Hur "bygga om" en travare?

Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jo hasten flyttar fotterna, men brukar forst pendla nagot fran sida till sida for att hitta balanspunkten. Hoppas att jag var tydlig nog (det hade varit enklare att visa...).
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Då är det kanske inte så konstig att han är stel i bogen...? :smirk:

Det kan naturligtvis ha med saken att göra, men han var stel i höger varv redan innan. En kompis som provred honom när jag longerade, märkte direkt en markant skillnad när vi bytte varv.
Var till Hööks i Västerås igår(mån) för att inhandla det side-pull som finns längst bak i katalogen. Fanns inte. Kommer i mitten av mars, förhandsbeställningarna var så många att leveranserna halkade efter! Tittade på ett western side-pull med rep som nosdel, men det kostade drygt 700 kr!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

jag har också haft problem med oliksidigheten, och jag ska inte påstå att hästen min är jämn nu, men hon har blivit mycket bättre på att böja sig jämt och behålla sökningen fram och ner om man jämför med när jag började för några månader sedan.
Böjningen har som sagt blivigt bättre, men idag kom jag på henne med att gå i sluta i vänster varv för att avlasta sitt svagare högra bakben :crazy:
Det är bara att korrigera och kämpa på, men det tar tid...

det som hjälpt min häst är massage, stretching av halsen (morotsbitar kan vara väldigt lockande) och träning
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Om hon går i sluta i vänster varv är det väl höger bak som trampar in under tyngdpunkten och bär mer?
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

jo. nu när du säger det så...

men poängen är att hon är svagare i ett bakben och därför fuskar. Något vi måste jobba med.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Vi har kommit till det stadiet då min häst tar åt sig tyglarna när jag tar i dem, alltså han vill gå på långa tyglar och drar ner huvudet när jag tar i tyglarna. Det händer att han går med nosen nere vid hovarna.
Jag är inte helt säker på att det är rätt, kan någon komma med en åsikt...Har vi hamnat fel eller rätt? :confused:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

poängen är inte om det är rätt eller fel, utan om det känns praktiskt och vettigt.

jag skulle bli ganska tokig på min häst om hon drog ner huvudet, så långt, bara jag tog i henne.
Det är ju absolut inte en bra form att gå så långt ner med huvudet, och hur får man upp det igen? knappast genom att ta mer i tygeln.

Tyvärr kan det vara ett sätt som din häst har tagit till för att slippa undan att du tar i honom med tygeln. Kallas även att hänga i tygeln...

men jag kan ju vara ute och cykla också. :smirk:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det är ju det jag undrar, om han har fått någon ful ovana att slita åt sig tyglarna... Jag rider med western- fattning när jag rider ut. Vi skrittar bara och jag uppmuntrar honom att söka sig neråt och länga ut sig.
Och ibland, särskilt i nerförsbackar, går han med nosen i marken. Det känns balanserat och jag kommer inte ur balans i sadeln, så på det sättet känns det OK. Men, det jag oroar mig för är att jag lär honom fula ovanor, för jag tänker inte rida på långa tyglar resten av livet.
Samtidigt är ett av målen också att få honom att förstå att det är OK att ta det lugnt, att man inte behöver stressa iväg och gå i 120 knyck och då kan ju långa tyglar och skritt lära honom att stressa av.
Det här är förvirrande, vill jag lova... :confused:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Om jag inte minns fel så var det stora problemet när du började denna tråden för en månad sedan att hästen inte hade någon sökning alls framåt-nedåt, och att den stressade på. Jämfört med det så är det ju bättre att hästen går för lågt med huvudet, även om det såklart inte är idealiskt. Det är ju bra att han hittat en mindre skadlig kroppshållning att bära dig i. Vad jag tycker du absolut inte ska göra är att hålla emot segt eller rycka tillbaka när han tar tygeln. Han har antagligen kommit på att det är skönt att gå där, och du vill inte ta ifrån honom den upplevelsen, bara efterhand visa honom att han även kan gå i andra kroppshållningar och att det fortfarande är behagligt.

Jag tror inte du ska försöka plocka upp huvudet för bägge tyglarna, utan prova istället att rida hästen lite böjd, för en lätt gummibandskontakt på innertygeln. Sitt inte för länge i samma böjningsgrad eller kontaktgrad. Vad händer när du ber om mer böjning? På min fd kapplöpningshäst som ochså kan ha lite tendenser att ta åt sig tyglarna när jag rider på bett (men aldrig på bettlöst) så ger ökad böjning lite mer uppresning av halsen. Prova att ge tygeln lite då och då, men olika mycket varje gång, så ska du se att hästen börjar lyssna på dig alltmer, och respektera den plats du anvisar för honom att hålla sitt huvud.

Sedan tycker jag också att man då man rider ut kan man gott låta hästen gå med helt hängande tygel i skritten lite längre sträckor mellan varven, det är skönt och avkopplande för dem. Det är det bästa min häst vet, näst efter vårens första gräs!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

sedär! ett mycket vettigare svar! :)

jag tror man måste gå mycket på känsla, och det är svårt att beskriva ett problem rättvist på internet.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag hade nog prövat att driva, lite försiktigt, för att se om han fortsätter vara avslappnad och sträcka på sig men kanske öka bakbensaktiviteten ngt. När han lär sig att trampa under sig lite mer kommer han säkert automatiskt att bära huvudet högre.

Obs, det här är bara mina helt egna funderingar, jag är absolut inte ngn expert :angel:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jo, tanken har faktiskt funnits att det kan vara ett tecken på att han skulle trivas med ett bettlöst träns, eftersom han verkar vilja slippa trycket från bettet.
Jag tar inte mycket alls i honom, men han tar tillbaka tyglarna genom att sänka huvudet. Jag rider på enhandsgrepp (westernstyle) och låter honom gå lågt, jag rycker inte tillbaka. Åker huvudet upp för mycket lägger jag på skänklarna, då sänker han igen. Jag har inte märkt någon övrig motvilja mot bettet, han tar det hur fint som helst när jag tränsar, så det kan väl vara så enkelt att han förstår vad det är jag vill, att han ska söka sig neråt och länga ut sig och ta det lugnt.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Att driva lite mjukt som du föreslår är säkert en bra idé, fast det gäller att tajma drivningen så att man inte ökar påskjutsfasen i steget, utan får hästen att kliva djupare in.
Jag är inte heller någon expert, snarare en glad (men tänkande) hobbyryttare, men tycker att man kan dela med sig av sina erfarenheter ändå. Jag tycker man lär sig en hel del bara av att formulera sina tankar. Man blir mer medveten om vad man gör, hur man gör och varför. Jag har också två hästar som inte är så enkla, utan har efterhand ställts inför en hel del situationer där man verkligen blivit tvungen att tänka för att finna lösningar.

Till sist till trådskaparen: Jag tror att du är på rätt väg, om inte det framgick av mitt förra inlägg. :D
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja det kanske jag skulle skrivit. Drivning alltså när han ska föra fram endera bakbenet.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Om jag har fattat det rätt under våra diskussioner i den här tråden, så är första steget att han ska lära sig en låg, framåtsträvande form för att sedan bitvis tas tillbaka och lära sig gå på tygel och i rätt form avslappnat?
Det var någon som skrev "framåt/neråt är en förutsättning för samling". (ej direkt citat)
Ja, Fifflan, jag håller med. Jag tycker att jag lärt mig en hel del, som jag inte visste förut eller inte vågade prova, genom vårt utbyte av tankar här på forumet. Och jag tror att hästen märker det också. :D
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja absolut. Vad jag menar är att du inte ska påverka hans huvudposition med hjälp av tyglarna utan ur den här låga formen aktivera bakbenen/ryggen och sen kommer han hitta en högre form när han orkar det.
Min travare har precis kommit dit, jag har fått flera kommentarer om att han har en helt annan resning än han hade för ngr månader sedan när han gick mkt lågt. Det enda jag har gjort är att försöka aktivera bakdelen mkt.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

När hästen söker framåt-nedåt, så har du ett bra redskap för att lossa de spänningar som uppkommer när du börjar kräva lite mer av hästen. Jag rider inte hästen lång och låg hela tiden, men gör heller ingenting för att specifikt höja hennes huvud. Istället rider jag olika böjningsövningar (böjd på böjt spår, rakt böjd, öppna sluta), med varierande grad av böjning, och när jag får igenom böjningen bra och därmed får ett ökat undertramp, så får jag också högre resning på halsen.
När det då börjar bli jobbigt för hästen ger jag tygeln mjukt (och olika mycket) under några steg -lite olika beroende på hur jobbigt det var för hästen, och om den hann bli spänd. Har jag tex bett hästen om något som ligger i yttre gränsen för vad hon förmår, så får hon halsen helt fri kanske ett kvarts eller halvt varv, jobbar vi med något som hon redan är ganska bra på/stark i så kanske jag bara ger någon decimeter under några steg, och sedan jobbar vi vidare.
Oavsett hur mycket eller länge jag ger handen, så ska hästen söka efter den.

För mig är framåt-nedåt snarare en övning som måste fungera för att jag ska kunna säkerställa att hästen inte kortar sin överlinje eller 'trycker bort' bröstryggen. Det är inte en form som jag rider hästen i statiskt, utan ett sätt att hjälpa hästen stretcha ut sina muskler när de varit anspända, eller för att få bort spänningar. Min ena häst svarar så bra på detta att jag kan rida bort psykiska spänningar i henne genom att varva böjövningar och framåt nedåt.
Genom denna typ av ridning så har hästen på ca 3 månader höjt och breddat hela nedre delen av halsen/ främre delen av ryggen så mycket, att jag fått byta upp mig två storlekar på koppjärn på min Wintec. :) Jag har ridit ganska korta pass, och varvat med skogsridning, då hon får gå på helt lös tygel i sin egen takt.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag upplever också att min häst fått mer resning på halsen, men höjningen kommer ända nerifrån bröstryggen, det är nedre delen av halsen som höjts. Hästen känns mer 'i uppförsbacke', även då jag rider i ganska låg form. Visst är det roligt när man ser resultat?! Jag önskar bara att vi hade haft en kamera när jag lade om ridningen, det hade varit intressant att dokumentera processen. Det ska jag göra from nu! :banana:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja jag menade oxå hela kroppen. När bakbenen kommer in ngt så sänks den delen och framdelen höjs ngt och halsen reser sig mer. Det är ju väldigt lite i det här skedet men det känns som om vi är på rätt väg!

Jag har videofilmat lite med jämna mellanrum men inte jämfört dem på samma gång. det skulle vara hemskt kul att se om det är ngn synbar skillnad på filmerna!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 071
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp