Bukefalos 28 år!

Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ringa vet blir nästa steg, frågan är hur de uppfattar sin tystnadsplikt? Är det t ex ok att be dem ringa till det poliskontor som handhar utredningen och meddela vistelseort på hästen eller de begår ett brott då?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

har ingen aning hur det gr till i sverige... men ring och fraga, da far du svar.. de kanske inte kan saga rent ut var ponnyn ar men de kan saga FV ar kund hos dem eller inte.. utan att lamna ut nagra uppgifter sa att saga..

en idea, om du har olika stallen hon har stallat pa, gor en lista fran den "sista" till den som hon var senast hos. Satt in stallena pa en karta (kop i bokhandel) med knappnalar och sen se vilket omrade hon ror sig..

Sen forstas folja henne, det ar inte forbjudet (tror jag). Och ocksa forsok hitta var hon arbetar. Igen, ga dit och satt henne pa "pottan" och fa reda pa var hasten ar.. Hon kan vagra men det ar ju i henes interest ocksa att bli av med pallen..

Jag tycker som ngn sa att ni skall kontakta polisen igen, det ar ju stold per se. De kanske inte ser det som sa, men sag du far inte tillbaka din hast, DET kallar jag stold...

Vantar pa mer updates.. hoppas det finns en ljuspunkt snart..
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag finns i närheten av Närke/östergötlands gränsen om det kan vara till hjälp. Men vad jag förstått så är häst och FV mera söderut. Jag hjälper gärna till om jag kan!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Precis min tanke också, ringa distriktsvet som kanske vet nåt...
Jag ska till Kristianstad i morgon och kan luska lite om jag bara vet var jag ska börja ! Pm:a gärna !!

Hej från Hambo
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag bor i Lund, och råkar ha bil den här veckan. PM:a om det finns något jag kan hjälpa till med! Jag kan ringa runt, åka och leta, eller vad som helst :)
/Maria
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Det är ju bara f*n att man bor i Stockholm, på tok för långt ifrån. I förrådet ligger ett luftgevär, skulle gärna ha nåt rejälre men man tager vad man haver..grr. :mad:

Fick en klump i magen av första inlägget, som bara växt medan jag läst tråden och nu sitter jag nästintill gråtfärdig. Vilka människor det finns. Jag..fattar inte.

Jag kan bara säga att jag håller tummarna hårt och ber att upplösningen till denna vidriga historia ska få ett bra slut. Lycka till, håll i varann och ge inte upp!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag hade åkt hem till fodervärden utan vittnen och så hade jag grabbat tag i vederbörande och klippt till henne. ( Antar det är en hon).

Smack!

-Var är min häst????

Smack!

-Var är min häst!!!!

etc

Tills jag hade fått ett resultat.

Det låter kanske galet men om jag inte kunnat reda ut det på laglig väg hade jag tagit till nävarna för att få fatt i min häst.

Men innan det gått så långt hade jag gjort allt för att reda ut det lagligt.

( Mina hästar betyder oerhört mycket för mig nämligen).
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag var med och hjälpte en vän att få hem sin häst igen efter den hade försvunnit.

Den hade enl stallägaren ( som var delägare i hästen) lämnats ut på foder för att den inte passade i verksamheten. Sedan vägrade personen tala om var hästen fanns. Till slut fick min vän reda på att en kvinna i byn X hade hästen på foder. Vi kör dit och personen vägrar först medge att hon har hästen, men vi pressar lite och då påstår hon att stallägaren skänkt henne hästen och hon vägrade tala om var hästen fanns.


Min vän var jätteledsen och började gråta hon var jätterädd att stallägaren slaktat hästen. Eller att "fodervärden" och "stallägaren" var i maskopi för att sälja hästen och behålla pengarna själva.

Det var en jäkla soppa kan jag meddela.

Sedan hotade "fodervärden" oss med att tillkalla polis...

"Bra- vi återkommer" sade jag och så körde jag och vännen till närmaste polisstation och förklarade det hela. Vi fick med oss ett par stöddiga poliser och åkte tillbaka igen till "fodervärden". Denne var INTE så tuff när vi kom med blåljus- utan gick med på att ta med polisen och min vän dit hästen fanns.

Exakt hur ägandeförhållandet var mellan min vän och stallägaren var kommer jag inte ihåg för detta var för mer än 10 år sedan, men det slutade med att min vän fick tillbaka hästen.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

kl

Jag bor i nordvästra Skåne och kör gärna runt och letar efter hästen, alt. hjälper till med annat. PM:a gärna om jag kan göra något!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Usch vilken hemsk situation! :eek:
Lycka till med detektivarbetet, önskar att jag kunnat hjälpa till! =/
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*delvis knapp*

Så hade jag också kunnat tänka mig att göra! :devil:


Fy vilken människa! :mad:

Säg till om man kan göra nått!!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*lite KL*

Bor utanför Ystad, har lite kontakter runt Markaryd/Laholm. Hjälper gärna till om jag kan!

Håller tummarna för er och den lille pållen!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Svarar er alla: tack så otroligt mycket för ert engagemang. Vi har fått något nytt uppslag ikväll. Jag ringde runt till privatpersoner (efter adress på Eniro) och fick ett napp. En kvinna som inte kunde nåt om hästar men som hade en arbetskamrat med häst. Jag fick numret och det var en makalöst trevlig tjej som hade många många kontakter i området. Hon skulle börja på detektivjobbet i morgon. Det handlar om ridanläggningar, tränare, vänner med hästar osv. Kanske det kan ge något?

Annars tror jag att hela listan snart är avbetad. Från ridsportsbutiker, stallägare, hovslagare, foderleverantörer, männskor som bor på adresser i närheten, tränare osv. De flesta har hört talas om fodervärden och har inget gott att säga om varken henne eller hennes familj. Men vi kommer inte närmare än att hon befann sig "där eller där" kanske för 6 - 9 månader sen.

Vi har också fått reda på vad hennes egen häst heter och det är till viss hjälp. Nu återstår fler boxuthyrare och veterinärer, sen är det tomt på idéer.

Tack till alla!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men vet ni var hennes familj finns ?
Dvs Mamma+pappa ?
Dom flyttar nog inte runt likadant som FV ...?
Vi skulle samla hela buke och åka och ställa oss utanför deras lägenhet/ hus och skrika :
GE OSS HÄSTEN GE OSS HÄSTEN
Skämt åsido ( kan behövas i all bedrövelse ) kanske man kan gå den vägen, genom hennes föräldrar ?

Hej från Hambo
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Svarar er alla: tack så otroligt mycket för ert engagemang. Vi har fått något nytt uppslag ikväll. Jag ringde runt till privatpersoner (efter adress på Eniro) och fick ett napp. En kvinna som inte kunde nåt om hästar men som hade en arbetskamrat med häst. Jag fick numret och det var en makalöst trevlig tjej som hade många många kontakter i området. Hon skulle börja på detektivjobbet i morgon. Det handlar om ridanläggningar, tränare, vänner med hästar osv. Kanske det kan ge något?

Annars tror jag att hela listan snart är avbetad. Från ridsportsbutiker, stallägare, hovslagare, foderleverantörer, männskor som bor på adresser i närheten, tränare osv. De flesta har hört talas om fodervärden och har inget gott att säga om varken henne eller hennes familj. Men vi kommer inte närmare än att hon befann sig "där eller där" kanske för 6 - 9 månader sen.

Vi har också fått reda på vad hennes egen häst heter och det är till viss hjälp. Nu återstår fler boxuthyrare och veterinärer, sen är det tomt på idéer.

Tack till alla!

Tror jag missat lite men vart TROR ni hästen finns??

Bor i Ljungby å kan luska om det behövs.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

OK ni har namn pa FV hast, och ni vet var FV bor. Ring till Distriktsveterinaren i det omradet och andra private vets ocksa och forklara situationen igen. De kanske har haft ngt med FV egen hast att gora. Och pa sa satt kanske ponnyn finns dar den andra hasten ar. Langsokt jag vet men letar man efter ngt ar alla spar viktiga..

Ni har gatt igenom hela listan. Nar den ar gjord, borja om igen. Det kan vara bara en liten sak som ni missat och det kan vara den losande pusselbiten..

Jag haller fortfarande fast med att ga till lokal tidning och fa ut bild pa hasten (ponnyn) dar samt historien. NGN maste ju lasa och de kanske vet ngt.. Verkar ju inte som polisen vill gora ngt..

Hall oss uppdaterade.. lycka till
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Uppdatering tisdag morgon;
Ägaren har fått sms från fodervärden med okvädesord och där hon också skriver att hästen är såld, vill att ägaren ska skicka papper. Inte lite magstarkt!
Ägaren har varit i kontakt med polisen som fortfarande inte kan göra något. Först blev hon kringkopplad eftersom ingen visste var ärendet låg någonstans, sen upplyst om att det fortfarande var civilrättsligt (inget uppsåt förelåg) och slutligen förbjuden att hämta sin häst om hon hittar honom utan att kontakta polisen först.

Det här är ju bara inte sant. Jag är fullständigt mållös. Underbara Sverige...
Djurskyddet går inte att nå, polisen slår ifrån sig och nu blir hon dessutom förbjuden av dem att hämta sin häst? SIN häst? Herregud, säger jag bara.

Rundringning till veterinärer gav ingenting, alla kände till fodervärden men hade inte varit där på länge. Nu ska ägaren ringa Deckeman och hoppas att han har tid att ta sig an ärendet. Det som händer då är att en stämning lämnas in till tingsrätten och fodervärden tvingas uppge var hästen är. Om inte kan sen tingsrätten begära polishandräckning. Men hur långt fram i tiden är vi inte då?

Vi ger inte upp hoppet och alla utvägar är inte förbrukade, men det börjar se lite mörkt ut nu.

Annonsering i lokala tidningar är något fodervärden överväger just nu. Bäst hade varit om de gjort ett reportage, men jag tror inte nyhetsvärdet är så stort, tyvärr.

Återkommer under dagen.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ska jag vara ärlig tror jag en artikel i lokaltidningen ger bättre resultat än en advokat. Särskilt med tanke på priset.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nyhetsvärdet KAN vara rätt stort ända. En stackars liten ponny som farit illa, det väcker medkänsla!

OM hästen är såld så bör ni ju få den tillbaka, köparen måste ju ändå ha fått en misstanke om att allt inte stod rätt till i detta fallet och borde ju anat ugglor i mossen.

OM den är såld, så kan den ju tyvärr finnas i andra delar av landet också. Även om det är mest troligt att den är kvar i södra sverige. Ring Aftonbladet! Jag har för mig att de skrivit om något sånt här innan! Och Ridsport, det var inte länge sedan de hade ett sådant repotage!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 288
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp