Hur bli av med ryggont?

Bukefalos 30 år!

Barbabelle

Trådstartare
Vaknade i går morse med ont i ryggen. Det har inte velat släppa än. Jag måste ha legat konstigt under natten har ingen annan förklaring.

Kan der försvinna av sig självt tror ni? Eller behöver jag boka en tid hos en kiropraktor? Det sitter långt ner i ryggen och gör ont hela tiden i bland mer.

Ja det kan gå över av sig självt.

Försök ta dig ut och gå om det går. På plant underlag till att börja med
Du behöver nog få in rörelse i spända muskler och få upp blodcirkulationen.
Försiktig massage och liniment kan hjälpa också.

Eftersom jag inte vet hur ont du har och om det är huggande smärta så vågar jag inte säga om det är bra att stretcha eller inte. Men generellt sett brukar det vara bra för mig att göra det.

Generellt sett så ska man röra sig när man har ryggont. När jag fick ryggskott senast så hjälpte ett varmt bad lite. Det mjukade upp det som var spänt och lindrade.

Vaknade i går morse med ont i ryggen. Det har inte velat släppa än. Jag måste ha legat konstigt under natten har ingen annan förklaring.

Kan der försvinna av sig självt tror ni? Eller behöver jag boka en tid hos en kiropraktor? Det sitter långt ner i ryggen och gör ont hela tiden i bland mer.
De här övningarna
) plus stretch har hjälpt mig så många gånger när jag haft ryggskott. Det allra viktigaste är att röra på dig och få upp värme i musklerna. Det värsta man kan göra är att bli stilla, gå stelt och bara ligga ned och undvika rörelse. Kiropraktor har hjälpt mig också när det varit riktigt illa men får du bara igång kroppen och gör övningarna 3 gånger per dag så kommer det gå över. Liniment, vetekudde och massage hjälper också.
Paracetamol i kombination med Ibuprofen eller naproxen några dagar om du känner att du behöver.

Ja det kan gå över av sig självt.

Försök ta dig ut och gå om det går. På plant underlag till att börja med
Du behöver nog få in rörelse i spända muskler och få upp blodcirkulationen.
Försiktig massage och liniment kan hjälpa också.

Eftersom jag inte vet hur ont du har och om det är huggande smärta så vågar jag inte säga om det är bra att stretcha eller inte. Men generellt sett brukar det vara bra för mig att göra det.
Försöker att inte bli stillasittande jag var på stan i går och gick senare en lite längre promenad. Sen kunde jag inte sova för hur jag än låg gjorde det ont.
Testade ormsalva utan någon större effekt.

De här övningarna
) plus stretch har hjälpt mig så många gånger när jag haft ryggskott. Det allra viktigaste är att röra på dig och få upp värme i musklerna. Det värsta man kan göra är att bli stilla, gå stelt och bara ligga ned och undvika rörelse. Kiropraktor har hjälpt mig också när det varit riktigt illa men får du bara igång kroppen och gör övningarna 3 gånger per dag så kommer det gå över. Liniment, vetekudde och massage hjälper också.
Paracetamol i kombination med Ibuprofen eller naproxen några dagar om du känner att du behöver.
Testar vetekudde nu och hoppas det hjälper.

Jag får periodvis ont i ryggen då jag är för stillasittande och dålig på att träna och har haft ett par rejäla ryggskott. För min del så märker jag snabbast effekt om jag kombinerar rörelse/rehabövningar med smärtlindring. Utan smärtlindring så upplever jag att smärtan bygger på muskelspänningar i samma takt som rehabövningar lossar dem. Smärtlindringen tillåter mig också att göra rehabövningarna fullt ut och jag drar inte på mig massa kompensatoriska spänningar i resten av kroppen.

Givetvis är detta min upplevelse av min kropp och det betyder inte att det är lämpligt för någon annan :)

Min fysioterapeut har tipsat om att man kan lägga sig på golvet och sätta upp fötterna på en stol/på soffan, så att knäna är böjda i 90°.
Detta avlastar ländryggssmärta.

Jag brukar använda sån smärtstillande gel (Voltaren), tycker den funkar hyfsat.

Att ligga en stund på mage då och då brukar kunna funka för mig förutom alla bra tips som redan skrivits.

Jag får periodvis ont i ryggen då jag är för stillasittande och dålig på att träna och har haft ett par rejäla ryggskott. För min del så märker jag snabbast effekt om jag kombinerar rörelse/rehabövningar med smärtlindring. Utan smärtlindring så upplever jag att smärtan bygger på muskelspänningar i samma takt som rehabövningar lossar dem.
Bra där, det glömde jag, det gör jag också vissa gånger.

@Barbabelle
Alvedon/ipren funkar bättre än gel på just mig, men sådant kan vara väldigt olika vilken smärtlindring som biter bäst.

Jag instämmer med flera här i tråden, smärtstillande brukar vara en klar hjälp när min rygg krånglar. Jag har hög smärttröskel och äter sällan värktabletter vid andra skador men när ryggen mer eller mindre låser sig vill den gärna ”försvara sig” när jag gör rehab. Så det blir ofta ännu värre utan medicinsk hjälp.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka