Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Jag har fått be om ursäkt några gånger då jag brustit i uppmärksamhet, men tack och lov springer inte min vuxna osäkra tik ända fram utan stannar några meter ifrån så jag kan kalla in henne. Unghunden har tagit efter, och stannar hon också. Men det är förstås illa nog för den vi möter.

Unghunden började sitt första löp igår, men vuxna hunden och förmodligen även jag är kända som surkärringar så vi slipper nog framsläppta hundar. Annars var det tydligen på något märkligt sätt mitt fel att en stackare skulle få höra sin hund pipa hela natten när jag inte lyckats avstyra ett ovälkommet hälsande.

Rent generellt tycker jag förresten att många av de där snälla hundarna som bara vill hälsa/leka är inställda på något helt annat, även om inte tiken löper...
 
Tänkte på denna tråd igår när jag gått första promenaden!

Jag är ganska aktiv när hunden är lös, släpper inte vind för våg och går.
Utan från tiden med stående fågelhund blir det lätt att jag anpassar mina promenader till ställen där jag kan släppa (min hund är lös varje promenad)
I detta fall blev det 4st släpp då jag kunde gå med henne lös utan att störa andra hundägare och promenadfolk.

Jag släpper och skickar ut henne åt sidorna. Förväntar mig att hon vänder när jag rör mig åt motsatt håll eller när det kommer "naturliga" avgränsningar. Cykelväg,hus etc
Annars har jag en kort vissling som vändsignal.
Då visar jag med hela mitt kroppsspråk åt vilket håll jag vill att hon går, som att skicka en jakthund över en bit av mark den ska söka av :)

Kallar även in, så ska hon sätta sig och sen skickar jag iväg henne igen.

Ja, lite svammel kanske men jag bor väldigt centralt och en av släppen blev i trädgårdsföreningen där det kan förekomma mycket folk.
Men eftersom hon vet att hon alltid får vara lös och jag tränar inkallning både när hon måste komma och bara för jag vill blir allt helt odramatiskt och så får hon också en godis, varannan var tredje gång ca.
 
Tänkte på denna tråd igår när jag gått första promenaden!

Jag är ganska aktiv när hunden är lös, släpper inte vind för våg och går.
Utan från tiden med stående fågelhund blir det lätt att jag anpassar mina promenader till ställen där jag kan släppa (min hund är lös varje promenad)
I detta fall blev det 4st släpp då jag kunde gå med henne lös utan att störa andra hundägare och promenadfolk.

Jag släpper och skickar ut henne åt sidorna. Förväntar mig att hon vänder när jag rör mig åt motsatt håll eller när det kommer "naturliga" avgränsningar. Cykelväg,hus etc
Annars har jag en kort vissling som vändsignal.
Då visar jag med hela mitt kroppsspråk åt vilket håll jag vill att hon går, som att skicka en jakthund över en bit av mark den ska söka av :)

Kallar även in, så ska hon sätta sig och sen skickar jag iväg henne igen.

Ja, lite svammel kanske men jag bor väldigt centralt och en av släppen blev i trädgårdsföreningen där det kan förekomma mycket folk.
Men eftersom hon vet att hon alltid får vara lös och jag tränar inkallning både när hon måste komma och bara för jag vill blir allt helt odramatiskt och så får hon också en godis, varannan var tredje gång ca.

Sån där jaktträning verkar skitkul att utöva på promenader 😊

Lite OT, men var kan jag som icke-jakthundsmänniska (har en malle) hitta träningsupplägg för sån jaktträning? I såfall skulle jag vilja grunda på rätt sätt, även om jag bara vill ha det Som aktivering på promenaderna? Tar tacksamt emot tips
 
Har själv inte haft hund sedan 2016, men det finns en border collie i stallet. Tjejen som äger den har haft den i många år, och uppfostrat den sedan den var valp.
Den är alltid lös i stallet. Hänger med henne ut på vallarna runt anläggningen när hon ska rida där, och så sitter/ligger den och väntar på att hon ska rida klart.
Hunden lyssnar på allt, även om det är andra hundar i stallet så lyssnar den alltid på det man säger. Även om den ser något vilt, eller om något annat fångar dens intresse.
De andra hundägarna har kopplade hundar eftersom det inte är helt säkert att de lyssnar.

Men just den vovven i stallet är verkligen helt underbar på alla sätt, en favorit i stallet :love:
 
Sån där jaktträning verkar skitkul att utöva på promenader 😊

Lite OT, men var kan jag som icke-jakthundsmänniska (har en malle) hitta träningsupplägg för sån jaktträning? I såfall skulle jag vilja grunda på rätt sätt, även om jag bara vill ha det Som aktivering på promenaderna? Tar tacksamt emot tips

Åh, va kul! :) Jag är uppvuxen med detta men det borde ju gå att få fram information.. på jägarförbundet går det att söka på fågelhundsträning och sen har vi de lokala klubbarna.

Taggar @lady_vip också som kanske vet någon bra länk/hemsida
 
Åh, va kul! :) Jag är uppvuxen med detta men det borde ju gå att få fram information.. på jägarförbundet går det att söka på fågelhundsträning och sen har vi de lokala klubbarna.

Taggar @lady_vip också som kanske vet någon bra länk/hemsida
Grejen är ju att fågelhundarna har det rörelsemönstret naturligt, jag lär mina hundar inkallning, vänd och stopp på visselsignal och på det sättet begränsar jag deras sticksök framåt.

Allt går ju att lära in med en bra plan😊

Men reviering tränas genom att gå sick-sackmönster i motvind. Handlingen är lite som i agility, så länge kroppen är riktad mot hunden ska den fortsätta bortåt. När föraren vänder (eller blåser vändsignal) ska hunden vända åt andra hållet, inte springa till föraren.
 
Grejen är ju att fågelhundarna har det rörelsemönstret naturligt, jag lär mina hundar inkallning, vänd och stopp på visselsignal och på det sättet begränsar jag deras sticksök framåt.

Allt går ju att lära in med en bra plan😊

Men reviering tränas genom att gå sick-sackmönster i motvind. Handlingen är lite som i agility, så länge kroppen är riktad mot hunden ska den fortsätta bortåt. När föraren vänder (eller blåser vändsignal) ska hunden vända åt andra hållet, inte springa till föraren.

Mer eller mindre iaf!
Min första setter tyckte gränserna var ganska långt bort :D
En norsk domare (där de har lite större mark) tyckte han gick glimmrere!
Jag som 16 åring tyckte väl att det var lite väl mycket spring i benen.
 
Jag har absolut inte en säker inkallning på min hund utan den funkar bara när ingen annan hund, människa eller annat djur är i närheten.

Därav är hon än så länge bara lös i hundrastgård, alternativt där jag är i princip hundra på att ingen annan dyker upp.

Skulle dö av skam om hon drog fram till en annan hund typ.
Hon är sjukt snäll, verkligen - men som sagt så är det ju skitsamma. Hon ska INTE springa fram till någon annan hund.
 
Jag har absolut inte en säker inkallning på min hund utan den funkar bara när ingen annan hund, människa eller annat djur är i närheten.

Därav är hon än så länge bara lös i hundrastgård, alternativt där jag är i princip hundra på att ingen annan dyker upp.

Skulle dö av skam om hon drog fram till en annan hund typ.
Hon är sjukt snäll, verkligen - men som sagt så är det ju skitsamma. Hon ska INTE springa fram till någon annan hund.
Vi är nog många som väntar på att du spammar oss med bilder.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle nog säga att jag har hyfsad pli på min. Kanske vinner jag på att han är en rädd och orolig liten själ så kommer en främmande hund eller människa stannar han eller springer till mig och vill bli lyft.
 
Det är lite intressant för folk gör ju skillnad på stor och liten hund också.
Min lilla känner ingen sig rädd för och passerar vi nån när hon är lös (på minst 20 meters avstånd) brukar aldrig någon säga nått.

Men kommer jag med mammas setter på 25 kg som faktiskt är 100% lydig så skriker folk på håll "KOPPLA HUNDEN!!!!"

När man går med gårdshunden så brukar det bara komma "Är det en tik!?"
"Skit i det du, hon vill ändå inte hälsa!!!" har man ju lust att skrika tillbaka :o:D
 
I gar fick jag verkligen satta Mallen's inkallning pa prov. En los hund kom springande mot oss villt skallande och morrande ... verkligt aggressivt. Min juvel stod kvar, pa uppmaning fran mig, anda tills den andra hunden var nastan framme. Da ROT han ett avgrundsvral och satte fart mot den andra, da rot JAG och min juvel stannade och forsakrade sig att den andra hunden slutade komma efter oss (Da Tate helt forandrade sitt kroppssprak och blev en "snall hund" som hela tiden sneglade pa mig sa var det tydligen inte viktigt att jaga bort honom langre) och sedan kom han glatt springande fram till mig.
Hade den andra hunden fortsatt sin framfart ar jag dock overtygad att han inte hade kommit tillbaka forran han forsakrat sig om att han avbrutit den andra hunden's framfart.:o
 
Det är lite intressant för folk gör ju skillnad på stor och liten hund också.
Min lilla känner ingen sig rädd för och passerar vi nån när hon är lös (på minst 20 meters avstånd) brukar aldrig någon säga nått.

Men kommer jag med mammas setter på 25 kg som faktiskt är 100% lydig så skriker folk på håll "KOPPLA HUNDEN!!!!"

När man går med gårdshunden så brukar det bara komma "Är det en tik!?"
"Skit i det du, hon vill ändå inte hälsa!!!" har man ju lust att skrika tillbaka :o:D

Fast med mina stora hundar som biter hart ar jag annu mer radd om en liten hund kommer springande. Da bada mina nuvarande hundar ar angsliga i grunden sa tror jag inte att de snallt avstar att bita en hund som bitit sig fast i dem, som min gamla rottis gjorde. Biter nagon av mina en liten hund sa ar det mest sannorlika att den lilla hunden blir allvarligt skadad eller dor.
Darfor ber jag alltid alla, oavsett storlek pa hund, att koppla sina hundar. Jag vill INTE att nagon av mina hundar ska behova bita ihjal en annan hund.
 
Fast med mina stora hundar som biter hart ar jag annu mer radd om en liten hund kommer springande. Da bada mina nuvarande hundar ar angsliga i grunden sa tror jag inte att de snallt avstar att bita en hund som bitit sig fast i dem, som min gamla rottis gjorde. Biter nagon av mina en liten hund sa ar det mest sannorlika att den lilla hunden blir allvarligt skadad eller dor.
Darfor ber jag alltid alla, oavsett storlek pa hund, att koppla sina hundar. Jag vill INTE att nagon av mina hundar ska behova bita ihjal en annan hund.

Ja detta är alltså två hundar lösa som inte går fram till någon som lyssnar på det jag säger :)
Vi passerar med minst 20 meter och visar tydligt att de inte kommer gå fram.
Det är utifrån den situationen jag tycker det är intressant hur folk reagerar olika på stor vs liten hund :)
 
I våran skog går alla hundar lösa. Alla är fria att hälsa på varandra, grannarna känner igen varandras hundar och motionärerna har lärt sig varje namn. Det är helt underbar stämning i på våra promenader! Man kan träffa på flera småkompisar längs med rundan och det är alltid viftande svansar och leende människor!
En av motionärerna är i grunden hundrädd, men har sagt att hon vill att hundarna ska få vara lösa och att hon tycker om dem och gärna tränar bort sin rädsla och det blir bättre och bättre för varje gång vi möter henne. Underbar stämning helt enkelt!

Jag förstår att människor kan vara extremt rädda efter någon händelse och jag förstår att det finns hundägare som tycker att "pli" är viktigast på jorden. Men jag måste säga att jag blir riktigt lycklig i hela kroppen av att se alla grannars hundar få vara just hundar med varandra, inte robotar. De undersöker skogen tillsammans, traskar med en bit på varandras promenader, hälsar på på grannarnas altaner och får sig en bulle vid sommarfikat och skulle något hända så vet alla i området var hundarna hör hemma.
Den stämningen väljer jag som hundägare framför allt vad "pli" heter... :)

(Förstår att alla inte har möjlighet till detta och att det beror mycket på var man bor och promenerar, men ni som vet att skogen är fri från okända, ev. rädda motionärer kan med gott samvete låta era fyrbenta springa av sig och busa och upptäcka tycker jag :D)
 
I våran skog går alla hundar lösa. Alla är fria att hälsa på varandra, grannarna känner igen varandras hundar och motionärerna har lärt sig varje namn. Det är helt underbar stämning i på våra promenader! Man kan träffa på flera småkompisar längs med rundan och det är alltid viftande svansar och leende människor!
En av motionärerna är i grunden hundrädd, men har sagt att hon vill att hundarna ska få vara lösa och att hon tycker om dem och gärna tränar bort sin rädsla och det blir bättre och bättre för varje gång vi möter henne. Underbar stämning helt enkelt!

Jag förstår att människor kan vara extremt rädda efter någon händelse och jag förstår att det finns hundägare som tycker att "pli" är viktigast på jorden. Men jag måste säga att jag blir riktigt lycklig i hela kroppen av att se alla grannars hundar få vara just hundar med varandra, inte robotar. De undersöker skogen tillsammans, traskar med en bit på varandras promenader, hälsar på på grannarnas altaner och får sig en bulle vid sommarfikat och skulle något hända så vet alla i området var hundarna hör hemma.
Den stämningen väljer jag som hundägare framför allt vad "pli" heter... :)

(Förstår att alla inte har möjlighet till detta och att det beror mycket på var man bor och promenerar, men ni som vet att skogen är fri från okända, ev. rädda motionärer kan med gott samvete låta era fyrbenta springa av sig och busa och upptäcka tycker jag :D)
Jaktlagen gäller även i privat skog.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 842
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 585
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp