Bukefalos 28 år!

Hur får man det att gå runt?

Stämmer. Utöver det kan man också söka extra för busskort, läkarbesök och läkemedel inom högkostnadsskydd. Även fackavgift och A-kassa om du är medlem i det. Sen om du bor ensam har du 930 kr till "gemensamma hushållskostnader" så som radio och tv-avgift, städsaker, toapapper och annat man behöver till ett hushåll.

Med vänlig hälsning Soctant ;)
Tack. Är extremt dåligt insatt i sånthär ska jag erkänna och tycker hemsidan är svårläst...
 
Har ingen försäkring så den posten utgår.
Ingen hemförsäkring??? :eek: Lyd ett gott råd och skaffa en sån snarast!! Om det blir vattenskada eller brand i din bostad så kan du bli betalningsskyldig för renovering och sanering. :crazy: Hemförsäkring täcker sånt. Därför ska man ha hemförsäkring även om man inte har så mycket av värde själv.

Dessutom brukar den täcka ersättningsbostad vid brand.
 
Senast ändrad:
Hur funderar det ens med hemförsäkringar? Är det möjligt för en hyresvärd att ha en hemförsäkring på en lägenhet hen hyr ut eller måste det vara hyresgästen som bor där som har försäkringen i sitt namn?
 
Hur funderar det ens med hemförsäkringar? Är det möjligt för en hyresvärd att ha en hemförsäkring på en lägenhet hen hyr ut eller måste det vara hyresgästen som bor där som har försäkringen i sitt namn?
Hemförsäkring täcker mer än enbart hemmet, personerna som står i försäkringsbrevet omfattas av den. Det brukar ingå rättsskydd, överfallsskydd (om man blir t.ex misshandlad av någon som inte omfattas av samma försäkring eller bor i samma hushåll), reseförsäkring, ansvarsförsäkring (om man oavsiktligt orsakar skada på någon annans egendom).
Min försäkring har ett tillägg också, en olycksfallsförsäkring som kostar mig drygt 200 kr per år, bra om jag blir skadad vid en ev olycka.

Sammanfattningsvis: Hemförsäkring är bra! Det finns ju en massa olika bolag med olika villkor och priser så du får kolla runt lite. Jag fick lite lägre premie för att jag har säkerhetsdörr.

Har Trygg Hansa och betalar ca 1300:- per år (inkl olycksfallsförsäkringen)
 
Hemförsäkring täcker mer än enbart hemmet, personerna som står i försäkringsbrevet omfattas av den. Det brukar ingå rättsskydd, överfallsskydd (om man blir t.ex misshandlad av någon som inte omfattas av samma försäkring eller bor i samma hushåll), reseförsäkring, ansvarsförsäkring (om man orsakar skada på någon annans egendom).
Min försäkring har ett tillägg också, en olycksfallsförsäkring som kostar mig drygt 200 kr per år, bra om jag blir skadad vid en ev olycka.

Sammanfattningsvis: Hemförsäkring är bra! Det finns ju en massa olika bolag med olika villkor och priser så du får kolla runt lite. Jag fick lite lägre premie för att jag har säkerhetsdörr.

Har Trygg Hansa och betalar ca 1300:- per år (inkl olycksfallsförsäkringen)
Bra, får luska lite i det. Har för mig att Folksam har någon form av rabatt man kan få om man har flera försäkringar hos dom. Har hunden försäkrad där redan så får kolla upp det. Tack.
 
Om du är under 25 så har ofta Länsförsäkringar bra rabatter på hemförsäkring. Ofta upp till halva kostnaden i rabatt första året.

Det är jätteviktigt att du har hemförsäkring. Förutom det som @Linda8142 nämner så gäller det också för din hund. Om din hund skulle orsaka en olycka/skada en annan hund/en trafikolycka så är det på hemförsäkringen det går. Har du ingen kan du bli stående med enorma skulder om det vill sig illa.

Det måste vara du själv som står för försäkringen. Det är enbart om man bor ihop med någon som man kan ha hemförsäkringen tillsammans.
 
Om du är under 25 så har ofta Länsförsäkringar bra rabatter på hemförsäkring. Ofta upp till halva kostnaden i rabatt första året.

Det är jätteviktigt att du har hemförsäkring. Förutom det som @Linda8142 nämner så gäller det också för din hund. Om din hund skulle orsaka en olycka/skada en annan hund/en trafikolycka så är det på hemförsäkringen det går. Har du ingen kan du bli stående med enorma skulder om det vill sig illa.

Det måste vara du själv som står för försäkringen. Det är enbart om man bor ihop med någon som man kan ha hemförsäkringen tillsammans.
Är 24 tills februari nästa år. Ska gräva lite i det där och se vad jag kan få fram.
 
Är 24 tills februari nästa år. Ska gräva lite i det där och se vad jag kan få fram.

Något som kan vara bra att veta är att en hemförsäkring kan man byta varje år om man vill så länge man inte har en pågående skada såklart, då kan det vara dumt att byta mitt i men annars kan man byta varje år. Det är alltså inte lika känsligt som djurförsäkringar så om du får ett bra erbjudande så ta det och sen kollar du över nästa år igen innan årsförfallodagen om något annat bolag har ett bättre erbjudande :) En hemförsäkring är alltså mer som med en bilförsäkring. Där tar man också bästa möjliga budet varje år.
 
Något som kan vara bra att veta är att en hemförsäkring kan man byta varje år om man vill så länge man inte har en pågående skada såklart, då kan det vara dumt att byta mitt i men annars kan man byta varje år. Det är alltså inte lika känsligt som djurförsäkringar så om du får ett bra erbjudande så ta det och sen kollar du över nästa år igen innan årsförfallodagen om något annat bolag har ett bättre erbjudande :) En hemförsäkring är alltså mer som med en bilförsäkring. Där tar man också bästa möjliga budet varje år.
Det visste jag inte, tack.
 
Jag hade hemförsäkring via fackavgiften när jag jobbade. Sen när jag blev student så hade Trygg Hansa ett studenterbjudande som jag tog, det blev ca 900 kr per år (billigare än att vara med i facket...). Har samma försäkring fortfarande men eftersom den kostade så lite då så har den inte blivit så mycket högre. :up: Skulle jag byta bolag får jag högre premie.
 
Det är just det som gör att jag tvekar. Jag hoppas att jag bara ska vara i denna sitsen några få månader och sen få en bättre inkomst...

Ring runt till olika bolag som sysslar med personlig assistans,dom behöver i princip jämt folk! Några timmar här och där ger ganska bra betalt,och jobbtiderna varierar i oändlighet = stor chans att få bestämma själv hur du vill jobba. Jag jobbar tex dygn nu,jobbar 7-8 pass i MÅNADEN ( dvs i "värsta" fall så har jag "bara" 22 ledig dagar per månad),får ut 19-20.000:-

Finns ju massa olika hjälpbehov,allt från lite lätt behov,till någon som kan vara helt sängliggande.

Annars så brukar kommuner ha behov av kontaktpersoner (heter det så?) ,god man osv. Man lägger några timmar i månaden på att vara "kompis" till någon,gå på bio,spelar tv-spel osv,och får en liten slant för det.
 
Ring runt till olika bolag som sysslar med personlig assistans,dom behöver i princip jämt folk! Några timmar här och där ger ganska bra betalt,och jobbtiderna varierar i oändlighet = stor chans att få bestämma själv hur du vill jobba. Jag jobbar tex dygn nu,jobbar 7-8 pass i MÅNADEN ( dvs i "värsta" fall så har jag "bara" 22 ledig dagar per månad),får ut 19-20.000:-

Finns ju massa olika hjälpbehov,allt från lite lätt behov,till någon som kan vara helt sängliggande.

Annars så brukar kommuner ha behov av kontaktpersoner (heter det så?) ,god man osv. Man lägger några timmar i månaden på att vara "kompis" till någon,gå på bio,spelar tv-spel osv,och får en liten slant för det.
Lite OT men behöver man ingen speciell utbildning för att vara personlig assistent? Eller hur är det?
 
Ring runt till olika bolag som sysslar med personlig assistans,dom behöver i princip jämt folk! Några timmar här och där ger ganska bra betalt,och jobbtiderna varierar i oändlighet = stor chans att få bestämma själv hur du vill jobba. Jag jobbar tex dygn nu,jobbar 7-8 pass i MÅNADEN ( dvs i "värsta" fall så har jag "bara" 22 ledig dagar per månad),får ut 19-20.000:-

Finns ju massa olika hjälpbehov,allt från lite lätt behov,till någon som kan vara helt sängliggande.

Annars så brukar kommuner ha behov av kontaktpersoner (heter det så?) ,god man osv. Man lägger några timmar i månaden på att vara "kompis" till någon,gå på bio,spelar tv-spel osv,och får en liten slant för det.
What, 7-8 pass i månaden och 20 papp?! Herregud, är det så bra betalt? Har kollat lite på extrajobb som personlig assistent, men i många fall kräver dom att man har tidigare erfarenhet av den typen av arbete, vilket jag inte har. Men jag får försöka ändå. Jobbar du med de brukarna som har väldigt stora hjälpbehov eller är det blandat från gång till gång?
 
Lite OT men behöver man ingen speciell utbildning för att vara personlig assistent? Eller hur är det?

Det beror givetsvis på vad brukaren har för behov,är det mycket mediciner osv så kan det krävas tex USKA,men jag gissar att merparten inte kräver mer än att personkemin ska funka. Vi ska ju endå in i deras egna privata hem och husera runt och umgås på nära håll, sköta hygien,ta hand om pengar och räkningar osv,då måste det funka liksom.
 
Det beror givetsvis på vad brukaren har för behov,är det mycket mediciner osv så kan det krävas tex USKA,men jag gissar att merparten inte kräver mer än att personkemin ska funka. Vi ska ju endå in i deras egna privata hem och husera runt och umgås på nära håll, sköta hygien,ta hand om pengar och räkningar osv,då måste det funka liksom.

Ett bra och seriöst bolag erbjuder ju oftast några kurser per år också, speciellt en "nybörjarkurs",där man får lära sig att se saker ut många perspektiv. Har säkerligen gått iallafall 3-4 kurser under mina år som PA, och jag får erbjudanden hela tiden om nya,men nu har jag jobbat med samma brukare så länge (över 6 år) så jag känner att jag behöver inte några fler kurser just nu.
 
What, 7-8 pass i månaden och 20 papp?! Herregud, är det så bra betalt? Har kollat lite på extrajobb som personlig assistent, men i många fall kräver dom att man har tidigare erfarenhet av den typen av arbete, vilket jag inte har. Men jag får försöka ändå. Jobbar du med de brukarna som har väldigt stora hjälpbehov eller är det blandat från gång till gång?

Japp,jag gör ju dygn som sagt,så brukar ha 192 timmar i månaden så blir ju många timmar,men är man endå på jobbet så kan man lika gärna jobba,skönt med många lediga dagar! :) Jag jobbar med samma brukare hela tiden,har gjort det i 6 år nu. Vi har rullande schema,så rullar ju in på helgpass nästan varje vecka (helg ob går in från fredag kl 18 om jag inte minns fel?) sen blir det ju ob på kväll,natt,helg. Storhelg,som julnyår,påsk,midsommar osv ger ju jäkligt bra betalt. Som nu på Midsommar så tjänade jag ca 5600:- på ETT pass. Då jobbar jag åt privat bolag, jobbar man åt kommunen så är det oftast lite sämre betalt dock.
 
Japp,jag gör ju dygn som sagt,så brukar ha 192 timmar i månaden så blir ju många timmar,men är man endå på jobbet så kan man lika gärna jobba,skönt med många lediga dagar! :) Jag jobbar med samma brukare hela tiden,har gjort det i 6 år nu. Vi har rullande schema,så rullar ju in på helgpass nästan varje vecka (helg ob går in från fredag kl 18 om jag inte minns fel?) sen blir det ju ob på kväll,natt,helg. Storhelg,som julnyår,påsk,midsommar osv ger ju jäkligt bra betalt. Som nu på Midsommar så tjänade jag ca 5600:- på ETT pass. Då jobbar jag åt privat bolag, jobbar man åt kommunen så är det oftast lite sämre betalt dock.
Herregud... Får kolla lite om det finns extrajobb inom den branchen här i Malmö. Ofta tycker jag dom har ganska specifika krav från brukaren, det ska vara en viss ålder, vissa intressen, ibland ska man kunna ett visst språk, ha egen bil osv, men något borde man kunna hitta.
 
What, 7-8 pass i månaden och 20 papp?! Herregud, är det så bra betalt?
Det kan vara långa pass...men då får man sova när brukaren sover.
Har inte varit PA själv men en tidigare kompis var det. Hon fick lön även för tiden hon sov, tror det var 36 kr timme och om brukaren väckte henne och behövde hjälp så fick hon högre lön (120 kr/timme kanske+ ev natt-ob?) för minst en halvtimme. T.ex om hon väcktes för att dra ur eller sätta i en elkontakt, som tog max 2 minuter, så fick hon "vaken lön" för en halvtimme.

Å andra sidan fick hon sluta hos en brukare med kort varsel pga brukaren inte tyckte det kändes riktigt bra med henne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 854
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 526
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 290
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 005
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp