Bukefalos 28 år!

Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

squarepants

Trådstartare
Eller rättare sagt;
hur får man hunden kontaktsökande utan att behöva ha en korvbit i handen?
Hur får man fotgående roligt?

Jag har försökt med leksaker, säga "ja, kom igen då" och berömt när han sökt kontakt. Men för det mesta så går han med nosen i backen eller ignorerar mig. När han nosar så säger jag till honom.
När jag gör flera tvära vändningar så ser han det som lek och börjar hoppa på mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Säger du också till på något sätt när han ignorerar dig?
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Vänder sig folk efter dig på gatan när du går förbi med din hund? Om inte är du förmodligen inte tillräckligt löjlig :p Konstig gång, fåniga utrop och helknäppa idéer brukar väcka hundars intresse. För om matte alltid gör samma saker så behöver man ju inte titta på henne. Man vet vad hon gör ändå = går framåt.

På nån av alla valpkurser jag har gått fick vi kontaktövningar att träna på. Att slänga ut en hel näve med köttbullebitar t.ex. och sedan kasta sig ner och försöka plocka upp så många som möjligt. Eller att preparera ett träd med godisbitar och plötsligt bara hitta det i skogen och OJ vilken duktig matte man är som hittar så mycket spännande saker. Överraska så blir du spännande. Bäst att hålla koll på en rolig matte!!!

Att gå fot är väl inte så roligt direkt, men helt ok om man tränar kortare stunder i taget. Bra kontakt, svikt i steget så att det känns framåt och roligt och gott om godis i början. Går man inte med lite "schvung" utan mer släpar sig fram som vanligt så känns ju allt annat än fot-med-matte intressant. För tycker inte matte själv att det är kul så varför ska hunden tycka det.

Mao
INTE så här :smirk:
utan såhär :bump::banana::D:banana:
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Jag vet inte hur jag ska göra det.
När han nosar så brukar jag säga "höpp!" och försöka vara rolig igen och berömma när han ser på mig.
Hur skall man korrigera ignorans? På samma sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Du menar.. ännu töntigare :eek:
Jag tror att jag får hålla mig till fot-träning i skogen :rofl::rofl:

Skall man ha godis i början alltså?
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Jag vet inte hur jag ska göra det.
När han nosar så brukar jag säga "höpp!" och försöka vara rolig igen och berömma när han ser på mig.
Hur skall man korrigera ignorans? På samma sätt?

Jag skulle försöka med ett pockande ryck i kopplet, "nej, här". Sedan självklart berömma, ha godis, visa boll eller nåt.
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

jag börjar med att träna på att ta kontakt. gå helst med hunden lös och beröm all spontan kontakt. när jag sedan går över till själva fotgåendet tränar jag alltid korta pass i början. att gå fot rakt fram ÄR ganska tråkigt, så gör halter och vändningar till något riktigt roligt. då får du din hund i förväntansläge. korrigerar gör jag först när hunden helt säkert vet vad som förväntas av den.
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Mmm.. svårt det där. Har samma problem med min. Var alltid den på valpkursen som tyckte att marken var roligare trots rop osv.
Gick dock bra på slutprovet:D men är jättesvårt detta!!
Har man koppel biter han hellre i det & tramsar sig & utan koppel krävs det något riktigt gott för att det ska gå..
Så jag har inga tips tyvärr, men läser gärna de tips du får!
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

jag börjar med att träna på att ta kontakt. gå helst med hunden lös och beröm all spontan kontakt. när jag sedan går över till själva fotgåendet tränar jag alltid korta pass i början. att gå fot rakt fram ÄR ganska tråkigt, så gör halter och vändningar till något riktigt roligt. då får du din hund i förväntansläge. korrigerar gör jag först när hunden helt säkert vet vad som förväntas av den.

Jag har gjort som du. Tillägger att jag berömmer spontan kontakt även inomhus eller vid andra vardagliga tillfällen. Funkade på min svårmotiverade sak.
 
Sv: Hur blir träning roligt för en hund som inte söker kontakt?

Sänk kraven. Belöna alla hundens kontaktförsökt, vänta ut den tills den självmant tar kontakt med dig. Börja i störningsfri miljö och var inte för snabb med att öka svårighetsgraden. Tänk på 80%-regeln och sluta korrigera din hund. Att negativt förstärka i träningen kan ha förödande konsekvenser på hundens motivation. Positiva förstärkningar av bra kvalitet, försök förbättra timingen för snabbare inlärning (operant inlärning t e x), se till att få chans att belöna tillräckligt ofta (=hunden gör rätt) att du vet att du satt bra kriterier(=det hunden ska uppnå för att erhålla förstärkningen) för träningen. Om hunden ger upp ökar du antagligen svårighetsgraden för fort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Barrow
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp