Hur "bygga om" en travare?

Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ska nog köpa side-pulltränset när det kommer till Hööks i Västerås nu i mars. Det är ju ingen jättesumma pengar och det kan vara värt att pröva. Även om jag fortfarande grunnar på om ett rep som nosdel skulle vara bättre...
Jag fortsätter att rida på långa tyglar när jag rider ut. Det känns behagligt att rida honom så, när jag tänker på hur han var förut. Nu känns han lugn och harmonisk att sitta på och det hjälper till att jag kan sitta rätt i sadeln. Alla dessa fel jag lagt mig till med kommer av att han var som en krutdurk när han kom till mig och att jag vid det tillfället inte ridit på ett bra tag. Det är eg. otroligt att jag inte ramlat av honom mer än två gånger.

När man ska driva för att få under ett bakben; driver man på något speciellt sätt (tex bara på ena sidan) eller lägger man på skänklarna när det aktuella benet ska till att ta ett steg? Jag vill gärna veta exakt, så att jag inte missförstår. :smirk:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja, du har i princip redan svarat på din egen fråga!

Man driver det bakben man vill driva in mot tyngdpunkten precis då det trampar ifrån. I början är det svårt att känna det (tyckte i alla fall jag), men för att hitta rätt ställe i steget, så ska du (i skritt) driva då samma sidas bog/framben är i sitt bakersta läge. Då jag tränade in känslan för detta red jag mycket barbacka, och då kan man bara låta sitt ben föras bak av hästens bogrörelse, och då skänkeln är i sitt bakersta läge låter man den 'andas' mot hästens sida. Trycket ska vara mjukt och impulsen ska komma i den fasen av steget som är mellan bakbenet skjuter ifrån och når högsta punkten av sin bana. Man kan inte påverka nedsättningsplatsen av hoven då den redan är på väg ned.

Det svåraste är att vara både distinkt och mjuk i sin hjälpgivning. Alltså att hjälpen ska komma som en distinkt impuls, men samtidigt ska man behålla sin avslappning och mjukhet.

För att göra tydligt både för sig själv och hästen vad man menar, så är det lättast att i början bara driva ett ben i sänder, lämpligen inner bak. Du kan tex be hästen om böjning till höger, endast genom att vibrera höger tygel. Låt honom fortsätta lång och låg. Öka undertrampet genom att ge en mjuk impuls till höger bak varje gång han lyfter det. I början ber du kanske bara om några steg, ger handen och låter honom räta ut sig, och ber om ny böjning/undersättning. Gör sedan samma sak med vänster sida.
Detta funkar jättebra att göra ute i skogen också!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Förresten jag glömde! Om man vill prova hur ens häst reagerar på bettlös ridning utan att lägga ut en förmögenhet, så kan man köpa en spärrgrimma. Den finns tex billigt på Börjes, kostar ungefär 115 kronor.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Tack för tipset om spärrgrimman, Fifflan, ska prova.
Ang. det du beskrev om drivning av ett specifikt bakben, så ska jag absolut prova det också, även om jag inte är helt säker på att han "hör" så svaga och lätta signaler.
Men, jag antar att jag måste ge det lite tid, han kanske inte fattar i början, men sen.
Han är ganska lättdistraherad, tittig och skvätträdd, och har lätt för att bli "blåsig" och uppstressad. Vi var ut i blåsten idag (tis 1/3) och det blev en totalt misslyckad tur, som jag fick avbryta halvvägs. Iofs borde jag ha insett det innan och jag tror att han försökte tala om det för mig när jag skulle hämta honom ur hagen, för han sprang som en tok och vägrade låta sig infångas. Skulle ha lyssnat på honom. :smirk:
Nåja, vi jobbar vidare... :D
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Nu tycker jag det är lite väl länge sedan vi fick nån träningsrapport! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 070
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp