Hur beställer ni på pizzerian?

Det brukar bli antingen Calzone Special med räkor eller en Bussola som också är med räkor och skinka 🙄 Min sambo säger att jag är tråkig på det viset att det alltid ska vara samma men ja det är det ända jag tycker är gott förutom någon kebab tallrik om året typ. Vi köper kanske pizza 5 gånger om året max och alltid samma pizzeria.
 
När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från?

Jag äter kyckling men inte annat kött och tycker att det är lite trist med vegetariskt så jag köper ofta en pizza med kött och byter ut det mot kyckling.

Just nu har jag dock ätit en befintlig kycklingpizza med curry och nötter.

Köper ni mycket samma eller varierar ni?

Diskutera gärna allt runt pizzerior. Hiss och diss.
Beställer en kebabpizza men med vegankött. Det ingår vit och röd sås. Sallad till.

Är det napolitansk pizza blir det oftast en margherita.
 
Jag tar 6 ggr av 10 en tonfiskpizza med lite grönsaker, finns det inte en på menyn så utgår jag från en pizza med tonfisk och lägger till grönsakerna. Stark kebabsås till eller på.

De andra gångerna blir det någon vegetarisk (gillar när det är mycket grönt som färsk broccoli) eller siciliana. Den måste innehålla både sardeller och kapris så den blir sådär orimligt salt, och tillräckligt med vitlök för att vara en äta-ensam-pizza.

Finpizza blir någon vegetarisk eller med skaldjur och då ändrar jag aldrig. De känns ju genomtänkta.
 
Varför öppnade jag den här tråden när jag är vrålhungrig? :banghead:
I morn ska jag ha en pizza, sådeså! 🤪

Beställer alltid en vegetarisk utan oliver men med avokado. I början undrade de "va? Avokado?" men nu har de vant sig.
Den läggs på efter gräddningen. Gott! 😋
 
Maken vill egentligen bara ha napoletansk pizza, så oftast blir det sån.

Beställer i regel en Margherita då, alternativt nån som inte innehåller kött.
 
På den tiden som jag åt kött beställde jag alltid köttfärssås, salami och lök. Fanns inte på alla pizzerior så då fick jag lägga till, har för mig att jag brukade byta ägg mot salami på den som låg närmast då.
Nu vill jag helst ha grillade grönsaker, feta och ruccola, vilket de hade på en pizzeria nära min förra bostad. Där jag bor nu har jag inte lyckats hitta någon pizzeria som har grillade grönsaker på sina pizzor. Så numera beställer jag sällan pizza eftersom jag inte lyckats hitta någon favorit här, hade jag bara kunnat ändra om lite hade jag inte haft något emot det. Ska jag trycka i mig något så kaloririkt ska det vara riktigt gott.
 
Men fy farao så sugen jag blev på pizza nu då! :arghh: 😂

Här är det svårt med pizza tycker jag, de flesta är rätt otäcka... men vi har en trevlig italiensk "mellanrestaurang" här i byn som har riktigt goda! Dock brukar det bara bli att äta där när jag har besök så kanske någon gång per år och däremellan hinner jag alltid glömma vilken som är godast så jag tror inte jag har någon go-to. 😅
De har takeaway också men varje gång jag funderar på det ångrar jag mig på grund av priset. Jag KAN ju liksom göra pizza hemma.

I Sverige ville jag gärna ha med banan, ananas, jalapeños och curry. :love: Skinka eller kyckling. Eller en klassisk calzone. pizzasallad och bea eller tzatsiki på sidan om, aldrig ovanpå.
 
Jag gillar "konstiga" pizzor, ett av favoritställena har tex en med rostad blomkål, hasselnötter och pumpa. :d

Kvarterspizzerian har en hyfsad kebab, så där blir det kebabpizza med sallad och ananas. (Ja, jag vill gärna ha något sötsyrligt till salt och fet mat. :devil: Banan är dock totalt förbjudet om man vill äta i närheten av mig. Jag mår illa av lukten.)
 
Ofta lokala Kebabpizzan som den är. Kebab = karre. Räcker lätt två dagar. Om jag inte är så hungrig; Dren, gul lök och bacon. Gärna med malen kajennpeppar. Tunn och spicy.
 
Ändrar alltid, favoriten är kebabpizza utan kött. (Och även jag välkomnas av pizzabagare som tjoar "Extra kött!" så fort jag kliver genom dörren. 😆)
 
Äter kebab, rulle eller sallad, betydligt oftare än pizza när jag handlar på kvarterspizzeria. Men de gånger det blir pizza varierar jag mellan några favoriter. Oftast mellan Quattro, Capricciosa eller Du Chef.

Om jag druckit vin kvällen före så att det kräver:angel1: hämt-pizza inhandlas Hawaii special/bananpizza, dvs skinka, ananas och banan med curry.

Ett trick jag har är att be dem halvera mängden ost. Pizzan blir torrare, lite krispig och de andra smakerna känns mer. Tycker osten har en tendens att dränka allt + jag vill dra ner på kalorier.

Jag har blivit väldigt förtjust i den norska kedjan Pizzabakeren som har panpizzor. De är goda, fluffiga och lite torra pizzor. Mina favoriter är Hot Hawaii Kyckling som är kyckling + ananas och den är verkligen hot. Sen finns deras variant av Capricciosa och en vegetarisk med fetaost som också är jättegoda.

Avdrag på osten även här.

I Italien eller på italienska pizzerior satsar jag ofta på Bianco-pizzor och favoriten i alla kategorier är Con patate (potatis). Även Fiori di Zucca (zucchinblommor) är en favorit. I Italien äter jag ofta vegetariska pizzor. Tror att det beror på att kvaliteten och variationen på grönsakerna är högre.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Beställer i stort sätt från menyn ibland måste jag ta bort någon topping pga allergi. Gillar helt klart tunna stenungsbakade pizzor med trevliga ostar, nån lufttorkad skinka bäst..hmm har iof en favorit pizzeria som gör speciella toppingar efter säsong så när jag är i Sverige håller jag koll på deras insta konto... då pizzan lätt är värd att köra ett stycke för att få om dom har nått spännande på gång ^^ samtidigt så kan en pizza med curry, jordnötter och kyckling eller en klassisk calzone sitta fint ibland det med 😁

Här där vi bor i Norge är det tyvärr inte lika inspirerande utval enligt mig så här gör jag hellre egen hemma, då blir det ofta pizza bianca med nån ost,.lite nötter/frö och tunt skivad squash, kanske lite honung också :d
 
Beställer från menyn men kann lägga till nån enstaka grej (typ färsk vitlök). Om jag köper sunkpizza, som jag älskar, blir det oftast kebabpizza/kebeb special, bolognese eller nån form av salamipizza. Alltid med sås till. Bolognese har jag bea till, övriga vitlök och ev stark med.

Frukt i mat är en styggelse och borde förbjudas.
 
Förlåt för OT, men alltså, frukt i mat är ju inte bara ananas på pizza. Det kan vara olika typer av fläsk med äppelsås eller stekta äpplen, chili och kanel. Det kan vara plommon, det kan vara lax eller kyckling med citron eller apelsin. Jag brukar göra mackor med bacon, chilisås, jalapeño och så färska, friska äpplen för att bryta av. Vår lokala indiska/bangladeshi restaurang har olika varianter av curry med både lychee och banan, och någon med en väldigt syrlig citrus jag inte minns namnet på. :love:
 
Åh vad jag saknar Robbans pizzeria i Tumba. Deras pizzor var berömda pga storleken. Gigantiska. Ringde alltid från stallet och så var det lagom att hämta upp på hemvägen.
Favorit är Hawaii. Men gärna någon stark mexikansk variant med köttfärs och kebabsås.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231002_001340_Google.jpg
    Screenshot_20231002_001340_Google.jpg
    110,3 KB · Visningar: 13
Brukar inte äta pizza så ofta, utan brukar istället beställa kebab/kyckling tallrik/rulle mm.
Men när jag väl gör brukar jag i förstahand hitta något med köttfärs, kebab eller vegetarisk alternativ.
Har nog aldrig specialbeställt en pizza.🤔 Iallfall inte när jag är på plats/ringer. Hade det därimot varit beställning över internet/skärm hade jag gjort det mer...

Den godaste pizzan jag ätit var när jag var på semester på Teneriffa. En vegetarisk sak fylld med grönsaker och frukter. Tror tom det var någon sorts melon på om jag inte missminner mig helt. Var flera år sen men har nog inte ätit någon pizza som kommer upp i den smakupplevelsen.😍
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: annersia
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 716
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 170
Senast: nickan1
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp