Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Förstår dig. Det var så det började med min första tik. En grannhund som flög på henne flera gånger. Den stack från tomten och flög på oss när vi var på promenad.
Det smulade fullständigt ner hennes tro på alla hundar. Hon såg alla som ett hot och blev utåtagerande.
Tog hjälp av tränare och fick tillslut ordning på henne i hundmöten. Men då och då kom ju nån lös "snäll" vovve fram och då blev hon rädd och problemet var tillbaka. Varje gång tog det veckor att vinna tillbaka hennes förtroende för mötande hundar.:(

Fy, det låter jättejobbigt. :( Stackars hund! Funderar på att arrangera ett "hundmöte" med någon hund jag vet är mycket snäll, så att Gibbs får lite andra minnesbilder också.
 
Ja det är ju det där, många hundägare är helt inkompetenta på att läsa sin hund. De ser vad de vill se. Man vill tro det bästa om sin hund och sin inverkan på hunden, ger den och sig själv förmåner som lätt kan gå över styr :meh:
Vet inte hur många gånger jag hört "Han vill bara hälsa, han är så glad och snäll så!"
Och så tittar men på hunden i fråga, som står helt upprätt, vikten framåt, svansen rakt upp i en stel viftning, öronen fram, korta strama läppar och en fastklistrad blick.
Sure, snäll och glad var det ja..
 
Men grannen tycker att hans hund är snäll. Vilket han alltså uppenbarligen inte är. Jag vill påstå att gemene man med hund faktiskt inte alls kan läsa av huruvida hans hund är snäll eller ej. Att man har hund, betyder inte att man också kan hund.

Och även om han hade varit det, så uppskattar ju inte min äldre hane andra hanar. Alltså riskerar det att bli otrevligt ändå, hur "snäll" den andra hunden än är. En "snäll" hund kanske dessutom bara är snäll så länge de andra hundarna inte visar minsta tecken på att de inte uppskattar mötet. Det kan räcka med en tillsägelse så är inte den "snälla" hunden särskilt "snäll" längre.

Det är jätteunderligt att endast "Löshundsmotståndare" blir attackerad av elaka hundar... Nu bor jag ju på landet, men jag har bott i Stockholms närförorter samt innerstan, och för mig är det du beskriver extremt ovanligt.
 
När jag hade min schipperke och min lapphund och var ute på en promenad kom det en hund flygande bakifrån och flög på schipperken. Mina hundar var kopplade och den andra hunden,som vägde minst dubbelt så mycket som schipperken, kom som sagt bakifrån så mina hundar hade inte på något sätt provocerat.
 
Det är jätteunderligt att endast "Löshundsmotståndare" blir attackerad av elaka hundar... Nu bor jag ju på landet, men jag har bott i Stockholms närförorter samt innerstan, och för mig är det du beskriver extremt ovanligt.

Jag är ingen "löshundsmotståndare" men jag anser att man ska välja tid och plats mer noga än de flesta gör och har man en hund som inte kan ge f.n i andra hundar när den är lös, så ska den inte vara lös helt okontrollerat.
 
Det är jätteunderligt att endast "Löshundsmotståndare" blir attackerad av elaka hundar... Nu bor jag ju på landet, men jag har bott i Stockholms närförorter samt innerstan, och för mig är det du beskriver extremt ovanligt.

Jag bor på landet.

Är också uppväxt på landet men då mer åt villaområde med samma upplevelser, dock hade de flesta bättre koll på sina hundar och hade de mer kopplade än här.

Hade du samma upplevelser som jag eller åtminstone förståelse nog för andras upplevelser kanske du hade förstått mitt "löshundsmotstånd".
 
Annan anekdot om "snäll" lös hund är den när Mamma Mu blev påflugen ute i skogen av en jakthund släppt för jakt.
10 minuters slagsmål och jag fick gå 4 km hem med en halt hund.
Jag och maken åkte sen ut med bilen, hittade hundfan, ringde jägaren tack vare numret på pejlen.
Resultatet blev att vi blev utskällda, hans hund skulle aldrig gör nått sånt, det var våra hundars fel (de var knäpptysta, kopplade och platssatta).
Hunden släpps fortfarande lös för jakt.

Jag kommer aldrig någonsin lita på någons ord om att deras hund är snäll, lydig osv.
 
Alltså vad är det folk inte fattar :banghead:

Den här tråden gör mig lika irriterad som jag blir varje hundpromenad :arghh:

Om hunden inte kommer på inkallning när den ser en annan hund/vilt så sätter man på den en sele + långlina och TRÄNAR på just detta. Det är inte svårare än så.
 
Annan anekdot om "snäll" lös hund är den när Mamma Mu blev påflugen ute i skogen av en jakthund släppt för jakt.
10 minuters slagsmål och jag fick gå 4 km hem med en halt hund.
Jag och maken åkte sen ut med bilen, hittade hundfan, ringde jägaren tack vare numret på pejlen.
Resultatet blev att vi blev utskällda, hans hund skulle aldrig gör nått sånt, det var våra hundars fel (de var knäpptysta, kopplade och platssatta).
Hunden släpps fortfarande lös för jakt.

Jag kommer aldrig någonsin lita på någons ord om att deras hund är snäll, lydig osv.

Hur man kan avgöra om en människa med lös hund har hundvett eller ej:

1. Om människan ropar "den är snäll" - noll hundvett

2. Om människan kallar in sin hund, platsar eller kopplar så att båda parter kan gå förbi varandra - hundvett
(här finns ytterligare ett alternativ: om människan ber tusen gånger om ursäkt för att dennes hund hann fram till den andre finns det hopp om att hundvett existerar men att det just denna gång skedde ett misstag)
 
Alltså vad är det folk inte fattar :banghead:

Den här tråden gör mig lika irriterad som jag blir varje hundpromenad :arghh:

Om hunden inte kommer på inkallning när den ser en annan hund/vilt så sätter man på den en sele + långlina och TRÄNAR på just detta. Det är inte svårare än så.

Och så böjer man sig ner och kopplar hunden under de 45 sekunderna man passerar andra hundar och folk av ren hänsyn. Oavsett hur snäll hunden är och hur bra pli man har på hunden.
Den lilla manövern är inte på långa vägar lika jobbig som mötet kan bli för den som ska passera :up:
 
Har oxå erfarenhet av i mitt fall lydig hund som tom chockade ägaren i det hunden gjorde.
Var ute med Pizka och möter en med en hund som går fot lös med fullt fokus på ägaren, när ägaren tittar åt mitt håll och säger hej lämnar hunden foten och anfaller Pizkan som som tur är bara lägger sig på sidan och ligger kvar utan minsta motstånd och där slutar det då min inte svara tillbaka eller sprang.

Hade blivit en riktig mardröm om det hänt med Lisa när hon var äldre:nailbiting:.

Men vettig ägare som alltid hade sin hund i koppel efter det.
 
Hur man kan avgöra om en människa med lös hund har hundvett eller ej:

1. Om människan ropar "den är snäll" - noll hundvett

2. Om människan kallar in sin hund, platsar eller kopplar så att båda parter kan gå förbi varandra - hundvett
(här finns ytterligare ett alternativ: om människan ber tusen gånger om ursäkt för att dennes hund hann fram till den andre finns det hopp om att hundvett existerar men att det just denna gång skedde ett misstag)

Om någon ber om ursäkt så är saken glömd för min del :)..... Men det händer ju ytterst sällan (det var nog 2 år sedan någon bad om ursäkt sist)
 
Och så böjer man sig ner och kopplar hunden under de 45 sekunderna man passerar andra hundar och folk av ren hänsyn. Oavsett hur snäll hunden är och hur bra pli man har på hunden.
Den lilla manövern är inte på långa vägar lika jobbig som mötet kan bli för den som ska passera :up:

JA VET!

Man vill ju vara ett gott exempel – jag vill vara en sån hundägare som jag själv vill möta.
 
Om någon ber om ursäkt så är saken glömd för min del :)..... Men det händer ju ytterst sällan (det var nog 2 år sedan någon bad om ursäkt sist)

Ja så är det ju verkligen.

När Lasse var valp stack han fram till en grannhund som verkligen inte uppskattade det, inte ägaren heller. Mannen påpekade att hunden var rädd för att den tidigare blivit attackerad. Jag, högröd i ansiktet av skam, bad ju om ursäkt cirka tiotusen gånger för att jag hade brustit i uppmärksamhet medan jag famlade runt på marken i försök att få tag på valpskrället. :o

Grannen med den aggressiva hunden har inte bett om ursäkt en enda gång. :meh:
 
JA VET!

Man vill ju vara ett gott exempel – jag vill vara en sån hundägare som jag själv vill möta.

Ja det är ju så mycket trevligare att möta andra hundägare när man känner sig "safe" hundmötet. Då blir det oftast ett glatt hej fast man inte har en aning om vem personen är :p
Mot när man möter en lös hund och tankarna genast gå "shit, är den snäll? Kommer den att komma hit?" Och man vågar knappt titta på mötande för att inte locka till sig hunden.
 
Ja det är ju så mycket trevligare att möta andra hundägare när man känner sig "safe" hundmötet. Då blir det oftast ett glatt hej fast man inte har en aning om vem personen är :p
Mot när man möter en lös hund och tankarna genast gå "shit, är den snäll? Kommer den att komma hit?" Och man vågar knappt titta på mötande för att inte locka till sig hunden.

Jag får ju tampas med ca 3-5 lösa hundar i veckan – så jag har blivit ganska så bra på att vråla och se hotfull ut. Ingen hund har lyckats ta sig fram till min :up:
 
Jag är ingen "löshundsmotståndare" men jag anser att man ska välja tid och plats mer noga än de flesta gör och har man en hund som inte kan ge f.n i andra hundar när den är lös, så ska den inte vara lös helt okontrollerat.
Det har jag aldrig påstått :) Jag har överseende med de som tränar på att få det att fungera, vilket är 99,9% av gångerna
 
För ett par år sedan mötte vi en kvinna med en hund av samma ras som min vovve. Jag talade tydligt om för henne att ska hundarna hälsa så ska det först ske i koppel. Att skapa en bekantskap med någon som har en hund av samma ras är väl inte helt fel. Men det vägrade hon, hennes skulle prompt vara lös. Mitt på gångvägen, där jag och vovve ska gå förbi. (Hon hade en vännina med sig med en hund som även den var lös, men den hunden stod snällt vid sin mattes sida.) Jag tänker att hon kan väl ända gå undan, så att vi kan få fortsätta frammåt? Gångvägarna är väl ändå till för att gå på, och jag har faktiskt ingen lust att knata upp i snön.
Kvinnans hund börjar nu cirkulera oss åt vänster, på den sida där jag har min vovve, intill mig. Den morrar lågt hela tiden, stannar med nosen mot min hunds vänstra sida, öppnar käftarna och slänger sig fram mot halsen på min vovve. Hade inte kvinnan precis just då flyttat sig närmare sin hund och lyckats få tag i halsbandet på hunden, i luften, så hade den hunden suttit i halsen på min vovve. Alternativt hade det brutit ut ett fullskaligt slagsmål. Vovve har blivit påflugen tidigare och tar inte skit.
Hon såg chockad ut och bad om ursäkt. Men det är nog den enda ursäkt som jag inte kunnat godta, jag bad henne ju att koppla hunden, något som hon fnös åt. MEN, det är inte förns nu, två år senare som hon börjat förstå att hennes hund inte gillar min. 2 år har det tagit och varje gång vi mötts på gångvägarna har hon sett chockad ut, fram till nu. Såg henne för någon vecka sedan, då höll hon sig undan.
 
Det är inte de lösa, ouppfostrade hundarna i sig jag har något emot, utan deras ägare.
Precis som flera andra skrivit så är många människor värdelösa på att läsa av (egen och andras) hundar.

När jag tänker efter så av de lösa hundar jag stött på så är det större andel där kommandon inte suttit hundra (om ägaren alls brytt sig) än där det gjort det.
Har ingen egen hund, men stöter på lösa-hundar-fenomenet bl.a. när jag är ut och rider eller springer. Okända hundar som kommer utrusande från gårdsplaner när man springer förbi är ingen hitt, och då är jag inte hundrädd, undrar då hur det känns för de som är det.

För något år sedan var jag ut och sprang på en populär motionsslinga i skogen. Vädret var vackert så det var ganska mycket folk ute. När jag kommer upp för en backe ser jag hur en (bekant) person fångar sin hund. Hunden står och hänger i halsbandet mot mig när jag springer förbi. Får sedan höra på jobbet att den hunden inte är speciellt snäll, och att den bl.a. bitit en person. Har verkligt svårt att förstå varför man har en sådan hund lös på ett sådant ställe, känns som betydligt mer jobb än att ha den kopplad hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 823
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 657
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp