Sv: Hur blir man av med underhals?
Svammel svammel... Mycket som påverkar. Jag fick också för mig att
om hästen naturligt står högt med huvudet och spanar mycket, kanske har för hög boxdörr att kika ut igenom, då är det svårare att träna bort underhalsen. Sen tar det TID att muskla om något som funnits där länge. Men jo, med rätt träning brukar det gå till slut!
Du, här skulle jag nästan kunna tro att du har en poäng... Jag är född nyfiken, säger min mor... var en liten plutt, när jag föddes, men växte ur vagnen på nolltid och skulle upp och ur vagnen trots att jag varken kunde sitta eller krypa...

Om jag sen har underhals, vet jag inte... men men...
Min vackra vita, står både i hagen, med huvudet högt, tittar bort i horisonten, eller mot mig

*pussifnooooos* med högt lyftat huvud och toppade öron.
När jag köpte henne, hade hon en saftig underhals, som sakta blev mindre med långa skrittpromenader på lång tygel där hon alltid fick drösvis med beröm när hon sänkte huvud och hals.
Jag longerade, med mild inspänning och red med martingal... vilket var vad de hade gjort tidigare också. Men tydligen hade de inte inriktat sig så mkt på låg grundform utan hon fick gärna kuta rundbana med huvudet i vädret och paddla med benen.
Det har tagit ÅR av tårar, både av ilska, förtvivlan och glädje. Men de perioder på året, som vi är i full gång med arbete syns knappt underhalsen alls... Men så här års, när det blir si och så med jobbet, en och annan skrittpromenad och i övrigt hag och stallvistelse, där man måste stå och spana i horisonten, så skymtar den i alla fall.
Så helt ute o cyklar är du inte, det tror jag inte i alla fall...
Utan jag tror att både Timsatanten o jag är födda nyfikna, på både gott och ont...