Hur bör jag göra?

K

kivanna

Hej allihopa, Jag har fått en häst!:) En gåva alltså men om jag vill ha skrivet papper på att jag har fått den, hur ska jag formulera det då? Kan någon hjälpa mig? MVH Kivanna
 
Sv: Hur bör jag göra?

Skriv ett gåvobrev där ägaren skriver över ägarskapet på dig. Ungefär som ett kvitto fast utan belopp och ett datum från när det gäller.

Kanske något i stil med:
Undertecknad ägare av hästen XXX skriver från och med dagens datum över ägande rätten på YYY.

Eller:
Från och med (datum) skriver undertecknad ägare över ägandeskapet på yyy som ägare på hästen xxx.

Eller:
Här med bekräftas att yyy tar över ägarskapet och ansvaret för häst xxx som gåva utan kostnad. Undertecknat av ägaren.

Kan skrivas och formuleras på väldigt många sätt. Välj ett som passar er. Men det behöver inte vara något invecklat alls.
 
Sv: Hur bör jag göra?

Kanske kan använda ett vanligt köpekontrakt och skriva in extra att hästen överlåtes för o kr eller liknande.

Lycka till med hästen! varför får jag ingen häst i gåva?:D
 
Sv: Hur bör jag göra?

Tack allihopa för hjälpen, tur att buke finns, ja det lättaste är ju att skriva ett gåvobrev, ja är man snabb att svara på annonser så kan man faktiskt få häst gratis.:D Tack än en gång. Mvh Kivanna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur bör jag göra?

Hör dig för med försäkringsbolaget. Du kan inte försäkra hästen i något livvärde om du har fått den för 0 kr, däremot kan du såklart vet vård försäkra den. Men den kanske inte har så högt värde så det spelar någon roll?
 
Sv: Hur bör jag göra?

däremot, om hästen utvecklas mycket under er tid ihop, kan du senare livförsäkra den för ett värde som försäkringbolaget sätter gräns för. då hästen ökar i värde.

Mitt sto var försäkrat 10.000kr liv när jag köpte henne för 7000kr.
Nu är det ökat till 20.000kr, då bolaget höll med om att hon utvecklats så pass (gått från att vara omusklad och väldigt "grön" i det mesta, tilla att startat en distansritt med gott resultat).

så det är inte helt "låst" ;)
 
Sv: Hur bör jag göra?

hej! jag fick oxå en häst, men dom som ägde den skrev att jag köpt den för 10000kr, så att jag kunde fortsätta ha den försäkrad i samma pris...ett vanligt köpekontrakt alltså och mottaget tiotusen kr och ägarens signatur.
kanske inte är lagligt att göra så förresten?
 
Sv: Hur bör jag göra?

Hej igen, han är försäkrad för 20tusen liv +obegränsad vetrinär, och jag tar över försäkringen har vi tänkt oss. Han är besiktad 081020 UA. men kom gärna med fler råd om vad jag bör tänka på. Mvh Kivanna
 
Sv: Hur bör jag göra?

Nu har han kommit,:) Quick express som han heter, kom igår och allt har gått bra med ihopsläpp och allt, tur att dom andra hästarna är snälla. Nu ska han få bo in sig ett tag innan det är dags att ta reda på vad han kan och vill. MVh Kivanna
 
Sv: Hur bör jag göra?

Gud vad roligt!
Lycka till med honom!:)
 
Sv: Hur bör jag göra?

Tack, ska bli kul att se vad han kan och vill. är dock inte riden eller körd på 1 1/2 år så en lugn igång sättning genom tömkörningar och promenader som handhäst tror jag blir bra,
 
Sv: Hur bör jag göra?

Hej allihopa, Jag har fått en häst!:) En gåva alltså men om jag vill ha skrivet papper på att jag har fått den, hur ska jag formulera det då? Kan någon hjälpa mig? MVH Kivanna

Varför skickar ni inte bara in ägarbeviset till passet och byter ägare?
 
Sv: Hur bör jag göra?

Jag fick ett kallblodstravarsto för två år sedan. Hon var livförsäkrad för 10 000 och jag tog över försäkringen, i år har jag höjt till 20 000.
Förra ägaren skrev på en ägarbytesblankett och skickade med, jag skrev på som ny ägare och skickade in blanketten till STC. Ägarbytet kostade 525 kronor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: nullo-modo
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 789
Senast: verser
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp