Hur bred ska boxdörren vara?

nexxa

Trådstartare
Diskuterade detta men en kompis idag vars häst för ett antal veckor fått föl.Just nu ska de fixa en ny boxdörr och de började även fundera lite över hur bred och hög en boxdörr ska vara? Hittar inte bland djurskyddsbestämmelserna någon som vet?

Hästen är strax under 1,60 och har alltså föl.

Tack på förhand :bow:

Sv: Hur bred ska boxdörren vara?

I djurskyddsbestämmelserna står följande:

Boxdörr och stalldörr bör vara: 1,2 x 2,2 m.

Det är det jag inte riktigt fattar :o
Alltså menar dem att dörrens bredd ska vara 1,2 men vad menar dem med 2,2 är det takhöjd?! :o

Nä, står det Boxdörren bör vara 1,2 x 2,2 så är det ju dörren de pratar om..

Senast ändrad:

1,2 x 2,2 låter väl lite underligt? :crazy:
Däremot har jag hört 1,2 som bredd förut, så just den biten kanske kan stämma?

jorå, det stämmer precis.. det hålet som blir om man har en pinne över boxdörrens hål ska hålet(där hästen går igenom) vara minst 2,20 högt..
inte att det täckande dörrbladet ska vara 2.20..

I boken "att bygga häststall" står det att en boxdörr ska ha en fri bredd på minst en meter (=0,6 x mkh). Helst bör den vara 120-130 cm bred. I en fölbox, sto och föl och för högdräktigt sto bör dörren vara minst 130 cm bred.

Angående höjden skriver de vidare att öppningen bör ha en fri höjd på minst 2m (1,2 x mkh). Helst bör den vara 2,2-2,3 meter (1,35xmkh).

Hoppas det inte blev allt för rörigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 951
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 588
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 561
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka