Hur blir man mer social?

Sv: Hur blir man mer social?

Han tog upp detta idag och sa (utan att jag tagit upp något) att han tyckte hyra stuga var ett bra alternativ eftersom jag kanske skulle må bättre av det. Bra alternativ, och jag är väl lite mer lugnad, men inte helt lyrisk än :) jag vill ju verkligen kunna vara som "alla andra"

Det är ju inte att vara som "alla andra" bara att vara som hans kompisar :D dina vänner är ju inte tex
 
Sv: Hur blir man mer social?

jo precis, det känns som ett tyst krav, men jag har pratat med honom nu om hur jag känner i de situationerna, att jag inte vill hindra honom från att träffa vänner och att jag VILL att han åker själv om han är sugen då de hör av sig, men jag inte är. Han sa "klart det är så" och jag får välja att lita på att han säger vad han menar. Gör han inte det är det hos honom felet ligger och dåhar vi ändå djupare problem än bara "hämmandet".

Tror att en del av det här tankesättet hos mig kommer från tidigare förhållanden då expartners varit väldigt oförstående inför att jag varken är tankeläsare eller har to please him som största uppgift i livet. Det har helt enkelt tagit slut för att jag satt värde på mig själv och mitt mående, och jag är för rädd för att denna relation ska ta slut för att våga tro på att han är okej med att jag är... jag. Haha. Det får jag jobba på att sluta med. Egentligen vet jag ju att han är okej med hur jag fungerar osv, men det blir svårt när jag TROR att han vill... ah ni har ju läst tråden. Äh. Det är kanske inget jätteproblem längre som sagt, vi pratade ganska ingående om detta igår och jag försäkrade mig om att han vet att jag på riktigt är ok med att han träffar kompisar själv om han vill, och att jag VILL att han ska göra det om han vill.
 
Sv: Hur blir man mer social?

Det låter ju jättebra att ni har pratat om det :)
Hoppas du kan börja känna lite lugn i att det inte hänger på dig om han ska iväg och göra roliga saker eller inte!
 
Sv: Hur blir man mer social?

Det jag slås över din text är att det finns sÅ många måsten med detta att träffa andra. Släpp det. Och låt din sambo vara med kompisgäng om han nu behöver det. Du behöver väl inte följa med? Bara acceptera att ni är olika och det är ju egentligen någonting positivt! Komplettera varandra

Edit: ditt sista inlägg -låter vettigt. Fortsätt så
 
Sv: Hur blir man mer social?

Jag håller med dig Tassetass!

TS, hade jag varit du hade jag satsat på att lösa detta långsiktigt; dvs sambon jobbar på att kunna göra saker själv (annars får ni ju halva liv om ni hela tiden måste vara överens om allt ni ska göra) och du kanske jobbar med lite sociala övningar.

Att hyra en stuga den här semestern är ju en bra nödlösning men hade för mig känts som att bara tillfälligt greja symptomen, inte de faktiska problemen.
 
Sv: Hur blir man mer social?

det är inget kontrollbehov jag har, att jag MÅSTE vara med honom överallt. Däremot VILL han göra detta med kompisgänget OCH mig, och är villig att utforma semestern på ett sätt som jag är åtminstone någorlunda okej med.Grejen är ju att jag tycker att det är jobbigt när folk gör specialgrejer endast på grund av mig, så fastän han är villig att anpassa sig känner jag mig tvungen att kunna göra saker "normalt".


och det finns mycket måsten kring att träffa folk,det är ganska mycket de upplevda måstena som skapar den sociala fobin. är det helt kravlöst att träffa folk och man aldrig blir bedömd/utvärderad utifrån personlighet uppvisad just då, så skulle väl antagligen social fobi inte riktigt existera. Det är ju inte att träffa människor i sig jag är rädd för isociala situationer, det jag är rädd för är att bete mig fel och bli sedd som en person jag inte "är". Det absolut vanligaste när jag träffar människor man känner till men inte riktigt känner (då oftast på fest) är typ "jag trodde att du var/har hört att du är otrevlig/svår/konstig, men du är ju asgullig/astrevlig/hur cool som helst/något annat överraskat positivt"

Det är ju kul att veta att folk ser en som svår och konstig tills de lär känna en :)))))))
Det motiverar ju inte mig att lära känna folk, om jag då måste lägga energi på att umgås med människor som är anti mig, för att omvända dem. Då umgås jag ju hellre med befintliga vänner som redan vet att jag är trevlig och inte dömmer eventuella snedsteg. Hur bemöter man ens det där "jag trodde du var, men du är inte!!"?
 
Sv: Hur blir man mer social?

Jag har läst mycket i tråden och känner igen mig så mycket av det du skriver, ösäkerheten på hur andra uppfattar mig när jag mött nytt folk, hur jag ska göra för att visa vem jag är så att det inte blir missförstånd.

De tankar jag får är att varför pressar du dig själv så hårt, varför är det du som måste ändra på dig för att passa in?

Varför har du beslutat dig för att hur du fungerar är det som inte är det normala, det verkar vara normalt för dig?
Att inte vilja var så mycket uppe i folk, att du inte dras till och trivs i stora folkgrupper, att inte ha ett driv att lära känna en massa nya människor.
Sen att du har mycket tvivel och osäkerhet och en önskan att vara en extrovert person när du klart och tydligt inte är det, det är krocken i det som gör att du mår dåligt, som gör att din självkänsla får en törn, som jag ser det.
Jag kanske är ute och cyklar men jag tycker att det kanske är något du kan fundera på i alla fall, om det är något du känner stämmer på dig? :)

Vi är alla olika i hur vi fungerar, skit i vad som är "normalt", hur andra fungerar och trivs med att vara, hur är du och hur funderar du och behöver vara för att må bra?

Dagens samhälle premierar de som är utåtriktade, det är det som är det rätta och sunda sättet att vara, men långt ifrån alla fungerar så och det är inget man kan jobba sig till att vara.
Nu säger jag inte att man ska stänga in sig och inte jobba med de sociala bitarna, utan att acceptera att det är så här jag fungerar, jag är en introvert och att vara för mycket uppe i folk tömmer mig på energi, tvärt emot en extrovert person som för energi av att umgås med folk.

Den här tycker jag är tankvärd:
how_to_live_with_introverts_guide_printable_by_sveidt-d5b09fj.jpg


Jag trodde i många år att jag hade social fobi, fick sen såmåningom den diagnosen också, fast jag inte tyckte den riktigt stämde längre.

Det har blivit mycket lättare sen jag erkänt för mig själv att ja jag är en introvert person och det har lett till jag tycker mycket mer om att umgås med folk nu än förut.
Därför att nu vet jag att det är så jag fungerar, att det tar ett tag innan jag känner mig hemma med folk och för att jag numera känner att jag har rätt att säga ifrån de dagar då jag inte orkar, eller att det är okej att gå hem tidigare om det kör slut på mig, det gör inte mig till en sämre människa och mina vänner, nära och kära förstår det.

Jag tror att det är bra för dig att du träffat din kille, han verkar vara så stöttande och förstående och det kommer säkert hjälpa dig att hitta dig själv hur du måste vara för att må bra, för att han kan vara din motvikt och få igång dig och utmana dig själv att kliva utanför din bekvämlighetszon.
introvert1.jpeg
 
Sv: Hur blir man mer social?

Grejen är ju att jag i grunden varit utåtriktad och gillat att umgås med folk men blivit såhär efter ett par års sjukdom. Jag vill ju jobba tillbaka till den jag var, för jag trivdes väldigt bra i mig själv då och var tillfreds. Jag märker ju att jag mår bra av att träffa folk, även "bekanta" i stallet och älskar fortfarande att hålla aktiviteter för barn/ungdomar/vuxna. Jag har blivit socialt otränad av vissa händelser under min uppväxt + sjukdomsåren och därmed lite "bränd" när jag märkt att det inte är så stor ide att knyta nya privata bekantskaper eftersom de ändå försvinner/bestämmer sig för att jag är otrevlig/bara är kompis med mig då det passar liksom.
 
Sv: Hur blir man mer social?

Men alltså, att vara introvert och att ha social oro/ångest är inte riktigt likvärdigt. Jag skulle nog säga att den introverta är trygg i att vara med sig själv, även om den såklart kan ha social ångest också. Men social ångest beror nog extremt sällan på att man är introvert.
 
Sv: Hur blir man mer social?

Man kan vara jättesocial och utåtriktad även om man är mer introvert. Social och utåt när man själv vill och orkar, men däremellan behöver man kanske ladda batterierna.

Jag tycker jättemycket om att umgås med vänner. Men inte varje dag.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 501
Senast: Shaggy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 352
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 869
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 064
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp