Känns som luft i hösilagebalarna

L

loveisis

I går pressade bonden våra balar. Eftersom de var extremt tynga balar i fjol bad vi han pressa 250 kg balar. Tror de vägde emot 350-450 kg i fjol. I dag var jag och kände på en bal och den var alldeles lagomt tyng. Men det som oroade mig var att det kändes som det var väldigt mycket luft på sidorna i balen. Bonden sa till mig att det gick bra att pressa mindre balar med maskinen. Men nu blir jag orolig, kan något gå fel? För jag trodde att de skulle vara mera kompakta. För nu känns det som det f inns massor med luft där inne. Men det gör kanske inget så länge inte det går hål på balarna. Höet har legat måndag på fält, strängades på tisdag e.m och pressades på onsdag vid 13 tiden. Tog prov i går och skickade in. Vi brukar alltid ta torr hö, men det här är lite mer fuktigt tror jag. Vi har ju haft bra väder. Värme och blåst. I vanliga fall brukar vi låta det ligga på fältet i två dagar, stränga på tedje och pressa på fjärde. TS på 84% ifjol och 83% året innan. Men en miss gjorde så det blev som det blev i år. Kortare torktid.
Vad tror ni? Brukar det bli lite mera luft i de mindra balarna än de jättestora?
Vi har 12 lagar plast eftersom hösilaget kommer bli ganska torrt.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

De är alltid "uppblåsta" när de är nya och processen är igång i dem, är de inte uppblåsta så är det något fel. När plasten sjunkit ihop igen så är processen klar och du har ensilarat foder. Ju torrare innehåll ju kortare tid håller processen på. Kanske är det så att ni tidigare haft så torrt innehåll att det inte blivit någon ensileringsprocess (om du inte sett att balarna varit "uppblåsta" förr).
Du skall absolut inte flytta på balarna medans processen är igång väldigt stor risk att skada dem.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Pratade med bonden för de var inte han som körde. Han blev också orolig och pratade om något med trycket att göra. Om det var felinställt och att de kanske skulle haft högre tryck. Han skulle kolla på balarna i morgon. Men han som är storbonde borde ju veta bättre. Att de uppblåsta när ensileringprocessen är igång.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Då har du nog förklarat det konstigt för honom eller så tar han för givet att du naturligtvis vet hur de normalt ser ut när de är uppblåsta och tror att detta är något annat. Enda gången en nyplastad bal inte är uppblåst är när det är något fel på den.
Vi har producerat hösilage i 12 år nu så jag tror nog att jag vet vad jag pratar om ;)
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Jag är inte hösilage-expert, men precis som gylle säger så är det alltid luft i nyplastade balar. Som jag har fått det förklarat så "jäser" silaget upp syret som finns i balen och plasten stramas åt. När det är färdigt är balen sådär hård och kompakt.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Men då kanske jag kan vara lugn. Tyckte det var så mycket luft. Bonden har ju inte sett balarna. Bara min förklaring. HUr länge tar processen? Hösilaget är ju rätt torrt.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Har det bara legat på tork en dag så är du väl knappast över ca 70% och då tar det några veckor.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Fast det låg ju på fält måndag-tisdag, strängades tisdags em och pressades på onsdag. Så torrhö blir det ju inte, men jag tror nog att det ändå ligger över eller runt 70%. Har ju haft 84% i fjol och då bara med en torkdag till.
Det är inte så kompakt vallen. Blir inte så mycket som ligger på varandra. Hur länge brukar en analys ta? Får ju svar på mailen.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Vi fick 70% TS på vårt som låg 3 dagar vänt/luftat en gång mitt i och då hade vi ändå varmare den period vi tog vårt än vad det var i denna luckan (i alla fall här nere, här var också nattdimma varje natt denna sista luckan vilket ju också påverkar att det inte hinner torka så mkt).
I fjor var det ju optimalt torkväder med riktig stark sol och mkt varmare än i år då torkar det som sjutton går inte att jämföra när det är 5 grader kallare då tar torkningen mkt längre tid.
 
Sv: Känns som luft i hösilagebalarna

Fick provsvaren i dag. Den ena var på 70% och den andra 71%. Vad är nackdelen med så hög TS? Eller om man vänder det och säger nackdelen med så låg? Eftersom vi annars har haft plastat hö.
Blir det ingen konservering i våra balar nu? Men de håller ändå? Eller hur?
gylle- hjälp mig! Du är ju duktig på det här!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Mitt i den här hökrisen har vi köpt häst och har inget hö.. har dock fått tag på en bonde som kan sälja från närheten men han säljer...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 293
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 821
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har nyligen fått hem hästarna till egna gården. Har alltid stått inackorderad förut så jag har väldigt liten erfarenhet av att...
Svar
19
· Visningar
3 564
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp