Hur beställer ni på pizzerian?

Jag är väldigt förtjust i hawaii med kebabsås, men varierar ibland med någon variant som har lufttorkad skinka och ibland pizza med korv.
Vi har en väldigt bra "finpizzeria" här och där beställer jag alltid en pizza med avokado, mango, fetaost och annat mums. Hade aldrig trott att det skulle vara en bra pizzakombo men det är en riktig smaksensation:love:
 
Förlåt för OT, men alltså, frukt i mat är ju inte bara ananas på pizza. Det kan vara olika typer av fläsk med äppelsås eller stekta äpplen, chili och kanel. Det kan vara plommon, det kan vara lax eller kyckling med citron eller apelsin. Jag brukar göra mackor med bacon, chilisås, jalapeño och så färska, friska äpplen för att bryta av. Vår lokala indiska/bangladeshi restaurang har olika varianter av curry med både lychee och banan, och någon med en väldigt syrlig citrus jag inte minns namnet på. :love:
Frukt är, med undantag för vissa citrusfrukter, sött. Och jag har jättesvårt för alltför mycket sötma i mat - gillar inte sötsur sås till exempel. Så i princip all frukt utom citron, lime och ibland apelsin går helt bort för mig i mat!
 
Och för att svara på huvudfrågeställningen beställer jag alltid, utan undantag, någon pizza som finns på menyn. Tar inte bort något, lägger inte till något.
 
Frukt är, med undantag för vissa citrusfrukter, sött. Och jag har jättesvårt för alltför mycket sötma i mat - gillar inte sötsur sås till exempel. Så i princip all frukt utom citron, lime och ibland apelsin går helt bort för mig i mat!
Detsamma gäller ju många grönsaker och rotfrukter? Paprika, morot, rödbeta t ex. Borsjtj blir äckligt sött om det inte balanseras upp med rejält med vinäger, och rödbeta på pizza behöver chevre eller feta plus en syrlig sallad till. Lagom mycket frukt och rätt balanserat kan enligt mig vara jättegott!

När det gäller burkananas och banan så är jag dock enig. Funkar knappt kallt och absolut inte varmt.
 
Detsamma gäller ju många grönsaker och rotfrukter? Paprika, morot, rödbeta t ex. Borsjtj blir äckligt sött om det inte balanseras upp med rejält med vinäger, och rödbeta på pizza behöver chevre eller feta plus en syrlig sallad till. Lagom mycket frukt och rätt balanserat kan enligt mig vara jättegott!
Ja, jag har också ganska svårt för en del rotfrukter - palsternacka, roteslleri, kålrot, sötpotatis... Gillar dock rödbetor och morötter! Och paprika :D Jag äter heller inte lingon till köttbullar, gelé till söndagssteken osv.

De undantag där jag faktiskt i viss mån gillar "sött i mat" är om det är riktigt starkt samtidigt, t.ex. thaimat (som ju ofta är ganska söt).

Har du något exempel på "god frukt i mat"?
När det gäller burkananas och banan så är jag dock enig. Funkar knappt kallt och absolut inte varmt.
Burkananas är för det mesta inte ätligt - älskar dock färsk ananas. Färsk banan i efterrätter eller som den är tycker jag också är gott! Men då är det ju inte "frukt i mat" :)
 
Tillägger att jag alltid köper till kebabsås till pizza. Alla pizzor blir bättre med kebabsås. Förutom på finpizzerian jag nämnde nyss, där är pizzan god som den är. Finpizzerior överlag brukar inte uppskatta att man ber om kebabsås till ;)
 
Har plötsligt insett vilken enkel människa jag är. Jag beställer något från menyn, spelar inte så stor roll vad det är, ändrar inte något, bryr mig förmodligen inte om jag får något helt annat när maten väl kommer och har ingenting emot ananas och banan i mat. Så länge pizzerian inte serverar mig ärtsoppa kommer jag med stor sannolikhet att äta och vara nöjd ändå.

Och tack och lov att vi inte ska gå och äta pizza tillsammans. Tänk att hamna i kön bakom 50 bukefalister som alla ska ändra eller lägga till något på sin beställning :laugh:
 
Jag beställer nästan alltid så som det står på menyn, enstaka gånger har jag bett dem att ta bort någon av ingredienserna.

Min man däremot har en egen specialare han alltid beställer. Vesuvio med kebabkött på halva pizzan, och så kebabsås till det.
 
Har plötsligt insett vilken enkel människa jag är. Jag beställer något från menyn, spelar inte så stor roll vad det är, ändrar inte något, bryr mig förmodligen inte om jag får något helt annat när maten väl kommer och har ingenting emot ananas och banan i mat. Så länge pizzerian inte serverar mig ärtsoppa kommer jag med stor sannolikhet att äta och vara nöjd ändå.

Och tack och lov att vi inte ska gå och äta pizza tillsammans. Tänk att hamna i kön bakom 50 bukefalister som alla ska ändra eller lägga till något på sin beställning :laugh:

Verkligen! :D Enda gången jag ändrar i köpemat är om något innehåller saker jag inte kan äta, som tex paprika och musslor.
 
Ja, jag har också ganska svårt för en del rotfrukter - palsternacka, roteslleri, kålrot, sötpotatis... Gillar dock rödbetor och morötter! Och paprika :D Jag äter heller inte lingon till köttbullar, gelé till söndagssteken osv.

De undantag där jag faktiskt i viss mån gillar "sött i mat" är om det är riktigt starkt samtidigt, t.ex. thaimat (som ju ofta är ganska söt).

Har du något exempel på "god frukt i mat"?

Burkananas är för det mesta inte ätligt - älskar dock färsk ananas. Färsk banan i efterrätter eller som den är tycker jag också är gott! Men då är det ju inte "frukt i mat" :)
Jag äter mest frukt just i stark mat, men tycker också att det är gott med äpple i potatissallad (och dressing med dijonsenap), mango- eller nektarinsalsa till mexikanskt (iofs starkt det med), torkad frukt i bröd osv. Men typ flygande jakob är ju sådant som ger men för livet.
 
När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från?

Jag äter kyckling men inte annat kött och tycker att det är lite trist med vegetariskt så jag köper ofta en pizza med kött och byter ut det mot kyckling.

Just nu har jag dock ätit en befintlig kycklingpizza med curry och nötter.

Köper ni mycket samma eller varierar ni?

Diskutera gärna allt runt pizzerior. Hiss och diss.
Jag varierar mig lite mellan vilken sort jag beställer från menyn, men lägger ofta till kronärtsskocka eftersom allt för få pizzor har det 🥰
 
Förlåt för OT, men alltså, frukt i mat är ju inte bara ananas på pizza. Det kan vara olika typer av fläsk med äppelsås eller stekta äpplen, chili och kanel. Det kan vara plommon, det kan vara lax eller kyckling med citron eller apelsin. Jag brukar göra mackor med bacon, chilisås, jalapeño och så färska, friska äpplen för att bryta av. Vår lokala indiska/bangladeshi restaurang har olika varianter av curry med både lychee och banan, och någon med en väldigt syrlig citrus jag inte minns namnet på. :love:

Ja, jag har också ganska svårt för en del rotfrukter - palsternacka, roteslleri, kålrot, sötpotatis... Gillar dock rödbetor och morötter! Och paprika :D Jag äter heller inte lingon till köttbullar, gelé till söndagssteken osv.

De undantag där jag faktiskt i viss mån gillar "sött i mat" är om det är riktigt starkt samtidigt, t.ex. thaimat (som ju ofta är ganska söt).

Har du något exempel på "god frukt i mat"?

Burkananas är för det mesta inte ätligt - älskar dock färsk ananas. Färsk banan i efterrätter eller som den är tycker jag också är gott! Men då är det ju inte "frukt i mat" :)

Jag äter mest frukt just i stark mat, men tycker också att det är gott med äpple i potatissallad (och dressing med dijonsenap), mango- eller nektarinsalsa till mexikanskt (iofs starkt det med), torkad frukt i bröd osv. Men typ flygande jakob är ju sådant som ger men för livet.

Den här diskussionen kräver nästan smakmatriser för att komma helt till sin rätt. :idea: Jag verkar gilla en mängd punkter på skalan "salt-syrligt-sött", så länge det söta mest är där för att balansera. :dMedan tex @Roheryn verkar vara helt utanför den söta stapeln på skalan. ;)
 
När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från?

Jag äter kyckling men inte annat kött och tycker att det är lite trist med vegetariskt så jag köper ofta en pizza med kött och byter ut det mot kyckling.

Just nu har jag dock ätit en befintlig kycklingpizza med curry och nötter.

Köper ni mycket samma eller varierar ni?

Diskutera gärna allt runt pizzerior. Hiss och diss.

Det beror på utbudet. Finns margherita med mozzarella så tar jag det, annars tar jag margherita minus pizzaost och plus mozzarella - gärna med färska basilikablad på om de har.
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: annersia
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 716
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 170
Senast: nickan1
·
Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp