Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Aha så bara FV som flyttat, inte hästen. Läste väl för fort som vanligt.:crazy:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Hästen vet inte ägaren Övht vart den är.

Om jag förstod det rätt (kan ha missförstått) så gav FV en adress när kontraktet skrevs, en adress som den redan flyttat ifrån för flera månader sedan redan när kontraktet skrivits.
Sedan vägrar den ange vart hästen står från början till slut.

Men det var så jag läste texten, kan vara jag som har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Du kan kanske spåra FV via birthday.se? Sen finns det ju flera mindre lagliga sätt att få tillbaka hästen på om ägaren upplever att för lite händer... :angel:
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Du förstod rätt. Ägaren vet inte var hästen befinner sig, den står inackoderad i ett stall som tillhör någon annan (som fodervärden vägrar säga vem det är). Fodervärden i sig bor i lägenhet på ny adress som ägaren fann via skatteverket och fodervärdens personnummer.

Tack snälla till alla er som erbjudit sig att hjälpa till. Jag kan pm:a exakt ort men anger den inte här. Dock kan jag skriva att hästen lär befinna sig någonstans i nordöstra Skåne och det är ingen ridhäst utan en liten en det handlar om.

Tror att ägaren satt ut efterlysning på Buke i skrivande stund.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Fy vilken hemsk historia.
Vilken vidrigt sjuka människor det finns! :mad:

Hoppas verkligen det här löser!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, hör av dig om det drar ihop sig, vi ska nog kunna hämta hem en häst om det kommer till den praktiska biten av historien. Korttidsplats kan också ordnas.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Har läst annonsen. Be dom lägga till att hästen var till salu men att kontraktet gått ut och att FV nu vägrar uppge vart ponnyn finns. Annars vet man inte varför annonsen ligegr ute och kan vara tveksam till att ge information till ägaren.
För allt vad de vet kan ju den som har ponnyn idag ha sagt att den köpt ponnyn.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

En polisanmälan om trackasserier, egenmäktigt förfarande och...förtal(??) borde åtminstone gå att få till.

Ni kan ringa 114 14 redan nu och höra hur du kan gå till väga, varför vänta?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Om FV hotar med att hästen står ute och inte tas om hand ordentligt skulle jag också ringa länsstyrelsen (djurskyddet) i området. Förhoppningsvis är det bara tomma hot, men det skadar inte att etablera en kontakt där. Med lite tur har de koll på "skumma" stall i området där det varit strul förut för chansen är ju stor att det är i ett sånt stall denna pålle står.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Kontraktet har dessvärre inte löpt ut. Ägaren läser vad ni skriver här. Tack för tips!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det visste jag inte att man kunde ringa under "helgtid" till polisen och fråga. Ska vidarebefordra informationen till ägaren, tack!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men djurskyddet är väl bara anträffbara under vardagar om det inte går att bevisa att djur far illa? Och det kan ju vara svårt att lämna information till dem när man inte ens vet var hästen befinner sig. Det går ju att ange fodervärdens namn, men de i sin tur har ju sekretess att tänka på. Men det är ett alternativ att ta hänsyn till. Tack!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, du har rätt. Tänkte inte så långt. Tur att någon är vaken, för jag är det tydligen inte.
Fodervärden är skyldig enligt avtal att transportera tillbaka hästen till ägaren om denne säger upp kontraktet. Så har inte skett trots löfte, istället meddelande om att hästen skulle läggas ut på annons och säljas. Ägaren vill hämta sin häst men blir vägrad information om var hästen befinner sig. Det är en riktigt ruggig moment 22 situation.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men djurskyddet är väl bara anträffbara under vardagar om det inte går att bevisa att djur far illa? Och det kan ju vara svårt att lämna information till dem när man inte ens vet var hästen befinner sig. Det går ju att ange fodervärdens namn, men de i sin tur har ju sekretess att tänka på. Men det är ett alternativ att ta hänsyn till. Tack!

Och om de har fått in en anmälan om en shettisfux som går ute och börjar se eländig ut? Risken är liten men väl värd ett samtal, på måndag om det inte går att nå dem under helgen. Ni kan ju lämna ut information om hästen. De är inte allihopa trista byråkrater som åker runt och letar fel... ;)
Och är nu stallägaren veterinär så är det inte omöjligt att LS kan ha något tips på vart ni ska leta.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det är klart man kan det, det är ju deras "allmännummer" som man kan ringa jämt för att t.ex. lämna tips och fråga om saker.
Det är ju bara i nödlägen som 112 används för att nå dem :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

:eek: Men hjälp! Vad finns det för människor egentligen?

Jag hoppas att hästen hittas och kommer långt bort från denna FV som verkar vara lite...mentalt utmanad.
Men förhoppningsvis är det bara ett hot att hästen får stå ute dygnet runt, men anmäl till länsstyrelsen (djurskyddet) på måndag. Det är ju ett reellt hot för en häst att stå ute dygnet runt i det här vädret. De kanske även kan hjälpa er vidare med hur detta kan lösas?
Det finns en del (de flesta hoppas jag :)) bra människor där som förhoppningsvis kan hjälpa er.

Tyvärr varken bor eller känner jag någon i det området, annars hade jag gärna hjälpt till
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Om inte annat så anmäler du människan för hot mot dig, förutsatt att du har alla sms sparade.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Pm:a om det är nåt jag kan göra med...
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 625
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp