Hur blött känns hösilage?

Leeelot

Trådstartare
Knepig rubrik;) Nya stallets hösilageanalys säger 58% TS, men känns väldigt torrt! (O torkar såklart när det ligger utspritt på pallar.) Men visst borde 58%TS kännas ga fuktigt iaf nyöppnat?
Ska man räkna på torrare iom det ligger o torkar? I förra stallet sa analysen 91% TS, alltså hö, men det var riktigt fuktigt! Där undrar jag...., känns som bonden tagit prov o sen låtit provet torka innan ivägskick!
 
Knepig rubrik;) Nya stallets hösilageanalys säger 58% TS, men känns väldigt torrt! (O torkar såklart när det ligger utspritt på pallar.) Men visst borde 58%TS kännas ga fuktigt iaf nyöppnat?
Ska man räkna på torrare iom det ligger o torkar? I förra stallet sa analysen 91% TS, alltså hö, men det var riktigt fuktigt! Där undrar jag...., känns som bonden tagit prov o sen låtit provet torka innan ivägskick!
Du kan testa ts-halten genom att väga upp t ex 100 g ensilage och sedan torka det i ugnen eller mikron fram tills vikten inte ändrar sig längre (du får aöltså väga fodret några gånger undrr själva torkprocessen) när drt inte längre ändrar vikt så har du ditt ts-värde :) Personligen tycker jag att 60 %ts känns lite fuktigt, men inte så man blir blöt om händerna när man tar i det.
 
Knepig rubrik;) Nya stallets hösilageanalys säger 58% TS, men känns väldigt torrt! (O torkar såklart när det ligger utspritt på pallar.) Men visst borde 58%TS kännas ga fuktigt iaf nyöppnat?
Ska man räkna på torrare iom det ligger o torkar? I förra stallet sa analysen 91% TS, alltså hö, men det var riktigt fuktigt! Där undrar jag...., känns som bonden tagit prov o sen låtit provet torka innan ivägskick!

provet kan ha tagits på fältet innan plastning kanske? Är det gjort ett tag innan plastning kan ts skilja. Jag tar alltid från fältet för att kunna ta ett bra prov. Försöker ta så nära plastning som möjligt för att få rätt ts.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 642
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 655
L
Foder & Strö I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: loveisis
·
C
Foder & Strö Kollade på ett silage häromdagen som enligt analysen hade en ts-halt på 77 %, vilket jag inte trodde kunde stämma eftersom jag hade ett...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Iccic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp