Bukefalos 28 år!

Hur få häst att sluta stegra?

Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag är helt övertygad om att du har ställt rätt diagnos så här långt, hästen är "knäckt" av att få arbetat för ensidigt och tråkigt och van att protestera genom att ställa sig upp. När en annan häst maskar lite ställer sig den här på bakbenen. Vissa gör så, och det är tråkigt att det har fått komma till den punkten, men när det är som det är finns det ju inte mycket annat att göra än att försöka visa att ridning faktiskt kan vara roligt, ett teamwork.

Har själv suttit på en precis likadan häst. Från början en väldigt trevlig, om än något vek, individ. Pressad för hårt, och med våld och till slut fanns det bara protester kvar. Av säkerhetsskäl började jag med gramanen på för att ha något att ta ner honom med, redan när jag satt upp började protesterna. Lugnt och istadigt berättade jag att "jo, vi ska framåt och nej, du får inte resa dig". Ingen pisk, bara lugnt och sansat hindra honom från att stegra och mana på framåt. Han fick tid på sig att stå still och tänka, men han fick inte rådda runt. När han stått still ett tag var det bara ny anmaning framåt. Ville han upp så var det återigen "nej, man reser sig inte - jo, vi ska framåt". Första veckan gick åt till att sakta men säkert komma till ridning, helt kravlöst, ute och på banan (på banan var det dock bara skritt, trav och galopp, mest avancerade övningen var stora volter). Mycket beröm när det gick bra, och inget beröm när det gick dåligt.

Helt enkelt låta bli att bestraffa låsningen, bara fortsätta vara ihärdig med vad jag förväntar mig istället. Vissa gånger tog det långt tid att komma förbi vattenpölarna (jag var ensam ute för det saknades ridsällskap vid den tiden jag kunde komma ut till stallet), men det fick ta den tid det tog. Viktigast var att visa vad man inte fick göra (vända, stegra, backa etc) och att det var OK att utvärdera (stå still och funder ett tag) och sedan var det att lyda som gällde (för lydnad var faktiskt inte så jobbigt, det var inte "slå knut på dig och gör en saltomotal med skruv bakåt i rätt form").

Det gick. T o m riktigt bra. Han gick länge på ridskola och såldes sedan till en tjej som förstod vad hon hade gett sig in på. För han hade alltid lätt för att resa sig när det var något som inte passade. För att han var osäker och för att det alltid låg i bakhuvudet att livet kan bli jättehemskt och ridning kan vara pest. Det gäller bara att överbevisa dem om att de har fel.

Går man på med pisk och våld i de situationerna ger man dem rätt. Det här hemskt och gör ont att bli riden.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Tittmoment?!?!? Ser hästen bra?
Hade en häst med ögonen sittandes väldig brett isär, "på sidan" huvudet, den hästen tyckte jag man fick visa många grejer, så han verkligen såg dom, man fick vända och vrida på hans huvud och hals, så han verkligen såg det "icke farliga". Upplevde att hans ögonplacering gjorde att han pga detta såg mindre bra framåt. Han hade inget fel på själva ögonen. Jag upplevde honom istadig.
När han fick tillit till mej, vart det mkt bättre med istadigheten.

Samling, gör ju att huvudet blir mer fixerat, och mindre chans för hästen att själv kolla in "farliga" saker...

Marlene
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

:rofl:

Jag är ganska säker på att en häst som får ett skrapsår inte tänker " Hjälp,jag BLÖDER ju!":cool:

Det är snarare överraskningseffekten och obehaget som har effekt när man använder sig av ägg lr ballong

om hästen får ett skrapsår blöder den kanske inte så mycket... och det är en kombination av "tanken" av blod och obehag som de reagerar på.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Vad roligt att det går framåt för er och att ni sluppit stegringarna =) Jag vill bara ge dig ett tips OM han skulle resa sig, bli osäker, backa eller liknande. Gör halt och beröm honom, så fort han gör något som tyder på obehag eller när du känner att han är på väg att resa sig, gör då halt och beröm honom. Låter lite knäppt men det fungerar. Jag har ju själv en häst som rest sig i ca 5-6 år och detta är det enda som hjälpt på henne (Även att backa henne när hon reser sig, men då har ju inte hon vart osäker på nåt sätt, utan då har det enbart vart protest). Min häst var iväg hos en tränare i somras och då gjorde hon dessa saker, och min häst är nu nästintill genomsnäll att rida, =)

Har inte läst hela tråden så jag vet inte riktigt om du fått detta tipset innan, ber om ursäkt om jag upprepar i så fall. Önskar er all lycka och hoppas verkligen att ni slipper stegringar, för dom är inte roliga.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Vill bara tacka för alla goda råd som ni delar med er av.Jag har också ett varmblod på sex år och hon reser sig när jag rider ut ensam och hon inte har lust att gå längre.Hon är en ängel så fort det är en annan häst med men så fort jag rider ut ensam så början hon trilskas genom att resa sig.Inte alltid så kul med tanke på att hon är närmare 165 i mankhöjd och jag är 160 lång(kort).Jag är säker på att hon gör så bara för att hon någon gång har lyckats få ryttaren att vända hemåt igen precis som hon vill,genom att stegra sig.Men det är bara att kämpa på för med tålamod och envishet så kommer hon att ge sig och förstå att det är jag och inte hon som bestämmer.Jag tror det är likadant med din häst.Han har lyckats få övertaget och skrämt någon genom att stegra sig och därför gör han det så fort det uppstår något som han inte vill göra.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Hej,
Nu var det ett tag sedan denna tråd var aktuell, men hur har det gått?
Vad gjorde du? Jag är själv i samma situation.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Kan inte svara på din fråga exakt hur Donnatello gjorde men jag gissar att hon fortsatte med sitt envisa arbete o red ut hästen länge länge innan hon började på bana igen. Men däremot kan jag säga att jag sett hästen, makalöst vacker o rör sig kanon, på tävlingsbanan och de har nu placeringar o t om segrar upp till MSV C dressyr!:bow:
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Har ni några bra tips på hur man kan få en häst att sluta stegra? Hästen i fråga är ganska tuff men jag är absolut inte rädd så tips emottages tacksamt!

Har ett sto som jag hade samma problem med förut. När jag red testade jag dra i ena tygel för att få henne ur balans, knackade henne i huvudet, drev på henne osv men ingenting hjälpte. Tillslut så kom jag på att en tjej i riddarföreningen jag är med i hade samma problem och det hon gjorde var att sätta kommando på det. Så varje gång min häst stegrade sa jag åt henne att göra det igen, igen och igen och tillslut ville hon inte stegra mera. Nu för tiden kanske hon stegrar 20 cm (alltså typ lyfter bara på framhovarna) MAX en gång per ridtur.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Har ett tips som jag gjorde på min Arab när han var ung o vild, men rekommenderar bara detta om du är i full balans, är helt säker på att du vet vad du gör och att hästen inte går upp på bakbenen av smärta eller rädsla, smärta har du ju uteslutit genom rtg.
När hästen går upp på bakbenen tvinga honom att stå kvar tills du känner att han inte klarar av att stå längre benen skakar mm. Sen är det väldigt viktigt att när han går ner på alla fyra att du har en framåtdrivande skänkel och berömmer överdrivet mycket om han går fram så att det blir en förstärkning av beteendet.
Men gör det inte när du är ensam för det kan gå väldigt fel om inte du är i 100% balans och kan stödja hästen både du och hästen kan bryta er totalt.

Lycka till och kom ihåg att vara i balans
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Kl

Min häst har för längesedan kommit på tjusningen med att stegra..
Då gjorde han det om han blev förbannad, nu kan han göra det om han blir vääldigt taggad och inte kommer fram med en väldigt lätt variant av resning som tur är. Det händer inte ofta och annars är han väldigt snäll, lättsam.

Jag tror lite på att har de en gång lärt sig hur man gör..gäller det att snabbt kunna bryta dem innan det sker.

Det som funkade för att bryta honom var att hela tiden tänka framåt och minsta lilla tendens till uppåt tog jag ett kraftigt ledande tygeltag åt sidan för den kan inte resa sig med böjd hals och att man rubbar balansen. Eller mana fram den i högre gångart om det går.
Hade han väl rest sig fick jag tipset om att ignorera hans beslut..eftersom att det redan var "för sent" när han stod upp, utan bara ta ett djupt andetag, man framåt och låtsas som att det inte hänt. Förmodligen det smartaste på min..som är grymt smart och hade jag blivit förbannad eller våldsfört mig på honom när han stod upp hade han förmodligen blivit mer förbannad och fäst beteendet än mer..alt tippat över.
Våld föder våld och hästen stegrar ju av en anledning, det gäller att lista ut varför och hur man bryter det i tid. Behåll lugnet!

Att slita/rycka/välta en häst hade jag aldrig gjort då den med största sannolikhet kommer falla rakt bakåt och kanske bryter den nacken.

Blir risken för påtaglig att den kan gå över, låt i stället bli att sitta på den..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Min lilla buse ställer sig upp som sista utväg när alla hans andra knep för att undkomma arbete förbrukats. Han börjar med att lätta lite fram, sedan blir det diverse blandade levader för att slutligen mynna ut i ett courbette-liknande språng. Om jag bara gör som du och ignorerar allt detta så ger han efter "courbetten" med sig och jobbar sedan jättebra. De gånger jag försökt tillrättavisa honom har han nästan blivit hysterisk.

Så jag tror också på att ignorera och fortsätta med det man håller på med och berömma massor när det blir rätt. OM det inte är en "farlig" stegring vill säga.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Exakt så som du förklarat gör min..får man inte komma loss måste man testa med en protest..men sedan ger han sig om man inte gör någon sak av det. Börjar man däremot diskutera allt för häftigt så svarar han tillbaka
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 245
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 693
Senast: Askur2017
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 731
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp