Hur fan hittar jag medryttarhäst!?

Bukefalos 30 år!

Vem sa att jag var oerfaren?.I hög hoppning ja, men jag har hängt i två stall utanför min ridskola både att kolla på när hästägarna rider och själv lära mig teori, rida och hantera unghästar själv, hjälper en häst med rehab och bara göra stall sysslor. Men tack ändå ig
Det är jättebra att du gör allt det. Men är man 13 år kan man inte vara så rutinerad som tex en 30-åring som ridit sedan barnsben och redan haft egen häst att träna på ett gäng år etc. Det är ofta såna folk väljer för att hoppträna sina hästar.
Så varje lilla grej du gör ökar chanser med både utbildning och större kontaktnät.

Det är jättebra att du gör allt det. Men är man 13 år kan man inte vara så rutinerad som tex en 30-åring som ridit sedan barnsben och redan haft egen häst att träna på ett gäng år etc. Det är ofta såna folk väljer för att hoppträna sina hästar.
Så varje lilla grej du gör ökar chanser med både utbildning och större kontaktnät.
Jag sa inte att jag var lika rutinerad, bara att jag inte var oerfaren

Är man så ung så är man hyfsat oerfaren :)

Du kanske ska börja med att leta medryttarhäst, utan krav på vad du ska göra med den. Bara något som ger dig mer erfarenhet och referenser, och en tillräckligt vettig häst och ägare. Ska du hitta en snäll läromästare att lära dig hoppa på så lär du få gå till en ridskola eller annan form av verksamhet. Kan du väl rida väl på marken är det förövrigt inte särskilt svårt att hoppa. Det är vägen emellan hindren som kan vara svår.

En lite trevligare attityd hade nog inte skadat ditt sökande det heller.

Vem sa att jag var oerfaren?.I hög hoppning ja, men jag har hängt i två stall utanför min ridskola både att kolla på när hästägarna rider och själv lära mig teori, rida och hantera unghästar själv, hjälper en häst med rehab och bara göra stall sysslor. Men tack ändå ig
Jag är med i några medryttargrupper på Facebook för om det dyker upp någon perfekt till mina hästar skulle jag kunna tänka mig en medryttare. Och en av sakerna folk direkt faller bort på är just 13-åringar som beskriver sig som erfarna och kan rida alla hästar i den åldern, när man främst hållit på med ridskolehästar, det visar brist på självinsikt för mig. Jobbar du lite på attityden blir ditt letande nog enklare, i all välmening

När jag kommer leta ryttare till min ponny i framtiden kommer jag försöka gå via kontakter, eller någon ridlärare på ridskolan.

Jag är med i några medryttargrupper på Facebook för om det dyker upp någon perfekt till mina hästar skulle jag kunna tänka mig en medryttare. Och en av sakerna folk direkt faller bort på är just 13-åringar som beskriver sig som erfarna och kan rida alla hästar i den åldern, när man främst hållit på med ridskolehästar, det visar brist på självinsikt för mig. Jobbar du lite på attityden blir ditt letande nog enklare, i all välmening
Förlåt, men jag sa aldrig det heller. Jag sa bara att jag hade erfarenhet med en viss typ av hästar och jobb utanför ridning. Jag är inte en allmänt otrevlig person och förlåt om jag kom fram som det men man blir lite trött när flera personer säger samma sak om o om igen och får en känna sig dum att man ens frågade

Jag är vuxen och dressyrryttare med helt ok meriter. Men har ändå svårt att hitta ett samarbete där allting känns 100% perfekt. Jag står själv för att transportera hästen till träning och eventuell tävling. Jag har även köpt en egen sadel för att den skulle passa mig då jag nu dressyrrider hopphästar. Jag måste rida för tränaren hästägaren väljer och inte den jag själv skulle föredra etc. Att du som 13 åring utan meriter skulle hitta en häst du får satsa på hoppningen med är osannolikt. Ibland finns det folk som inte vill sälja av sina ponnier så det finns möjlighet att träna och tävla i hoppning utan att äga. Men de är väldigt eftertraktade och ny ryttare brukar hittas via kontakter.

Jag som dressyrryttare skulle gärna hitta någon som hopptränar min häst regelbundet. Men då vill jag ha någon som kan sina saker, som har en plan och erfarenhet och kan utbilda hästen.

Jag säger som många andra, försök komma med i en hoppgrupp på ridskolan. Sedan landet vara toppen om du som komplement hittar en medryttarponny. Men räkna med att det i sådana fall blir en som du främst rider ut på och om du har tur kan få träna dressyr på. Men du skulle utvecklas massor med det också!

När jag ville ha en medryttare för hoppträning på min ponny (fjording) valde jag att annonsera främst i vår ridskolas lokala fb och ville helst ha någon som red i hoppgrup. Och det fick jag också!
Jag skulle däremot aldrig ha släppt henne till en 13-åring utan kunnig ansvarig vuxen med.

Jag är vuxen och dressyrryttare med helt ok meriter. Men har ändå svårt att hitta ett samarbete där allting känns 100% perfekt. Jag står själv för att transportera hästen till träning och eventuell tävling. Jag har även köpt en egen sadel för att den skulle passa mig då jag nu dressyrrider hopphästar. Jag måste rida för tränaren hästägaren väljer och inte den jag själv skulle föredra etc. Att du som 13 åring utan meriter skulle hitta en häst du får satsa på hoppningen med är osannolikt. Ibland finns det folk som inte vill sälja av sina ponnier så det finns möjlighet att träna och tävla i hoppning utan att äga. Men de är väldigt eftertraktade och ny ryttare brukar hittas via kontakter.

Jag som dressyrryttare skulle gärna hitta någon som hopptränar min häst regelbundet. Men då vill jag ha någon som kan sina saker, som har en plan och erfarenhet och kan utbilda hästen.

Jag säger som många andra, försök komma med i en hoppgrupp på ridskolan. Sedan landet vara toppen om du som komplement hittar en medryttarponny. Men räkna med att det i sådana fall blir en som du främst rider ut på och om du har tur kan få träna dressyr på. Men du skulle utvecklas massor med det också!
Tack så mycket! Ja, då återstår bara problemet att hitta medryttarhäst överhuvudtaget... just nu hjälper jag min granne med rehab på hennes häst, jag tror att om han inte blir pensionär kanske jag kan bli medryttare på honom (busigt kallblod med ligament skada)

Det finns nog ingen hoppgrupp på min ridskola, bara enstaka träningar när jag har vanlig skola som ej funkar haha.. Men tack för tipsen! Jag ska kika mer på min grannes häst när och om han läker och se om jag kan hitta något på andra webbsidor, även fast anledningen jag skrev här var för jag inte kunde.. lycka till med din egen häst dock

Vi har häst i Uppsala och söker medryttare, men pga stallet måste det vara någon över 18. Så det är nog verklighet för många. Som yngre krävs det nog engagerade föräldrar som följer med till stallet och är beredda att köra transport vid behov tex.

Jag var medryttare när jag var i din ålder. Det var min mamma som ordnade det via en hon kände. Mamma kan inget om hästar men kände en som hade ett gäng travare. Ingen av dem var ridna men de kördes regelbundet. Mammas bekant var med och hjälpte mig "rida in" två. Jag satte det inom citationstecken för att de inte blev utbildade bara tränade att ha ryttare på ryggen! Sen när hästen fattat vad det gick ut på och fått bygga muskler tillräckligt så red jag ut tillsammans med hennes syster. Jag behövde skjuts varje gång. Först dit, och sen hämtas några timmar senare. Ingen välutbildad häst och jag fick ta vad som erbjöds men jag lärde mig mycket!

Mitt råd är att kolla vad du har för kontakter (föräldrar, kompisars föräldrar, kompisar osv). Engagera dig i ridskolan. Lär dig allt du får en chans att lära dig. Visa att du är ivrig att lära dig allt som har med hästar göra.

Vi har häst i Uppsala och söker medryttare, men pga stallet måste det vara någon över 18. Så det är nog verklighet för många. Som yngre krävs det nog engagerade föräldrar som följer med till stallet och är beredda att köra transport vid behov tex.
Tack så mycket, men mina föräldrar är inte så engagerade över huvudtaget... det är jag som sköter nästan allt inom mitt hästliv

Såklart! Jag menade inte att jag skulle träna hästen, en erfaren häst jag själv kunde utvecklas med. Vad vet jag om att träna hästar? Jag är 13
Där har du svaret, du är 13.
Finns det ingen ponnyridskola med medryttaresystem i närheten istället?
Här i vårt län finns flera sånna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat