Bukefalos 28 år!

Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

I våran skog går alla hundar lösa. Alla är fria att hälsa på varandra, grannarna känner igen varandras hundar och motionärerna har lärt sig varje namn. Det är helt underbar stämning i på våra promenader! Man kan träffa på flera småkompisar längs med rundan och det är alltid viftande svansar och leende människor!
En av motionärerna är i grunden hundrädd, men har sagt att hon vill att hundarna ska få vara lösa och att hon tycker om dem och gärna tränar bort sin rädsla och det blir bättre och bättre för varje gång vi möter henne. Underbar stämning helt enkelt!

Jag förstår att människor kan vara extremt rädda efter någon händelse och jag förstår att det finns hundägare som tycker att "pli" är viktigast på jorden. Men jag måste säga att jag blir riktigt lycklig i hela kroppen av att se alla grannars hundar få vara just hundar med varandra, inte robotar. De undersöker skogen tillsammans, traskar med en bit på varandras promenader, hälsar på på grannarnas altaner och får sig en bulle vid sommarfikat och skulle något hända så vet alla i området var hundarna hör hemma.
Den stämningen väljer jag som hundägare framför allt vad "pli" heter... :)

(Förstår att alla inte har möjlighet till detta och att det beror mycket på var man bor och promenerar, men ni som vet att skogen är fri från okända, ev. rädda motionärer kan med gott samvete låta era fyrbenta springa av sig och busa och upptäcka tycker jag :D)

Det är ju jättefint det du beskriver, men den verkligheten är verkligen långt ifrån "vanlig". Jag som inte uppskattar framspringande lösa hundar eller själv har hundar som inte tycker om varenda hund, uppskattar verkligen inte insinueringen om att jag ser mina hundar som "robotar" eller att pli skulle vara det viktigaste av allt. Jag tycker det är en väldigt tråkig och orättvis syn på oss som inte har grannar så som de du beskriver, eller överhuvudtaget snälla hundar i grannskapet.
 
I våran skog går alla hundar lösa. Alla är fria att hälsa på varandra, grannarna känner igen varandras hundar och motionärerna har lärt sig varje namn. Det är helt underbar stämning i på våra promenader! Man kan träffa på flera småkompisar längs med rundan och det är alltid viftande svansar och leende människor!
En av motionärerna är i grunden hundrädd, men har sagt att hon vill att hundarna ska få vara lösa och att hon tycker om dem och gärna tränar bort sin rädsla och det blir bättre och bättre för varje gång vi möter henne. Underbar stämning helt enkelt!

Jag förstår att människor kan vara extremt rädda efter någon händelse och jag förstår att det finns hundägare som tycker att "pli" är viktigast på jorden. Men jag måste säga att jag blir riktigt lycklig i hela kroppen av att se alla grannars hundar få vara just hundar med varandra, inte robotar. De undersöker skogen tillsammans, traskar med en bit på varandras promenader, hälsar på på grannarnas altaner och får sig en bulle vid sommarfikat och skulle något hända så vet alla i området var hundarna hör hemma.
Den stämningen väljer jag som hundägare framför allt vad "pli" heter... :)

(Förstår att alla inte har möjlighet till detta och att det beror mycket på var man bor och promenerar, men ni som vet att skogen är fri från okända, ev. rädda motionärer kan med gott samvete låta era fyrbenta springa av sig och busa och upptäcka tycker jag :D)

Nu har jag aldrig hort talas om nagot omrade som fungerar sa som du beskriver ... sarskilt som det brukar vara lika latt for hundarna att komma ut pa bilvagar som till altaner om de springer helt losa. Dessutom ar det sallan jag sett nagon som motionerar som har kraft over att le.:cautious:

Att ha "pli" pa sina hundar innebar inte att de ar robotar pa nagot satt ... det innebar att de ar partners med sin forare och det roligaste hunden vet ar att jobba med sin manniska och darfor kommer hunden nar man ropar och oftast haller sig i narheten aven nar den kan ga som den vill ... "for tank om matte/husse ropar sa vi kan jobba snart". Fast sett ur hunden's perspektiv ar det snarare leka och sa mycket mer vardefullt for hunden an att springa runt utan mal eller riktning sjalv.
 
Min hund tillåts ha ett väldigt fritt liv iom att just inkallning sitter. Det är bla för hennes väl och ve det måste funka. Jag är sällan där och petar i hennes beslut om olika saker. Hon kan följa med mig överallt iom att hon om jag ber om det gör vad jag säger. Hon har i stort sett aldrig koppel på sig iom att vi rör oss där hon kan få vara lös. Att hon kan få vara lös i skogen beror ju också på att hon inte stör vilt. För att hon är lydig. Hon kan också få sitta med till bords och matas från bord iom att hon inte tigger.
Min hund är rätt vek. Det hade inte gått att fostra henne genom hårda metoder. Jag jobbar mer med att lyfta henne.
Så, nja.. Jag tycker nog inte att en hund lider om den är lydig. Tvärtom skulle jag nog säga. Det blir en friktionsfri relation oavsett omgivning och händelse. Utöver att hunden varken skadar andra eller blir skadad lika lätt.
 
Helga är väldigt lydig och går tekniskt sett att ha lös över allt (men vi har henne givetvis inte lös överallt)
I dag var vi ute nära 2 timmar i skogen. Hon lös men under kontroll. Dvs jag kallar regelbundet in henne, säger stanna om hon kommer lite för långt före osv.

De som följer oss på instagram och sett dagens film hur hon springer runt och joxar med en 2 meter lång pinne i snön kan nog knappast kalla henne robot eller olycklig :grin:
 
Jag ogillar också att mina hundar kallas för "robotar" bara för att jag inte uppskattar att hela grannskapet springer runt och omkring och fram till kreti och pleti. De är glada och spralliga och får gott om frihet under (mitt!) ansvar.

@Tilda S Vad skulle hända om någon i grannskapet fick hem en hund som faktiskt inte uppskattade att bli hälsad och nosad på? Skulle den människan få acceptera allt lösspringande då, eller få omplacera eller flytta?

Det låter verkligen som en utopi tycker jag.
 
Jag var ute i skogen/pa falt med Mallen i gar. Tanken var att han skulle springa los och motionera sig sjalv ... Men odagan :p kom hela tiden och forsokte ga fot och pockade pa att fa jobba for att nagot kul skulle intraffa. Det hela slutade med att det blev en massa "send out" traning. Basta leksaken lades i ena endan av faltet och vi gick fot till andra sidan innan han fick springa sa mycket han kunde for att hamta sin alskade bit kudde. Resultatet blev en lycklig hund som fick "leka" med matte som "den lille" anser vara det viktigaste i hela livet. :love:

Min Rottis ar inte fullt sa enkelsparig, om jag vagrar att ga med pa fot gaende (yes, hon kommer ocksa och forsoker ... det brukar ju levereras godis nar man gar fot) brukar hon kunna ga ivag en liten bit. Dock aldrig mer an nagra fa meter ... hon vet precis varifran godiset kommer och som for de flesta rottisar ar mat det allra viktigaste i livet aven om matte kommer som en god tva.:angel:
 
Då tycker jag mer synd om hundar som ägarna envisas med att ha lösa i stadsmiljö och som då ska gå fot heeeeela tiden.
De hade nog varit lyckligare att få ett koppel på sig och få nosa och strosa mer fritt i koppel utan krav på lydnad.

Men i skog tycker jag inte lydnad är belastande.
Jag tycker heller inte koppel är belastande eller hämmande. Det hänger ju på föraren.
Skägget är alltid kopplad i skogen (i flexi) men får nosa och pyssla som han vill. Jag väntar ut honom.
 
Då tycker jag mer synd om hundar som ägarna envisas med att ha lösa i stadsmiljö och som då ska gå fot heeeeela tiden.
De hade nog varit lyckligare att få ett koppel på sig och få nosa och strosa mer fritt i koppel utan krav på lydnad.

Men i skog tycker jag inte lydnad är belastande.
Jag tycker heller inte koppel är belastande eller hämmande. Det hänger ju på föraren.
Skägget är alltid kopplad i skogen (i flexi) men får nosa och pyssla som han vill. Jag väntar ut honom.

Jag hade min Golden lös när jag bodde inne vid Hötorget i Stockholm City, han gick aldrig Fot, han lunkade med. Satt lös utanför när jag gick in och handlade :)
 
Oj, var du inte rädd att han skulle bli stulen? En sån godtrogen ras.
Nä, faktiskt inte. Jag var ung, det var slutet av 80 + hela -90-talet, kunde inte se vad någon annan skulle med en vuxen hund till. Sen så skulle någon stjäla utanför affär är det ju lättare om de har koppel på.
 
Nä, faktiskt inte. Jag var ung, det var slutet av 80 + hela -90-talet, kunde inte se vad någon annan skulle med en vuxen hund till. Sen så skulle någon stjäla utanför affär är det ju lättare om de har koppel på.
Ja på den tiden var det ju vanligt att lämna hund utanför affär.
 
I våran skog går alla hundar lösa. Alla är fria att hälsa på varandra, grannarna känner igen varandras hundar och motionärerna har lärt sig varje namn. Det är helt underbar stämning i på våra promenader! Man kan träffa på flera småkompisar längs med rundan och det är alltid viftande svansar och leende människor!
En av motionärerna är i grunden hundrädd, men har sagt att hon vill att hundarna ska få vara lösa och att hon tycker om dem och gärna tränar bort sin rädsla och det blir bättre och bättre för varje gång vi möter henne. Underbar stämning helt enkelt!

Jag förstår att människor kan vara extremt rädda efter någon händelse och jag förstår att det finns hundägare som tycker att "pli" är viktigast på jorden. Men jag måste säga att jag blir riktigt lycklig i hela kroppen av att se alla grannars hundar få vara just hundar med varandra, inte robotar. De undersöker skogen tillsammans, traskar med en bit på varandras promenader, hälsar på på grannarnas altaner och får sig en bulle vid sommarfikat och skulle något hända så vet alla i området var hundarna hör hemma.
Den stämningen väljer jag som hundägare framför allt vad "pli" heter... :)

(Förstår att alla inte har möjlighet till detta och att det beror mycket på var man bor och promenerar, men ni som vet att skogen är fri från okända, ev. rädda motionärer kan med gott samvete låta era fyrbenta springa av sig och busa och upptäcka tycker jag :D)
Jag hoppas verkligen att det här inte är sant! Det vore helt fruktansvärt om det är det. Du tycker att hundar ska få vara hundar och inga robotar. På vilket sätt är en hund som håller sig nära sin ägare en robot? Vad har du för relation till din hund om du tycker att umgänge med sin människa för en hund är något negativt? Vad tänker du om att erat sätt att hålla hund gör de vilda djuren fullkomligt vettskrämda och det faktum att ni bryter mot lagen? https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150

En hund i koppel eller en lös hund som lyssnar och håller sig nära är långt ifrån en robot. En hund som ägaren har koll på slipper dessutom utsättas för en hel radda med risker som kan uppstå i det scenario du så rosaskimrande målar upp.

Som sagt så hoppas jag att så oansvariga hundägare inte finns och att det här bara är ett drömscenario du har som inte är särskilt genomtänkt.

Vad gäller din mening "fri från okända", hur ska du någonsin kunna veta att det är så? Jag har bott här i 13 år. Aldrig mött någon gående alls på mina promenader och ridturer och kom någon och gick förbi här så var det liksom, oj! Någon går, för det hände kanske vart tredje år och då folk som åkt av vägen och behövde hjälp med att komma upp inräknade. Nu plötsligt möter jag folk i stort sett vid varje promenad/ridtur. Sådant förändras fort.
 
Nä, faktiskt inte. Jag var ung, det var slutet av 80 + hela -90-talet, kunde inte se vad någon annan skulle med en vuxen hund till. Sen så skulle någon stjäla utanför affär är det ju lättare om de har koppel på.
Jag såg vid Fridhemsplan ett bråk där ägaren var inne för att handla ngt när han upptäckte en karl försökte sno hans schäfer som satt kopplad utanför. Väktare var snabbt på plats men jag gick därifrån så jag vet inte om polis tillkallades. Det var inte ovanligt med hundstölder på 90-talet heller.
 
Jag såg vid Fridhemsplan ett bråk där ägaren var inne för att handla ngt när han upptäckte en karl försökte sno hans schäfer som satt kopplad utanför. Väktare var snabbt på plats men jag gick därifrån så jag vet inte om polis tillkallades. Det var inte ovanligt med hundstölder på 90-talet heller.
Nej jag tror snarare att folk inte var så medvetna om det då för saker och ting spreds inte lika fort då. I min närmaste stad blev det i mitten av 90-talet stort ståhej när en liga åkte runt och plockade hundar som de enligt rykten använde vid slagsmål :cry: Det fanns inte en hund vid affärerna på några månader men sedan var det som vanligt igen. Numera med den snabba informationsspridningen vi har idag får man nog bo under en sten för att ens tänka tanken på att lämna en hund ensam så.
 
Nej jag tror snarare att folk inte var så medvetna om det då för saker och ting spreds inte lika fort då. I min närmaste stad blev det i mitten av 90-talet stort ståhej när en liga åkte runt och plockade hundar som de enligt rykten använde vid slagsmål :cry: Det fanns inte en hund vid affärerna på några månader men sedan var det som vanligt igen. Numera med den snabba informationsspridningen vi har idag får man nog bo under en sten för att ens tänka tanken på att lämna en hund ensam så.
Ja, det var det jag också hörde, de tejpade igen munnen på dem så de inte ens kunde försvara sig. :cry: Nu vet jag inte hur vanligt det är, men bl a på Järvafältet har det varit problem med arrangerade hundslagsmål. :crazy:
 
Ja, det var det jag också hörde, de tejpade igen munnen på dem så de inte ens kunde försvara sig. :cry: Nu vet jag inte hur vanligt det är, men bl a på Järvafältet har det varit problem med arrangerade hundslagsmål. :crazy:
Ja fy helt vidrigt :cry: Jag kan tänka mig att det inte bara var här det hände utan på flera håll i landet.
 
En hund i grannskapet stals utanför den lokala mataffären och hittades dränkt i en närliggande sjö :cry:

Detta var för några år sedan.
 
Jag brukar promenera förbi olika hundrastgårdar, och varje vinter slås jag av människors idioti. När rastgården i stort sett bara är ett tjockt lager med is, så är rastgården lika smockad med springande hundar som alla andra dagar.

Fattar inte hur de vågar låta sina hundar springa hejvilt på isen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 785
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 677
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 328
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp