Bukefalos 28 år!

Hur fästa snabbspännena i draglinor och skakelremmar?

HannaZ

Trådstartare
Ja som rubriken lyder....

Köpt snabbspännen till draglinor och skakelremmar men hur ska de fästas?

Håller på att köra in min shettis och igår fick hon dra mig för första gången! :-)
 
http://adelssons.jetshop.se/korutrustning/sakerhetshake

Såna här, i två olika storlekar (till draglinor och skakelremmar).

OK! Jag har likadana, fast köpt mina på annat ställe.
Hur du fäster de i draglinorna beror på hur din svängel ser ut. Jag har fäst schakeln i en ögla som sitter i kanten på svängeln. Om inte du har en ögla där behöver du en adapter, dvs en del som blir ett vanligt omslag på svängeln och som sen har en ögla att fästa schakeln i. Här är ett exempel på hur de ser ut, fast kompletta med snabbkoppling http://www.driveout.se/snabbkoppling-med-omslagsfaste-zilco/304-0.
Själva snabbkopplingen fäster jag i draglinan med en adapter, http://adelssons.jetshop.se/korutrustning/trace-connector. Men jag har en bröstsele, och jag antar att du har en loksele? Jag funderar på om man då fäster linorna som vanligt i svängeln, men sen kan ha en adapter som länken ovan, och sen att fästa snabbkopplingen i dragringen? Blir lite osäker på hur det skulle bli, det är ju rätt så klumpigt och kanske inte är optimalt att ha mot hästens sida. Har inte använt loksele på länge så jag vågar inte svara på om det skulle kunna vara lämpligt.

Jag är lite osäker på hur du menar med att använda dessa i skakelremmarna? Är tanken att du ska ha mellan remmar och skaklar, får det plats? Eller ska du ha istället för skakelremmar, fästa schakeln i öglan och sen snabbkopplingen med någonslags adapter i skakeln?
 
OK! Jag har likadana, fast köpt mina på annat ställe.
Hur du fäster de i draglinorna beror på hur din svängel ser ut. Jag har fäst schakeln i en ögla som sitter i kanten på svängeln. Om inte du har en ögla där behöver du en adapter, dvs en del som blir ett vanligt omslag på svängeln och som sen har en ögla att fästa schakeln i. Här är ett exempel på hur de ser ut, fast kompletta med snabbkoppling http://www.driveout.se/snabbkoppling-med-omslagsfaste-zilco/304-0.
Själva snabbkopplingen fäster jag i draglinan med en adapter, http://adelssons.jetshop.se/korutrustning/trace-connector. Men jag har en bröstsele, och jag antar att du har en loksele? Jag funderar på om man då fäster linorna som vanligt i svängeln, men sen kan ha en adapter som länken ovan, och sen att fästa snabbkopplingen i dragringen? Blir lite osäker på hur det skulle bli, det är ju rätt så klumpigt och kanske inte är optimalt att ha mot hästens sida. Har inte använt loksele på länge så jag vågar inte svara på om det skulle kunna vara lämpligt.

Jag är lite osäker på hur du menar med att använda dessa i skakelremmarna? Är tanken att du ska ha mellan remmar och skaklar, får det plats? Eller ska du ha istället för skakelremmar, fästa schakeln i öglan och sen snabbkopplingen med någonslags adapter i skakeln?
Tack för ditt svar! Får köpa lite fler delar verkar det som.
Har en vanlig brösta, inte loksele. Ska höra vad dom har där jag köpt spännena.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Ok! men är det likadana spännen fast mindre du ska ha som skakelremmar? Vad har du för däckel? Då är jag inte riktigt med på hur de ska sitta.. Eller är det på bakselen?
 
Ok! men är det likadana spännen fast mindre du ska ha som skakelremmar? Vad har du för däckel? Då är jag inte riktigt med på hur de ska sitta.. Eller är det på bakselen?

Jag har nog dålig koll på terminologin... Det är remmarna fr bakselen som det ska vara liknande, men mindre, spännen i. Men jag hittade en bild där spännet sitter i ringen på bakselen och så sitter rem och spänne alltid kvar på skakeln när man inte kör.
 
Jag har nog dålig koll på terminologin... Det är remmarna fr bakselen som det ska vara liknande, men mindre, spännen i. Men jag hittade en bild där spännet sitter i ringen på bakselen och så sitter rem och spänne alltid kvar på skakeln när man inte kör.

Ah, då förstår jag hur du menar :) Jag har mina fästa mellan skakel och bakselen, tycker att det är smidigast eftersom jag vill förvara allt läder på samma ställe (dvs inte utomhus med vagnarna..)
 
Jösses mössa! Jag skulle vilja ha en sån där adapter till svängeln så att jag kan fästa med snabbspänne där, men 950spänn?!:eek: Finns det inget billigare?!
 
Jösses mössa! Jag skulle vilja ha en sån där adapter till svängeln så att jag kan fästa med snabbspänne där, men 950spänn?!:eek: Finns det inget billigare?!

Har du möjlighet att svetsa fast fästen? Det borde bli billigare även om du anlitar någon smed/mek verkstad.
Hur ser din svängel ut? Rund? Vilken diameter? Allt brukar gå och lösa med lite trix och fix..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
582
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
777
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 395
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp