Hur får jag hem min häst? *låångt*

Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

till TS:

Idioter sager jag. Tankte pa en sak, kanske fv sager att hasten ar ute, men egentligen star varm och fin inne. Men sager detta da FV verkar vara en total idiot i alla fall.. Da kan det ju bli svart att ha ngt att sta pa nar du ringer till Lansstyrelsen. Dock kan sagas, att det finns misstankar att sa och sa hast som finns i detta omradet ar tvingad att sta ute..

Sen undrar jag varfor hon har hasten ute, om det ar sa ar. For att straffa agaren eller for att FV har klantat sig och inte betalat rakning for stallet och pa sa satt blivit utestangd. MEN man tycker att stallagare aven om hasten ar skyldig for hyra skulle ta hansyn till hastens valbefinnande. Och lata den komma in.

Om ni vet i vilket omrade, jag skulle satta mig pa telefonen och borja ringa runt. Eller som ngn foreslog, spara FV nar hon aker till stallet.. Eller bara ta med polis och besoka personen.. kanske hjalper att fa reda pa var ponnyn star i alla fall..

Men rig polisen nu. Aven om de ar busy med trafik och vader, ring dem.. Och ring lokal polis i orten/omradet dar FV bor.. Kanske ocksa kontakta veterinarer och storre stall (ridskolor) i omradet, och fraga om ngn kanner henne.. Ring igen till var hon blev utslangd i hostas, de kanske kan komma med information.

Skulle garna hjalpa men ar forstas for langt borta..

Men lat oss veta vad som hander.. Och tank inte forsynt utan ta tag it det och backa FV in i ett horn sa att saga.. Hon/han behover inte ha hast over huvud taget...
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Vill bara tillagga, om agaren av stallet ar en veterinarian, ga in pa natet och sok pa alla lic. vet i omradet (google ar toppen) och sen aen om det ar lordag kvall/sondag morgon ring dem. Hemma.. Och aven om de blir sur, forklara situationen.. och jag tror nog de hjalper till.

Det maste ju finnas NGN som vet ngt..

Lycka till och lat oss veta vad som hander.. Men forst, Polisen...
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

*kl*

Vilken historia..hua.. fv verkar ju mer än lovligt tokig!

Bor tyvärr långt ifrån så jag kan inte vara till hjälp i sökandet mer än nätväg, men googlade på stall och staden, fick då upp att ett behandlingshem finns i området, där dom har stall.. kanske bor h*n där, vem vet?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det skulle ju förklara en hel del om varför hon inte vill berätta vart hästen står! TS ring dit asap och hör efter!

Hör även efter om personen ifråga är inskriven där. Berätta läget för även om FV inte har hästen där kanske den har den i närheten och de kan ta reda på vart.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag bor i Gränna men har kontakter runt Jönköping, Borås och en hel del andra småhålor runt omkring Småland... Så kan jag hjälpa till så tveka inte att säga till...

Lycka Till!

//Domino_s
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Fodervärden har bostadsadress i närheten, har flyttat några gånger under hösten tydligen när jag har ringt runt till tidigare boende i samma trappuppgång. Rena detektivjobbet, det här!
Hörde med dem jag pratade med på den aktuella orten ifall de kände till någon veterinär som hyrde ut sitt stall. Fanns ingen veterinär boende i området! Eftersom byn inte är stor borde bönder som funnits där sen generationer tillbaka känna till alla nya och speciellt om det är en veterinär. Så frågan är om hästen överhuvudtaget står i det området? Kanske lögner det också?
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

En tanke som slog mig, förhoppningsvis jäkligt långsökt och inte speciellt trolig men...

OM det är så att hon bor på behandlingshemmet så verkar hon ha ganska...fria "tyglar" så att säga. Speciellt om hon "har" häst också...tänk om hon har sålt hästen för att betala av någon skuld eller något annat hon "behöver"? :crazy:

Adresserna hon bott på kan ju vara tillfälliga postadresser till släktingar/vänner för att inte få posten direkt till sig eller att det ska vara svårare att spåra henne...

Som sagt, jag hoppas jag har fel...och att det verkligen är så ologiskt som det låter.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Iom att hon ljugit om och undanhålligt fakta om annat så är dte ju inte säkert att det är en vet som äger stallet. :)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag vet att vadret ar hemskt, men hur har det gatt? fick ni tala med polisen eller vad har hant?

Jag undrar om TS/agaren kan anmala hasten som stulen nu? sedan de forsoker ta reda pa var den ar att hamta, men hittar den inte.. Ocksa, om det finns nagra lokala ridskolor ring dem och forklara situationen.

En annan sak, som kanske ar lite ful, men det stallet som hon blev utkastad fran i hostas, prata med stallagaren dar och se om hon har nagra kompisar som ni kan kontakta.

Nu galler det en liten hast som inte behover detta isitt liv. Dags att ta tag med hardhanskarna...

(sager hon som skulle ha mott upp FV pa gatan och fatt henne att prata....)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Det kanske kan vara idé att sätta ut efterlysning (med bild) på ponnyn i dagstidningar i det aktuella området. Och anslag med efterlysning på ridanläggningar i området (måste ju finnas någon bukare som kan åta sig det jobbet), kanske kan det vara så att de som har övriga hästar i stallet där ponnyn står som utnyttjar någon anläggning i närheten och inte har en aning om vad som pågår kring ponnyn.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

bara en tanke, har ni kollat på exempelvis Ratsit, där brukar väl vara ganska uppdaterat med adresser? Så ni får veta var människan finns iaf, sen kanske någon kan som någon sa vänta ut henne, följa efter till stallet eller fråga människan rätt ut?

Finns det någon ridskola i närheten där hästen ska vara som ni kan ringa till? De har ju ofta koll 'på bygden'. Eller någon hästsportsaffär? Och det hemmet som någon ovanför tipsade om kanske vet något? Veterinärer brukar ju också ha en aning om vilka andra veterinärer det finns i området så om man börjar nysta i en ände kanske ni kommer fram till något till sist?

Usch, vilken HEMSK situation! :(
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Vi vet fodervärdens nuvarande adress, som tur är. I morgon fortsätter det hela och jag vill passa på att tacka alla som erbjudit sig sin hjälp! Vilka eldsjälar det finns här på buke! En av bukefalisterna verkar ha kommit fodervärden ganska bra på spåren och vi inväntar även vad hon kan spåra upp.
En annan bukefalist har gett mig namn på folk i området jag kan kontakta som i sin tur har ganska bra koll på hästfolket. Ny rundringning sker i morgon. Sen får vi se vad polisen kan hjälpa till med, förhoppningsvis ber de inte en att återkomma om en månad...
Jag hoppas innerligt att den lille skrutten hittas i morgon och kan få komma hem igen (även om den lille rackarungen gav mig ett fint blåmärke i hovform sist jag träffade honom.... ). Det är oroligt och olustigt för alla, jag mår dåligt och jag äger inte ens hästen, är bara nära vän med ägaren. Man triggas någont enormt så snart det handlar om oskyldiga djur och barn. Samtidigt är det underbart att folk kan sluta upp så här tillsammans för att hjälpa till. Jag är mycket rörd och hoppas att jag någon gång ska kunna återgälda till någon som behöver min hjälp.

Uppdateringar kommer så snart det händer något, jag lovar.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Ja, situationen är verkligen hemsk eftersom inget kan göras konkret förrän vi vet var hästen befinner sig.

Jag har haft problem med fodervärdar, inackoderingar, hästsäljare, hästköpare och jag vet inte allt genom åren men detta tar verkligen priset i ruggiga historier. Vet inte vad jag själv skulle gjort, förmodligen trotsat snöstormen och bankat på dörren, spårat var människan jobbade, kontaktat original gangsters, hotat polisen att hjälpa mig.... allt!
Men eftersom jag själv ibland handlar före jag tänker så kanske det är tur att det inte hände mig. Ägaren lyckas behålla ett sansat mått av lugn och ta det hela i rätt ordning.

Ska ärligen erkänna att jag vill föja med, brösta upp mig och kavla upp ärmarna..... utsätta oskyldiga djur för sånt här? Tvi. Det som stör mig mest är att fodervärden dänger på en ponnyunghäst med bra vinterpäls ett tjockt täcke och menar att han har det mycket bättre hos henne än hos ägaren och sen helt krasst straffar hästen och låter honom gå ute som en hämndaktion mot ägaren? Det står ju inte rätt till, inte alls. Och hur många fler sådana galningar finns det där ute? Man blir ju alldeles mörkrädd...
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Forhoppningsvis har ponnyn fortfarande tacke pa nu nar det ar sa hemskt vader.. sa FV inte hade det pa och sen tog av det och lamnade honom ute..

Det ar langsokt, men jobbar FV? kanske ta henne pa arbetet?? Savitt jag vet ar det inte forbjudet att uppsoka folk pa deras arbete, eller i skola. Genant for personen i fraga kanske men i detta fallet tycker jag ni har all ratt att gora henne generad..

Och ring lokala tidningen, DET brukar fa fart pa saker och ting. Med bild pa hasten forstas, men inga namn, MEN ngn kanske kanner henne och vet var hasten star. Och det kan lona sig att ringa lokala vetstations ocksa.. De "kanske" har sett den ngnstans. Alla ledtradar ar viktiga..

Ja lat oss veta nar ngt hander..
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Nu är polisen kontaktad och som väntat kunde de inte göra något drastiskt eftersom det handlar om en "civilrättslig process". Är någon förvånad?
Fodervärden är i alla fall anmäld.
Efter rundringning har vi nu kunnat få fram tre möjliga områden var hästen kan befinna sig. En bukefalist kör en rekogniseringsrunda runt ena området när vädret tillåter.
Jag har ringt runt till alla möjliga människor och fått den ena reaktionen efter den andra när fodervärdens namn har nämts. Tyvärr ligger jag hela tiden ett halvår efter tidsmässigt från var fodervärden senast befann sig. Ibland får jag också motstridiga uppgifter som försvårar vidare letande. Men någonstans ska hon befinna sig!
Uppdatering följer!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Jag får väl ge mig till känna,men jag kan inte nog tacka alla för er hjälpsamhet.Det värmer så oerhört .Att Bananas håller i trådarna är guld värt och hade det inte varit för henne hade jag nog legat på botten i närmaste å.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Tänkte bara lämna ett tips ang polisanmälan. Prova att göra anmälan inom ett annat distrikt. Det kan vara där ägaren bor eller där fodervärden är skriven. Ibland gör de olika distrikten olika bedömningar. Så gjorde vi. Det ena distriktet tog inte emot just för att det var ett civilrättsligt ärende, medans det andra distriktet tog emot det som bedrägeri, tror jag att det var. Håller tummarna att ni hittar ponnyn snart och som sagt, hon har ju sagt upp kontraktet och krävt att ni ska hämta hästen. När ni hittar den, ta med kopia på det smset, ifall stallägaren tjafsar.
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

herregud vilken historia! :eek: man blir ju mörkrädd över vilka människor det finns!

jag hoppas verkligen ni får fatt i var fv har hästen så ni kan hämta hem den. och det är bara att säga till om det är något jag kan hjälpa till med. tyvärr sitter jag ju lite långt bort, men jag har tillgång till internet och är en jäkel på att googla ;)
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Håller tummar och tår för er, och hoppas på fler uppdateringar!
 
Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*

Men gud vad hemskt! Ska försöka hjälpa er så gott jag kan!

Har ni provat att ringa runt till lite Veterinärer i i området?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 630
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp