Bukefalos 28 år!

Hur "bygga om" en travare?

Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Sala ligger i Västmanland, ungefär lika långt från både Västerås och Uppsala. Jag bor ca 2 mil utanför Sala och har himmelska ridvägar att rida på!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Gå in på:

http://www.ridkonst.nu och sedan på "På Gång". K.W har någon kurs där ibland. Just nu är jag lite seg vad det gäller andra tränare, men jag kommer kanske på någon mer. Inne på:
http://www.geocities.com/ridkonst så kan du hitta vissa tränare över "hela" landet.

Nyfiken som jag är så kan jag våga mig på att be om ett pm angående tränarna. Alltid lika kul att höra funderingar angående dem samt vem det till slut blir. :o
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Min kompis startade m.h.a mig om en valack som hon tog över i våras. Vi började jobba med honom i slutet av sommaren, han är 11år och hade stått helt i 2 år innan hon fick honom, dessförinnan tävlad mycket i trav, sprungit in över halvmiljonen.
Allra först la vi om foderstaten helt och hållet. Drog ned lite på havren och tredubblade högivan + la på lucern. Detta gjorde underverk för pållen!

Ryttaren själv fick gå igenom begreppen och jag förklarade ungefär hur tygelhantering och sits är menat att verka som jag tycker.

Om jag kommer ihåg rätt så har vi skolat honom i ungefär den här ordningen
*Installerat gas och broms för små hjälper
*Lärt honom flytta undan bakdel för skänkel
*Lärt honom flytta framdel för tygel
*Etablerat en bra relation till bettet och introducerat böjning
*Flyttat hela hästen både inåt och utåt
*Ridit öppna
*Börjat kika på travigångsättningar
*Ridit sluta

Där är vi idag, nu har tjejen just börjat fundera lite på öppna i trav, men det känns svårt än så länge. Hästen rids 6-7dgr i veckan, blandat dressyrträning och skogspromenader med galopp över fälten.
Hur vi har gjort allt detta skulle ta för lång tid att förklara här, men undrar du över något särskilt moment så skicka ett pm (inte här inne så ofta).

Det roligaste av allt är att hela ekipaget är så harmoniskt idag, de utstrålar på lång väg att det är ROLIGT att jobba! Hästen som snubblade ca 100ggr/ridpass i början kan nu gå ett helt pass säker på foten utan att snubbla en enda gång. Han koncentrerar sig också på det ryttaren säger mycket längre stunder.
Travare är roliga att jobba med, kämpar som fattar blixtsnabbt och gärna är överambitiösa.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Glömde! Punkten *Etablerat en bra relation till bettet och introducerat böjning
Ska också innehålla sökningen framåt-nedåt, något jag gärna tar från marken.
Då ryttaren av denna häst inte är så intresserad av markarbete (än) så är allt arbete gjort från ryggen, men ibland med hjälp av mig ifrån marken.
Själv väljer jag att göra det mesta arbetet från marken till en början då jag tycker det är enklare.

Haka inte upp dig på bettfrågan till en början, det visar sig såsmåningom vad som är bäst för er som ekipage.
I början är det så mycket annat som är viktigare.
Men är hästen uppenbart störd av bettet kan det ju vara idè att prova något annat.
Vill du testa att rida med t.ex. kapson så ha med bettet med tyglarna hängande så du har en nödbroms.

Men jag skulle som sagt börja från marken.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Kul att du hittat ett forum som kan hjälpa dig istället för att idiotförklara dig ;) :angel:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

En fråga: Vad i hela friden är ett "sidepull"? Är det bettlöst? Jag vet inte om jag är så pass själmordsbenägen så att jag vill sätta mig på min häst utan ett bett...

Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter ang side-pull.

Jag har en häst som jag har upplevt lite på samma sätt som jag tror att du just nu upplever din.

Min kallblodstravare har alltid varit, vad man ofta kallar, stark.

Jag köpte ett side-pull till honom, med ett smalt rep som nosdel, och han tycker det är skarpare än exempelvis ett pessoa eller pelham.

Min mamma har en varmblodstravare, som jag även skrev om i förra tråden under "ridning", och han körde upp huvudet ännu mer när hon satte på en stång på honom. Han gillade antagligen inte alls trycket på nacket. Hon har börjat rida honom på en longerkapson och den älskar han, han tränsar sig själv. :D Kryper i kapsonen när man står och håller i den.

mvh Jessica
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Har mejlat till Svea om det där med stångbett och hon säger som ni gör, så jag hoppar över det tills vidare. Det är rörigt i huvudet just nu med Kapsoner, sidepull och mullen-mouth..Man vill ju inte köpa dyra grejer förrän man åtminstone tror att det fungerar. Min häst vantrivs inte med bettet, så vitt jag vet, men jag söker efter något som ger en påverkan i rätt riktning. Just nu avvaktar jag med det. Har jobbat honom vid hand 2 gånger nu och red ut i förmiddags (idag tisdag) på en skrittur i terrängen. Det blev en kortare tur än tänkt eftersom jag fick skarva sadelgjorden, för den räckte inte runt. Märkligt....
Åkte sen och köpte en längre gjord, så nästa gång blir det mer allvar. Han kändes uppstressad och tittig och slappnade inte av fast vi bara skrittade, men det var väl mycket i omgivningarna som han glömt bort sen sist.
Det kändes otroligt skönt att rida igen! :love:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Hille: Tack för tipsen! Det känns vettigt med den övningsordningen för min lilla kille också, det innehöll mycket av sånt han behöver lära sig och så ger det mig en chans att slipa på min sits och mina hjälper.
Efter allt frågande i den här tråden känns det som om jag är på väg åt rätt håll. Nu gäller det att lugna ner sig och inte vilja för mycket på en gång.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ett tips för att kolla om din häst skulle trivas med en side-pull är att tränsa hästen som vanligt men ta bort nosgrimman på tränset. Sätt sedan på en grimma över tränset, gärna en sådan som man kan dra åt lite runt nosen, och sätt ett par tyglar till i sidoringarna på grimman.

Nu kan du prova att rida hästen bettlöst, samtidigt som du har det vanliga bettet att använda om det skulle gå åt pipan.

mvh Jessica
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ang bettlöst. Har du en remontgrimma? Sätt isf ett par tyglar i ringarna och använd den från marken och se.

Red på min idag (har dessutom tjockt ludd och inget plattjärn eller liknande ilagt över nosen för att stabilisera) och lilla hästen gick bitvis i en trevlig lång låg form med mjuk (om är liten ;) ) böjning. Behöver bara ta lite gran i henne nuförtiden sedan jag lärde (håller på att lära mig, men tösen märker skillnad, och jag med)mig sluta "dra" och rida med stöd (bara kontakt som svea säger ;) )

Henne kunde man sitta och dra i som attan när vi blev osams o då gick hon på bett/hackamore. Men sedan vi "började om" så har lyhördhet (fans där innan oxå utom när det sket sig ;) ) och en ännu enormare arbetsglädje kommit! Hon tränsar sig nästan nuförtiden, vill inte gapa när hon gick på bett.

Och, hittar du böjningen så kommer framåt-nedåt sökningen med på köpet och även lugnet och koncentrationen, tänk på det!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Och, hittar du böjningen så kommer framåt-nedåt sökningen med på köpet och även lugnet och koncentrationen, tänk på det!

Haha...säg det till min häst! :rofl:
Hon är lika böjlig som gummimannen, men nån typ av lugn och koncentration har då inte dykt upp ännu.
(Slutar det inte blåsa den här veckan så är hon snart till salu för en billig penning... :p)
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det där med lugn och koncentration är nog olika från häst till häst. Dessutom påverkar nog ryttarens mentalitet saken också, för hästar känner ju av sånt. Jag har nog kommit till den insikten att jag och Kosmos måste lära oss det här tillsammans. Hilles plan om att först lära in stopp och start för små hjälper känns som ett bra ställe att börja på för mig och min häst. Sen läste jag ett fiffigt råd på en sajt för skolning av fd. travare som går ut på att man använder sig av tiden när hästen står uppställd på gången till att träna böjning både i sidled och framåt, genom att locka med morotsbitar eller något annat gott. Ska prova det. Det är i alla fall kul med alla tips och förslag jag får, för jag lär mig något varje gång och det känns nu som om jag har fått någon slags helhet i det som förut kändes totalt lösryckt. Jag känner mig mogen och tillräckligt modig för att ge mig in i det här. Fått massor av inspiration, input och feedback av er, som jag tackar för :bow: Men, det här är bara början, jag kommer säkerligen att fråga vidare. :D
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Nu ska jag gå lite mot strömmen och säga att du faktiskt kan ha stor användning för ett stångbett.

Travare har lärt sig att svara på ett tränsbett genom att höja upp huvudet och de flesta vill ta lite stöd på det.
Att lära travaren att söka fram och ner genom att använda tränsbettet gör denne oftast förvirrad och det tar lång tid att få rätt resultat.

Att istället använda en stång som påverkar hästen på ett annat sätt gör det tydligt och enkelt för hästen att göra rätt. Och när din häst väl lärt sig hur den ska länga överlinjen så är övergången tillbaka till tränsbett enkel.

Att använda stågen till ridning rekomenderarar jag inte, det är lätt hänt att den blir ett hjälpmedel som kontrollerar hästens fart istället för att visa vägen till rätt form.

Så använd stångbett vid arbetet från marken, inte vid ridning.

Dock är det inte smart att exprimentera själv utan vill du prova så ta hjälp av någon som vet hur man skolar in en häst på stång på akademiskt vis.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

*katt bland hermelinerna* :p
Är inne och tjuvkikar lite ibland, då jag inte har någon möjlighet till att rida barock :cry: trots att jag gärna skulle vilja.
tänkte bara göra ett inlägg ang. sidepull. Min pålle är en aktiv travare, allmänt känd inne på banan som "den hete jävlen" och, tjaa, det kan bli svårt att hitta lärling till lopp om man säger så... :angel:
När jag började med honom så gick han ibland på crescendo (skarpt FULT travbett) och man fick typ hänga i honom... Han har aldrig riktigt tyckt om bett och när jag köpte honom i somras kollade jag naturligtvis munnen, där fanns vargtänder... gamla nedslitna rackare... :o
Iaf, han har under hela sitt liv lärt sig att gapa och hänga sig på bettet för att slippa denna smärta. Håller på att ändra det i körningen (lär honom lätta signaler med nerspänt Sweet-Iron 3-delat utan nosgrimma) men i ridningen är han inte lika glad. Han har då lätt för att hänga sig på bettet och dra om han blir pigg och därför testade jag att rida i repgrimman, sen i sidepull. Har ridit på det sen i somras (inte särskilt ofta och ingen galopp än...) och han har ännu inte hängt sig en enda gång! trots att vi utan bomull hamnat mitt i träning på slingan... :crazy: Sidepull är verkligen något jag rekommenderar, testa med nosgrimman/fråga kompis/lr så finns det ett billigt på Hööks.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Funderar åter på sidepull... Min häst är väldigt aktiv med munnen, det skummar ordentligt redan efter ett kort tag med bettet i. Kanske bettlöst skulle ge honom bättre koncentration på det han ska utföra istället för på bettet?
Nu fick jag något nytt att grunna på... :confused:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Om du inte vill lägga en massa pengar på persedlar du inte vet om du kan använda sedan, så finns det ett billigt sidepull med nosdel av läder på sista sidan i nya höökskatalogen som kostar 198 kronor... eller om du kollar deras nätsida.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Har sett det. Det ser "snällt" ut. Finns det "skarpare" modeller, eller är det bara designen som skiljer sig åt?
Det på Hööks är faktiskt snyggt. :)
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Nosdelen brukar vara av rep, och det blir ju skarpare. På min häst kunde jag inte ha rep, för det räckte om jag behövde ta lite stadigare kontakt nån enstaka gång under passet, så blev det en (tillfällig) svullnad på näsryggen. Så jag har lindat den med mjuka mockaremmar, och nu funkar det perfekt!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Klättra mycket! Det stärker ryggen och bakbenen och gör att den får de muskler man vill att en ridhäst ska ha Lycka till!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Men böjer hon sig korrekt då? Eller är hon bara böjlig (är min tös med, väldans jobbigt ibland =/)

Funderade på det häromdagen, kan hästen boja sig korekt genom hela kroppen utan att söka sig framåt-nedåt? Hä'nger inte böjning och form ihop liksom? För en häst kan väl inte jobba korrekt utan att gå att böja eller? Då är den ju inte lösgjord och då borde den väl gå fel??

:confused:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
710
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 166
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp