Bukefalos 28 år!

Hur få häst att sluta stegra?

Donnatello

Trådstartare
Har ni några bra tips på hur man kan få en häst att sluta stegra? Hästen i fråga är ganska tuff men jag är absolut inte rädd så tips emottages tacksamt!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Kan du förklara lite i vilka situationer hästen stegrar sig osv? Så är det lättare att hjälpa dig, :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Hästen i fråga är precis inköpt av mig, genomröntgad och kollad = inga fel. Jag köpte den och visste precis problemet. Hästen i fråga har tränats enbart dressyr och varken ridits ut eller hoppats och gått ensam i liten hage. Problemet började på ridbanan med förra ägaren, han tappade bjudning och ställde sig sedan, har slått runt en gång. Jag har bestämt mig för att det bara blir skogsridning ett par veckor framöver för att få tillbaka arbetsglädje och motivation. Igår red vi ut en sväng på ca 45 min i alla gångarter allt gick toppen tills vi kom till en lerpöl. Han hade precis gått igenom en utan att bry sig men här blev det bom stopp. Han fick tid på sig till en början men sen försökte jag mana på honom framåt efter ett tag ställde han sig och det fortsatte han med ca 20 ggr. Efter en stund gick min kompis o hennes häst före och då gick han till slut igenom.
Så att han skulle ha ont är för mig uteslutet men han låser sig och då vet han bara ett sätt och det är att ställa sig gång på gång. SÅ nu har ni lite mer fakta, ngn som har några tips?
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Vilken typ av röntgen är gjord?

En vanlig exportröntgen som är vanlig vid försäljning utelämnar stora delar av rygg, nacke och hals.

Jag har svårt att se att en häst som väljer att gå runt, eller ställa sig 20 gånger, skulle vara frisk.

Om den nu mot förmodan skulle vara frisk så skulle jag tömköra en sådan häst, så att den verkligen fick jobba utan ryttare.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Den är helröntgad så precis allt är kollat. Varför skulle han ställa sig just vid en lerpöl om han skulle ha ont? Det var alltså inget arbete utan skritt på lång tygel. Skulle den ha ont borde det kommit när som helst innan och inte just när det var ett rent "testställe". Anledningen att han ställer sig fler ggr är att man försöker driva honom framåt och han blir sur.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Då skulle jag i alla fall ta den på töm och lära den att när matte säger frammåt så existerar bara en riktning. Och det är aldrig uppåt.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Om han ställer sig nån gång när du är på marken; dra omkull honom.
Det går att göra när man sitter på också så klart, men då gäller det ju att komma undan själv. Har aldrig (behövt) gjort det själv, men det är väldigt effektivt.

Detta är ju så klart om du är SÄKER på att han inte har ont, men det verkar du ju vara :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag ska prova det och se hur han reagerar än så länge har jag ingen aning om hur han är inne på banan men han har haft perfekt framåtbjudning ute i skogen tills den "läskiga" leran dök upp. Då är respekten för skänkeln som bortblåst och jag tycker han är som en normal häst= testar om den får chansen bara att han är lte tuffare och ger sig inte i första taget.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Hej!

Jag passar på att fråga om sadeln passar och är kollad nyligen?
Kan hästen få någon typ av punkttryck av sadeln? Är musklerna ordentligt kollade? Kan det vara nån typ av ischias (minns att nån häst här hade det??).
Är bettet väl tillpassat (kanske inte så viktigt om den reagerar även på lång tygel..).

(Och känner igen problemet från en KS-häst jag red, men om din är ordentligt röntgad hela ryggen så lär ju inte det vara problemet).

Jag red för många år sen en häst som ibland på vad vi trodde var ren jävelskap kunde både ställa sej och gå över om han inte fick som han ville.. Honom fick vi rida på försiktighet och verkligen övertyga honom om att han ville jobba- då gick det oftast bra. Om vi pressade honom fick vi snabbt veta vem som egentligen bestämde (och det var inte vi!). Han hade också ryggproblem visade det sej..

Övriga tips har jag inte, tyvärr, jag försöker undvika stegrande hästar in i det längsta

/ Lavinia
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag är rätt säker på att han inte har ont ja eftersom det kommer i vanliga "testsituationer" lera tex är ju rätt läskigt om man aldrig klampat i det förut.

Ska som sagt prova på töm och se hur han beter sig jag vill inte gärna dra omkull honom med mig på i första taget.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Eftersom jag bara suttit på honom två ggr och han betett sig på samma sätt innan med annan sadel tror jag inte att urustningen är problemet. Jag förstår att ni alla påpekar att utrustning/hälsoproblem kan vara själet men om vi frångår den teorin. Jag har svårt att tro att alla hästar som testar genom att resa sig har ont. Min 4 åring testade mig rejält två ggr men nu är han snäll som ett lamm vissa hästar har lättare att acceptera tror jag. En häst som är 6år och på så sätt kommit på att om jag reser mig så hoppar hellre ryttaren av den har svårare att acceptera ryttaren som inte ger sig. Men men det är min teori fler ideér och tips är välkomna.

Men som sagt just situationen med ett "tittmoment" får mig att tro att han inte har ont eller att det är fel på utrustningen.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

om hästen ej har ont,så kan du testa: om den bara stegrar för att dumma sig slå med spöt mellan öronen ( ej hårt). De tror att stegrar på något då, även kasta en vatten ballong eller något mellan öronen. Effektivt, behövde bara göra en gång gjorde aldrig om de igen
Lycka till
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag ska prova vattenballong för det knepet har jag hört förut. Spö provade jag men det funkade sådär.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag har en häst hemma som gärna reste sig och fjantade sig rätt så ofta. En gång då vi var ute och red och skulle över en bro så reste hon sig ca 20-30 gånger innan vi tog oss över. Nästa gång hade jag graman på henne (fäst mellan frambenen) och just när jag kände att hon skulle resa sig så tog jag tag i gramanen så att hon inte kunde komma sig upp på bakbenen. Sen dess så har hon aldrig ens försökt sig på att stegra, och innan det så var det ganska ofta!

Så om du har en graman och vill prova det så är det ett tips! :)

Lycka till!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Det enda (som jag tycker funkar) vid stegring är att snabbt volta den åt den svagaste sidan. Hästen får då aldrig kraft att resa sig.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Det enda (som jag tycker funkar) vid stegring är att snabbt volta den åt den svagaste sidan. Hästen får då aldrig kraft att resa sig.

Då är risken dock att ni går omkull istället, gjorde själv på detta viset och det slutade med att vi "välte" istället, så inget att rekomendera då knät på dej kan ligga illa till om det inte är en mjuk ridbana ni är på.

Mitt tips är också att dra om kull honom! Fast gör det med tömkörningsgjord, då kan man själv hålla sej borta och slippa skada sej! Gjort detta med massa hästar och ofta vågar dom inte resa sej en cm från backen efter att rasat ordentligt i backen!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

man ska inte volta när den stegrar, utan före när man känner att den är på väg att ställa sig..meningen är ju att man ska hindra den från att resa sig.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

är ingen expert, men min häst bockade mkt när jag köpte han för han hade lärt sig att då slutar arbetet för ryttaren saktar av. men när en tjej i stallet som brukar träna oss hoppade upp och red till han lite och han fick förstå att man inte kommer undad med att bocka, efter det slutade han. kanske är därför den stegrar? den har lärt dsig att man slipper arbeta?
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Du har köpt en ny häst som du har ridit två gånger. Hästen behöver mer tid på
sig att lära känna dig och lita på att du inte "sätter den i skiten". Rid i paddocken några gånger till och försök att göra något som hästen tycker är kul.
Kanske hoppa lite, du får prova dig fram, alla hästar tycker att någonting är
roligt. Att dra omkull den är ingen bra idé. En väldigt duktig god vän till mig gjorde det av misstag, hästen bröt nacken. Det du behöver förmedla är att få
hästen att känna självförtroende och att den är duktig. Ta inte strider som du
inte kan lösa, försök att lura den istället. Man kan ju faktiskt backa igenom lerpölar också. Att slå vattenpåsar i huvudet på hästen tycker jag också är
helt förkastligt, vi lever år 2009! Eller? Det man inte kan klura ut själv får man
helt enkelt ta hjälp av en dressyrtränare med. Och nu menar jag minst behörighet B. Mitt eviga predikande är att det inte finns några perfekta hästar
(eller människor), tålamod, lugn och beslutsamhet är nödvändigt i ridning. Du
bör undvika situationer som gör att hästen reser sig tills ni lär känna varandra
lite bättre.
MVH Kryddan
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 248
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 694
Senast: Askur2017
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 731
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp