Hur "bygga om" en travare?

W

wennstrom

Hur \"bygga om\" en travare?

Hej, nu på sidan. Har en travvalack på 12 år, som jag skulle vilja bygga om till ridhäst. Han har stått på vila efter en skada och därför ( tack och lov ) tappat alla sina travmuskler, som var så svåra att handskas med. Nu har jag chansen att bygga ridhästmuskler på honom, men vet inte hur jag ska börja. Mitt mål är inte att få en dressyrhäst, inte i första steget i alla fall, utan bara att få honom mer ridbar. Jag vill att han ska gå i rätt form, lungt och balanserat i alla gångarter, och att han ska bli mjuk och följsam. Alla tips och råd om var jag ska börja och vilka övningar som är bäst mottages tacksamt.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Vill tipsa om Katrins serie om Akademisk Ridkonst i Stallmagasinet, de två senaste numren innehåller de två första delarna. Främst om markträning. Superbra! Sen kan du alltid fråga Spider, bla hon har hjälpt mig jättemkt :bow:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Tack för tipsen. Varit inne på www.ridkonst.nu och fått en del aha-upplevelser. Det första jag har insett är att jag behöver ett stångbett, men vet inte vilken sort. Finns det någon "grundmodell" för skolridning eller spelar det ingen roll?
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Är du verkligen säker på att det är ett stångbett du behöver?
Det första du bör göra (tycker jag) är att hitta ett alternativ som låter dig skola hästens böjning och framåt- nedåtsökning. Ett stångbett används främst för att länga överlinjen på en häst som man börjat kunna samla lite mer.

Du behöver säkert själv öva lite på de tekniker som skiljer sig från 'vanlig ridning' (i brist på bättre benämning). Tex att hitta timingen i hjälpgivningen, sluta ligga an med hjälperna kontinuerligt, gå ifrån belastningssits till neutral bäckenposition, känna in dig på bakbensrörelserna, inte ge understödjande hjälper utan låta hästen bära sig själv. Det kan ju hända att det inte är precis de här grejorna du behöver jobba med, men det är rätt vanligt...
Och dessa grejorna kan du lämpligen göra i skritt och efterhand trav på ett vanligt tränsbett, kanske det du rider med nu?
Om inte hästen trivs med det bettet skulle jag föreslå att du försöker hitta ett smalt och inte för långt, gärna böjt enkelledat bett (tycker att många hästar funkar bra på det), eller kanske prova med sidepull eller ridkapson, eftersom de alternativen är bra för att få böjning.
Innan du börjar rida på stång bör du ha börjat kunna kommunicera böjning genom sittben och bäckenposition.

Det jobb man lägger ner i början för att få grundstenarna rätt har man igen senare i utbildningen. Om man forcerar sitter man ändå där förr eller senare och försöker stödja hästen med en massa kontrahjälper, och då faller ju hela konceptet med att skola hästen till självbärighet.
Mitt allra bästa tips är att gå med på någon kurs som fotfolk eller med hästen. Det är mycket lättare att förstå principerna när man ser det utföras eller får prova själv!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det här är ett citat ur ett inlägg som "Wennstrom" gjorde i tråden "Gå på tygeln".

Du kan inte göra halvhalter med min häst, det förstår han inte. Det är bara att glömma alla finstilta dressyrknep som funkar bra på grundskolade halvblod. Min häst kan ha sadel, träns och en ryttare på ryggen. Så mycket mer än det är det inte!

Det är bra att du ifrågasätter om det är ett stångbett som behövs i det här läget, för jag skulle tippa på att det snarare är grunderna som måste slipas på för det här ekipaget.

mvh Jessica
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det är inte meningen att "prata bakom ryggen" på dig genom mitt föregående inlägg, men jag tror att det är viktigt att grunderna sitter där de ska vad gäller dig och din häst.

Du kan aldrig få en häst som inte förstår vad du menar att förstå bättre genom att använda dig av ett stångbett. Dina problem kommer bara bli värre på lite längre sikt.

Om du absolut vill lösa problemet genom att byta bett så tycker jag du ska prova en kapson eller side-pull. Då kan du börja träna in grunderna korrekt och jobba dig och hästen starkare på ett bra sätt.

mvh Jessica
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Håller med föregående talare. Ett stångbett ska introduceras för hästen när den har kommit en bra bit i utbildningen. Och det tror jag även Katrin som har sidan det hänvisades till(?) håller med om. Det är mycket som hästen måste kunna innan den är redo för ett stångbett.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ett stångbett kan hjälpa, men om man ska kunna få ut hjälp av ett behöver man en bra tränare som kan hjälpa en. Ger man sig på det själv så ställer man troligtvis till med "dumheter" istället för att hjälpa hästen.

Du vill "kunna rida hästen i alla gångarter på ett bekvämt och avslappnat sätt i en korrekt form" (inte direkt citat). Det går, med alla hästar, men det tar enormt med tid. Flera år oftast.

Det tipset jag kan ge är att du läser igenom trådarna här inne som handlar om arbetet från marken och försöker hitta en bra tränare som kan hjälpa dig på vägen.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag skulle börja på kapson, specielt på en trav häst där bettet använts på ett sätt som inte är praktiskt för oss ridisar. På travet vill man ju ha ett stadigt stöd på bettet och om man inte vill att hästen skall fortsätta med det skulle jag bytta tränsning och använda något bettlöst som kapson under en period och sedan sakta gå över till bett igen kanske under en period då jag har både bett och kapson.
Jag skulle INTE sätta på ett stångbett, jag har fått lära mig att det är något man använder när hästens böjning är färdig skolad. När man arbetar hästen vid hand är man till en början rätt klumpig med, det är svårt att hänga med i hästens steg. Man kanske snubblar och fipplar med tyglar och spö. Att bli hängande i handen på ett stångbett är inte riktigt sjysst mot hästen.
Och innan jag började arbeta min häst vid hand skulle jag arbeta mycket med longering (och då en aktiv longering inte motions varianten). Där ber jag hästen träda in med det inre bakbenet samt böja sig och bära sig avslappnat. Dessutom lär den sig mina hjälper och "kommandon" så den kan det sen när jag skall snubbla runt brevid och framför och bakom. Då kanske jag slipper bli nedtrampad.
Framför allt rekommenderar jag att du kontaktar en tränare som kan hjälpa dig.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

På ridkonst-sajten fick jag uppfattningen att ett vanligt tränsbett förvärrar på en häst som går med huvudet högt och att ett stångbett ger ungefär samma effekt som en chambon.
Tog ut honom häromdagen för att prova lite av det jag läst. Började från marken och försökte få honom att träda in med bakbenet under sig och jag tror faktiskt att det gick! Jag övade åt bägge hållen och det funkade i alla fall korta bitar. (Man ska väl inte ha för stora krav , så jag kände mig ganska nöjd med det lilla) Han hade svårt att förstå vad jag ville när jag tryckte honom i sidan med handen eller spöt, men han är stel i sidorna, främst i höger. Till sist satt jag upp, barbacka för bättre kontakt, och provade samma sak. Hade turen att ha en som råkade titta på och hon sa att han gjorde som jag ville med bakbenen och han sökte sig faktiskt neråt med huvudet bitvis också! Så jag var riktigt glad efteråt.
Det där med tränare är en grej för sig...Har ridit för instruktör, men fick så mycket skit på ett annat forum för hennes läror, så jag känner mig totalt vilsen nu.(Fast jag ger nog henne litet av äran för att min häst verkar kunna lite ändå) Hur ska man kunna veta vilken tränare som duger? Jag är inte miljonär, vore jag det skulle jag åka på clinics och så kunde jag anställa någon som är erkänt duktig. Jag har ingen ridvolt och ingen transport. Skulle behöva någon häromkring, i så fall. Anledningen till att jag är här på sidan överhuvudtaget är ju för att jag föröker ta reda på så mycket som möjligt och lära mig. Jag bor ju inte centralt direkt... Och Jessica: Självklart är det grunderna det handlar om, det är ju därför jag är här inne och tjatar. Jag har ridit en herrans massa år på ridskola (på "färdiga" hästar) och sysslat en del med trav, men aldrig stått inför detta. Det är ju därför jag söker hjälp. Jag vill veta i detalj hur jag ska bära mig åt och hur jag ska börja, få exempel på övningar och sånt. Det hjälper mig inte så mycket att få s.k "svävande" råd.
Därför gillade jag ridkonst-sajten för där fick jag just det konkreta som jag letar efter och det visade sig funka.
Sen kan det ju vara bra att hålla igång en dialog om saker, men bara om det är just en dialog och inte någon form av pajkastning, för det är ingen behjälpt av. Här inne på Barock tycker jag att jag har fått bra tips.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

En fråga: Vad i hela friden är ett "sidepull"? Är det bettlöst? Jag vet inte om jag är så pass själmordsbenägen så att jag vill sätta mig på min häst utan ett bett...
Rider nu på ett D-bett och har haft funderingar på ett Gag-bett, men är dåligt insatt i det här med bett.
Hade inte tänkt använda stångbettet när jag jobbar från marken.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Sidepull är bettlöst och är det jag föredrar att jobba hästen vid hand med. Det enda man inte får med sidepull än kontrollen om nacken som man får med en kapson.
Vad gäller travare så erinrar jag mig att även varmbloden brukar gå på ledade bett i trav. Jag satte ett oledat tränsbett med svag böjning (tror det heter mullen mouth) på mitt kallblod och det fungerar otroligt bra. Han är alldeles för het och inte tillräckligt skolad för att ha en stång i munnen, men någon gång så kommer vi nog dit. :)
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag är inte expert på bett (det är Svea här på sajten) men efter vad jag lärt mig så hjälper stången till med att ge tryck på nacken men som med alla "bett med skänklar" inkl hackamore så fungerar det dåligt när man skall böja hästen åt sidorna (dvs ställa den). Men ett pm till svea kanske kan hjälpa dig hitta rätt bett för hon gillar sånt. Själv har jag kapson på min ungis som skall lära sig att böja sig från marken och det tycker jag är det bästa för oss. Men jag är en glad amatör jag med.
Angående tränare så kommer min snälla tränare ut till mig i buskaget och hjälper mig. Vi har till och med haft träningar i hagen och på en åker(den låg i träda) eftersom underlaget på ridvolten var för dåligt. Så det finns vänliga själar som står ute i skogen och fryser för oss.
När jag letar tränare så brukar jag titta på när de tränar andra först för att skapa mig en uppfattning om de är bra. Sedan kan det väll bli fel ändå, men man måste ju pröva. Och lita på sin egen känsla, det finns alltid folk som tycker man gör fel förhoppningsvis så finns det någon som tycker man gör rätt med. Man kan också gå som fotfolk på kurser och sånt samt läsa böcker och titta på videos även om jag tycker att det är lättare att lära mig när jag får fråga massor. I synnerhet som hästen på bilden aldrig verkar göra som mina hästar gör...
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Oledade bett skall det nog vara som inte funkar bra med böjningen eller är det oledade med skänklar. Öh... jag säger ju att jag inte någon koll!
Det är inte bra iallafall det vet jag :crazy:.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Finns det ingenstans du kan sätta upp en enkel inhägnad så att du kan prova rida bettlöst? En del jätteheta hästar blir som lamm när de inte behöver ha något i munnen! Det fungerar inte på alla, men det ÄR värt att prova -fast inte med livet som insats såklart!
Jag rider på en före detta kapplöpningshäst (galoppör) som gått med tungband och tungfelsgummi på banan (på ett 2 cm för långt tränsbett). Av naturliga skäl är hon lite skeptisk mot bett, men hon går väldigt bra på sidepull. I början när jag fick henne red jag på det som i alla fall då var standardbetsling: tjockt 12.5 cm tränsbett, och fick många intressanta skenturer på det. Vid ett par tillfällen sprängde vi ljudvallen...
Men jag kan galoppera henne barbacka i grimma utan att hon gör minsta försök till ökning! Det är som om bettet i sig framkallar 'hänga sig på-beteendet'
Dessutom går hon bättre på bettet när jag varvar med bettlöst.

Som kommentar på din beskrivning av övningar från marken du gjort, så låter det som om du tagit ett gott första steg.
När du provar att böja honom så var noga med att inte ge kontrahjälp med yttertygel, stöd honom inte i munnen, utan låt yttertygeln hänga. Lirka lite med inner (försök inte att placera huvudet eller nacken i höjdled, be BARA om böjning), och när du fått några steg med mjuk böjning, så ge långsamt efter på tygeln. Förhoppningsvis följer hästen efter din hand med sin mun, och du har det första och viktigaste redskapet för att stärka hästen: framåt-nedåt. Låt hästen gå där några steg, och be om ny böjning följd av ny framåt-nedåt. Byt varv genom att först länga innertygeln, för att sedan mjukt plocka åt dig den nya innertygeln, och gör samma sak i det varvet. Gör korta repriser av allt, och byt varv ofta.

Man kan även (tex när man rider ut) rida serpentiner där man hela tiden hjälper hästen att länga sig in i sin nya yttersida på samma sätt som ovan: du länger först den gamla innersidans tygel, och först därefter tar du kontakt med den nya sidans inner. Detta är en jättebra övning för att få hästen att tänka framåt-nedåt och bli lugn i munnen.

När jag började med detta arbetet, så var jag på en kurs och fick då lite hjälp med hur jag behövde skola om min sits. Eftersom jag ridit i 28 år i den sitsen, så har det inte varit jättelätt... men det här inledande skrittarbetet är ju suveränt att kombinera med att känna in sig på sin sits.

Hoppas du fått några konkreta ideer för hur du kan börja skola din häst, och om du uppfattade mitt tidigare inlägg som kritik så var det inte alls menat så, utan som en varning så att du inte skulle göra ett onödigt misstag. Det behöver ju inte vara ett misstag att lägga på stångbett, men din häst låter som om den snarare behöver skolas i böjning först.

För att du ska få ett tidsperspektiv att jämföra med, så ägnade jag i princip de första 1-2 månaderna åt böjning och framåt-nedåt i skritt, travigångsättningar (5-10 steg) och min sits. Detta varvat med uteritter, mest i skritt på lång tygel och klättring i alla gångarter.

Berätta gärna hur det går framöver! :bump:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja, Fifflan, det kan nog stämma lite på min häst, det där med bettet. I alla fall i början, när jag just köpt honom så var det så att ju mer jag höll emot i tyglarna desto mer sprang han. Kanske var han van att pulla hårt när han gick som travare. Och; nej, jag tog inte det du skrev som kritik. Jag är här på sajten för att få råd och hjälp. Här på Barock känner jag att jag bemöts på ett hyggligt sätt. Har sämre erfarenheter från ett annat forum, det var det jag menade när jag skrev så. Men, det glömmer vi nu.
Frågan är hur jag hittar en barocktränare, som inte kostar skjortan, som finns i Salatrakten och som är villig att ta sig an lilla mig som kanske inte vill satsa på barock som tävlingsform (är ingen tävlingsmänniska) men som vill ha min häst grundutbildad i barockridningens anda, eftersom jag känner mig mest hemma i det?
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det där med sitsen...
Jag säger inte att jag är någon hejare på att sitta rätt, för jag har fått för många olika råd. Tittar på bilder och ser att barockryttarna rider på ganska långa stigläder.
På min häst är detta inget problem i skritt, jag red ju t.o.m barbacka sist, men så fort vi börjar tala om trav eller galopp så är vi i en helt annan diskussion. Jag älskar att sitta ner i traven/galoppen, men det går inte på Kosmos. Om jag inte skulle skaka sönder, så skulle jag åtminstone studsa av i närmsta dike. Och det är svårt att rida dressyr när man måste rida lätt, tycker jag i alla fall. Just nu jobbar vi bara i skritt och jag hoppas att när han behärskar den och har lärt sig att gå i rätt form, så kommer den där studsigheten ha minskat, så jag kan jobba i traven på ett bra sätt.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Men det är ju det som är grejen med barock. Att man inte tävlar utan rider för att man tycker att det är kul och för att få ett utbyte med sin häst. :banana:
Jag tävlar inte, har inga nerver för sådant och både jag och omgivningen (de stackarna) mår bäst om jag låter bli.
Vart ligger sala?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 071
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp