Bukefalos 28 år!

Hur få häst att sluta stegra?

Sv: Hur få häst att sluta stegra?

att knäcka ett ägg uppe på huvudet när han reser sig skulle jag provat, jag har hört flera som har sagt att det funkar!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Vad bra, man behöver inte fundera över på hur man skall få hästen med sig
istället för emot sig......... Gör en omelett på huvudet på den :idea::mad::grin:
Det finns inga genvägar om man skall nå framgång, där kunskapen tar slut tar
våldet vid.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

:bow:

Håller helt med.

Donatello:
Jag tror att den helt enkelt har det sättet att reagera när den blir frustrerad, vad det än gäller. när den vill nåt annat reser den sej den har lagt sej till med ett otrevligt sätt att protestera.

Den är helt ny för dej, jag skulle göra precis som kryddan säger, inte sätta den i situationer då den kan resa sej innan ni har lärt känna varandra lite.
Rid ut precis som du tänkt:bow: Men ta med en annan häst de första gångerna, kanske 10 - 20 gånger. Gå alla vägar och gå efter den andra hästen. Det funkade ju.:idea:

Jag tror att det är svårt att bara sådär komma tillrätta med en sån (o)vana utan du måste komma in i nya bättre vanor, skapa andra mönster ihop med den, så att beteendet kanskle inte ens behöver användas av hästen. Du behöver för din egen skull också lära känna hästen innan du tar stora strider med den.

Risken att en häst låser sej och slutar kommunicera och tar till sånt är mycket större när man inte känner varandra, sen med förtroende för dej, kommer den kanske inte ens att tycka att den "behöver" reagera så.

Vattenpölar är "läskigt" när man inte är van, det var väl något just runt den pölen som skilde sig jämfört med den andra, som du inte uppfattar men hästen.

När du känner hästen bättre, och det händer så kommer du kanske också att veta vad du ska göra, hur den kommer att reagera och slippa utsätta dej själv för fara att gå runt.

Jag tycker inte öht om hästar som reser sej, eftersom det så lätt händer olyckor. Den som jag haft som gjorde så i början kunde man ge ett rapp i rumpan så att han hoppade framåt och kom av sej, vilket ledde till att han sen inte reste sej, men då visste jag att han skulle hoppa framåt om jag la till spöt just när jag kände att han förberedde sej......Men om jag inte vetat det kunde han ju lika gärna rest sej ännu högre, nu hade jag lärt känna honom, och då visste jag mer vad jag gjorde.

Så rådet är, undvik att det händer, innan du har lärt känna hästen och han dej, och när du sen (om du fortfarande behöver det då....) ska ta itu med det. så¨förbered dej själv så att du vet vad du gör. Ligg före hästen helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Blir du osäker när han reser sig? min hingst höll på så ett tag, dock efter att ha haft hårsäcksinflamation på ryggen sen så satte han det i system.
Jag gav mig fasen på att jag skulle rida och dessutom sitta kvar, vilket jag inte gjorde.. hingst-stegra=inte kul.. stå precis lodrät utan att varken gå över eller tycka att det är jobbigt..
Min häst är stor, eller i alla fall för mig så jag hade svårt att sitta kvar, nådde knappt med benen och verkligen inte runt halsen med armarna.. så jag tog hjälp! vilket var en lysande idee! Så efter ett tag så hade han helt enkelt glömt bort det och jag kunde sitta upp och rida..
Såvida inte hästen har ont eller illa passade utrustning så behöver den sätta på plats, för sätts det i system så är det otroligt svårt att få bort dom olaterna, och det är farliga olater!
Jag hade turen att hitta en extremt duktig ryttare som verkligen hjälp mig och velat att det ska funka för oss, h*n red honom först och sa om det kändes som om jag skulle kunna sitta upp utan att känna mig orolig.

Om du känner innan hästen reser sig så är det bra, då kan du försöka, med vad som helst, att få den på helt andra tankar! Det kan vara allt från att distrahera den med volt, skänkel, tygeltag till att bara ropa högt. Vad som helst helt enkelt. lycka till! :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

man ska inte volta när den stegrar, utan före när man känner att den är på väg att ställa sig..meningen är ju att man ska hindra den från att resa sig.

detta har jag själv gjort och det har funkat men det gäller att taima rätt
och vara snabb och vika in hela halsen,min erfarehet att hinner man det så kan ingen häst resa sig lr skena iväg..Det har botat trotsiga unghästar rekordsnabbt..Dessutom utan våld...
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag svarar alla lite här och där.

Nej jag blir absolut inte osäker när han reser sig jag har "ridit till" hästar som har vart betydligt "läskigare" än honom. Jag är ingen nybörjare och det är inte min första häst och jag visste precis vad jag gav mig in på. Jag har haft hästar förr som rest sig men ingen som gjort det i den mängden. Jag tränar för A-tränare i dressyr så hjälp kan jag definitivt få med dressyrarbetet. Dock vill jag inte rida honom på bana som ngn föreslog då det är det ENDA han gjort i hela sitt liv. Kanske som ngn sa att aldrig utsätta honom för en situation där tillfälle ges att resa sig men det blir också svårt i dressyrarbetet.

Vi känner absolut inte varandra än men eftersom jag vet hur han har hållt på innan vill jag ta tag i problemet med en gång. Tror ni verkligen han slutar om man försöker undvika situationer där det inbjuder till att resa sig?
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Alltså, helt allvarligt...

Ni som tycker att hon ska dra omkull hästen; Har ni sett en häst gå omkull nån gång eller slå över? Har ni hört om hästar som brallar i hagen, ramlar och bryter nacken och aldrig reser sig igen? Att slita omkull ett 600 kilo tungt djur och tro att ingen skada kommer vara skedd är bara urkorkat och visar bara brist på kunskap och erfarenhet. Jag skulle aldrig i mitt liv dra omkull en häst med flit.

Till ts: Ta du och kolla om hästen inte har några fel i halskotpelaren, ryggen eller resten av skelettet innan du ger dig på den. En häst som tuffat snällt på banan hela sitt liv vänder inte en dag på en femöring och blir ett stegrande monster utan anledning.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Nu vill jag inte verka otrevlig men det vore roligare om du läser bakgrunden innan du ger ett svar! Hästen ÄR helröntgad och har hos den förra ägaren (som har ägt den den föl) rest sig. Det var där allt började och det var anledningen till att han såldes till mig. Han har alltså inte tuffat runt snällt på banan utan det var där allt började. Min tanke är att han har tagits för hårt då han bla deltog i championats finalen i Flyinge förra året och i år var siktet inställt på 6-årsfinalen. Jag tror helt enkelt han har tröttnat på livet som enbart dressyrhäst och är en häst med oerhört hård skalle, det är en tuff häst. Ingen som vem som helst ska ge sig på i ngt sammanhang. Han har som sagt inte ridits ut på 1½ år och gått i samma lilla grushage ensam i hela sitt liv, alla hästar pallar inte det!
Så nog om tjafs om att jag ska kolla honom han ÄR kollad punkt slut! Det är inte alltid fel på hästar som lagt sig till med en ovana.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

§: Hästen stegrar sig för att slippa något.

1. Hästen är genomkollad hälsomässigt och har inte ont/obehag, CHECK.
2. Hästen är trygg med sin omgivining och litar på dig, CHECK.
3. Hästen får tid på sig att acceptera övningen och förstår vad som förväntas av honom, CHECK.

Utan att vara någon större dressyrexpert skulle jag föreslå följande: Hantera hästen lite från marken, först ganska kravlöst, ställ honom sedan inför något han reagerat med tittighet på. När han stegrar, ge EN mycket lätt dask på magen /markera där med ett spö (slå inte !!). Har funkat för mig i alla fall på en hingst som bara hade sköna damer i kikaren :love: och ½ ton mer muskler än jag. Både bytesdjur och rovdjur behöver akta sig för att blotta sin mage...
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag tror nog han tar till det när du sätter lite press på honom även framöver, men då har du ett annat läge själv att ta itu med det och på ett bättre och mer genomtänkt sätt, när ni känner varandra lite bättre.

Jag hade ett sto som bockade hej vilt när hon fick krav på sej, eller när man ville att hon skulle gå fram där hon inte ville. Det fick jag ju ta tag i men jag gjorde det när jag kände mej lite mer hemma med henne, och visste bättre HUR och även hur jag kunde undvika det. Man kan ju gå runt saker med vissa hästar, går man i direkt strid låser det sej.

En tjej jag kände hade en dressyrvalack som var som din (låter det som) Hon hade fått den väldigt billigt pga hon var den enda som satt kvar och ville ha den efter provridningen. Och nej det var inte fel på den. Men det var en stor häst och han hade blviit van att kunna "säga ifrån".

Hon var oerhört tålmodig och eftertänksam och dom kom mycket bra överens, han reste sej i stort sett alrdig med henne, och funkade väldigt bra som tävlingshäst. Däremot kunde hon inte låna ut den till vem som helst, och efter tex vila så kunde beteendet komma tillbaka. Men hon tog det med stor ro, hon visste att det försvann när överenergin var borta. Ryttare som inte kunde rida honom nånsin var såna med stor prestige som alltid ville "markera" och angsåg att "hästen minsann skulle ..." osv.

Vissa hästar har lite mer speciellt psyke. Vi har en i stallet nu som det låser sig helt hopplöst för om ryttaren inte hela tiden talar om att han är duktig, för han blir så osäker och då blir han riktigt dum. En "enmanshäst" dessutom.

Vet du ännu hur din funkar, VEM ÄR HÄSTEN du har fått hem? Innan du vet det tycker jag inte du ska ta till några stridsmetoder, men gå gärna runt, se till att det funkar genom att bädda för det, och klura ut personligheten och HUR du ska handskas med och ev ta itu med stegrandet. Förstår du hur jag menar då?
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

jag skulle aldrig någonsin välta en häst. aldrig hört något värre. hästen riskerar ju att göra illa sig ordentligt! det finns andra sätt. jag håller med "kryddan", du måste lära känna hästen och få den att lita på dig. ni måste bli vänner. det kan du ju göra både från marken och uppe på hästryggen.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag kommer inte välta honom han har redan slått runt en gång och uppenbarligen inte slutat så jag tror inte det är rätt metod. Kanske kan funka för en del hästar/människor men risken är för att stor att han eller jag skadar mig och det tänker jag inte riskera.

Som ni säger behöver jag ju lära känna honom mer. När jag gör det kommer jag förmodligen känna när han är på väg att ställa sig och då kunna vända/distrahera honom.
Jag vet däremot inte om jag tror på sättet att aldrig sätta honom i situationer där det kan inbjudas till att resa sig. Jag vet så många ryttare som inte kan rida ut med sina hästar för att dom inte kommer av gårdsplan och det är ngt som jag vägrar acceptera. Jag vill kunna rida överallt i grupp eller ensam ska inte spela ngn roll och jag tror att även när jag lärt känna honom kan det vara en "dust" jag får ta.

Någon nämnde att jobba honom från marken men jag kan säga att jag känner mig betydligt tryggare på. Han är stor och visst kan jag hantera honom från backen men jag känner mig betydligt tryggare uppe på när han reser sig än jag gör på backen. Iof vet jag inte om han nånsin skulle resa sig när jag är på backen. Anledningarna till att han reser sig är nog i första hand test och slippa undan arbete.

Men men vi jobbar på och lär känna varandra och jag hoppas att han trivs med sitt nya liv och på så sätt blir positivare och tryggare så småningom.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Någon nämnde att jobba honom från marken men jag kan säga att jag känner mig betydligt tryggare på. Han är stor och visst kan jag hantera honom från backen men jag känner mig betydligt tryggare uppe på när han reser sig än jag gör på backen. Iof vet jag inte om han nånsin skulle resa sig när jag är på backen. Anledningarna till att han reser sig är nog i första hand test och slippa undan arbete.

Innan jag kan hantera hästen på ett vettigt sätt från marken skulle jag inte ens fundera på att sätta mej i sadeln på den. Inte konstigt det händer så mycket olyckor när folk resonerar såhär..

Jag tycker du ska ta hjälp av någon och se till att klargöra ledarskapet (om kropp och utrustning är ok) innan någon kommer till skada!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag är böjd att hålla med Flashligt och Kryddan (och även dig).

Han har gått mycket hårt och ensidigt. Risken är även att man missat välbehövliga viloperioder.

Du gör helt rätt som börjar rida ut hästen i skogen.

Problemet är bara att ni inte känner varandra. Jag skulle nu i början undvika situationer där ni kommer i konflikt. För chansen är ganska så stor att när han har fått gå i skogen utan några direkta krav att han slutar resa sig. På detta sätt så slipper ni en massa bråk och stressande situationer.

Ge det någon månad eller två i alla fall. Du förlorar ingenting på det. Ha en häst framför som draghjälp.

Det är igentligen inte frågan om man är rädd för att ta igenom saker och ting, eller att man inte skulle kunna rida ut själv. Utan det är frågan om att ge en pressad häst chansen att välja rätt. Det bästa är väl om han slutar att resa sig utan en massa bråk.

Hästen är som sagt säkert som du skrev överarbetad. Han kanske skulle behöva lite "semester" från alla krav och bara få "glida" runt i skogen bakom en kompis och bara känna att livet är lätt och roligt.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag har inga problem med ledarskap på ngn av mina hästar. De är hanterbara i alla möjliga situationer där vanligt folk behöver kunna hantera dom. MEN jag är inte särskild intresserad av att jobba en massa ifrån marken och det är mitt val och jag får stå för det, det är inget som behöver diskuteras mera. Skulle han resa sig när jag sitter på känner jag mig betydligt tryggare än jag skulle göra på marken jämte. Många utav er skulle säkert föredra att jobba hästen mer ifrån marken men jag har fått tillfredställande resultat tidigare genom att jobba uppifrån ryggen om hästarna bara känner sig trygga med människor. Mkt kan säkert lösas med ledarskapsövningar men inte allt. Det är helt enkelt inte samma sak att jobba ifrån marken som att sitta på.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Du har nog rätt, det var min grundtanke att bara rida ut för att göra kravlösa roliga saker men som du även säger är det nog smart att även i fortsättningen ha med ngn som kan gå före ibland så kanske mkt faller på plats automatiskt. Jag hoppas iaf att det kommer göra viss skillnad. Sen vet jag inte han kanske går jätte bra att rida ut själv med men risken är ju då större att man stöter på en konflikt. Jag vill inte bråka eller försöka "knäcka" honom för det går inte. Han har ju visat tydligt (enligt min tolkning) att han tröttnat på bara massa krav och inte bara få vara häst och ha roligt ibland. Tack för ett tänkvärt svar!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Bra uttryckt, precis vad jag menar också:bow:

Att ge den en chans att visa vem den är och att med den här människan kanske det inte behöver bli dom där striderna. Börjar man ta strid direkt när det gäller sånt här är risken stor att hamna i samma dåliga mönster som tidigare ryttare:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

. Dock vill jag inte rida honom på bana som ngn föreslog då det är det ENDA han gjort i hela sitt liv.

Alltså. Hästen är ung.
Den är BARA riden på bana.
Du har ridit den två ggr.

Kanske du borde ta det lite lugnt med hästen?
Har den bara gått på bana, och då får nytt stall, ny människa och helt plötsligt förväntas den att vara cool ute i skogen. Det förstår du väl själv att det inte funkar?!

Jag förstår din tanke och det är precis så jag också skulle göra (ta paus från arbete) men samtidigt måste man ju ha full förståelse för att hästen är otrygg och protesterar.

Om du inte är villig att ge hästen vila helt eller jobba på annat sätt så måste man helt enkelt se till att undvika situationer där hästen kan stegra sig.
När du märker att hästen blir osäker/börjar tveka/funderar på att stegra, se till att försöka få bort blockeringen.
Märker du att det är en lerpöl - Sväng bort från den (Så DU styr bort den).

När du haft hästen ett tag och ni lärt känna varandra och fått förtroende, DÅ kan du börja ställa krav på den.
För mig är stegring nära på dödsstraff :p så jag är väldigt hård/koncekvent på den punkten.
Min häst stegrade i början när jag hade henne, då hade jag med spö.
I samma stund som hon tänkte resa så drog jag i ex högertygeln (släppte vänster) så hon inte kunde resa, samtidigt som jag slog till med spöet på rumpan.
Jag gillar inte att slå hästar och använder aldrig spö i vanliga fall, men poängen i detta är att stegring ska förknippas med obehag.
Ett par spörapp tycker jag är bättre än bruten nacke.

Annars kan man ju göra den snälla varianten, bara sitta och vänta ut hästen. (Om inte hästen reser sig rakt upp!).
Bara sitta tyst, ignorera stegringarna och sen be den gå framåt.
Så gjorde jag på min förra häst när hon "bråkade"..
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Från rekomendation av förra ägaren + veterinären så tyckte dom att det var lika bra att jag börjar rida honom med en gång och veterinären tyckte ut i skogen. Att vila honom helt känns inte som ett alt. i dagsläget han har tagit det relativt lugnt ett tag nu så det bästa känns som att det är att rida ut. Jag ser egentligen inga problem i att hästen tvekar inför en lerpöl många hästar skulle göra det bara att de reagerar mer eller mindre starkt. De har alla olika sätt att försvara sig när det blir ngt obehagligt. Min erfarenhet säger mig ändå att ju fortare man tar tag i problemen dessto fortare löser det sig. Min förra häst var en jävel med sin förra ägare och gick knappt att rida ut eller i ridhus för den delen för när han bestämde sig så vände han på en femöring och sprang åt andra hållet. Det gjorde han med mig en gång och aldrig mer men jag utsatte honom för "märkliga" saker med en gång och det funkade.
Men såklart det är mkt nytt för denna dels att gå i hage med kompisar dels att komma ut. Men vi fortsätter rida ut i skogen och kanske en dag/vecka i paddocken. Jag hoppas att omsällningen till ett förhoppningsvis "roligare" liv gör att han lugnar sig med tiden och blir mer fokuserad på arbete än att göra annat.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

En ny häst är oftast väldigt låg i en ny omgivning ,det brukar jag utnyttja och tala om var skåpet ska stå direkt men utan större krav.Att låta nya hästen gå med en trygg häst som den känner sig lugn med och i början rida ut med den hästen som sällskap brukar underlätta,ta bort allt kraft foder ibörjan..bättre lite slö än överskottsenergi...

Den typen av häst du beskriver behöver hjärngympa så om du kan aktiverar huvudet så tror jag att hästen kommer bli lugnare.. Rid med ett bra föredöme (häst) som sällskap i början...
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 952
Senast: Ramona
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 763
Senast: Askur2017
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 769
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 113
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp