hur berätta för litet barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag tror inte man ska vara rädd för att barn ska koppla ihop läkare/veterinärer med döden bara för att en katt/hund/släkting dött och man berättat det. Det är ju en del av livet att upptäcka hur saker och ting hänger ihop och om man svarar ärligt på barnens funderingar och undringar eftersom de kommer så fattar de snart hur saker och ting hänger ihop. Det gäller att vara öppen och lyhörd för barns tankar. Och samtidigt viktigt att inte övertolka och tolka in saker som de inte ens haft en tanke på att fundera över.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag tror det är bäst att vara ärlig!

jag vet en hund av farfars alla hundar som jag fick döpa. Jag var jätte stolt och älskade den hunden. Men så funkade han inte och jaga med längre. Jag vet dessutom att farfar är en ganska känslokall och funkar dom inte i jakt ne då skjuter han dom.

Men dom sa till mig att dom hade gett bort hunden fast dom i själva verket hade avlivat han, med spruta hos veterinären. Men jag vra väldigt ledsen långt efter när jag listade ut dettta.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

man ska å andra sidan vara medveten om ATT en del barn gör just såna sammankopplingar som jag nämnde...
Och det finns ju heller ingen anledning att vara övertydlig för en treåring. Är hon nöjd med förklaringen att hon är i katthimlen, så räcker det ju alldeles utmärkt. Hon har inte haft några fler funderingar och undringar som vi behövt besvara. När det kommer, OM det kommer så tar vi det då.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Ärlighet varar längst.
Små barn förstår mer än vad man tror .Vi har alltid talat om vad som har hänt för våra söner.Om man tar sig tid att svara på alla frågor som följer så går det bra.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag var 5 år när pappa avlivade våra 2 katter vi hade då. Jag förstod först inte varför de va borta men sen sa pappa att dom hade åkt till katthimlen och var uppe i molnen för dom bodde där nu för dom var så gamla, och när människor blir gamla kommer dom till människohimlen och då får man träffa katterna igen.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag hade sagt som det var. Så ärligt och lättförståeligt berätta att kisse inte lever mer.

Min systers kisse blev påkörd när hennes dotter var ganska liten. Och hon älskade verkligen den katten. Min syster sa att kissen blev påkörd och dog, och nu är en ängel i himelen. Min systerdotter frågade lite king det till en början och berättade det för alla hon träffade, samt ritade mycket teckningar om det men accepterade att kissen inte skulle komma tillbaka mer.

Efter som att änglar är något potitivt så blev hennes bild av det hela inte alls dramatisk. Kissen sitter på ett moln med vingar under klar himel, det är väl inte hemskt alls..

Sen tror jag att efter som hon fick uppleva "döden" sådär "milt" och samtidigt fick chansen att börja fråga och lära sig om ämnet på en nivå som inte var så hemsk eller dramatisk, gjorde att hon fick en tryggare grund för det. Alla måste vi möta den en dag, men om vi lär oss det på en låg nivå är vi tryggare när det slår på stort.

Jag tycker inte att man ska dölja verkligheten för ett barn, de måste ändå lära sig. Helst tidigt och på en mild nivå, då klarar de situationerna bättre när det blir på allvar sen.

Så jag tycker att du ska säga att kissen blev gammal och dog, och nu är en ängel i himelen istället. Hon kommer säkert fråga om den kommer tillbaka, om ni kan hälsa på den eller om mamma också kommer att bli gammal och bli en ängel.. Det är bara att vara ärlig. Fråga är ett sätt att hantera jobbiga situationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 488
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 436
Senast: emma-vsm
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 331
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp