Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Djurskyddet är inkopplat.Och själv orkar jag inte involvera mig mer gällande den människan.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Djurskyddet är inkopplat.Och själv orkar jag inte involvera mig mer gällande den människan.

Skönt att höra, hoppas de agerar snabbt..
Förstår att du vill lägga detta bakom dig nu.
Den lille såg glad ut över att vara hemma med sina små kompisar :love:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Även jag har följt tråden i tysthet. Blev både överraskad och tårögd av slutet på den hemska historien! Hoppas att halvblodet flyttas tas om hand av från djurskyddet, FV låter fullständigt tom i bollen!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag blir rörd till Tårar av denna fiiiiiiina bild på dina mycket nöjda hästar !
Jag tror inte att det blir någon anmälan eller liknande mot dig.
Men OM det skulle hända något, så har du ju heeeeeeeeeela buke med dig !

Hej från Hambo
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Lider också för den stackarn som är kvar :cry: Hoppas, hoppas att djurskyddet kan göra något. Stå ensam i sin egen skit utan mat..

Underbart för den lille att få komma hem, åtminstone!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Oavsett om man inte har någon häst eller djurvana så måste man ändå förstå att levande varelse behöver mat och vatten för att kunna leva så hur fastighetsägaren resonera i detta fall fattar jag inte alls :devil:

Hur kan man bara strunta i något som man ändå har iaktagit? f*n sådan passivitet gör mig så j*vla arg att jag vet inte vad.

Jag hade inte kunnat köra därifrån utan att sett till att den kvarlämnade hästen iaf hade hö och vatten och jag hoppas att någon gjorde det så att den iaf hade något tills djurskyddet kunde ta över. Snälla säg att någon gjorde det..
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Så skönt att hästen är hemma igen, måste ha varit en riktig mardröm!

Jag är ingen jurist, men åtminstone juriststudent och fick lite tankar av din historia.
Vad polismannen som sa att du inte fick hämta hem hästen pratade om måste ha varit självtäkt, "rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt", vilket är olagligt om gärningen inte är "färsk" (ca 24 timmar gammal). Visst, det kan FV teoretiskt sett anmäla dig för, men då skulle du säkerligen kunna åberopa ansvarsfriheten nöd som "föreligger när fara hotar liv, hälsa , egendom" vilket gör att brottet du begått inte längre ses som brottsligt.

Skulle människan försöka sig på att på civilrättsligt plan stämma dig för kontraktsbrott så verkar du ha tillräckligt med kött på benen för att påpeka att hon sagt upp kontraktet när hon bad dig hämta hästen. Detta förutsätter förstås att det inte framgår av kontraktet att det skulle sägas upp på visst sätt och att sms där inte stämmer in.

Som sagt, jag är absolut inte en kunnig jurist, men tänkte ändå att det kunde vara värt att skriva ner lite som enligt mig talat för att du inte behöver gå runt och oroa dig för eventuella anmälningar/stämningar. Vad som hursomhelst är jätteviktigt är ju att spara alla sms, och spara dem länge. Skulle FV försöka sig på något så kan det ta tid, så lägg över dem på något säkert ställe och släng dem inte!

Härligt att se lillhästen hemma igen, och lycka till med allt! :)

(källa: Brottsbalken kapitel 6, 9§ och kapitel 24, 4§)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hästen som blev kvar hade silage liggandes i hagen, inte mycket men det var vad som fanns enligt stallägaren.Hästen skulle få komma ut förstod jag det som men inte så länge vi var kvar pga stressen han fick när jag tagit ut min "fis".Vatten hade hästen i boxen eftersom vattenkoppar fanns i boxarna.
Jag varken ville/orkade involvera mig i den andra hästen då jag bara ville åka hem med min lilla.Jag tipsade stallägaren om vart hon kunde vända sig gällande kvar varande häst.Troligen ringde stallägaren fv då hon skickade sms till mig ganska så snart efter vi åkt därifrån.Jag förmodar att kvar varande häst höll på bra i boxen därav orolig stallägare.Stallägaren skulle själv iväg till jobbet och hade då inte möjlighet att se till hästen vid ev utsläpp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Onekligen: Intressant information du kommer med. Juridik är en snårskog och just när det gäller avtal mellan privatpersoner är det ännu snårigare. Att brott skulle föreligga är svårt att bevisa. Men jag har en känsla av att det mest är tomma hot, vi får hoppas det i alla fall.

Övriga: Jag fick sent igår tag på Peanuts förra ägare genom en bukefalist. Hon var inte intresserad av hästen eller något som hade med fodervärden att göra. Jag förklarade läget men det var inte av intresse. Tydligen hade hon hållit på i två - tre år nu att försöka få betalt och inte kommit någon vart. Däremot visste hon var hästen befann sig.....

Sen fastighetsägaren. Ja, visst borde hon kanske reagerat men jag kan samtidigt inte helt klandra henne. Vi är väldigt olika som människor och har helt olika inställningar till djur. Hon kanske prioriterade sin egen trygghet framför att göra något för hästarna? Hon förstod kanske inte riktigt hur illa det var? Det kan finnas miljoner anledningar som vi inte vet om och som vi aldrig får reda på. Till och med bland oss djurälskare som befinner oss här finns det ju ett och annat exemplar som inte skulle anmäla missförhållanden av en eller annan orsak. Det finns hästägare som reagerat på att andra hästar inte haft det så bra och rådfrågat här på buke vad de ska göra. Och då är det ändå hästfolk som är involverade, som vet vad en häst har för grundläggande behov.

Då har jag mycket svårare att förstå folk som väljer att medvetet blunda, folk som har kunskapen, som vet hur det bör vara men som inte orkar. Där det inte handlar om civilkurage utan istället egen bekvämlighet. De har jag inte mycket över för!

För att citera den ena hovslagaren jag ringde till: Sådana människor borde utrotas!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag varken ville/orkade involvera mig i den andra hästen då jag bara ville åka hem med min lilla..

Jag förstår att du ville därifrån, men kändes det inte jäkligt tufft att lämna den andra ensam kvar?

Jag tror inte jag hade klarat att åka utan att verkligen se till att djurskyddet gett den andra en dräglig tillvaro.

Vattenkoppar fanns skriver du, funkade den?

Nä, fy farao så folk kan bete sig mot djur! Hoppas fv får riktigt med skit för detta och att någon orkar eller vill ta sig an den andra hästen.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Övriga: Jag fick sent igår tag på Peanuts förra ägare genom en bukefalist. Hon var inte intresserad av hästen eller något som hade med fodervärden att göra. Jag förklarade läget men det var inte av intresse. Tydligen hade hon hållit på i två - tre år nu att försöka få betalt och inte kommit någon vart. Däremot visste hon var hästen befann sig.....

:eek:

Men hur i hela fridens!!

Jag hade åkt på stört och hämtat kraken om det hade vart jag!
Blir alldeles förtvivlad över hur en del kan tänka!

Stackars Peanut, vore det inte olagligt så hade jag kunnat hämta den och den fick bo hos oss... Vi har både plats och hjärterum ledigt hos oss..
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Åh, vad glad jag blev att lilla Dazzle hittades! :laugh:
Satt med en klump i halsen när jag läste tråden då det påminde mig om min häst jag lämnade ut på foder.. Tyvärr hade jag inte lika tur.. Han är borta förmodligen för alltid.. :(
Underbart att läsa om att det även finns lyckliga slut!

Kramar
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sen fastighetsägaren. Ja, visst borde hon kanske reagerat men jag kan samtidigt inte helt klandra henne. Vi är väldigt olika som människor och har helt olika inställningar till djur. Hon kanske prioriterade sin egen trygghet framför att göra något för hästarna? Hon förstod kanske inte riktigt hur illa det var? Det kan finnas miljoner anledningar som vi inte vet om och som vi aldrig får reda på. Till och med bland oss djurälskare som befinner oss här finns det ju ett och annat exemplar som inte skulle anmäla missförhållanden av en eller annan orsak. Det finns hästägare som reagerat på att andra hästar inte haft det så bra och rådfrågat här på buke vad de ska göra. Och då är det ändå hästfolk som är involverade, som vet vad en häst har för grundläggande behov.

Då har jag mycket svårare att förstå folk som väljer att medvetet blunda, folk som har kunskapen, som vet hur det bör vara men som inte orkar. Där det inte handlar om civilkurage utan istället egen bekvämlighet. De har jag inte mycket över för!

För att citera den ena hovslagaren jag ringde till: Sådana människor borde utrotas!

Ursäkta men jag köper inte det där. Om personen inte har något handikapp som gör att personen inte förstår att djur behöver mat för att klara sig så köper jag inte alls den ursäkten. Grundläggande ett djur behöver vatten och mat för att leva är inget svårt alls att förstå.

Och dessutom verkade det ju som personen i fråga inte alls tog tag i det när ni var där eller?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

:eek:

Men hur i hela fridens!!

Jag hade åkt på stört och hämtat kraken om det hade vart jag!
Blir alldeles förtvivlad över hur en del kan tänka!

Stackars Peanut, vore det inte olagligt så hade jag kunnat hämta den och den fick bo hos oss... Vi har både plats och hjärterum ledigt hos oss..

Håller med. Stackars häst som både råkar ut för en korkad ägare och fodervärd.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Klart det kändes tufft,förjävligt,hjärtslitande.Men efter att jag äntligen efter 2 veckors helvete rent ut sagt äntligen fått tag på min ponny så ville jag bara därifrån.Stallägaren var väldigt trött på fodervärden.Stallägaren hade fått uppoffra massor av tid utöver det avtal de sins emellan skrivit gällande boxplatserna.Hon var på både fodervärd och dennes syster de tillfällena de var på plats.Hon behandlades/behandlas lika illa av fodervärden via sms och samtal som jag mottog av fv.Hon visste ju så pass att djuren måste ha mat,skötsel men vad skulle hon göra mer än det hon gjort. Jag kan inte återge allt hon berättade men jag förstod att stallägaren gjorde vad hon kunde. Hon kan väl knappast börja köpa hästfoder,strö utöver allt annat hon inte fick betalt för av fv? Ut och insläpp hade de överrens kommit om 1gg/veckan likaså mockning.Men även detta lämpades över mer och mer på stallägaren.
Jag kan inte argumentera på deras vägnar här då jag inte känner någon utav dom ej heller har kontakt.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

:eek:

Men hur i hela fridens!!

Jag hade åkt på stört och hämtat kraken om det hade vart jag!
Blir alldeles förtvivlad över hur en del kan tänka!

Stackars Peanut, vore det inte olagligt så hade jag kunnat hämta den och den fick bo hos oss... Vi har både plats och hjärterum ledigt hos oss..

Jag kan bara hålla med dig!!! :mad:

Hur kan man låta sin häst bli misskött???
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hon kan väl knappast börja köpa hästfoder,strö utöver allt annat hon inte fick betalt för av fv?.

Jo, jag tror nog att stallägaren är skyldig att göra det!?

Har själv haft inhyrda i mitt stall och då jag kollade upp regler och sådant så verkade det som om att man som stallägare är skyldig att se till att djuren man inhyser har det som dom behöver, dvs köper ägaren inte mat, då får stallägaren göra det, och sen i sin tur ge räkningen till hästägaren.

Visst är det väl så? Någon som vet mer säkert?

Hursomhelst så låter väl ingen normal människa ett djur stå och svälta eller på annat sätt lida i ens eget stall bara för att man är på något sätt på kant med ägaren! Då är man inte normal!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Åh, vad glad jag blev att lilla Dazzle hittades! :laugh:
Satt med en klump i halsen när jag läste tråden då det påminde mig om min häst jag lämnade ut på foder.. Tyvärr hade jag inte lika tur.. Han är borta förmodligen för alltid.. :(
Underbart att läsa om att det även finns lyckliga slut!

Kramar

Berätta om honom och hans fodervärd så kanske vi kan hitta honom!!! :idea:
Buke is power!:D
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Går det att följa upp anmälan till Djurskyddet på något sätt, att se om något verkligen blir gjort?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Går det att följa upp anmälan till Djurskyddet på något sätt, att se om något verkligen blir gjort?

Undrar oxå, kan man ringa och puscha dom på något sätt?

Vi alla vet väl hur myndigheter kan vara! :grin:

Trots att jag inte alls känner till ägare eller häst så gråter jag inombords..fy så hemskt det är..
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 393
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp