Bukefalos 28 år!

Hur blir man intresserad av yoga?

Jag tror verkligen inte att yoga är "för alla". Finns nog ingen motionsform som är, jag hatar tex alla bollsporter 😜 Men utövar sedan typ 20 år tillbaka lite olika former av yoga och meditation. Började med ashtangayoga i gymnasiet och gick på gruppträningar 2 ggr/vecka i flera år. Nu kör jag enbart hemma själv, men hänger en del på Find What Feels Good och lägger upp mina pass så.

För mig, som har haft mycket ångestproblematik är dom olika andningsteknikerna som lärs ut otroligt mycket till hjälp för mitt allmänna välbefinnande. Jag har över lag en väldigt positiv syn på mycket alternativmedicin, healing, reiki etc, jobbar mycket med mantran och för mig blir det liksom en träningsform som främjar mental balans och harmoni. Jag hatar för övrigt typ all annan träning, förutom möjligtvis att gå ut och springa i skogen, det kan ge lite samma känsla. Men skulle över min döda kropp börja hänga på gym eller liknande.
 
Skulle nån lite snabbt ha lust att förklara de vanligaste olika varianterna av yoga som att man ser nån skillnad och vet ev vad som skulle passa en?

Jag hat Tänkt att jag Borde börja med det. Men har så urtråkiga minnen av Pilates som jag utövade i ett års tid för 15 år sedan så jag blir lätt lite kräkfärdig bara jag tänker tanken på nåt liknande :o Tröstar mig med att promenader kan ge lugn också, och jag har hund... dvs promenerar mkt.
 
Skulle nån lite snabbt ha lust att förklara de vanligaste olika varianterna av yoga som att man ser nån skillnad och vet ev vad som skulle passa en?

Jag hat Tänkt att jag Borde börja med det. Men har så urtråkiga minnen av Pilates som jag utövade i ett års tid för 15 år sedan så jag blir lätt lite kräkfärdig bara jag tänker tanken på nåt liknande :o Tröstar mig med att promenader kan ge lugn också, och jag har hund... dvs promenerar mkt.
Jag gillar inte heller pilates, eller core, men gillar yoga.

Har dålig koll på de olika varianterna och har fått uppfattningen att det är mest dyra yogainstitut som är väldigt renodlade. Andra verkar ha olika varianter på yoga i ett pass? En variant som jag gillar dock och gör ibland renodlat är Yinyoga som är att man är stilla i stretchande ställningar länge. Annars går jag bara på yogapass på friskis eller kör Adrienne på Yotube och jag är osäker på om de ens meddelat vad det är för sort. Passen påminner om vad man får om man på en app säger att man vill ha ett pass blandat lite vad som (dvs man får både solhälsningar och yinyoga och avslappning och andning osv blandat).

Med det sagt så vet jag ingenting om yoga eftersom jag aldrig gått på ett fint ställe.

(alltså lugn? när jag gör yoga drar det i musklerna, är jobbigt, man klarar knappt vissa saker, det stretchar inte bara jätteskönt, musklerna darrar av ansträngning, du får inte ned hälarna, klarar inte att sätta dit foten, du når inte marken ur den ställningen, klarar inte att lyfta kroppen med armarna osv. Tycker det låter som om alla skriver det som om det är mysigt och jättetrevligt hela tiden :rofl: och det blir man ju fokuserad och lugn och avstressad av efteråt antar jag men det är ju en lugnare stund att inte göra det om man tänker rent muskelavslappningsmässigt. Och med tiden är det ju avslappnande att stå i hunden, men i början är det ju bara jobbigt, i slutet av varje solhälsning gör man ju nedbiten av en armhävning på tårna...)
 
Senast ändrad:
Skulle nån lite snabbt ha lust att förklara de vanligaste olika varianterna av yoga som att man ser nån skillnad och vet ev vad som skulle passa en?

Jag hat Tänkt att jag Borde börja med det. Men har så urtråkiga minnen av Pilates som jag utövade i ett års tid för 15 år sedan så jag blir lätt lite kräkfärdig bara jag tänker tanken på nåt liknande :o Tröstar mig med att promenader kan ge lugn också, och jag har hund... dvs promenerar mkt.
dvs så jag tror att som någon sa tidigare i tråden, det är bättre att lata sig i början och inte försöka vara duktig. För om man står i plankan och saggar ihop ryggen och sedan tvingar den rätt upp i hunden osv så blir det nog inte bra, utan bättre att göra med knäna i emellan osv (vilket youtubeyogan visar varianter av men de pass jag gått inte gör). Eller som när jag var tonåring, försöka tvinga ned hälarna i allting tills det gör ont, går det inte så går det inte bara.
 
(alltså lugn? när jag gör yoga drar det i musklerna, är jobbigt, man klarar knappt vissa saker, det stretchar inte bara jätteskönt, musklerna darrar av ansträngning, du får inte ned hälarna, klarar inte att sätta dit foten, du når inte marken ur den ställningen, klarar inte att lyfta kroppen med armarna osv. Tycker det låter som om alla skriver det som om det är mysigt och jättetrevligt hela tiden :rofl: och det blir man ju fokuserad och lugn och avstressad av efteråt antar jag men det är ju en lugnare stund att inte göra det om man tänker rent muskelavslappningsmässigt. Och med tiden är det ju avslappnande att stå i hunden, men i början är det ju bara jobbigt, i slutet av varje solhälsning gör man ju nedbiten av en armhävning på tårna...)

Ja alltså jag menar lugnet som infinner sig efteråt ;) Träning är ju träning oavsett.
 
Ja alltså jag menar lugnet som infinner sig efteråt ;) Träning är ju träning oavsett.
Haha jo det! Det är bra.

Bara det att när jag testade yoga som 20 åring och provade yoga trodde jag det skulle liksom vara mysigt och härligt och avslappnande och njutbart och allting under tiden och eftersom jag var ung och smidig skulle jag lyckas så himla bra med hälar och allting och det gick jag ju totalt bet på :D. Provade igen mycket senare.
 
Känns som detta inte kan poängteras nog.
När jag fick min ryggskada och beklagade mig över mina begränsade möjligheter till träning till vänner tror jag inte att en enda INTE svarade "Men du kan ju alltid yoga?". och vad hade fysioterapeut och läkare sagt? "Vad du än gör, YOGA INTE".

Nåväl. Jag gillar yoga. Men jag ogillar kulturell appropriering. Och där kanske det blir lite motsägelsefullt när det kliar i hela mig av nyfrälsta yogafantaster som plötsligt anammar religiösa mantran och rökelse men som i övrigt är helt ateistiska, och jag samtidigt gillar friskis-yoga som ofta är utan element av heliga mantran och symboler. Jag säger allra helst att jag utöver någon form av stretching/träning med yogainspiration. Väldigt lite av den yogan som västervärlden praktiserar är ju "renlärig yoga". Det behöver inte vara något fel i det alls - men jag tycker det är bra att vi särskiljer det och benämner det lite olika. Det är ju trots allt ännu en prylsport, ännu en miljardindustri - långt ifrån ursprungstanken.

Gud vad jag låter gnällig. Sammanfattningsvis, jag gillar yoga, jag ogillar det prentatiösa i det.

Nåt som många inte vet, är att de som började med yoga/oka är kulturella kusiner till vår egen bronsålder :).

Så jag tycker inte att det är särskilt farligt med europeer som använder sanskrit-mantran, och världsbilden rimmar väl med vår egen. Dessutom tror jag knappast att den som börjat använda mantran är ateist. Bara för att man inte går med i någon religion så betyder det inte att man är ateist eller agnostiker, man kan vara "andlig" utan att behöva sätta en lapp på det. De flesta svenskar brukar vara "omedvetna animister" och mumla nåt om "jag tror inte på Gud, men jag tror på nåt" och tycka att i skogen känns det lite andligt att vara.

Men jag stör mig absolut på de som gör det till en ego-grej, en glossig livsstil att skryta om. Snacka om att missa poängen.
 
Jag gillar yoga, men egentligen bara lugnare, stretchigare pass. Andningsövningar kan jag göra ibland också. Har insett att jag nästan bara blir irriterad när det ska vara ett jobbigt ”flow” där man ska byta mellan massa olika positioner. Bara jobbigt och alldeles för mycket belastning på handlederna :p

Så jag yogar för avslappning och mjuka upp kroppen, tränar styrka och kondition på andra sätt :up:
 
Jag tror man måste vara intresserad av något av det som utgör yoga för att fastna. Det kan vara enbart det fysiska med att bli vig och stark. Eller det mentala med andningen och det meditativa. Eller så klart både och. Men gillar man inte ens tanken så passar nog någon annan träningsform bättre.

Själv är jag väl lite "nyfrälst", men det är för att jag äntligen hittat en träningsform som jag fortfarande tycker är rolig efter ett halvår. Skulle nog känna likadant för annan träning om det passat mig lika bra.

Jag gillar lugnet och andningen, men är ganska vetenskapligt lagd och kommer nog inte fastna för den mer spirituella delen. Jag gillar också förutsägbarheten I den typ av yoga jag gör (ashtanga). Jag har tidigare testat annan yoga men då inte hängt med och slutat, förutom yinyoga som jag också gör då och då.
 
Jag tror man måste vara intresserad av något av det som utgör yoga för att fastna. Det kan vara enbart det fysiska med att bli vig och stark. Eller det mentala med andningen och det meditativa. Eller så klart både och. Men gillar man inte ens tanken så passar nog någon annan träningsform bättre.

Själv är jag väl lite "nyfrälst", men det är för att jag äntligen hittat en träningsform som jag fortfarande tycker är rolig efter ett halvår. Skulle nog känna likadant för annan träning om det passat mig lika bra.

Jag gillar lugnet och andningen, men är ganska vetenskapligt lagd och kommer nog inte fastna för den mer spirituella delen. Jag gillar också förutsägbarheten I den typ av yoga jag gör (ashtanga). Jag har tidigare testat annan yoga men då inte hängt med och slutat, förutom yinyoga som jag också gör då och då.
Om du använder din vetenskapliga läggning och kikar på lite medvetandeforskning så kommer du upptäcka att dom har börjat gå ihop, vetenskapen och den religiösa filosofin/beskrivningar av medvetande-tillstånd :).

Då menar jag alltså teorin som finns i Upanishads (Vedisk), inte diverse berättelser om mytologiska figurers äventyr.
 
Jag har försökt med olika typer av yoga och i omgångar men ändå inte fastnat. Mycket för att jag börjar fulgråta när jag yogar :o Det funkar inte. Sen får jag panik för att jag inte klarar av att andas "som man ska" och spänner mig, och till slut blir det pannkaka av det 🤷‍♀️
Jag vill att det ska funka, men det gör det inte. :p
 
Skulle nån lite snabbt ha lust att förklara de vanligaste olika varianterna av yoga som att man ser nån skillnad och vet ev vad som skulle passa en?

Jag hat Tänkt att jag Borde börja med det. Men har så urtråkiga minnen av Pilates som jag utövade i ett års tid för 15 år sedan så jag blir lätt lite kräkfärdig bara jag tänker tanken på nåt liknande :o Tröstar mig med att promenader kan ge lugn också, och jag har hund... dvs promenerar mkt.


Nu är det längesen jag var brett intresserad av yogan, men yoga är enkelt förklarat uppdelat i yin eller yang.

Yin är den som mer riktar sig inåt, man utför positioner sittandes och liggandes. Här finns Restorative eller Yinyoga att välja mellan, där Yinyoga är något mer ”aktiv” då man stretchar bindväven medan Restorative framförallt är inriktat på avslappning. I bägge av dessa använder man sig gärna av filtar, kuddar och bolster för att stötta upp kroppen.

Jag som har problem med bindväven (blir lätt stram och stel) älskar Yinyoga. Det är till viss del obekvämt, känslan när bindväven börjar stretcha, men känns fantastiskt när man kommer förbi det. Obs viktigt att inte pusha över sina gränser, kroppen säger till att här tar det stopp, då stannar man där tills (om) man når mer avslappning och då kan öka stretchen försiktigt. Man ska alltså inte göra en aktiv töjning utan det sköter sig själv.


Inom yang finns mängder av olika inriktningar, där vissa förgrenar sig från varandra. Vissa mer inriktade på den rent fysiska träningen, andra med lika stort fokus på det själsliga, vissa former har dans och sång.
Bland de vanligaste yang-formerna finns hatha, ashtanga, kundalini, virya och så bikram (utförs i ca 40 graders värme). Det finns ju också poweryoga som jag tror vanligtvis är vad gym erbjuder, men har ingen större insyn i vad den innebär.

Många börjar med Ashtanga vilket jag inte rekommenderar som nybörjare, där är som vissa redan skrivit mycket lätt att överböja och hänga i lederna i ”rullningarna” de gör i vinyasan (övergångarna mellan positioner). Viryayoga däremot har ett biomekaniskt tänk vilket är mycket bättre för att stärka sig. Därefter kan man gå in i Ashtanga om man vill, när man har bättre stabilitet och uppfattning om sin egen kropp.


Sedan finns det också medicinsk yoga, det erbjuds inom vården tex. Jag vet inte något om den, men gissar att det är mer yin än yang-fokus?
 
Nu är det längesen jag var brett intresserad av yogan, men yoga är enkelt förklarat uppdelat i yin eller yang.

Yin är den som mer riktar sig inåt, man utför positioner sittandes och liggandes. Här finns Restorative eller Yinyoga att välja mellan, där Yinyoga är något mer ”aktiv” då man stretchar bindväven medan Restorative framförallt är inriktat på avslappning. I bägge av dessa använder man sig gärna av filtar, kuddar och bolster för att stötta upp kroppen.

Jag som har problem med bindväven (blir lätt stram och stel) älskar Yinyoga. Det är till viss del obekvämt, känslan när bindväven börjar stretcha, men känns fantastiskt när man kommer förbi det. Obs viktigt att inte pusha över sina gränser, kroppen säger till att här tar det stopp, då stannar man där tills (om) man når mer avslappning och då kan öka stretchen försiktigt. Man ska alltså inte göra en aktiv töjning utan det sköter sig själv.


Inom yang finns mängder av olika inriktningar, där vissa förgrenar sig från varandra. Vissa mer inriktade på den rent fysiska träningen, andra med lika stort fokus på det själsliga, vissa former har dans och sång.
Bland de vanligaste yang-formerna finns hatha, ashtanga, kundalini, virya och så bikram (utförs i ca 40 graders värme). Det finns ju också poweryoga som jag tror vanligtvis är vad gym erbjuder, men har ingen större insyn i vad den innebär.

Många börjar med Ashtanga vilket jag inte rekommenderar som nybörjare, där är som vissa redan skrivit mycket lätt att överböja och hänga i lederna i ”rullningarna” de gör i vinyasan (övergångarna mellan positioner). Viryayoga däremot har ett biomekaniskt tänk vilket är mycket bättre för att stärka sig. Därefter kan man gå in i Ashtanga om man vill, när man har bättre stabilitet och uppfattning om sin egen kropp.


Sedan finns det också medicinsk yoga, det erbjuds inom vården tex. Jag vet inte något om den, men gissar att det är mer yin än yang-fokus?

Tusen tack för ett så detaljerat svar :heart Ska se om det finns nåt prova-på där jag bor. Antingen Yinyoga eller Viryayoga :) Jag är helt nybörjare på detta även om jag rör mig mkt på andra vis i min vardag.
 
Jag har testat yoga i omgången, första gången blev jag inte alls förtjust i det. Men fortsatte ändå terminen ut.
Det jag gillar är kroppskontroll, att det är mycket hållning och core.
 
Testade yoga, ngn form, för massa år sen och gillade fokuset på andningen. Minns hur min andningsfrekvens gick ner för iaf resten av dagen och jag bara kände mig lugn. Massa träningsvärk dock.

Sen av en ren slump hamnade jag på ett yinyogapass för en tid sen och jösses, min kropp lever igen! Det var några pass tätt inpå varandra och efter typ tre pass hade jag inte den där bakgrundsmolande spännvärken i ryggen längre som jag säkert gått med större delen av mitt liv och bara därför ignorerat. Jag har nog ökat min räckvidd med flera dm.
Jag älskar den känslan av skönont man får i fokusområdet och att den utförs helt efter ens egen förutsättning och möjlighet kroppsligt och den mentala avslappning den ger.
Efter den något intensiva presentationen av yinyoga har jag gjort lite hemma och ska till våren gå mer regelbundet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag älskar ju min yoga, både yinyoga och hathayoga och jag har varit på pass med jätte bra instruktörer men hittade ett yinyoga pass jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 249
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 921
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 295
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 754
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp