Hur "bygga om" en travare?

Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Hästar som är OK i munnen och har ett bett som passar och f.ö är OK i resten av kroppen bör varken skumma eller tugga mycket. Suga eller skumma lite är OK.

I fall du inte kollat munnen så råder jag dig att börja med det. Ett tandfel orsaker stora spänningar i kroppen som kan hindra hästen från att slappna av och söka fram/ ner.

Sen så lovar jag dig att dom timmar du lägger ner på att arbeta din häst från marken har du tillbaka senare.
Min favorit för att få lyhörda hästar är att gå promenader i grimma och grimskaft, sedan i träns.
Målet är att hästen ska böja sig ifall jag ändrar min position, gå i min takt och samla/öka och stanna precis som mig. Det underlättar oerhört för kommande markarbete på ridbana.
Förtroendet stärkt oerhört och samtidigt blir man medvetande om hur ens egna signaler faktiskt påverkar hästen. Något som alla har stor nytta av.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Var ut idag i terrängen. Tränade min sits, samt halt och start. Han fick dessutom pulsa lite i snö.
När det gäller min sits har jag kommit på att jag nog suttit väldigt spänd och stilla med underlivet, knäna snett utåt och tårna pekande åt öst och väst. :D
Idag tänkte jag mig för och slapp därmed ett problem som förbryllat mig länge; varje gång jag red förut fick jag ont i de tre "sista" tårna på vänster fot. Först var de som bedövade och jag kunde inte röra på dem, sen började det bränna som eld. Inte så konstigt förstår jag nu...
Annars gick det bra. Pållen är lyhörd och gick bitvis i låg form, men så fort vi var på väg hem var huvudet hissat igen och stressen kom åter. När jag skulle träna halter fick jag dra ganska mycket och huvudet åkte upp. Däremot gick han igång ganska mjukt. (Så skulle det inte bli i trav, jag lovar) Snöpulsningen gav musklerna en genomgång, för han var lite flåsig efteråt. Inte svettig, eftersom jag tar det varligt. Provade lite böjning med hjälp av morotsbitar på stallgången sedan. Det tror jag att jag ska göra fler gånger. Skrittade av ordentligt, då fick min 5- åriga dotter rida också.
En härlig dag med massor av sol.
Tack gode Gud för hästar!
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Rikkan: Din hemsidesadress verkar vara fel. Jag kommer inte in där.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Vad härligt! :D

Angående halten:
Använder du röstkommando när du gör halt? Annars kan det vara värt att försöka. Jag har ju också en fd kapplöpningshäst (galoppör) som i början blev väldigt stressad av att göra halt för förhållning i munnen. Då tränade jag mycket halt från marken, tex på väg till o från hagen, med att mjukt gööööör haaaalt. Sen kan jag ju visa vad jag vill genom att själv stanna och i värsta fall genom att dra i grimskaftet. Det blir i alla fall inget tryck i MUNNEN. Sedan använder jag det kommandot vid longering och ridning också.

Målsättningen är att kunna göra halt för ENBART röstkommandot. På så sätt kan man ta bort munpressen ur halten, och få hästen att inte bli upprörd av att man gör halt, som den lärt sig förknippa med obehag i munnen. Kapplöpningshästarna har ju lärt sig att besvara tryck i munnen med mottryck, och det är ett långsiktigt projekt att ersätta den responsen med en som är mer funktionell för ridning (och behagligare :))

Du kan också prova att göra halt med hästen lite böjd, så att du inte tar i bägge tyglarna och därmed producerar ett statiskt stöd som han kan luta sig mot. I början gör det inte så mycket att hästen inte gör en snygg halt, eller till och med lägger en volt innan den stannar, huvudsaken är att den stannar utan att bli spänd!!!! Glöm inte att berömma precis då den stannar.

En annan viktig sak är att lära hästen att det inte är handen som HÅLLER KVAR den i halten. Alltså: senast så fort den har stannat, men helst i momentet precis innan, ska det bli slack i linan/ grimskaftet/ tygeln. Sedan ska du vara noga men att ge en framåtdrivande hjälp innan hästen får gå igen! I början kan man få ge igångsättningsorder ganska snart, för att undvika att behöva hålla kvar hästen med tygeln, men ju längre du kan få hästen att avslappnat vänta på ny 'gå-signal' desto mjukare halter kommer du att kunna göra.
Men som sagt: välj ett kommando och använd det varje gång du stannar hästen i alla situationer ett tag framöver.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Ja, du är inte den första som säger det.... :crazy: Konstigt eftersom jag inte har några problem att se den. PM'ar dig en annan adress.

Ett tips är att träna halter på vägen bort från stallet, inte efter att man "vänt upp" och ska hemåt. Fast ändå bättre är att träna innom staket... :)
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jobbade honom vid hand idag. Höger sida är riktigt svår, jag får ingen ärlig böjning utan han fuskar genom att flytta bakbenen utåt. Jobbar hela tiden mot en låg form.
Sen på med sadeln och tog en skrittur i solen. Jag tror att han börjar förstå vad jag menar när jag försöker få ner honom i låg position, han kändes mottaglig. Sitsen jobbar jag med samtidigt. Start och stopp likaså, under hela sträckan, både från och hem. Snöpulsning lite längre den här gången. Han kändes inte lika stressad på väg hem idag, utan gick ganska avslappnat.
Jag har faktiskt inte tänkt på om jag använder röstkommando när jag gör halt...Jo, kanske om jag måste förstärka. Det kommer naturligare vid longering, måste jag erkänna.
Nåja, vi jobbar på...
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Då föreslår jag att du försöker ta reda på varför han inte kan böja åt höger, före du fortsätter, så att du kan hjälpa honom på den punkt han bäst behöver hjälp. Var låser det sig?
Det kan ta lite tid att få hästen att slappna av och att kunna se var hästens gräns går eftersom man lätt förivrar sig och vill framåt i utbildningen.

Att jobba från marken är det bästa tycker jag. Att veta säkert att ens egna problem inte blockerar hästens rörelser är oxå viktigt. Vi har själva en tendens att vara oliksidiga, starkare och stelare, presis som hästen.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Någon skrev att travare springer i vänstervarv på banan och förmodligen är det därför som just höger är så stel.
Jag tycker mig se att låsningen finns redan i bogen. Han böjer halsen, men inte resten. Försöker jag trycka ut honom fuskar han som jag skrev tidigare. Ibland känner jag att jag skulle behöva någon som motade hans bakdel från andra sidan...
Jag är nog inte så hemma i det där med arbete vid hand, jag känner inte att jag behärskar det lika som ridningen. Jag oroar mig för att göra mer skada än nytta när jag använder mig av metoder som jag knappt visste fanns. Och när det uppstår ett problem, som det här med högerböjningen, så känner jag mig lite handfallen och tappar självförtroendet. Uppsutten kan jag hålla emot med ytterskänkeln. Vi lär oss ihop totton och jag. Det här kommer att ta tid...
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Är han lika låst utan sadel, ibland ligger sadeln långt fram och hindrar då böjning i bogen.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det där med att travare springer i vänster varv på banan gör hästen stel i höger sidan har jag svårt att tänka mig.
Travare går inte särskilt ofta på banan och när de gör det så går de nästan lika ofta i bakvarv. Ville bara poängtera att jag inte tror att detta spelar nån roll.
Är hästen uppkollad av massör/equiterapeut? Kan ju vara en bra idé annars så dom brukar vara lite låsta efter travträning... :smirk:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det viktiga är ju för er att du vet var din häst blokeringar sitter "här och nu", annars så kommer du inte vidare i utbildningen och kan orsaka din häst onödigt lidande.
Att veta att han är stel är en sak, men varför han blivit stel kan ha många orsaker, inte enbart att han sprungit åt ett håll på travbana.

Det är så tragiskt att vi inte skaffar kunskap som hjälper oss att förstå hästen istället för att skylla allt "elände" på travet, något som hästen faktiskt inte blir friskare av!

(Det finns många ridhästar som är sneda och låsta, halta och lytta på grund av ryttare, sadlar, ridnignen, skoning m.m Men det talas sällan om sånt, tyvärr. )
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag jobbar med en hast (fd galoppor) som har liknande problem som du beskriver. Hon ar stel i hogerbogen, hon har likson lutat hela sin vikt ditat. En av de detaljer som jag ar supernoga med ar hur hon star uppstalld pa gangen, dvs jag vill att hon alltid star "square" med sina hovar eftersom hon sjalv garna vill avlasta vanster bak (vilket hon ocksa har svarast att koordinera). En av de ovningar jag brukar gora stillastanede ar att plocka upp hoger hov och luta mig lite snett mot hennes hogra bog och overfora tyngden mot hennes vanstra bak genom att gunga lite forsiktigt. Detta tillsammans med massage, stretching och arbete fran marken har gett resultat ratt snabbt. Gissa om jag far rysningar de dagar som hon staller upp sig korrekt direkt :love:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag har även testat en variant som går ut på att bara trycka till och sedan fjädra tillbaka på sida man vill att vikten ska hamna, oavset om det är bog eller i bakkärran.


wannstrom-> Det förra inlägget jag skrev är absolut inte riktat mot dig personligen, utan mer en spontan reflektion att vi har så lätt för att svartmåla travet.

Visst är det en tuff sport som kan vara grym för hästen, vilket dom flesta sporter är på sitt specifika sätt, men vi ska inte glömma att det finns travhästägare som tar väl hand om sina hästar, precis som i alla andra kategorier.

Dessvärre så kanske du råkar få tag på en häst som har mötts med lite förståelse för sin fysiska förmåga?
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Det var absolut inte meningen att svartmåla travet och jag ber om ursäkt om det lät så. Jag har jobbat med trav och blivit helfrälst i det, så det var inte så jag menade.
Jag tror inte att travet är mer skadlig för en häst än någon annan hästsport, men trav och ridning är varandras motpoler lite grann, när man ser det ur "muskelsynpunkt".
Det som retar mig med travsporten är hur hästskötarna behandlas (been there, done that) men det är en helt annan diskussion, som hör hemma på ett helt annat forum...
Min häst är stel i höger sida, det har jag i alla fall konstaterat, och flera med mig. Det märks när man rider och syns när man står på backen. Det är både med och utan sadel. Min teori är att det är ren osmidighet. Alla har ju en "sämre" sida och höger är hans. Han böjer sig bättre på en lite större volt, så det är väl bara att träna på och succesivt minska böjningen. Just nu har han ingen styrka i sina muskler, efter ett halvår i vila, och det måste man väl ta med i beräkningen. Vi skrittar och pulsar i snö och ska väl klättra lite när tillfället kommer. (Dåligt med lämpliga backar häromkring) Vi tränar låg form och avslappning, samt lite start och stopp. Jag tror att det är lämpligt att stanna på den nivån tills man ser resultat.
Snart ska ringskon tas av.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Nej, han har en ringsko på höger bak, den hov som drabbades av hovbenssprickan i somras. Det är ju för hovbensspricka han stått på vila. :D Nu är han friskförklarad och jag får börja jobba med honom, men ringskon ska inte tas av förrän om en månad. Vet. vill väl att benet ska bli riktigt starkt innan skon tas av.
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Då är det kanske inte så konstig att han är stel i bogen...? :smirk:
 
Re: Hur \"bygga om\" en travare?

Jag har även testat en variant som går ut på att bara trycka till och sedan fjädra tillbaka på sida man vill att vikten ska hamna, oavset om det är bog eller i bakkärran.

:idea: Det ar nog ungefar samma satt som jag gor nar jag star bakom hasten och "bollar bakdelen mellan handerna" for att rama in och placera bakfotterna.

wennstrom: Du far halla oss informerade hur det gar med traningen framgent :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 071
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp