Hur blir man av med telefonförsäljare???

Krockodil

Trådstartare
Jag blir fullständigt vansinnig över alla telefonförsäljare och undersökningsföretag som ringer mig konstant! Det är mellan 5-10 samtal PER DAG!! Hur blir man av med dem?? Nix verkar inte gå att aktivera till mobiltelefon. Jag svarar aldrig på undersökningar osv eftersom då vet jag ju att det blir sju gånger värre!

Hjälp!
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

De får inte ringa dig på mobil om du inte har en existerande affärsrelation med dem eller nyligen har haft. Då kan du anmäla dem. Minns just nu inte vart men det är på NIX hemsida jag läst det så kolla där. Tänker själv hota med det nästa gång någon ringer mig på mobilen, men har inte haft några större problem på sista tiden (och har därför hunnit glömma vart det kunde anmälas).
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Är det från samma eller från olika? Om det är t ex är företag X som jagar dig, få dem att stryka dig från call-listan, annars går den bara runt och runt.
"Nej, tack, jag ingår aldrig avtal över telefon. Aldrig. Så ni kan stryka mig från listan nu".

Bestämt, du slipper dem, och du slipper vara otrevlig mot någon stackars ungdom som inte fick något annat jobb som än som telesäljare ;)
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag hade ett tag också en himla massa marknadsförare eller vad dom nu kallade sig för att kringå alla regler.
Laddade ner appen TrueCaller som dels döljer mitt nummer (eller om det kommer upp att jag inte vill ha samtal) hos företagen och när det väl är någon som ringer så kommer det upp hos mig 'Blockerat av TrueCaller'. Då behöver jag bara klicka och slippa fundera över vem det var som ringde, typ.

Just denna app har i stort sett alla företag som ringer runt registrerade och man kan välja att lägga till egna också. Nu är det någon som ringer max en gång i månaden om ens det. :)
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

*kl*

Jag har dragit ur sladden på den fasta och använder appen Varningsinfo i mobilerna, den funkar riktigt bra :)
De som slinker igenom hamnar på min svarta lista i lurarna :)
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

blah inga problem i mobilen. Daremot ar det ett foretag registrerat pa den fasta telefon sa det ringer konstant :S skit jobbigt dem veckor jag ar hemma och jobbar. Ar aldrig otrevlig men maste ljuga regelbundet (jag har da inte tid att sitta i telefon undersokningar hela dan!), och soker dem foretaget ar dem aldrig har. Dem ganger foretags agaren ar har sa ar han alltid upptagen/jobbar sa deras samtal var forjaves och slosar med min tid.

Funderingarna gar nu i banorna att koppla bort fasta helt. Vore ju bra att ha det egentligen for foretaget men existerande kunder har mobil numret till agaren och forhoppningsvis kan det ges vidare till nya kunder istallet for att forlita sig pa den fast telefonen.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag brukar be dem att ta bort mig från deras register. Det ringer inte ens en om dagen. Varken på mobilen eller hem.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Svara tack men nej tack och lägg på. Ringer samma igen så be dem vänligt men bestämt att ta bort ditt nummer eftersom du ändå inte är intresserad. Svårare än så kan det väl inte vara?
Ditt nummer måste de ju ha fått på något sätt så förmodligen så har du lämnat ut det till ett företag som säljer uppgifterna vidare. Det är viktigt att alltid läsa det finstilta innan man klickar i att man godkänner deras regler för många många företag säljer vidare ens uppgifter men det står om de gör det.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag hade alldeles nyligen ett företag som ringde mig tre gånger per dag, även helger och sena kvällar, i en månads tid. Till slut lessnade jag, letade på mailadressen till stället och skrev ett mail i stil med "jag vill be er att upphöra med samtalen som ni ringer fler gånger om dagen, trots att jag bevisligen inte är intresserad nog att svara, vänligen vidarebefordra detta till relevant avdelning och be dem radera mitt nummer."

Sedan ringde de igen. Då kopierade jag samma mail, döpte det till "uppmaning #2" och skickade det igen. De ringde på nytt. Jag upprepade med mail #3, och så vidare.

Två dagar och ett antal samtal och mail (som jag aldrig fick svar på) senare upphörde plötsligt samtalen, och de har inte ringt igen sedan dess.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag har varit utsatt för en del telefonförsäljare under förra året. Till en början tackade jag vänligt men bestämt nej eftersom jag lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig mer ingå några onödiga avtal, särskilt inte på telefon. Efter ett tag slutade jag svara. De fortsattte ringa. Svarade lite då och då, oftast var det bara ett brus på andra sidan. Till slut ledsnade jag och letade jag upp något kontaktnummer till företaget i fråga, förklarade läget och att om de inte slutade ringa så tänkte jag polisanmäla dem för trakasserier (de ringde flera ggr/dag utan att det var någon på andra sidan, ringde på konstiga tider, mycket tidiga morgnar och sena kvällar och helger). Killen lovade att plocka bort mitt nummer från deras lista. Var tyst några dagar men sedan började det om. Polisanmälde då och polisen var tydligen bekanta med företaget sen innan.
Ringde upp företaget igen och förklarade läget, att jag polisanmält dem. De ursäktade sig så mycket och sen blev det faktiskt tyst.

Sedan denna procedur kollar jag alltid upp okända nummer innan jag svarar. Finns de inte att hitta på nätet svarar jag inte. Det har funkat bra för mig, det verkar som att ifall de inte får något vatten på sin kvarn så slutar de :) Nu ringer det försäljare MAX 1 gång i månaden, och oftast inte ens det.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag gjorde precis som du, lite tidigare idag!

Har haft ett nummer som ringt flera gånger om dagen, VARJE dag långt tillbaka, och idag tog jag mig tiden att googla rätt på företaget bakom (när man ringer tillbaka till numret kommer nämligen bara ett röstmeddelande som säger att "numret ej är i bruk"), och inte heller finns det på hitta/eniro.

Det är inte klokt hur de kan få hålla på, helt ohemula tider, varje dag!! :mad:
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Det fungerar ju inte. Kanske det gör det på vissa ställen men där jag jobbade hade vi ingen möjlighet att ta bort någons nummer från någon lista.

Det kunde vi där jag jobbade. Och där sket man i nix-listan och gick efter telefonboken.

Det var inte ett jobb jag valde att ta för att jag ville ha det, utan för att jag behövde betala hyran och äta. Buhu...

Låter man bli att svara ringer de bara igen. Jag satte i system att be dem ta bort mig i listan och på ett par månader minskade samtalen drastiskt.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Min bror lägger in alla nummer som kommer från telefonförsäljare (efter att han har svarat och vet att det är en försäljare), i sin telefonbok under namn som FÖRSÄLJARE, SVARA INTE!!, JOBBIG TYP och sånt. :angel:

Jag svarar aldrig om det är ett nummer som kommer från Stockholm, Göteborg eller Umeå (det är där flest har ringt till mig i alla fall). Råkar jag svara knäpper jag bara bort samtalet när de presenterat sig, jag orkar inte tjafsa med dem.
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Det kunde vi där jag jobbade. Och där sket man i nix-listan och gick efter telefonboken.

Det var inte ett jobb jag valde att ta för att jag ville ha det, utan för att jag behövde betala hyran och äta. Buhu...

Låter man bli att svara ringer de bara igen. Jag satte i system att be dem ta bort mig i listan och på ett par månader minskade samtalen drastiskt.
Aha, ja jag tycker också att vi borde ha kunnat göra det där jag jobbade. Men nä, det gick inte och samma person ringdes upp igen och igen och igen. Urrk. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver ta ett sådant jobb!
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

Jag ber dom att radera mitt nummer och har även skyddat nummer (inte när jag ringer, men går inte att hitta på eniro m.m).
 
Sv: Hur blir man av med telefonförsäljare???

De får inte ringa dig på mobil om du inte har en existerande affärsrelation med dem eller nyligen har haft. Då kan du anmäla dem. Minns just nu inte vart men det är på NIX hemsida jag läst det så kolla där. Tänker själv hota med det nästa gång någon ringer mig på mobilen, men har inte haft några större problem på sista tiden (och har därför hunnit glömma vart det kunde anmälas).

På Konsumentverkets hemsida står det såhär:

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/marknadsforing-och-reklam/nej-till-reklam/ skrev:
Enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet att skicka SMS eller MMS i marknadsföringssyfte till mobiltelefon utan att konsumenten först samtyckt till det. Swedma, som är en intresseorganisation för företag som arbetar med direktmarknadsföring, har tillsammans med Sveriges Callcenterförening tagit fram etiska regler för telefonförsäljning som säger att telefonsamtal i marknadsföringssyfte till mobiltelefon bara är tillåtet till befintliga kunder.

Så det är inte olagligt men bryter mot Swedma och Sveriges Callcenterförenings etiska regler. Jag vet inte hur telefonförsäljarbolag förhåller sig till/måste förhålla sig till de organisationerna dock. Någon som vet?

Hursom kommer jag definitivt påpeka detta nästa gång någon försäljare ringer till mig. Ofta när de ringer så är de riktigt fula och formulerar sig som om jag hade ett avtal med dem. Det gör mig riktigt arg eftersom det är uppenbart att de hoppas kunna lura en på det viset.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp