Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Gud vad skönt att den lille kom till rätta. Synd bara att det fanns en till häst som skulle behövt samma insats som din ponny. Får hoppas att den pållen får ett lyckligt slut på historien också.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja,jag vet inte vad som gäller när man hyr ut eller man hyr in sig.
Hela situationen var olustig med tanke på hur illa stallägaren verkade tycka om fv.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, som anmälare till "djurskydd" kan man ringa och kolla hur det går - det är faktiskt att rekomendera! :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men så bra, då kanske Bananas kan ringa dem och trycka på lite! Hoppas verkligen att de agerar, och gör det snabbt.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nu har jag följt hela tråden med spänning! Det är underbart att ponnyn är tillbaka!:banana:

Vi har haft en liknande människa i vårt stall, dock så stal hon mer saker än hästar. Betalade inga hyror, plockade sadlar ur transporter på tävlingar, tog allt från mat, småsaker till utrustning i stallet. Hon hade en häst på "utbildning" som hon sedan skrev över på sig utan riktiga ägarens vetskap. Hon var mycket duktig på att manipulera så om vi ringde riktiga ägaren så trodde de inte på oss. Tror dock att hästen kom tillbaka till sist när ägaren insett allvaret. Hon gjorde en hel del brottsliga & dumma saker som inte hade med hästar att göra oxå. Vad hon än gjorde som kom ingen åt henne. (Ingen vågade efter att hon försökt förgifta en häst.) Hon flyttade själv ofta & blev ofta uppsagd i stall. Polisen kunde inte hitta henne efter en stöld på hennes jobb eftersom hon bara flyttade. Dock så hittade de henne när de letade efter stulna sadlar, men vad jag vet gick det inte att sätta dit henne trots att hon hade alla sadlarna. Jag har träffat folk som nyligen lärt känna henne & de har avgudat henne. Usch vilka rykten hon har spridit till sitt försvar. Vad man än berättat för nya människor så har hon redan berättat en helt annan version för dem. Dock råkar de illa ut till sist i alla fall tyvärr.

Jag har dock hört om ett rykte att kronofogden plockade hennes tidigare hästar när hon var skuldsatt.

SÅ: Är FV eftersökt av kronofogden? I så fall tycker jag ni ska ringa & berätta att hon har en häst stående i stallet. Med tanke på att fastighetsägaren inte fått betalt för stallhyrorna så kan h*n lämna dem för indrivning, & kanske kan hästen tas ifrån FV snabbare än vad djurinspektionen gör... Bara en tanke.

Annars håller jag tummarna att halvblodet kommer långt bort från henne på något sätt & så jublar jag till de snälla bukefalisterna och för att lillen är hemma igen! UNDERBART!:bump::banana:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*
Håller med flertalet här och :cry: för den andra hästen.

Hade det varit en av mina gamla hästar så hade jag hämtat den och försökt ordna något. Hoppas någon kan ta hand om den snarast i alla fall! *förbannar att hon inte har råd med 3 hästar*
Stackaren :cry:

Men skönt att den lilla i alla fall är räddad. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Vilken berättelse, eller snarare vilken människa! :eek:
Jag håller alla tummar för att den kvarvarande hästen får ett lika lyckligt slut som Dazzle och att djurskyddet får tag på människan och tar om hand hästen så snart det bara går. Stackarn, alldeles ensam och olycklig. :(
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

ja ush, nu har man ju nästan ont i magen av att veta att den stackaren står där alldeles själv. Hur man som fd ägare eller vad människan som hade den innan nu är kan låta den stå kvar där då :( Jag hade varit där på studs och sett till att min häst fick det bra. Men så hade jag inte kunnat åka därifrån och lämna den själv heller och bara hoppas att det löser sig. är alldeles för blödig för det. Jag hade säkert lastat på den andra med och sen hade väl hon fått anmäla bäst f-n hon vill helt enkelt.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Till flera:

Jag tar lite illa vid mig av "kritiken" ni ger angående hästen som lämnades kvar. Helt realistiskt om ni hade varit i den här situationen.. Vad hade ni gjort mer än vad som redan är gjort?

TS har ringt till hästens fd ägare (eg. fortfarande ägare eftersom h*n inte har fått betalt).
TS har även ringt till djurskyddet.
Shettisar har haft ett rent helvete med FV under en längre tid och riskerade redan en hel del genom att hämta SIN häst.

Och visst kan vi tycka att skimmelns förra ägare ska åka och hämta hem sin häst bums på en gång, men vad vet väl vi i vilken situation h*n befinner sig i. Svårt ekonomiskt, sjukdom, etc etc.

Visst har jag god lust att köra dit och ta med mig hästen hem, men gud vet hur många lagar jag bryter mot då!? Och vilka människor jag skulle ha efter mig? För vad jag har förstått så är inte den här människan (och hens vänner) att leka med. Och vill absolut inte lämna ifrån sig eller sälja någon häst.

Jag kan tänka mig att Shettisar redan mår grymt dåligt över att vara tvungen att lämna hästen. Varför späda på det ännu mera?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hon behöver inte alls ta det som kritik, alla är vi olika och hon gjorde vad hon tyckte var bäst men JAG personligen hade inte klarat av det. Men så är jag som sagt väldigt blödig med
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Instämmer, det hade inte alls varit bra att ta hem skimmeln eftersom det troligen skulle bli så att han fick åka tillbaka igen och då kanske shettisar står med ett stort skadestånd på halsen och hästen får likväl hamna i f.v. ägo igen. Bättre att djurskyddet har ögonen öppna och förhoppningsvis gör en permanent omhändertagning med stöd av lagen för allas skull.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Berätta om honom och hans fodervärd så kanske vi kan hitta honom!!! :idea:
Buke is power!:D

Jätte snällt verkligen, men detta var ett år sedan han försvann.. Känns hopplöst nu tyvärr. :(
Men det är väldigt svårt att släppa och gå vidare, man spanar alltid lite extra när man åker förbi hästar i hagar eller tittar på hästannonser i hopp om att man skall hitta honom en vacker dag.

Håller tummarna för ett lyckligt slut även för skimmeln.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ett knapplån för enkelhetens skull..

Det är en svår moralisk frågeställning som följer med den här historien. Jag har fått många många pm från bukefalister som är genuint oroade över skimmelns situation. Jag förstår och jag känner likadant men det är svårt att agera om man inte vill gå utöver lagens råmärken.

Det som försvårar i den här diskussionen i just den här tråden är att ni inte får alla fakta i det som hänt, bara stora drag och många gånger avkodat. Om ni läst alla hot som skickats på sms, hört de meddelanden som talats in på ägarens telefonsvarare hade ni nog också förstått att ni inte hade att göra med en psykiskt stabil person. Hade ni klarat av att begå brottet att stjäla en häst och ta den med er hem dit fodervärden hittade? Klarat av dag efter dag att vara ensam mitt ute i skogen när mannen var på arbete och ingen i närheten som skulle kunna komma till hjälp?

Så låt oss se till alternativen som kommit upp här bara för att reda ut det och stilla den moraliska diskussion som uppstått. Alla är vi överens om att Peanuts inte har det bra. Ingen tvekan om det. Vad finns det då för valalternativ? Följande gjorde vi:
- Vi kontaktade djurskyddskontoret i Kristianstad och förklarade hur läget var, att det fanns risk för att hästen snart blev flyttad och att den då skulle försvinna, att det fanns ett pågående ärende i tingsrätten angående hästen och att de i egenskap av myndighet kanske skulle kunna vidarebefordra informationen till polis eller tingsrätt. Jag blev uppringd av djurskyddsinspektör på plats som bara hade tittat in i stallet och sett att det inte fanns mat, strö och att luften var tät av ammoniak. Han kunde inte göra mer utan fastighetesägarens tillåtelse och behövde hennes nummer, vilket jag letade fram till honom. Vad sen djurskyddet gör går inte att påverka eftersom det är styrt av den djurskyddslagstiftning som finns.
- Vi kontaktade tidigare ägare som inte visade intresse för hästen och som inte hade några äganderättsanspråk på honom eftersom mer än hälften av köpesumman var betald. Han var därför att anses som FV´s häst och det som kvarstod av betalningen låg på kronofogden för indrivning.

Dazzles ägare hade kunnat sticka till Peanuts av det hö hon hade med sig i transporten (inte mycket, det var en minishettis hon skulle transportera) men vad hade det gjort för skillnad för hästen? Han hade fått en liten munsbit och djurskyddsinspektören hade kunnat konstatera att hästen visst fått mat, det fanns ju hö när han var där då.....

Allt annat utöver det som skrivits ovan hade varit brottsligt. Förutom möjligtvis att släppa ut hästen, men eftersom att den var hysterisk när Dazzle togs ut skulle inte jag vilja ansvara för eventuella skador efter sprängda staket. Hur stora skadeståndsanspråk skulle inte Dazzles ägare fått haglandes över sig då?
Hon kunde tagit hästen med sig, ja, men det hade som jag skrev ovan dels varit brottsligt och dels direkt farligt med tanke på konsekvenserna från fodervärdens och fodervärdens familjs sida.
Köra dit med foder? Javisst, hon kunde kört 5 mil enkel resa för att utfodra någon annans häst. Hur länge då? Det hade bara varit livsuppehållande åtgärder ändå.

Enda sättet att komma åt sådana här människor är den laglydiga vägen, hur moraliskt illa det än är. Att reagera är bra, men att agera är inte alltid så bra om man inte håller sig inom lagens ramar.

Många har frågat hur man kan lämna en häst bakom sig och bara åka? Jo det kan man om man måste och om man vet att man gjort vad som står i ens makt att göra. Man är nog väldigt glad att man kom därifrån helskinnad och att man åtminstone lyckades rädda sin egen häst. Hade fodervärden varit på plats hade inte Dazzle varit hemma nu....

Och hur ställer man verbalt en psykiskt instabil människa mot väggen och kräver att hon ska ta ansvar för sina handlingar? Det handlar inte om att vända ryggen till, det handlar om att försöka göra allt som står i ens makt att gå den rätta vägen och att klara sig själv därifrån för att kunna få åtminstone sin egen häst med sig.

Historien är inte slut här. Fodervärden är helt övertygad om att hon har äganderätten till Dazzle eftersom Dazzles ägare hämtade honom utan "tillåtelse". Vill det sig illa står fodervärden med en transport utanför ägaren stall en dag och tar honom med sig. Tänk att leva i den rädslan!

Det är beundransvärt att så många engagerar sig i Peanuts öde men jag kan bara beklaga att vi är ganska så låsta med det tama djurskyddet vi har i Sverige (min personliga åsikt). Jag har anmält missförhållanden tidigare, och då värre fall än det här, utan att mycket har hänt. Men annat kan man inte göra utan att begå brott och jag är inte förespråkare för att ta lagen i egna händer. Om vi börjar göra det, hur skulle samhället då se ut?

Bli aktiva i djurskyddsföreningar istället, alla vi som sitter här på buke och förfasar oss över djurens situation kan tillsammans påverka och göra skillnad genom påtryckningar som överförs via rätt kanaler. Det är för mig enda vägen att förändra.

Men så är jag inte 20 längre och har den där underbara brinnande lågan som många bukefalister har. Jag beundrar verkligen era reaktioner och att ni har ett så pass starkt och medkännande hjärta. Det hedrar er att ni kan engagera er så mycket.

Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva i det här. Naturligtvis kommer jag att göra en återkoppling med djurskyddet för att få uppdatering i vad som hänt i Peanuts fall och det skriver jag in i den här tråden. I övrigt hoppas jag på att historien med Dazzle får ett lyckligt slut även för hans ägare och att alla hot slutar komma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jätte snällt verkligen, men detta var ett år sedan han försvann.. Känns hopplöst nu tyvärr. :(
Men det är väldigt svårt att släppa och gå vidare, man spanar alltid lite extra när man åker förbi hästar i hagar eller tittar på hästannonser i hopp om att man skall hitta honom en vacker dag.

Håller tummarna för ett lyckligt slut även för skimmeln.



Jag tror inte alls det är försent!

Trotts allt så fick TS ju via denna tråd reda på vem som äger skimmeln!

Ge det ett försök iallafall! :laugh:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

En tanke som slog mig är att om någon är beredd att köpa Peanut av den egentliga ägaren, så kan de kanske PMa dig och be om telefonnummer?
Så kommer Peanut till någon som bryr sig!

Vad vill ägaren ha för hästen?
Hur gammal är den (ung)? Och utbildning?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kortfattat; jag kan hjälpa dej och hämta hem din häst från en uppenbarligen väldigt störd person. INNAN hästen far illa. Kontakta mej på nåt sätt
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
923
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp