Bukefalos 28 år!

Hur få häst att sluta stegra?

Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Uppdaterar lite nu har jag ridit ett väldigt lätt pass utan några krav alls i princip och det funkade fint var även ute i skogen igår en lite längre tur med sällskap och han skötte sig ypperligt. Vill gärna gå först och det fick han göra nästan hela vägen förutom vid en smal ganska lerig/vattenfylld stig. Jag fortsätter rida ut mkt och rida lite dressyr i skogen och hoppas att han ska "glömma av" att stegra när han får göra roliga saker utan krav ibland.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Tror säkert att det släpper när han får vara lite kravlös. Många går tyvärr för fort fram med sina unghästar och då får man gärna lite bakslag (speciellt om det är en talangfull individ som har lätt för sig).

Mvh

Tora
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

En i mitt grann stall hade köpt en häst som bara stegrade helta tiden, när man drev på frammåt, och han var kollad så han inte hade några skador osv, hon tog kontakt med sin tränare som kom ut och tömkörde hästen åt henne, och så fort hästen stegrade tog tränaren tag i tygeln och så kallat drog ner han på backen (alltså inte drog ner han i munnen, men så hästen satte sig ner) hästen fick en ganska stor chock (eftersom han var kaxig) nu har han i alla fall slutat stegra när man driver på frammåt.
Tränaren berättade även att han hade en häst som stegrade oavsett fall man drev på han eller om man försökte stanna han, och en dag vart tränaren så trött på det så han tog en balong fyllde den med vatten och satte seig på hästen så fort hästen stegrade så tog han vatten balongen och smällde den mellan öronen på hästen, sen dess stegrade inte hästen något mer, eftersom när man smäller en vatten balong mellan öronen tror hästen att den har slagit i huvudet i något och att det är blod som rinner, sa han i varje fall. vet ej fall det stämmer. men det kanske inte är så kul att rida runt med en vattenbalong i fickan, då blir nog ryttaren blötare än hästen kan jag säga ;)

vet ej fall det är några bra sätt, men det gäller väl att visa vem det är som bästemer eftersom hästen var kaxig.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Ja det är så sant som du säger!

Än så länge rider vi fortfarande bara ut, vi har även ridit ut själva och det funkade fint. han stannade en gång när han fick syn på en läskig stubbe och försökte vända men då backade vi förbi och sen kunde vi fortsätta som vanligt. Än så länge har han alltså bara ställt sig en gång och precis innan jag köpte honom gjorde han det varje pass så jag hoppas att det går åt rätt håll nu.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jobbade för många år sedan i ett försäljningsstall. Dit inköptes en "problemhäst" en talangfull men på tok för pressad unghäst. Resultatet hade blivit noll framåtbjudning och en häst som gick upp på bakbenen om han pressades att gå fram. Red man ut kunde han å andra sidan ställa sig upp om man tog förhållningar som inte passade honom. Det var ett jobbigt första år med mestadels skogsridning och sedan mkt långsamt ökade krav på ridbanan. Lärde mig otroligt mkt av denna häst då han krävde att man var mkt lyhörd. Körde stenhårt efter principen att INTE försätta mig i strider med honom, utan hela tiden långsamt smyga in ökade krav, att försöka hitta tillbaka till en arbetsglädje hos honom. Ett par år senare var han ute och tävlade L:A-klasser :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag haller med dig, Flashlight och Tora. Jag tror att det ar latt att hamna i den situationen med talangfulla unghastar som pressats, och kankse gatt i en hogre form an vad de har styrka for. TS, du sager att du inte vill jobba fran marken, men fran marken eller uppsuttet sa tror jag att det ar viktigt att lata hasten arbeta i en lag fom. Kan dock vara svart nar man vill rida ut och hasten far syn pa nagot laskigt. Den forsta tanken som jag slas av ar att hasten har gatt i en for hog form for tidigt, kanner sig obekvam med ridningen och darfor lagt sig till med "ovanan" att resa sig pa bakbenen.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

jag har ett tips som har funkat för mig.
Min häst har betett sig precis som din (och är såklart kollad från topp till tå + utrustning osv) men det jag har gjort är att när jag kännt att det finns minsta tendens till att stegra, man måste vara ubersnabb för hon är kvick som få, så har jag ställt henne kraftigt åt ett håll. När hästen är väldigt ställd så kan de inte gå uppåt. så fort hon har gett med sig (går oxå fort) så har jag släppt efter. Jag har även drivit henne framåt åt det hållet hon inte är ställd alt snurrat henne om hon inte velat gå fram. Så fort hon gör minsta ansatts till fram har hon fått beröm. Denna metod har gjort att hennes stegringar kommer mer och mer sällan.
Hoppas det hjälpr dig.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

vi lever år 2009! Eller? Det man inte kan klura ut själv får man
helt enkelt ta hjälp av en dressyrtränare med. Och nu menar jag minst behörighet B. Mitt eviga predikande är att det inte finns några perfekta hästar
(eller människor), tålamod, lugn och beslutsamhet är nödvändigt i ridning. Du
bör undvika situationer som gör att hästen reser sig tills ni lär känna varandra
lite bättre.
MVH Kryddan[/QUOTE]


Väl talat! Skynda långsamt, tänk "utanför boxen". Går du för fort fram finns risken att antingen du eller hästen skadar sig eller att problemet eskalerar... Inte skoj! Börja i töm och se vad som händer? Du kan ju inte ge "medicin" innan du har en "diagnos"? Försök att se, studera, tänk varför i hela friden ställer han sig? Om han har slagit runt finns det ju även en möjlighet att han faktiskt har ont ändå? Be en kiroptaktor klämma, känna, kolla? Tänder? Titta på honom när någon annan rider? LETA! VAD är det som händer? Låt det ta lite tid? Och ja...visst kan det vara så att han lärt sig att detta är ett utmärkt sätt att slippa det han inte vill MEN du måste vara 100% säker!
Lycka till!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Hej!
Jag håller helt med föregående inlägg, efter att all NH och all ny träning som kommer så känns metoderna förlegade och en del också farliga. Vänner till mig var med på en lastning från deras gård där en fölunge drogs omkull i samband med lastning och den fick en hjärnskada och kommer aldrig att fungera som ridhäst.
Min ponny betedde sig liknande din när vi fick hem honom. Till en början undvek jag utmanade situationer för att vi skulle lära känna varandra och ha kul ihop innan vi började bråka. Sedan jobbade jag honom mycket från marken, både ledarskapsövningar och tömkörning. Behandlades ett par ggr av equiterapeut då han var stel i ena bogen. Började sedan med att tömköra honom i de situationerna samtidigt som jag lärde honom one-rein-stopp, som ska läras in innan det används bl a för att undvika att hästen går omkull-det är ingen akutlösning utan ska läras in innan det används!
Min ponny verkar fullt frisk, har väl utprovad utrustning och rids regelbundet för instruktör, men han har ett starkt kontrollbehov och blir väldigt spänd när han är utan sin flock, det är då dessa situationer ibland uppkommer när man rider ut, eller på banan om flocken "ändras". Idag har jag lite valmöjligheter när han blir så spänd så att det kan hända; 1, jag försöker rida förbi i högre hastighet-funkar med ren överrumpling emellanåt! 2, leda förbi honom, från marken händer det aldrig, men jag hoppar aldrig av om han hunnit bråka en stund (det får ju inte vara en vinst!) -då använder jag one-rein-stop, vilket stoppar honom helt från att resa sig såklart, men snurrandet är ibland lite tröttsamt. På banan ger jag honom nya arbetsuppgifter på löpande band för att han ska fokusera på det istället.
När jag läser det jag skrivit låter han besvärlig, han har dock aldrig slått runt, jag tycker egentligen inte han är så besvärlig, han är en pigg och glad kompis som alltid kommer i hagen och gör sitt bästa när man ber honom jobba. Detta händer allt mer sällan så jag tror det kommer att försvinna. Han har trots allt bara varit hos oss 5 månader och han visar redan en helt annan självsäkerhet och trygghet med mig och i sig själv, när han är ensam, än när han kom.

Min tränare säger det hela tiden också, ge honom tid att utvecklas, han är rätt mycket "bebis" än (6 år), om än en tuff bebis...

Hoppas du fick något tips! Lycka till!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Som du säkert har läst så har han än så länge bara ställt sig en gång och jag är ganska klar över anledningen till att han ställde sig då och varför han väljer att ta till resningar som försvar. Jag har tömkört men för det första är jag totalt värdelös på det så han lallar runt lite fint på en volt i den gångart jag ber om men han har inte visat en tendens till att resa sig. Att sätta upp ngn annan på honom känns inte som ett alternativ i dagsläget.

Jag har snart haft honom i tre veckor och än så länge har han bara rest sig en gång. Tack för alla tips men i dagsläget fortsätter jag med min plan- rakt ut i skogen med lite lätt arbete inblandat på grusvägarna. Tänkte även börja hoppa nu i veckan för o blanda in lite annat på ridbanan :laugh:

Som ngn nämnde kan han säkert ha jobbats i en för hög form men just nu rider jag bara på långa tyglar (även trav och galopp) eller rider några steg här och där i en ganska låg rund form. Med andra ord jag rider väldigt kravlöst och min plan är att mer och mer börja jobba honom i skogen.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Upprepar det jag skrev förut. Tror absolut att du är inne på rätt spår. Förhoppningsvis så försvinner stegrandet av sig själv utan att du har behövt ha några diskussioner med honom.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Kan säga att den metoden funkade väldigt bra på min häst, tillsammans med vad flashlight/tora skriver. Inte ha för stora krav på en ny häst med det beteendet, samt undvika triggande situationer. Min var väldigt testig och hade vilat väldigt länge så han hade dels överskottenergi och verkade tycka att han skulle få slappa i hagen och dansa efter någon annans pipa.

Idag finns inte några tendenser till stegringar här :) Hoppas det går vägen för er framöver också!

(De som säger att man ska knäcka ett ägg eller en vattenballon på hästens huvud - VAR ska man förvara dessa innan hästen stegrar sig? Det har jag alltid undrat. Om man har ägget i fickan ska det dels inte knäckas dels ska man lyckas få fram det i rätt tid...)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

hästen tror då att den slagit i huvudet och att ägget som rinner ner är blod...
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

/snip/(De som säger att man ska knäcka ett ägg eller en vattenballon på hästens huvud - VAR ska man förvara dessa innan hästen stegrar sig? Det har jag alltid undrat. Om man har ägget i fickan ska det dels inte knäckas dels ska man lyckas få fram det i rätt tid...)
:rofl: Det har jag också alltid undrat!

Annars är jag säker på att TS är på rätt väg. :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

hästen tror då att den slagit i huvudet och att ägget som rinner ner är blod...


:rofl:

Jag är ganska säker på att en häst som får ett skrapsår inte tänker " Hjälp,jag BLÖDER ju!":cool:

Det är snarare överraskningseffekten och obehaget som har effekt när man använder sig av ägg lr ballong
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Jag ska prova vattenballong för det knepet har jag hört förut. Spö provade jag men det funkade sådär.

Nej det ska du inte. Hästar går av naturen MOT tryck så det mest logiska vore isf att slå vattenballongen under magen på hästen. Om du inte vill göra problemet etter värre förstås.

Häpnar att nån fortfarande föreslår så korkade metoder och inget blev nog bättre av att du slog ett spö i huvet på den.
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Om hästen inte på något sätt har ont eller dylikt så tycker jag det är effektivt att när hästen stegrar smälla till den med handflatan på kinden. Oftast blir de överrumplade och gör det inte igen, iaf inte den gången.

Har funkat super på alla hästar jag ridit som rest sig!
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Läste om någon problemhästmänniska (kanske Monty?) som använde sig av ett tjockare rep med knut i änden (typ ett långt dubblat grimskaft). När hästen stegrar blottar den magen. Om ryttaren svingar repet under magen på hästen när hästen reser sig kommer hästen att bli överrumplad och överlevnadsinstinkten ta över. "Rädda magen, annars hoppar något på mig där och äter upp mig." Eftersom magen är en sida av hästen som är mjuk för rovdjur att tugga sig igenom kommer hästen att sluta att ställa sig, när den inser att magen blir "attakerad" varje gång den ställer sig.

Som jag förstod det så behövde ryttaren vara oerhört snabb...

Vet inte det funkar alls eller om det är något för dig - men iaf något jag läst som jag inte tror tagits upp i tråden tidigare (har inte läst hela :o ). Jag har inte provat själv, jag skickar bara vidare :)
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Hej på dig!

Vad roligt att det går bättre:)

Har ju haft en del stegringsproblem med min donna... men i så mkt för att hon dummar sig... kan förekomma när hon blir rädd för något eller om hon är extra taggad tex. på hoppträning/tävling. Framförallt använder hon det som försvar om något skrämmer henne.

Har nu lagt ca 1 månads NH träning på henne med ledarskapsövningar. Vilket har gjort att vi har bra mkt bättre tillit till varandra vilket gör att hon litar på att hon faktiskt inte behöver stegra sig om matte intygar att det inte är farligt. Hon har faktiskt inte haft en tanke på att göra något överhuvudtaget sen dess.

Med de hästar som har använt det som en ren protest mot arbete (jojo tex. som du har fått ha roligt med :p) så har jag i stegringen tagit ett understödjande tygeltag i ena tygeln så att hästen tappar balansen och måste återgå till marken... dock lite riskabelt om hästen reser sig väldigt högt då den riskerar att slå runt om man gör såhär.

Gör hästen de när den är uppspelt... tex min häst innan hon ska hoppa en bana och väntar på startsignal så brukar jag mest bara driva på framåt... och ta in hästen på en volt eller bara trava/galopphera på
 
Sv: Hur få häst att sluta stegra?

Mitt tips är att bara försöka rida konskvent framåt. Om du känner igen känslan i hästen kropp precis innan den reser sig så försök hinna förekomma hästen genom att volta/vända/göra en serpentinbåge eller dyl.

Jag hade en häst på inridning i vintras som reste sig rakt upp som en flaggstång då och då, första gången var jag inte beredd och gled av men sen funkade det att bara rida på framåt. Den provade bara några gånger och sen försvann beteendet helt. Du säger att du inte är rädd och det är bästa förutsättningen för att lyckas utan att ta till några andra speciella knep, bara vänta ut och rid på framåt.
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 935
Senast: Ramona
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 755
Senast: Askur2017
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 769
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 113
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp