aktivitet. Men både jag och min pojkvän älskar naturen och vara ute så det hade kanske inte varit så mycket skillnad, egentligen.

Senast ändrad:

Det är väldigt sällan jag tar "bara" en promenad om jag tänkt vara ute en längre stund, ofta lägger jag in lydnadspass lite här och där. Ofta går Kenzo dessutom lös.

Att gå 1 mil lång koppelpromenad uppskattar varken jag eller hunden, jag tycker om inte annat att det är lite tråkigt att bara gå och gå :o. Är vi ute efter motion, tar jag ut cykeln och låter antingen hunden dra den i en lina eller så får han springa lös bredvid cykeln alternativt så joggar jag med honom.

Det varierar jättemycket hur promenaderna är, de blir promenerade beroende på hur mycket de blivit aktiverade med annat i övrigt.

Normalt sett får de dock en "långpromenad" per dag eller 2 mellanlånga promenader utöver 2 st 15-20 min rastningar.

En mellanlång promenad kanske tar 40 minuter och går i ganska normalt takt.
En lång promenad ligger på 1 timme eller över, också i rätt normal takt.

På våren/sommaren/hösten cyklas de rätt mycket och simmas.

De är i stort sett alltid lösa på promenaderna oavsett om vi går i bostadsområde eller i skogen/annat. Ian är kopplad något mer, men inte mycket.

Tillägger att jag har en schäfertik ca 32 kg och en west highland white terrier hane 8,5 kg.

Nja tillåt mig att tvivla på att ni går/promenerar 1 mil på 1 timme, i normal löptakt joggar man ungefär 1 mil per timme ( motionsjogg ).

Åter till ämnet:

Zaga får ungefär 1 lång promenad om dagen, den är på minst 45 min och upp till ca 2 timmar. Det är en vanlig barnvagnspromenad där hon ges tillfälle att vara okopplad så mycket som möjligt.

Sedan blir det 2 kortare rastturer på ca 10 min

+ ett kortare träningspass ( lydnad ).

Så ser en vanlig dag ut. Sedan har vi ju träningsdagar på BK och vissa dagar åker vi ut till skogen och spårar alt bara traskar och grillar korv ( beror på om lilldottern hänger med ).

Sommaren simmar vi flera dagar i veckan.

Hunden är en Staffordshire Bullterrier tik på snart 3 år, väger 17,7 kg och är otroligt väl musklad och i fint hull enligt veterinären ( ja man får skryyyta lite ibland ;) ).

Nu på våren/sommaren ser vår träning ut ung såhär: åka ca en mil på rollor el e dom med o springer bredvid när jag rider, brukar bli 1-2timmars rundor. Ibl springer vi o då blir d mellan 5km-1.5mil.
På vintern kör vi, förutom löpnig o ridturerna, en del drag m mig på skidorna. Mina hundar motionstränas max 4ggr/v. Vilodagarna består endast av korta rastrundor eller bara bus i trädgården.
All motionsträning sker i deras trav tempo, är väldigt noga med att dom inte går i "övertempo" för o spara på lederna.
Jag har en rottis, en waktel o en worste.
Rottisen o worsten e nästan jämt lösa o Waktlen går kopplad.
Jag själv tränar var dag, så har lagt upp det så att jag har olika hundar m på varje pass. På det viset får varje hund sin egen tid me matte o jag har jämt sällskap på träningen:)

Har en cavalier på 9 år, med lätt hjärtfel och lite ont i rygg/höfter då och då.

Vi går 20-30 min i skogen på morgonen. Då får hon gå lös och bara strosa runt och nosa som hon vill.
Sedan går vi 1-1.5 h motions-promenad på dagen. I ganska halv-långsamt tempo(så fort som hon orkar), kopplad, på vägar (asfalt/grusväg)
Sedan några korta promenader däremellan såklart!

Jag hade definitivt gått snabbare och längre om jag hade haft en yngre/piggare hund. :)

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 292
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 245
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 785
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka