hur berätta för litet barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Idag har jag varit och avlivat vår katt. (hon var gammal och sjuk, typ) och än så länge har inte Selma reflekterat över att hon inte kom med hem, men det lär väl komma.
HUR sjutton berättar man för en nybliven 3-åring att katten inte kommer tillbaka, på ett bra sätt?
Vi har i princip inte alls pratat om döden, så jag vet int eom det är når bra alternativ heller.
Jag funderade på att "hon blev sjuk och fick gå till doktorn och fick stanna där" eller nåt. Men så kom jag på att det kanske inte är så lämpligt för hon kan ju kanske relatera detta till om jag åker iväg till doktorn (som jag fick göra igår kväll, se annan tråd) - TÄNK om mamma inte kommer tillbaka från doktorn??
När mamman till ovan nämnda katt "försvann" i somras så hade hon "flyttat till en annan tant", typ. Är det hållbart i längden?

TIPS önskas! :D
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Berätta att katten var gammal och sjuk och att hon nu blivit en kattängel och åkt till katthimlen.
Om din dotter frågar om hon får träffa katten igen så kan du ju tala om för henne att när hon är gammal och dör så kommer hon att få träffa katten igen.
Så mycket krångligare och mer informationsrikt behöver det inte vara.
3 åringar har inte så stor hum om vad döden innebär och brukar ta det väldigt lugnt och sansat.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Våra katter och hästar som har tagits bort av ålder och ohälsa har fått åka till katt- och hästhimlen. Det funkade på mina barn när de var i 2-3-årsåldern.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

katt o hästhimlen är jättebra för barn,de tar det ganska bra
mvh R
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Brorsan och hans tjej tog bort en katt pga ålder och sjukdom.
Tjejen talade om för sin dotter att Sessan var gammal och sjuk och inte orkade leva längre, att det var bäst för henne att få avlivas och jaga möss i katthimlen istället.
Dottern blev såklart jätteledsen, men vi hade en liten begravning och tände ljus där katten blev nergrävd osv.
Hon har pratat jättemycket om Sessan och vad hon gör nu, vart hon är och lite om döden.
På det stora hela verkar det ha gått bra iaf. Dottern är 5 år nu.. det är iofs ngt år mer än vad ditt barn är.

När jag var liten så hette det att "Katten fick flytta till farbror X"
jag tyckte att det var lite underligt att så många av våra katter fick flytta till honom.. men ja, nu vet jag bättre! :crazy:
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Vi hade en kanin som dog nar M var 3 ar. Nar vi skulle ga ut och ge honom mat sa lag han i sitt lilla hus, stel som en pinne. M blev da valdigt fundersam, "vaffo ror inte ninen pa sej?" Jag forklarade som det var att kaninen var gammal och att hans hjarta inte orkade sla langre. Hon fragade da om ninen var i himlen med farmor. Japp, sa jag. Vi la kaninen i en skokartong med en morot och nagra blommor, holl begravning och det var det. Barn ar smarta och realistiska. Hitta pa historier lonar sig inte, de vet om man inte talar sanning och blir da bara annu mer fundersamma. Doden ar en naturlig del av livet och man gor inte sitt barn nagra tjanster med att hymla om det.

Kan val tillagga ocksa att M nu har en valdigt lugn och naturlig syn pa doden. Nar gammelfarmor gick bort sa gick hon fram till kistan pa likvakan och smekte henne pa kinden och sa: Hejda Granny, jag vet att du inte har ont langre men vi ar jatteledsna och saknar dig jattemycket anda. Hon var da 7 ar.
 
Senast ändrad:
Sv: hur berätta för litet barn?

Varför inte bara tala om att katten är död? Den var gammal och kunde inte leva längre så nu är den död. Vad annars ska man säga? Dör gör vi ju alla vare sig vi vill eller inte, är det något att undanhålla för ett barn? Jag tycker inte det.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Har tagit bort två hästar, den sista minns barnen mycket väl, och de såg ju själva att hästen led. Barnen var då 3 och 4 år. Hästen nödslaktades hemma. Jag talade om vad som skulle hända, de fick säga adjö innan och när slakten kom fick de stanna inne...

Det bästa är väl att vara ärlig och tala om vad som hänt tycker jag. Här på landet är det ju kor som ska bort på granngårdarna o det är jakt med upphängda älgar o rådjur; det är väl lite mer realtivt, döden.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Ljug inte eller tänj inte på sanningen.

Jag kommer ihåg när jag var liten och min kanin fick avlivas. Mamma sa att "Han är död och kommer inte tillbaka. Han slipper att lida mer nu.". Sen var det inte mer med det. Visst jag grät lite men sen var jag glad över att kaninen hade det bra där han var nu.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Vi har en treåring, en sexåring och en nioåring.
På nyårsafton blev vår schäfer akut sjuk och vi åkte till djursjukhus med henne och kom hem förvisso med henne men då var hon borta.

Dom stora barnen förstod ju vad vi menade när vi sa att hon var död och blev jätteledsna och grät floder. Lilltjejen trodde att pojkarna slagit varandra och att det var därför dom grät. Hon förstod inte begreppet död.
Dagen efter begravde vi vår vovve här på gården och då fick alla barnen ta farväl av henne - även 3åringen och då förstod hon. Hon grät och var ledsen.
Nu ett par månader senare talar hon fortfarande om Isa ibland. Isa är död, hon måste ligga i jorden säger hon. Hon talar också om att hon saknar Isa och att Isa inte kommer tillbaka.

Jag tror att man vinner på ärlighet, ärlighet men på barnets nivå. Döden är en del av livet och inget man kan skydda sig eller sina barn ifrån.
Våra barn har förlorat framför allt en farfar, men även två hundar och en katt på några år. Dom säger att farfar och djuren tar hand om varandra i himlen.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

berätta att katten har åkt till himmlen och inte kommer tillbaka o att alla djur gör det när de blir gamla. om hon blir jätteledsen så köp en ny katt!
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Finns väl en sagobok med ämnet med på bokrean nu?Farväl herr Muffins eller något liknande heter den.Kanske något?
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag tycker oxå att det är viktigt att vara ärlig, och att låta barnen vara ledsna om de förstår vad det innebär!

När min häst dog så sa jag till min bonusson att Lilla O hade väldigt ont i magen och fick åka till doktorn igen (han hade varit och hälsat på min häst hos doktorn) och att hon nu var död och sitter uppe i himlen och tittar på oss och äter morötter. Det var ungefär 1½ år sedan nu och han kan fortfarande börja prata om det, att hon sitter i himlen och äter morötter och att hon är död.

Hans andra familjs hund dog för inte så länge sen, och jag vet inte hur lång tid han trodde att hon var kvar hos doktorn, fastän vi vuxna visste att hon var död. Det var lite jobbigt, vi ville ju inte säga till honom att hunden var död eftersom mamman och co tydligen inte ville uttrycka det så, men jag tyckte ändå att han hade rätt och veta hur det låg till med hunden.

/ Maris
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Adjö, herr Muffin heter den av Ulf Nilsson.

Sedan ska du inte linda in det eller ljuga för barnet. För barn uppfattar vibbar oerhört bra och att säga an osanning kan istället resultera i att barnet får en dålig uppfattning om döden. Nån dag kommer ju ditt barn att förstå att katten dog och kommer naturligtvis undra varför ni inte berättade om det. En naturlig slutsats barnet kan dra är då att död är nånting farligt, för det får man inte prata om.
Förmodligen känner du lite obehag av att berätta för barnen att katten är död. Hålll dig därför saklig och linda inte in det. Säg som det är bara. Jag tror inte på det där om att man ska prata om döden, som "kom nu, nu ska vi prata om döden". Men säg att kisse var gammal och sjuk. Nu är hon död och är i katthimlen. Barn kan ta sånt mycket bättre än om man skulle tysta ner det.

Förmodligen har du redan berättat för dina barn redan, men det här var mitt tips i alla fall. Ledsen för katten, men hon har det säkert bra i katt-trapalanda!
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag tycker ocksaå man ska berätta att katten är död och inte kommer tillbaka, begreppet "död" kommer hon inte att förstå, men det är endå bättre att hålla sig så nära sanningen man kan.

Vi avlivade vår hund när sonen var 3,5 år och jag ville ju inte heller, precis som du säga att han åkte till doktorn, fick en spruta och somnade in för alltid.
Risken trodde jag var att sonen skulle få sprut och läkarskräck, men jag lyckades få till det uten att nämna detaljer.

Vi sa då att Zippen blivit en stjärna och fanns nu på himlen, på kvällarna gick vi ut och tittade på stjärnorna och sa godnatt till saknad hund :cry:
Men numer så känner han ju till döden och vi har en liten begravningsplats där vi har en plats för varje djur vi mist.
1 katt, 2 hundar , 3 kaniner, 2 guldfiskar och en häst.

Men vi letar fortfarande efter Zippens stjärna (polstjärnan) och undrar hur många djur det egentligen finns där nu.
Det har blivit som ett rart minne för oss.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag har avlivat en kisse pga. av sjukdom och en har blivit överkörd.
jag har sagt presis som det är båda gångerna. Katterna är uppe katthimlen och leker med sina kompisar.
Sonen var lite ororligt ett tag att varje gång man åker till veterinär en så dör djuret, men nu har han förstått att det inte är så
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Jag skulle säga som det är. Katthimlen som många föreslagit är ju bra. Men det är inte bra, tycker jag, att ljuga för barnen hur små de än är. Min mamma gjorde så med mig med en katt vi hade när jag var liten (visserligen mycket äldre än din Selma) men det upplevde jag som enormt svek. Hon sa att katten åkt till en snäll ensam farbror, men jag kände på mig att hon inte talade sanning. Barn är ju väldigt perceptiva, så sanningen på ett vackert sätt tycker jag är det allra bästa. Det är ju dessutom ett ansvarsfullt handlande att ta bort sina djur när de lider, så då lär man sig ju tidigt att göra det.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

*knapplån*

När jag var tre år blev vår katt påkörd. pappa sa att "han har gått till ladugården" (vår granne hade stor ladugård där våra katter höll till en hel del). Jag sa inget mer om det men ett år senare skulle pappa på begravning och tyckte väl att jag var tillräckligt stor så han förklarade döden, himlen och allt det där. Min enda kommentar var bara "så han har också gått till ladugården".
Barn är inte lättlurade :rofl:
Som så många andra innan mig tycker jag att du kan förklara på ett gulligt sätt att katten är i katthimlen osv.
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Barn förstår mer än vad man tror ibland. Jag fick själv höra som liten att våra djur såldes till en annan men som fyra åring när morfar sagt att fåren åkt till en annan så sa jag: Jag vet att dom ska till slakt och dö. Morfars min var visst snopen då enligt min mor.

Så jag skulle nog föreslå att ta den om katthimlen och att den har det bra där!
 
Sv: hur berätta för litet barn?

Tack för alla svar!

Det blev "hon är i katthimlen" och kommer inte tillbaka till oss.
Det gick hem i alla fall..

Jag ville vara lite försiktig med att berätta om veterinär/"doktor" eller djursjukhu/sjukhus eftersom jag själv kommer vara inlagd några dagar när trean föds, inom överskådlig framtid. Vill ju inte att hon ska sammankoppla katten sjukdom/sjukhusbesök med att mamman försvinner - "tänk om mamma inte kommer tillbaka"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 488
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 436
Senast: emma-vsm
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 326
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp