Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Empire

Trådstartare
Min lille skit på snart 10månader vägrar äta fosforbalans och muskel.
Enligt uträknad foderstat skall han ha 3mått fosfor balans och en del muskel, muskel är på invänjning och får just nu 1½ dl. Men han vägrar att äta :mad:

Har försökt med torrt, lite fuktat samt blanda i lite betfor, men nej inte gott säger han! Så har ni något bra att komma med som gör att jag får i honom detta?
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Jag började med att blanda Krafft Muskel med lite betfor. Det är inte så gott och har en ganska äcklig lukt, så många hästar är lite skeptiska i början. Min har nu vant sig vid smaken och äter 600 g utan betfor i. Han tycker det är godare uppblött ;)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Jag har insett, genom mina egna åringar och tips här, att de inte äter något de inte fått lära sig att äta. Så om du har möjlighet att låta någon annan häst dela hink med åringen, så han ser att det går att äta, så hjälper det enormt mycket. :)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Min lille skit på snart 10månader vägrar äta fosforbalans och muskel.
Enligt uträknad foderstat skall han ha 3mått fosfor balans och en del muskel, muskel är på invänjning och får just nu 1½ dl. Men han vägrar att äta :mad:

Har försökt med torrt, lite fuktat samt blanda i lite betfor, men nej inte gott säger han! Så har ni något bra att komma med som gör att jag får i honom detta?

Ett alternativ är att ge vetekli i stället. Det kanske täcker både fosfor- och proteinbehovet.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Svarar alla.

Vogue: Skall prova med morötter och äpplen :)

Susu: Har provat med betfor, men han äter ändå inte.

Habina: Ja det skulle jag med kunna testa :)

MonteRose: Hur mycket vetekli skulle man behöva ge då? Ca/p kvoten är 3,5
och smrp/Mj är 4,6.

Enligt beräkning är hans behov 0,7kg muskel och 3mått fosforbalans.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Om det är 260 g protein du är ute efter så blir det över 2 kg vetekli vilket är väldigt stor volym så det var ingen bra idé :)

Själv gör jag en egen blandning av lusernpellets, potatisprotein och vetekli, vilket är de tre första ingredienserna i krafft muskel, så det passar mitt hö.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Jag får försöka blanda med rivna morötter och äpplen och hoppas på att han äter :)

Provade att ge lite i en hink med den andre han delar hage med, den andre åt och var glad för lite extra ;) och lill killen stoppade ner huvudet och tog en tugga.. men spottade ut det direkt :meh: torrt i och för sig, så får hoppas på att väl blandat med morötter och äpple slinker ner :D

För 2kg vetekli funkar ju inte. Tack för förslag ni som har svarat och gett förslag :)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Du får ha tålamod. För min ena, som bara ätit havre, tog det fyra tillfällen med kompis innan han började äta gröten med mjölk och pellets. :)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Börja vänja in långsamt, pyttelite äckel och jättemycket morot. Öka sedan äckel, så proportionerna ändras. På så sätt vänjer du in smaken.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Detta var nionde gången jag har försökt få i honom muskel och fosforbalans, nu med rivna morötter och äpplen, men han säger :wtf::eek::rage: blir skit sur när han hör box grannen äta och morsan sin.

Spelar ju ingen roll vad han erbjuds, jag t.o.m låtsades äta ur krubban, käkade själv morot och äpple, han blev nyfiken, dök ner i krubban men slängde upp huvudet och blängde på mig som om jag inte var riktigt klok! Tur jag har eget stall och är ensam jämt, annars hade nog folk funderat på vad jag gjorde djupt i krubban, tuggandes morot och äpplen :banghead:
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Har gjort det, men han vägrar äta, om det inte enbart är betfor eller lusern. Hade det till förra höt. Nu har jag blivit tvungen att köpa nytt då bonden fick slut på sitt :meh:
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Men det var väl inte nionde gången han åt med kompis? Du måste låta honom prova flera gånger tillsammans med kompisen. Då lär han sig att det är ok att äta.

Vad du som ägare gör med fodret tror jag att han bryr sig föga om. ;)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Haha.. Ja han blev i alla fall onekligen nyfiken på vad jag gjorde i hans krubba ;) Nej inte nionde gången med kompisen, får försöka fler gånger.

Han hade inte ätit upp under natten, gav massa riven morot och äpplen, bara några muskelpelletsar.

Blir lite orolig att han inte får i sig det som han så väl behöver, men får gå ut med en hink idag igen och prova.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Grötar ihop fosforbalans med betfor och lite pellets. Bara betfor så ratar han det men gröt kan han inte motså! :) Fosforbalans är ganska syrligt, tror det är därför dom inte riktigt vill äta det.
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Betfor gröt gillar han, skall prova ikväll och några dagar att ge endast fosforbalans separat med muskel, för att se vilket han ratar.

Finns det något "full" foder som man skulle kunna prova med?
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Mitt sto är en kräsen typ och det tog jättelång tid innan hon lärde sig att äta sitt nya mineral. Gick inte att blanda med betfor första gångerna, det ratade hon direkt och åt övrig mat runt om. Så jag provade blanda med rivna morötter vilket hon åt ett par tuggor av under en natt. Då provade jag med rivet äpple istället och det åt hon lite mer av. Så körde på rivet äpple en gång till, men då ratade hon det. Så jag provade blanda riven morot och äpple och då gick det ner första gången, men inte andra eller tredje... Så jag provade återigen med betfor, och då gick det ner en gång men inte andra gången. Jag fick växla "blötmat" i tre veckor innan jag äntligen kunde övergå helt till betfor. :D

Men vad gör man inte för sitt hjärtebarn? :P

Lycka till!! :)
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Mineralerna slinker ner, men det är väl muskel som verkar fungera sämst :(
Vet inte vad jag skall göra, han behöver ju ha i sig allt som han skall ha!

Jag får blanda allt i en stor spruta och spruta i mun på han :sneaky:
 
Sv: Hur få i unghäst fosfor och muskel?

Gett upp försöket med muskel. Var och köpte Protein special idag, gick ut i hagen med lite i en hink, och jodå det passade lill skiten :D skönt, nu får han i sig protein som han behöver :) Dom andra två får muskel så det var ju inte att kasta pengarna i sjön.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 940
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en uträknad foderstat som efter många om och men går ihop sig och har varit lite trixig då vi har mkt lågt protein värde i...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Kirre
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 027
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp